Mistä huomaa älykkyyseron puolisoiden välillä?
Jos esim on itse se älykkäämpi. Voitteko kertoa. Minua ahdistaa kun tuntuu että olen paljon älykkäämpi kuin puolisoni.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Usein nämä älykkäät pitävät itseään älykkäinä ja muita tyhminä. Lisäksi ajatus on vain minä olen oikeassa. Ja sillä asenteella jyrätään kuin härkä, henkilö joka tahtoisi käsitellä asiaa rauhallisemmin.
Kyllä, se taas että pitää muita automaattisesti tyhminä, on myös itselle haitallista. Tämä toiminta sulkee ihmistä havainnoimasta kuten kaikki narsismi ja kielteisyys.
Ja okei, tiedän itsekin että on typeryksiä ja voin sanoa sen ja ihan suoraankin tarvittaessa mutta se ei ole oletukseni.
Kohtaan aina ihmisen ihmisenä enkä kulje nokka pystyssä enkä pidä itseäni parempana ihmisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette te ymmärrä sitä sosiaalista älykkyyttä oikein. Todella hienoa olla sosiaalisesti älykäs ja lahjakas, silloin tulee toimeen erilaisten ihmisten kanssa ja on loistava tilannetaju. Tämähän on kaiken muun rinnalla täydellistä osata.
Niinpä. Sosiaalinen älykkyys on joskus jopa tärkeämpää kuin ns perinteinen älykkyys. Töissäkin ne sosiaalisesti lahjakkaat menestyvät paljon paremmin kuin ne, jotka tekevät hommat paremmin ja nopeammin mutta eivät ole sosiaalisesti älykkäitä.
Sosiaalinen älykkyys ei ole älykkyyttä siten kuin älykkyys perinteisesti ymmärretään. Sosiaalinen älykkyys on taito, jonka voi oppia. Älykkyyttä ei voi oppia. Taidon voi oppia.
Sosiaaliseen älykkyyteen liittyy ymmärrys joka koostuu aika monesta
Ihmistuntemus ja itsetuntemus auttaa, mutta tärkeintä on viitseliäisyys. Aika moni meistä tietää tasan tarkkaan, kuinka ollaan mukavia, mutta harva jaksaa olla sitä tasapuolisesti kaikille.
Toinen haluaa kauheasti todistella että oma sukupuoli on se älykkäämpi, ja sillä kumistella tyhjää tynnyriä.
Siitä sen huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette te ymmärrä sitä sosiaalista älykkyyttä oikein. Todella hienoa olla sosiaalisesti älykäs ja lahjakas, silloin tulee toimeen erilaisten ihmisten kanssa ja on loistava tilannetaju. Tämähän on kaiken muun rinnalla täydellistä osata.
Niinpä. Sosiaalinen älykkyys on joskus jopa tärkeämpää kuin ns perinteinen älykkyys. Töissäkin ne sosiaalisesti lahjakkaat menestyvät paljon paremmin kuin ne, jotka tekevät hommat paremmin ja nopeammin mutta eivät ole sosiaalisesti älykkäitä.
Sosiaalinen älykkyys ei ole älykkyyttä siten kuin älykkyys perinteisesti ymmärretään. Sosiaalinen älykkyys on taito, jonka voi oppia. Älykkyyttä ei voi oppia. Taidon voi oppia.
Sosiaaliseen äly
No sekin mutta oikeasti ymmärrys auttaa. Monet eivät ymmärrä eivätkä viitsi edes ymmärtää. Sitten loukkaannutaan siitä ettei itse ymmärrä eikä eikä edes viitsi ymmärtää. Valitettavasti nämä taidot täytyy oppia ja se vaatii sitä viitseliäisyyttä ja ymmärtämistä. Käyttäytyä osaa jokainen jos haluaa, sehän on selvä.
Älykkyyden kanssa korreloi ajattelun nopeus ja kyky keksiä ratkaisuja ongelmiin.
Jos tulee pulma eteen, vähemmän älykkäälle menee sormi suuhun ja tarvitaan paljon pohdinta-aikaa (joka ei välttämättä johda mihinkään), kun taas älykäs keksii sekunnissa 5 ratkaisua ja osaa analysoida ja priorisoida ne mielessään intuitiivisesti.
Kyllähän noita tilanteita tulee varmasti arjessa esiin. Onneksi minulla on älykäs puoliso jolla ei ole alennuuskompleksia siitä, että kumppanikin voi olla älykäs. Joillakin miehillä on kova tarve olla naista älykkäämpi ja he kokevat henkilökohtaisen kriisin tai suoranaista vihaa, jos näin ei olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Joskus kuulin väitteen, että yli 30 pisteen ero äo:ssa kahden ihmisen välillä näkyy niin, että nämä eivät kykene merkitykselliseen kommunikaatioon keskenään.
Tämä tuntuu pitävän paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Älykkyyden kanssa korreloi ajattelun nopeus ja kyky keksiä ratkaisuja ongelmiin.
Jos tulee pulma eteen, vähemmän älykkäälle menee sormi suuhun ja tarvitaan paljon pohdinta-aikaa (joka ei välttämättä johda mihinkään), kun taas älykäs keksii sekunnissa 5 ratkaisua ja osaa analysoida ja priorisoida ne mielessään intuitiivisesti.
Kyllähän noita tilanteita tulee varmasti arjessa esiin. Onneksi minulla on älykäs puoliso jolla ei ole alennuuskompleksia siitä, että kumppanikin voi olla älykäs. Joillakin miehillä on kova tarve olla naista älykkäämpi ja he kokevat henkilökohtaisen kriisin tai suoranaista vihaa, jos näin ei olekaan.
Ei se nopeus tarkoita sitä että on älykkäämpi. Asiat täytyy oppia ja silloin voi mennä sormikin suuhun. Haluan tavata sen ihmisen joka taitaa sekunneissa kaikki asiat eikä se sormikaan mene suuhun ikinä. Onko tälläistä yli-ihmistä olemassa?
Ymmärrän täysin että meillä on erilaisia osaamisalueita ja jotkut kehittyvät äärimmäisen taitaviksi joissakin asioissa mutta joskus se äärimmäinen osaaminenkin painottuu vain johonkin tiettyyn asiaan joka voi olla kokonaisuudessa jopa hyvin pieni asia.
Älykkyysprofiili ei ole välttämättä tasainen. Olen keskivertoa selvästi älykkäämpi (mitattu) ja kielellisesti lahjakas. Avaruudellinen hahmotuskykyni on todennäköisesti alle keskitason(ei tutkittu), matemaattinen lahjakkuus hieman yli keskitason.
Prosessointinopeus on vain yksi osa kognitiivisia kykyjä, eli pelkkä nopeus ei takaa älykkyyttä. Looginen älykkyys ilman sosiaalisia taitoja jättää kylmäksi. Viihdyn parhaiten huumorintajuisten ja tunneälykkäiden ihmisten seurassa.
Vierailija kirjoitti:
Älykkyysprofiili ei ole välttämättä tasainen. Olen keskivertoa selvästi älykkäämpi (mitattu) ja kielellisesti lahjakas. Avaruudellinen hahmotuskykyni on todennäköisesti alle keskitason(ei tutkittu), matemaattinen lahjakkuus hieman yli keskitason.
Prosessointinopeus on vain yksi osa kognitiivisia kykyjä, eli pelkkä nopeus ei takaa älykkyyttä. Looginen älykkyys ilman sosiaalisia taitoja jättää kylmäksi. Viihdyn parhaiten huumorintajuisten ja tunneälykkäiden ihmisten seurassa.
Tuo oli hyvin sanottu että älykkyysprofiili ei ole välttämättä tasainen ja harvemmin onkaan.
Muutenkin hyvin kerrottu asioita.
Koen olevani keskivertoa fiksumpi ja olen tietyissä asioissa älykäs mutta vastaavalla tavalla en oikein osaa itsestäni kertoa. Pätevyyteni lienee turhan perinteistä.
Jos nyt jonkin alueen voin mainita niin sanoisin että olen hyvin looginen ja järkevä ihminen ja se on varmasti vahvuuksiani sosiaalisten taitojeni ohella.
Voin silti jättää kylmäksi.
Hieman huumoria vielä perään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähemmän älykäs ei pysty pohtimaan ilmiöitä eri näkökulmista
Eikä pysty keskustelemaan tölvimättä.
Jos ei kykene vastaamaan ja pakenee vielä paikalta, on pakko olla heikompi eikä yhtä älykäs.
Jos mä en pysty vastaamaan, se saattaa johtua myös siitä, että toinen osapuoli on käyttäytynyt uhkaavasti. Silloin saatan lamaantua pelosta enkä uskalla edes hengittää. Tuo piirre ärsyttää itseäni suunnattomasti, mutten saa sitä estettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei kykene vastaamaan ja pakenee vielä paikalta, on pakko olla heikompi eikä yhtä älykäs.
Jos mä en pysty vastaamaan, se saattaa johtua myös siitä, että toinen osapuoli on käyttäytynyt uhkaavasti. Silloin saatan lamaantua pelosta enkä uskalla edes hengittää. Tuo piirre ärsyttää itseäni suunnattomasti, mutten saa sitä estettyä.
Tahattomien reaktioidenkin jälkeen voi selvittää asioita.
Ethän vain ole järkyttänyt itseäsi liikaa elämässä? Kauhisteletko asioita ja ihmisiä esimerkiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tahattomien reaktioidenkin jälkeen voi selvittää asioita.
Ethän vain ole järkyttänyt itseäsi liikaa elämässä? Kauhisteletko asioita ja ihmisiä esimerkiksi?
Ei voi selvittää, koska pelkään tuota ihmistä sen jälkeen. En pysty puhumaan tuosta asiasta, koska pelkään, että hän tekee saman uudestaan. Lisäksi, koska pelkään niin paljon, todennäköisesti ainoa keino saada asiat sanottua, on sanoa ne todella vihaisena. Ja se taas varmistaa sen, että toinen osapuoli toistaa saman uhkaavan käytöksensä.
En ole itse aiheuttanut tätä. Olen aina ollut herkkä. Samaan aikaan minua eivät muut ole puolustaneet, joten en voi luottaa siihen, että pärjäisin, kun joku uhkaa minua.
Kyllä se älykkäänä oleminen on paljon rankempaa. Kaikki tämä tyhmyys ja typeryys ympärillä, jota joutuu sitetämään päivästä toiseen. Toivoisin olevani typerä, niin voisi vaan olla ymmärtämättä tilannetta ja olla onnellinen tyhmä.
Miehet harvoin kestää sen, että nainen on älykkäämpi. Jos tulee väittely tai riita, ei ne kestä sitä että ovat väärässä jossain ja voin väitteeni vaikka todistaa. Silti jankataan sitä omaa mielipidettä tai aletaan vääntää juttua ihan nurin päin. Joskus pääsee vaan helpommalla kun on uskovinaan miehen juttuja. Tämä oli siis eksän kanssa, nyt ei ole kuin seksisuhde. Kun ei tunnu löytyvän tarpeeksi fiksua miestä hyvällä itsetunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Monesti naiset ovat tosiaan miehiä tyhmempiä eli kiinnitä huomiota siihen kummalla on isommat rinnat ym. fyysisiin eroihin. Näin saat selville kumpi on nainen ja kumpi mies.
Tämä ei kylllä pidä paikkaansa. Tyhmiä miehiä on paljon enemmän kuin naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mensan testit ei kuvaa sosiaalista älykkyyttä Korkeat pisteet saanut voi olla täysi tumpelo ihmissuhteissa. Vähän kuin insiööri laatisi suunnitelman,mutta ei osa suunnitelmaansa rakentaa.
En ymmärrä miksi aina jankataan tätä sosiaalista älykkyyttä, joka ei ole mensan testin idea. Lisäksi sillähän lytätään kaikki autistinerot ja vähemmän nerot autistit. Tuntuu että lörpöttelevillä sadan pisteen tuloksen saaneilla on vaan halu päteä jotenkin.
Niin ja mitä on sosiaalinen älykkyys? Se ei varmasti ole kovin hyvin tutkittava asia kun riippuu minesta yhteiskunnallisesta tekijästä esim. miten se määriteltäisiin vaikkapa kiinassa?? En pidä yhtään pätevänä mittarina ja luulen että kaikki psyykkisesti sairaat kuten narsistit saisivat hyvät pisteet vaikka eivät sinänsä olisi hyvää päättelykykyä
Tää on muuten totta että narsistit saisivat korkeat pisteet sosiaalista älykkyyttä mittaavissa testeissä.
Jännä, kun täällä kaikki tuntuvat olevan älykkäitä tai vähintään keskitasoa alykkäämpi. Puolet kuitenkin on keskitason alapuolella. Jos tuntee itsensä älykkäämmäksi kuin muut, ei välttämättä tarkoita sitä. Voi olla itse asiassa tyhmempi, mutta ei vain tajua sitä.
Vierailija kirjoitti:
Jännä, kun täällä kaikki tuntuvat olevan älykkäitä tai vähintään keskitasoa alykkäämpi. Puolet kuitenkin on keskitason alapuolella. Jos tuntee itsensä älykkäämmäksi kuin muut, ei välttämättä tarkoita sitä. Voi olla itse asiassa tyhmempi, mutta ei vain tajua sitä.
Aika moni tyhmä tosiaan luulee olevansa älykäs.
Mistäkö voi tietää, että todella on keskimääräistä älykkäämpi? No esim. siitä, että on käynyt testissä tai vaikka ihan siitä, että on pärjännyt matematiikassa todella hyvin sekä koulussa että yliopistossa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla akateemisesti koulutettuja kavereita jotka osa aika avuttomia tavallisissa arkisissa pulmissa.
Usein nämä älykkäät pitävät itseään älykkäinä ja muita tyhminä. Lisäksi ajatus on vain minä olen oikeassa. Ja sillä asenteella jyrätään kuin härkä, henkilö joka tahtoisi käsitellä asiaa rauhallisemmin.