KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys
Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen!
Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)
Kommentit (6747)
Älä välitä kirjoitusvirheestä. Sinuna mieluummin kiinnittäisin huomiota sanaan "kiintymyssuhde" vanhempiin ja hakisin apua siihen traumaan.
Mulla olisi foorumilla oleville äideille kysymys, miten reagoitte siihen jos lapsenne ei päässyt opiskelemaan?
Äitinä vastaan, että enpä juurikaan muuten kuin, että tietäisin keräisinkö jatkossa opiskelusponsorointiin taloudellista tukea jälkikasvun opiskelun tueksi. Aikuisten lasten oma asia, jos ei opiskelupaikka irtoa tai mitä opiskelevat oman tulevaisuutensa varalle.
Vierailija kirjoitti:
Mulla olisi foorumilla oleville äideille kysymys, miten reagoitte siihen jos lapsenne ei päässyt opiskelemaan?
Ei ole maailman loppu, jos opiskelupaikka jää saamatta. 19-vuotias on nuori vielä. Ehtii hyvin opiskella välivuoden tai parinkin päästä. Pääasia, että pääsee opiskelemaan haluamaansa alaa.
Tsemppaan hakemaan ensi vuonna uudelleen. Yritän olla tukena tuli opiskelupaikka nyt tai tulevaisuudessa.
Minunkin opiskelemaan hakenut lapseni on jo reilusti aikuisen iässä ja työelämässä. Kyllä hän jo tietää mitä tehdä tai haluaako hakea jatkossa uudelleen, jos opiskelupaikka ei tällä kertaa irtonnut. Hän myös tietää, että myötätuntoni on hänen puolellaan. Enemmän haluan vapaaehtoisesti tukeani tarjota konkreettisesti sitten kun iskee opiskelun palkattomat harjoittelut.
Vierailija kirjoitti:
Älä välitä kirjoitusvirheestä. Sinuna mieluummin kiinnittäisin huomiota sanaan "kiintymyssuhde" vanhempiin ja hakisin apua siihen traumaan.
Eiköhän se ole hienoa, että on lämpimät välit vanhempiinsa. Mikäli on vanhempiensa kanssa huonot välit, se menee aikustuttua yleensä ohitse, joten ei kannata huolestua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen jo vanhus, eikä amk-valintakokeet koske itseäni. Seurailen täällä juttelua jälkikasvuani jännittäen. Miksi kirjoitatte, että väärästä vastauksesta tulee miinuspisteitä, kun google kertoo, että väärästä vastauksesta tulee 0 pistettä eli ei rokotettaisi.
Miksi puutut asioihin, joista et tiedä mitään?
Siitä huolimatta, että opiskelupaikan saaminen jännittää, niin olisi kiva jos oltaisiin hieman armollisempia muita kohtaan
Nyt ihmiset herätys. Kiva käydä täällä jännittämässä että jokos joku saa tuloksia yms ja sitten kohtaakin vain jotain ihme vinkumista ja vänkäämistä. Turhauttavaa, eipä uskoisi että täällä odotellaan tuloksia korkeakouluista ja yliopistoista kun keskustelun taso yltää juuri ja juuri ala-asteen tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Itse kun hain opiskelemaan ja en päässyt, isä ei ymmärtänyt sitä miten en päässyt opiskelemaan ja heti katkaisin häneen välit. Äiti sentään ymmärsi että katkaisen häneenkin välit jos hän alkaa siitä jotain valittamaan niin ei valittanut.
Vierailija kirjoitti:
Kaverille oli tullut Lab yamk tieto, että sai opiskelupaikan
Täällä vielä odotellaan, omaan hakukohteeseen on kaksi hakujonoa ja vain toiseen näkyy tulokset, omassa jonossa ei näy vielä. Palkki tuli jo eilen näkyviin.
Paras tapa on varmaan se, että ei reagoi tämän kaltaisten ihmisten kommentteihin. Vaikka tietoa on olemassa, niin aina voi oppia uutta ja saada lisätietoa opiskeluun liittyvistä asioista. Minusta on hienoa seurata eri ikäisten kokemuksia. Olen itsekin äiti ja olen seurannut omien sekä muiden nuorten opiskeluun liittyviä asioita. Olen myös kyennyt antamaan tietoa eri mahdollisuuksista. Innostuin myös itse opiskelemaan YAMK- tutkinnon yli viisikymppisenä. Yhteen kysymykseen kasvatusalan soveltuvuuskokeisiin liittyen voin vastata, että siinä on kolme pysäkkiä ( haastattelua), jotka kestävät 5 min. Onnea kaikille, ja mikäli opiskelupaikka ei tällä kertaa aukeaisi, niin kannattaa miettiä erilaisia vaihtoehtoja tavoitteen saavuttamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä vielä odotellaan, omaan hakukohteeseen on kaksi hakujonoa ja vain toiseen näkyy tulokset, omassa jonossa ei näy vielä. Palkki tuli jo eilen näkyviin.
Siis eri hakujonoille on omat palkkinsa. Näkyykö sijoitus kumassakin jonossa sitten yhtäaikaa?
Vierailija kirjoitti: Minä olen jo vanhus, eikä amk-valintakokeet koske itseäni. Seurailen täällä juttelua jälkikasvuani jännittäen. Miksi kirjoitatte, että väärästä vastauksesta tulee miinuspisteitä, kun google kertoo, että väärästä vastauksesta tulee 0 pistettä eli ei rokotettaisi.
Se riippuu ihan valintakoetyypistä. Osallistuin valintakokeeseen, josta tuli - 1,5 p. vastaamatta jättämisestä ja -0,3 p. väärästä vastauksesta. Kannatti siis ennemmin ainakin arvata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eri hakujonoille on omat palkkinsa. Näkyykö sijoitus kumassakin jonossa sitten yhtäaikaa?
Joo, jokainen jonottaa kaikissa niissä jonoissa, joissa on hakukelpoinen.
Ensikertalainen kokeessa käynyt jonottaa siis ensikertalaisten todistusjonossa, ensikertalaisten koejonossa, kaikkien kiintiön todistusjonossa ja kaikkien kiintiön koejonossa. Jos hakee AMKiin ja sattuu olemaan vielä amistodistuskin, sieltä saa parit jonot lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus sinulle.
Kun seurailee ja kyselee asioista, joista ei tiedä mitään, on aina mahdollisuus oppia ja saada tietoa. Suosittelen sinullekin. Ole avoin, kohtelias, kysele ja ota selvää. Noin sinullakin on vielä toivoa viisastua vanhetessasi. Jos et ikinä tartu mihinkään, josta et mitään tiedä, jäät ikuisesti maalle tolloksi. 😘
Jos olisit seurannut keskustelua olisit kyllä ymmärtänyt, ettei tässä puhuta amk-kokeista. Google ei kerro sinulle tehtävien pisteytystä, ne ovat joka kokeessa erilaiset ja saattavat vaihdella jopa kokeen sisällä. Tämän olisit itsekin huomannut jos olisit SEURANNUT KESKUSTELUA.
Tämä on hakijoiden ketju, ei äityleiden keskusteluketju heidän jälkikasvustaan.
Kyllä me äitylit kuulumme
Toivottavasti sun kaltaiset ihmiset jäävät ilman opiskelupaikkaa ja vuoden miettivät käytöstapojaan, nii on sen jälkeen kaikilla parempi olla.
Vierailija kirjoitti:
Yritän tukea ja kannustaa katsomaan tulevaisuuteen, maailma ei lopu jollei nyt pääse opiskelemaan. On niin monia polkuja päästä lopulta yhtä hyviin taikka jopa parempiin päämääriin, kuin se joka nyt opiskelemaan pyrkiessä mielessä häämöttää. Oman lapseni tuntien, se tulee olemaan tosi kova paikka jollei pääse opiskelemaan, eli vaaditaan varmasti paljon rinnalla eloa ja tuen tarjoamista ja toivottavasti suostuu ottamaan lohdutukset vastaan. Samaa voisin sanoa kaikille teille nuorille: Antakaa läheistenne tukea ja lohduttaa, harmitelkaa asiaa aikanne, ja sitten leuka ylös ja katse eteenpäin ja miettikää, mihin suuntaatte tästä eteenpäin. Yrittäkää uskoa, että elämä kantaa.
Se joka toisille pahaa ja epäonnea toivoo, se niistä itse kärsiköön. Tai hänen lapsensa.
Joko se vipusen tekninen häikkä korjaantui? Joku kirjoitti, että tietää olleen jotain ongelmaa. Onko live-seuranta ajan tasalla?
Mitä kieltä on driggröidyt?