Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys

Vierailija
12.03.2025 |

Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen! 

Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)

Kommentit (6747)

Vierailija
1561/6747 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väännetään rautalangasta. Jos kokeessa olisi selkeyden vuoksi tasan 2 tehtävää ja oikeasta vastauksesta saisi +4 pistettä ja väärästä -1 pisteen, kahdella oikealla vastauksella saisi 8 pistettä, joka olisi myös kokeen maksimipistemäärä.

Yhdellä oikealla ja yhdellä väärällä saisi 4-1=3 pistettä. Eli yksi väärä vastaus on laskennallisesti 5 miinuspistettä, sillä niitä oikean vastauksen pisteitäkään ei luonnollisesti saa.

Kahden kysymyksen esimerkkikokeessa kahdella väärällä vastauksella saisi -2 pistettä ja yhdellä oikealla ja yhdellä tyhjällä 4 pistettä.

No nyt ymmärsin, mitä ajoit takaa. Toisaalta sehän on ihan oletuksena kaikissa kokeissa, että vääristä vastauksista ei saa pisteitä. Tietysti koska yhdestä vastauksesta saa niin paljon pisteitä, tuon yhdenkin tehtävän pieleen meno tuntuu, mutta mielestäni tuo suhde on ihan ok. <

Eri kokeissa eri pisteytys. Esim Gssä oikeasta +1, väärästä -1. 

Vierailija
1562/6747 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä hain Laureaan (pääsykoe), Tamk (valintakurssi + pääsykoe) ja Haaga-Helia (pääsykoe).

Tamk ja Haaga-Helia näkyy palkit, Laureaan ei.

Mullakaan ei näy Laurean palkit :( kaikkiin muihin näkyy! Mitähän tämä tarkoittaa? :d

Vain sitä, että Laurean tulokset eivät ole vielä syötettynä Opintopolkuun. Tuloksia on niin paljon, että ei niitä saa kerralla laskettua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1563/6747 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin odotellaan Laurean tuloksia! 

Vierailija
1564/6747 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen jo vanhus, eikä amk-valintakokeet koske itseäni. Seurailen täällä juttelua jälkikasvuani jännittäen. Miksi kirjoitatte, että väärästä vastauksesta tulee miinuspisteitä, kun google kertoo, että väärästä vastauksesta tulee 0 pistettä eli ei rokotettaisi.

Vierailija
1565/6747 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen jo vanhus, eikä amk-valintakokeet koske itseäni. Seurailen täällä juttelua jälkikasvuani jännittäen. Miksi kirjoitatte, että väärästä vastauksesta tulee miinuspisteitä, kun google kertoo, että väärästä vastauksesta tulee 0 pistettä eli ei rokotettaisi.

Täällä keskustellaan sekä yliopisto-, että amk-kokeista. Amk-kokeessa vääristä vastauksista ei tullut miinusta, mutta yliopistokokeessa tuli.

Vierailija
1566/6747 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, usein nuoria syyllistetään ja vaille opiskelupaikkaa ja töitä olevia haukutaan laiskoiksi, vaikka ovat monesti yrittäneet hakea opiskelemaan ja työhön, joka syö heidän itsetuntoaan ja masentaa. Tiedän monia joilla on ollut vaikeuksia eka päästä opiskelemaan ja töihin, mutta kun he ovat saaneet tilaisuuden ja päässeet, niin ovat pärjänneet paljon paremmin kuin monet muut, jotka ovat päässeet heti sisään.  Tsemppiä opiskelupaikkaa odottaville. 

Vierailija
1567/6747 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko täällä mainittu, että metropolian ja tamkin palkit oli tulleet? 

Vierailija
1568/6747 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, tulivat jo viime viikolla.

Vierailija
1569/6747 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi puutut asioihin, joista et tiedä mitään?

Vierailija
1570/6747 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus sinulle.

Kun seurailee ja kyselee asioista, joista ei tiedä mitään, on aina mahdollisuus oppia ja saada tietoa. Suosittelen sinullekin. Ole avoin, kohtelias, kysele ja ota selvää. Noin sinullakin on vielä toivoa viisastua vanhetessasi. Jos et ikinä tartu mihinkään, josta et mitään tiedä, jäät ikuisesti maalle tolloksi. 😘

Vierailija
1571/6747 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaus sinulle.

Kun seurailee ja kyselee asioista, joista ei tiedä mitään, on aina mahdollisuus oppia ja saada tietoa. Suosittelen sinullekin. Ole avoin, kohtelias, kysele ja ota selvää. Noin sinullakin on vielä toivoa viisastua vanhetessasi. Jos et ikinä tartu mihinkään, josta et mitään tiedä, jäät ikuisesti maalle tolloksi. 😘

Jos olisit seurannut keskustelua olisit kyllä ymmärtänyt, ettei tässä puhuta amk-kokeista. Google ei kerro sinulle tehtävien pisteytystä, ne ovat joka kokeessa erilaiset ja saattavat vaihdella jopa kokeen sisällä. Tämän olisit itsekin huomannut jos olisit SEURANNUT KESKUSTELUA. 

Tämä on hakijoiden ketju, ei äityleiden keskusteluketju heidän jälkikasvustaan.

Vierailija
1572/6747 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, nyt alkaa taas olla hermot tiukalla itse kullakin.

Ei riidellä, jooko!

Vierailija
1573/6747 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tulivat jo viime viikolla.

Sori ettei elämäni pyöri koko aikaa yhteishaussa. Varsinkin kun "tulokset tulee viimeistään" päivään on useampi viikko.

Vierailija
1574/6747 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oulun yliopistosta maantieteen tulokset tulleet. Alin hyväksytty 98 pistettä, mulla 95. Olen varasijalla 11. Mitä arvelette, minkälainen mahdollisuus olisi päästä?

Mahdollisuus on todennäköinen päästä sisään. Kunhan nyt muut läksivät ylempiin valintoihin. Minun eksä opiskeli mantsaa pääaineenaan ja teki keskinkertaista uraa: kunnan hommia, projekteja. Ei liene tulevaisuus sillä alalla kummempaa nytkään. Riippuu toki sivuaineista, persoonasta ja näin. 

Vierailija
1575/6747 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten vaan kehitellään varsinkin AMK:hon uusia koulutusohjelmia ja tutkintoja niin saadaan lisää korkeakoulutettuja. Toki tällainen lisää vaatimuksia niin, että sellaiseenkin työhön, johon saattoi aikaisemmin päästä ilman mitään koulutusta vaatii pian jo vähintään AMK-tutkintoa. Yksi tutkinto, jota oikeasti kaipaisin ja johon itse hakisin itse heti olisi tällainen byrokraatti (AMK), joka sisältäisi osittain tradenomin opintoja, osittain sosionomin opintoja, politiikkaa, hallintoa, verotusta ja sosiaalipolitiikkaa ja valmentaisi työskentelyyn valtionhallinnossa, virastoissa, Kelassa, työvoimapalveluissa jne. ja josta saisi helposti myös ylemmän AMK-tutkinnon. 

Suurin osa näistä sisällöistä on yliopiston substansseja eikä AMK-tutkintoo mahtuisi kaikkea noita muutenkaan tai olisi kaikesta vain pintaraapaisu. Lähinnä noita on oikeustrade AMK.

Vierailija
1576/6747 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaus sinulle.

Jos olisit seurannut keskustelua olisit kyllä ymmärtänyt, ettei tässä puhuta amk-kokeista. Google ei kerro sinulle tehtävien pisteytystä, ne ovat joka kokeessa erilaiset ja saattavat vaihdella jopa kokeen sisällä. Tämän olisit itsekin huomannut jos olisit SEURANNUT KESKUSTELUA. 

Kyllä me äitylit kuulumme tämän ketjun intressipiiriin. Meillä on oikeus kysyä, jännittää ja viisastua ihan seuraamalla palstaa. 

Niin kauan kuin muistan, en uhohda viimevuotisia iloisia uutisia, että ei-ensikertalainen lapseni pääsi Tampereen yliopistoon informaatiotieteiden tiedekuntaan. Se riemu oli parasta, mitä koko vuonna tapahtui. Odotus päättyi iloisesti. 

Tsempit kaikille tosissan yrittäneille. Ensi vuonna on uudet kujeet. Näköjään pukkaa jo uudistuksia. Tyhjät paikat täyttyvät. 

Vierailija
1577/6747 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaus sinulle.

Kyllä me äitylit kuulumme tämän ketjun intressipiiriin. Meillä on oikeus ky

Mä oon itse hakija ja oon tän äidin kanssa samaa mieltä. Ei mua ainakaan yhtään haittaa, että nää äidit on täällä jännittämässä meidän hakijoiden kanssa. En ymmärrä, mikä joidenkin takapuolta nyt kutittaa täällä kun täällä yhtäkkiä alkoi olla vähän negatiivisen kuuloisia viestejä. Olispa oma äiti ollut yhtä kiinnostunut mun asioista kun nämä äidit omien lastensa asioista, jotka täällä pyörivät. Te ootte hyviä vanhempia.

Vierailija
1578/6747 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverille oli tullut Lab yamk tieto, että sai opiskelupaikan

Vierailija
1579/6747 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaus sinulle.

Kyllä me äitylit kuulumme tämän ketjun intressipiiriin. Meillä on oikeus ky

Sinua voi kiinnostaa oma Villevaltterisi. Meitä muita ei kiinnosta pätkääkään jonkun tuntemattoman piltin kouluunpääsyt, vaikka äitinä kuvittelet että kaikkia muita kiinnostaa sinun lapsesi asiat.

Vierailija
1580/6747 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla noin paha kiintymyssuhdetrauma vanhempiisi, että driggröidyt olemattomasta tänne kiukuttelemaan?