Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaiettu totuus. Suurin osa terveyspalveluista menee vanhuksille.

Vierailija
15.03.2025 |

Ja tietenkin he ovat hoitonsa ansainneet. 

Kommentit (115)

Vierailija
21/115 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin vaiettu? Eikö se ole täysin itsestään selvä asia, että mitä enemmän ikää, sitä enemmän sairauksia ja vaivoja, joihin neuvolatyyppinen ennaltaehkäisy ei auta? Ei siinä ole mitään vaikenemista, mutta toisaalta selvää asiaa ei tarvitse erikseen huudella.

Vierailija
22/115 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva maksaa näiden vanhusten terveydenhuoltomenot 🤷 

Kiva maksaa sun sossusaannit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/115 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläiset maksavat veroja tuloistaan ihan elämsä loppuun asti. Joten ei sinun osuutesi heidän sairaanhoitokustannuksiin kovin suureksi jää.

Muista, että sinäkin vanhenet.

Vierailija
24/115 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko itse sitten valmis menemään mummontappokalliolle, kun tulet vanhaksi?

Hyppäät vain sieltä alas, niin sinua nuorempien ei tarvitse maksaa mitään sinusta aiheutuvia yhteiskunnallisia kuluja.

Vierailija
25/115 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi on oikein, että sote-palveluista leikataan kunnolla.

Vierailija
26/115 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä (työssäkäyvä) kävin pitkästä aikaa sairaalassa, silmäpolilla.  Muut potilaat siellä olivat niitä muualtatulleita, kaikilla perhe mukana (lapset huusivat ja juoksivat) ja tulkki! Tietääkö kukaan mitä maksaa tulkin palvelut?

Kun mies ei voi päästää vaimoaan yksin lääkäriin, pitää katsella vierestä, kun vaimoa tutkitaan. Tällaista on pk-seudulla kaikissa terveyskeskuksissa. Ei ole hunnutettua naista yksin.

Vierailija
27/115 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tästä ennenkin avautunut ja saanut vaihtelevaa palautetta, mutta sanotaan taas: ihmiset elävät ihan liian pitkään nykyisin.

Ja sanotaan sekin, että yksikään veroeuro ei mene mielestäni hukkaan, mikäli se parantaa jonkun hyvinvointia, mutta vanhustyössä tämäkään ei päde. Kun ihmisen sydänsairaudet ja infektiot hoidetaan tehokkaasti, mutta muistisairautta eikä tuki- ja liikuntaelinsairauksia ei voida yhtä tehokkaasti hoitaa, on lopputulos se, että meillä on elossa vanhuksia, jotka eivät pärjää kotona, mutteivat mistään tuesta ja avusta huolimatta myöskään voi hyvin.

Ihmisille syötetään mediassa vanhuksista säälittävä kuva, että "kumpa vain ymmärtäisimme, että he tarvitsevat käsipareja niin kaikki olisi hyvin." Olen hoitanut vanhuksia eri yksiköissä kohta kymmenen vuotta. Ja voin sanoa, ettei monisairaalle ysikymppiselle enää mikään määrä käsipareja riitä, kun ei kuule, ei ymmärrä ja pelkää hoitotoimenpiteitä. Muistisairaus on tässä se, joka tekee elämästä helvettiä. Kun ei ymmärrä, ei voi hyväksyä, mitä hoitaja tekee. Sitten on myös näitä, jotka kykenevät kävelemään, mutta ovat täysin estottomia ja toisille vaaraksi. 

Uskon, että tulevaisuudessa vanhuskriisi ratkeaa hoitotahdoilla. Jokainen muotoilee itse, mihin asti haluaa sairauksien kanssa elää. 

Vierailija
28/115 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et muistanut valittaa siitä, miten eläkeläisille maksetaan eläkettäkin.

Toinen vaiettu totuus, vai mitä?

Vierailija
29/115 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuonna 2022 työterveyshuollon kattavuus oli 89,9 % palkansaajista. Palkansaajista reilulla 94 %:lla työterveyshuolto sisälsi lakisääteisten palvelujen lisäksi myös sairaanhoidon. Eivät tarvitse julkista.

Tuota... se sairaanhoito ei ole sairaanhoito vaan sairaudenhoito. Edelleen pitää jonottaa sairaanhoitoa julkiselta puolelta.

Vierailija
30/115 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa mielenterveyspalveluista menee nuorille.

Vierailija
31/115 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa mielenterveyspalveluista menee nuorille.

Mielisairaat vanhukset on jo menetettyjä tapauksia. Heihin ei kannata panostaa senttiäkään.

Vierailija
32/115 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko itse sitten valmis menemään mummontappokalliolle, kun tulet vanhaksi?

Hyppäät vain sieltä alas, niin sinua nuorempien ei tarvitse maksaa mitään sinusta aiheutuvia yhteiskunnallisia kuluja.

Eutanasia kaikille halukkaille ja yli 80-vuotiaille vain kivunlievitystä vaivoihin, joita eivät kustanna itse täysimääräisesti. Tämä olisi parempi.

Vierailija
33/115 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva maksaa sun sossusaannit.

En saa sossusta mitään.

Vierailija
34/115 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, seuraavaksi voimmekin tutkia onko vesi märkää ja vihaako hesari + yle täysillä persuja. 

testing

Vierailija
35/115 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi että lähtisivät ajoissa. Tämä vie kaiken elämän muilta ja se on typerää. Kuolevat kuitenkin. Niin se on.

Vierailija
36/115 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Olen masentunut kahden yh. En ole päässyt terkkariin psyk sh arviointiköynnolle terapiaa varten jita suositeltiin jo Yths puolelta 3 v sitten. Sama juttu muissakin asioissa, on ollut yksi haava 3 kk parantumatta ja sain ajan 2 kk päähän. Kerran odotin siellä ajuuyttiaikaa kun lapsella oli lasinsiru.jalassa ja seniorit kävivät lääkörussä kysymässä mm.miten verenpainemittari toimii jne juttuja mitkä voisi joku muukin hoitaa.

Työikäiset ja lapset eivät ainakaan Helsingissä pääse lääkäriin. Äitini 74 v pääsee heti kun soittaa, oli esim.jalka kipeä pääsi viikossa ja sai heti fyssarille ajan.

Vierailija
37/115 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaavasti lähes kaikki koulutus- ja neuvolapalvelut kohdistuvat nuoriin ja lapsiin. Miksi tästä ei kerrota?

Niin ja kenelle tarjotaan kouluruokaa. Eikä yhtään puhuta vaietaan vaan, kuten vankilapalveluistakin. Hävitöntä sano ap

Vierailija
38/115 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shit Scherlock, hyvin hoksattu. Sen pitäisi mennä niin että mitä vanhempi sitä enemmän sairauksia, mutta nyt se tuntuu menevän niin että alle kolmekymppiset ovat mt-syistä eläkkeellä tai saikuttavat ahkeraan joka tapauksessa, ja on  jopa keksitty kaikenlaisia uusia nuorten ihmisten sairauksia, joita ennen ei ollut olemassakaan, eli iso raha yhteiskunnan tukea uppoaa näihin "väsymysoireyhtymiin", long covidiin, panikki-ahdistushäiriöihin ja mitä näitä onkaan. Jos maailma olisi mallillaan, vain vanhat sairastaisivat, nuoret olisivat terveitä ja kävisivät töissä.

Henkilökohtaisesti toivoisin että se eutanasiapilleri tulisi lailliseksi koska ei ole mukavaa olla vanha ja sairas. No onneksi takana on terve ja hyvä nuoruusaika.

Vierailija
39/115 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme me yli 80 vuotiaat halua eutanasiaa, kun hyvää elämää voi olla vielä parikymmentä vuotta jäljellä.

Vierailija
40/115 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä jatkan että olen yrittänyt selittää lääkärille että olen 24/ 7 yksin lasten kanssa ja olisi heidänkin etunsa että pääsisin terapiaan ( taustalla vanhempien huumeiden käyttö lapsuudessa jne muut jutut). Kaksi kertaa tullut hylsy. Olen käynyt vuoden srk perheterapiassa yksin mikä olisi max 20 krt mutta terapeutti on jatkanut näin kun ei halua ettei mulla ole mitään  apua. 

Yritän taas päästä kuukauden päästä. En tiedä kuka psyk puolelle pääsee. En voi musta sängyssä vaa on toimittava kun on lapset, itken sitten muut ajat yksin. 

Huolettaa myös kun mistään fyysisestä va7vaeta ei pääse lääkäriin, jos minä en huolehdi lapsista ei heillä ole ketään.

Hki terveyskeskukset eivät vaan toimi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi