Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vanhemman hautaus pakko hoitaa?

Vierailija
13.03.2025 |

En ole vanhempani kanssa ollut vuosikymmeniin minkäänlaissa väleissä. Kun hänestä jonain päivänä oletettavasti ennen minua aika jättää, onko minulla velvollisuutta jotenkin osallistua hänen hautauksensa järjestämiseen? Perunkirjoitus lienee pakko hoitaa, koska olen rintaperillinen ja lakiosaan oikeutettu. Mutta voinko hautaus yms. järjestelyiden osalta todeta, etten osallistu mihinkään, ja sosiaalitoimi hoitaa hautauksen?

Minulla ei ole elossa olevia sisaruksia. Tietääkseni vanhempani ei ole naimisissa tai parisuhteessa.

Kommentit (229)

Vierailija
41/229 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän äidin hoida nämä asiat jo eläessään. Tai viimeistään kun joutuu sairaalaan/hoivakotiin, viranomaiset hakevat äidillesi edunvalvojan ja hän varmasti hoitaa myös hautaamiset ja perunkirjoitukset, ettei sinun tarvitse näistä etukäteen miettiä ja harmitella. 

Vanhuksella on aina joku omainen eli viranomainen. 

Turhaa tuhlaat energiaasi ja voimavaroja asian vatvomiseen. Keskity vain omaasi. 

Edunvalvonta päättyy kuolemaan, edunvalvoja ei hoida mitään noista vaan omaiset. Perunkirjoitus on perillisten lakisääteinen velvollisuus, ainostaan omaisettoman perunkirjoituksen voi hoitaa valtionkonttori. Mikäli perunkirjoitusta ei hoida, niin velkojat alkavat velkoa perillisiä ja saattavat vaikka haastaa oikeuteen. Pääsääntöisesti omaiset hoitavat hautauksen ja tarvittaessa hakevat hautausavustuksen. Mikäli vainaja on hautaamatta vaikka vuoden, nii

Mikä on hautausavustus?

Vierailija
42/229 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hautaustoimistojen palvelut kyllä ovat kalliit vaikka sen kokonaan ulkoistaa, tuhkaa ja hautaustoimisto sirottelee.  Kaikki ne kuljetukset, riippuu tietysti matkasta.

En tiedä onko siunaaminen pakollista, siinähän säästyy kuljetus kappelille ja krematorioon jos sen jättää väliin.  Vain kylmiöstä krematoriaan.

On pakollista, jos vainaja kuului kirkkoon. Tämä on siksi, etteivät omaiset kiellä vainajan oikeutta siunaukseen.

No ei se nyt pakollista ole. Ei siitä mitään seurauksia tule. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/229 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos otat vastaan perinnön niin niistä ensin maksetaan hautauskulut. Hautausjärjestelyt voi hoitaa käymällä hautaustoimistossa ja sopia, että he hoitavat kaiken eikä tarvi muuta kuin maksaa lasku. Tuhkaus on helppo järjestää, ja hautaustoimisto huolehtii tuhkat sitten seurakunnalle, joka ne sirottelee muistolehtoon.

Jos et ota perintöä vastaan niin sitten sosiaalitoimelle voi ilmoittaa, että heidän homma huolehtia hautaan. 

Kiitos asiallisesta ja kattavasta vastauksesta. Hyvä tietää, että tuollainen mahdollisuus ostaa koko palvelu on.

Perinnöstä irvailijoille, sen verran monta tuhatta euroa on vuosien varrella uponnut terapialaskuihin vanhempani toiminnan takia, että minulle kuuluvan kyllä otan. Lakiosan ulkopuolisen osan voi toki vanhempani testamentata kenelle huvittaa.

- AP

Otat jos on otettavaa. Älä kuitenkaan nuolaise ennen kuin tipahtaa.

Minä järkkään omaisuuden puolisolle. Näin kakara, joka ei pidä yhteyksiä, ei saa mitään. Koska puoliso on testamentannut omaisuutensa toisaalle, mikäli kuolen ennen häntä.

Mikäli taas hän kuolee ennen minua, niin omaisuuden perin minä sillä ehdolla, että minun lapsella ei ole oikeutta periä hänen jättämää omaisuutta minun jälkeen , vaan perintö menee toisaalle.

Vierailija
44/229 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hautaustoimistojen palvelut kyllä ovat kalliit vaikka sen kokonaan ulkoistaa, tuhkaa ja hautaustoimisto sirottelee.  Kaikki ne kuljetukset, riippuu tietysti matkasta.

En tiedä onko siunaaminen pakollista, siinähän säästyy kuljetus kappelille ja krematorioon jos sen jättää väliin.  Vain kylmiöstä krematoriaan.

Siunataan ennen tuhkausta ja sen voi suorittaa sairaalapappi, ei tarvitse käydä kappelissa. 

Vierailija
45/229 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka naapuri voi olla terveydenhoidolle ilmoitettu yhteyshenkilö mutta väestörekisteri on armoton. Sieltä ei voi sukulaisuuttaan irtisanoa, poliisi etsii ja kolkuttaa ovelle.

Vierailija
46/229 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät kaikki kuole sairaalassa!

Eivät niin, mutta jos kuolee jossain muualla, poliisi kuljetuttaa sairaalaan

Vierailija
47/229 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintö kyllä kelpais mutta et hoitaisi vanhempiasi haudan lepoon... joopajoo. Kertoo paljon arvoistasi.

Vierailija
48/229 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän äidin hoida nämä asiat jo eläessään. Tai viimeistään kun joutuu sairaalaan/hoivakotiin, viranomaiset hakevat äidillesi edunvalvojan ja hän varmasti hoitaa myös hautaamiset ja perunkirjoitukset, ettei sinun tarvitse näistä etukäteen miettiä ja harmitella. 

Vanhuksella on aina joku omainen eli viranomainen. 

Turhaa tuhlaat energiaasi ja voimavaroja asian vatvomiseen. Keskity vain omaasi. 

Edunvalvonta päättyy kuolemaan, edunvalvoja ei hoida mitään noista vaan omaiset. Perunkirjoitus on perillisten lakisääteinen velvollisuus, ainostaan omaisettoman perunkirjoituksen voi hoitaa valtionkonttori. Mikäli perunkirjoitusta ei hoida, niin velkojat alkavat velkoa perillisiä ja saattavat vaikka haastaa oikeuteen. Pääsääntöisesti omaiset hoitavat hautauksen ja tarvittaessa hakevat hautausavustukse

Sossun tuki varattomalle vainajalle. 

Vierailija
49/229 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen kaupungin sairaalasossu soitteli noin kymmenen vuotta sitten, että isäsi on menehtynyt.

Mä olin miehen(+suvun) tavannut joskus kolmivuotiaana viimeksi. Eli 40 vuotta, en tunne koko miestä, enkä hänen sukuaan. En osallistu, en puutu mihinkään. Ovat pärjänneet ilman mua tähänkin saakka.

Sitten se soitteli viikon päästä takasin, jos olisin muuttanut mieleni. En ollut.

Jossain vaiheessa vielä joku setä soitti ja sille sanoin samaa. Ei kiinnosta.

Ok.

Puolen vuoden sisään sain reilun 3000 euron tilillepanon. Isovanhempien talo oli ollut vielä myymättä ja siitä jäi mulle vähän taskurahaa. Kiitos.

Todellakin otin rahat. Enempikin olisi kelvannut. Eihän se poissaolevaa isää tai sukua korvaa. Laihalohtu.

Vierailija
50/229 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin että perintö vain kiinnostelee, mutta ei velvollisuudet. Eikö ole sama kieltäytyä koko perinnöstä sitten? 

Ei tietenkään. Raha kyllä kelpaa meille kaikille.

-eri

Vierailija
51/229 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö vainajalle järjestää siunaustilaisuus, jos hän kuului kirkkoon, muttei ollut uskonnollinen? Siunaustilaisuutta ei ole aivan pakko järjestää, mutta evankelis-luterilainen kirkko toivoo, että kaikki seurakunnan jäsenet siunattaisiin ennen tuhkausta tai hautausta.

Tuo löytyy netistä. 

Vierailija
52/229 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuljetuta vaan oikeuslääketieteen laitokselle.

Vierailija
53/229 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Otat jos on otettavaa. Älä kuitenkaan nuolaise ennen kuin tipahtaa.

Minä järkkään omaisuuden puolisolle. Näin kakara, joka ei pidä yhteyksiä, ei saa mitään. Koska puoliso on testamentannut omaisuutensa toisaalle, mikäli kuolen ennen häntä.

Mikäli taas hän kuolee ennen minua, niin omaisuuden perin minä sillä ehdolla, että minun lapsella ei ole oikeutta periä hänen jättämää omaisuutta minun jälkeen , vaan perintö menee toisaalle."

https://www.minilex.fi/a/milloin-rintaperillisen-voi-tehd%C3%A4-perinn%…

Tuon yllä olevan linkin kun luet niin tiedät milloin voit tehdä testamentissa lapsen perinnöttömäksi. Pelkkä ei ole pitänyt yhteyttä ei riitä.

Rintaperillisen oikeus lakiosaan on hyvin vahva, joten perinnöttömäksi tekemisen perusteet ja edellytykset menestymiselle ovat myös tiukat. Perinnöttömäksi tekemisestä on määrättävä testamentissa ja samalla on mainittava määräyksen peruste. On myös syytä huomata, että näiden perusteiden tulee olla olemassa jo testamentin allekirjoitushetkellä.

Jos perillinen menettää oikeutensa perintöön, saa hänen osuutensa se, jolla olisi ollut oikeus perintöön siinä tapauksessa, että kyseinen perillinen olisi kuollut ennen perittävää. Jos siis perinnöttömäksi tehdyllä perillisellä on omia rintaperillisiä, eli lapsia tai näiden jälkeläisiä, saavat he perinnön hänen puolestaan.

Vierailija
54/229 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisen kaupungin sairaalasossu soitteli noin kymmenen vuotta sitten, että isäsi on menehtynyt.

Mä olin miehen(+suvun) tavannut joskus kolmivuotiaana viimeksi. Eli 40 vuotta, en tunne koko miestä, enkä hänen sukuaan. En osallistu, en puutu mihinkään. Ovat pärjänneet ilman mua tähänkin saakka.

Sitten se soitteli viikon päästä takasin, jos olisin muuttanut mieleni. En ollut.

Jossain vaiheessa vielä joku setä soitti ja sille sanoin samaa. Ei kiinnosta.

Ok.

Puolen vuoden sisään sain reilun 3000 euron tilillepanon. Isovanhempien talo oli ollut vielä myymättä ja siitä jäi mulle vähän taskurahaa. Kiitos.

Todellakin otin rahat. Enempikin olisi kelvannut. Eihän se poissaolevaa isää tai sukua korvaa. Laihalohtu.

Kiinnostihan niin paljon ettet perunkirjoittamiseen ilmoittanut kieltäytyväsi perinnöstä.  Vielä ilmoitit tilinumeronkin.  Annoit valtakirjat myyntiin.  Ilman jokaisen perillisen valtakirjaa ei voi myydä 

Vierailija
55/229 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siunataan ennen tuhkausta ja sen voi suorittaa sairaalapappi, ei tarvitse käydä kappelissa. 

Kirkkoon kuulumattomia ei siunata. Ja mikä saa sinut kuvittelemaan että kaikki kuolevat sairaalassa?

Vierailija
56/229 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoratuhkaus taitaa olla edullisin, kysy sitä hautaustoimistosta. 

Vierailija
57/229 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kuljetuta vaan oikeuslääketieteen laitokselle.

Toinen omainen vietiin oikeuslääketieteelliseen, toisen poliisi kuskautti jorvin sairaalaan, 95 v vanhuksen, kun paikalle tullut ensihoito hänen sairauskertomuksensa tarkasti tieyolähteistään.

Vierailija
58/229 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka naapuri voi olla terveydenhoidolle ilmoitettu yhteyshenkilö mutta väestörekisteri on armoton. Sieltä ei voi sukulaisuuttaan irtisanoa, poliisi etsii ja kolkuttaa ovelle.

Vain jos on lakiosaan oikeutettu,  tai testamentissa mainittu eikä muuten tavoiteta.  

Vierailija
59/229 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirkkoon kuulumattomia ei siunata. Ja mikä saa sinut kuvittelemaan että kaikki kuolevat sairaalassa?

Minne viedään hoitolaitoksesta kuolleet, minne kotona kuolleet.  Mietipä sitä missä kylmiöt ovat. Esim kappeleiden kylmiöt ei ota montaa päivää ennen hautajaisia arkkuja.

Vierailija
60/229 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tietenkin on eri asia, jos ei kuulu kirkkoon. Isäni ei kuollut sairaalassa, vaan kotonaan mutta sairaalapappi siunasi krematoriossa ennen tuhkausta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän