Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vieläkin olemassa sellaisia jauhopäitä, jotka ei tiedä että yliopistoon tai ammatikorkeakouluun pääsee ilman lukiota

Vierailija
15.03.2025 |

Siis mistä kumpuaa näin huono yleistieto? 

Kommentit (113)

Vierailija
101/113 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on amis-poika, joka takuulla pääsisi yliopistoon. Hän vetää kaikesta vitosia. Opettajakin sanoi taannoin, että meinasi alkaa itkemään, Kun kerrankin joku oli niin hyvin pohtinut asioita.

Itse olen amk-opettaja. Tiedän, että pääsee just sinne, minne haluaa.

Amiksessa nyt puolet aloista on sellaisia, että kolmosen saat jos kykenet saapumaan paikalle ja vitosen, jos värityskuvassa pysyt rajojen sisäpuolella. Ei voi verrata millään tasolla lukioon. 

Vierailija
102/113 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on amis-poika, joka takuulla pääsisi yliopistoon. Hän vetää kaikesta vitosia. Opettajakin sanoi taannoin, että meinasi alkaa itkemään, Kun kerrankin joku oli niin hyvin pohtinut asioita.

Amiksessa nyt puolet aloista on sellaisia, että kolmosen saat jos kykenet saapumaan paikalle ja vitosen, jos värityskuvassa pysyt rajojen sisäpuolella. Ei voi verrata millään tasolla lukioon. 

Ei voikaan. Enkä ole vertaamassakaan. Pointtini ei ollut amis eikä itse poika, vaan se, että ihmiset ovat erilaisia. Opettajan näkökulmasta ja arvioinninnasiantuntijana vain arvioin pojan osaamista, luonnetta ja kykyjä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/113 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tyttö sai amiksesta ihan jokaisesta aineesta vitosen todistukseen. Ei silti päässyt yliopistoon. Pitää nyt välivuoden ja yrittää keväällä uudelleen. 

Ai jaa. Minun tuttuni kirjoitti 6 ällää. Eikä silti päässyt lääkikseen, ei edes pääsykokeen kautta. Koska väärät aineet.

Vierailija
104/113 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ylioppilas, mutta olen valmistunut yliopistosta. Olisin päässyt kyllä lukioonkin, mutta "järkeilin" että jos opiskelee ammattitutkinnon, voi mennä töihin tai yliopistoon. Opiskelin ensin merkonomiksi ja sitten diplomi-insinööriksi. En usko, että kovin monella on samaa opintopolkua, kerran olen lukenut jonkin artikkelin, jossa mainittiin jonkun miehen olevan DI:ksi opiskellut merkonomi. Itse olen nainen. (tässä kohtaa tutuille terveisiä)

Hauska yksityiskohta on, että pääsin teknilliseen yliopistoon suoraan merkonomin papereillani, ei tarvinnut tehdä pääsykoetta.

Vierailija
105/113 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amitsu yliopistossa on todellinen harvinaisuus. Amk sitten eri asia. 

Jossain näin jonkun %-luvun, että yliopistoon tulleista 96% oli tullut lukioväylää. Amitsun kautta siis about 4%. Amitsusta Amkiin lienee yleisempää ja sitten voi hakea Amkista lopulta yliopistoon. 

Vierailija
106/113 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalahtiko jotenkin🤭

Vierailija
107/113 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistolla työskentelevänä pidän aika vastuuttomana sitä, kun puhutaan, että ammattiopistosta saa samat kouluttautumismahdollisuudet kuin lukiosta. Parempi katsoa ihan käytännön tasolla, kuinka moni yliopistosta ylemmän korkeakoulututkinnon tai tohtorintutkinnon suorittaneista on ammattiopistotaustainen. Ammattiopiston käyneiden osuus on pieni ja erityisesti niillä aloilla, joihin on vaikeampi päästä (lääkis, oikis, kauppis, teknillinen fysiikka, tuotantotalous).

Vierailija
108/113 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä alalla? Ei ainakaan sähköasentajaksi valmistu noilla taidoilla, eikä toivottavasti lähihoitajaksikaan.

Vierailija
109/113 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.hameensanomat.fi/paikalliset/5210259 

Tässä myös yks lääkäri, dosentti ja tohtori, ilman lukiotaustaa! Lähihoitaja hänkin alunperin . 

Atte Virolainen myös yks, yläasteella joku reilu kuuden keskiarvo  häirikköoppilas, niin kuin hän on itse kuvaillut ja opiskeli lähihoitajaksi ja nykyään lääkäri.

Mua aina naurattaa kun joku lukiosta mennyt yliopistoon selittää suu vaahdoten, ettei yliopistoon pääse, jos ei ole ylioppilas. Käy vähän sääliksi semmosia ihmisiä. Kun ei ole faktat hallussa.

Tohtorintutkinnon käyneistä ehkä max. 10 % on ammattiopistotaustaisia. Dosenteista ehkä 5 %, professoreista ehkä joku 1-2 %. Professorimatrikkelia saa plärätä todella pitkään ennen kuin tulee vastaan ensimmäinen ammattiopiston käynyt.

Vierailija
110/113 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amitsu yliopistossa on todellinen harvinaisuus. Amk sitten eri asia. 

Jossain näin jonkun %-luvun, että yliopistoon tulleista 96% oli tullut lukioväylää. Amitsun kautta siis about 4%. Amitsusta Amkiin lienee yleisempää ja sitten voi hakea Amkista lopulta yliopistoon. 

Selitys on yksinkertaisempi kuin osasit arvatakaan: ne menevät jo peruskoulusta lukioon, joiden oma tavoite tai vanhempien painostus on yliopistoon pääseminen. Amiksen kautta menee niitä, joilla koulunkäynti on jostakin syystä tökkinyt peruskoulussa niin, että lukio ei ole siinä vaiheessa kiinnostanut.

Oma lapseni suoritti kaksoistutkinnon suunnitteli yliopisto-opintoja. Hän aikoi ensin pitää välivuoden. Valmistumisen jälkeen sai syksyllä vakituisen työpaikan ja niitä välivuosia on tähän mennessä kertynyt yli 10. Kerran aloitti jo amk-opinnot, mutta turhautui niihin, kun käytiin samoja asioita, joita oli ollut ammattikoulun ensimmäisellä lukukaudella.

Vierailija
111/113 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopistolla työskentelevänä pidän aika vastuuttomana sitä, kun puhutaan, että ammattiopistosta saa samat kouluttautumismahdollisuudet kuin lukiosta. Parempi katsoa ihan käytännön tasolla, kuinka moni yliopistosta ylemmän korkeakoulututkinnon tai tohtorintutkinnon suorittaneista on ammattiopistotaustainen. Ammattiopiston käyneiden osuus on pieni ja erityisesti niillä aloilla, joihin on vaikeampi päästä (lääkis, oikis, kauppis, teknillinen fysiikka, tuotantotalous).

Ei siinä ole mitään vastuutonta. Kai sinä ymmärrät, että suurin osa tohtorintutkintoon tähtäävistä nuorista hakeutuu jo peruskoulun jälkeen lukioon eikä ammattikouluun. Ne harvat, jotka sitä kautta etenevät, ovat tehneet elämässään muutenkin poikkeavia valintoja. Sinä voinet todistaa, että ne harvat amiksen kautta tulleet menestyvät aivan yhtä hyvin ja toisinaan jopa paremmin kuin lukion käyneet.

Vierailija
112/113 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden merkonomitaustaisen KTM:n, eli ei se mahdotonta ole. Moni tuntemani yo on myös jatkanut opintoja ammattiopistossa kun korkeakoulun ovet eivät auenneet.

Vierailija
113/113 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon nähnyt kyllä ihan erilaisen luvun. Eli tuo ei pidä paikkansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän