Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys

Vierailija
12.03.2025 |

Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen! 

Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)

Kommentit (6747)

Vierailija
1541/6747 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko mahdollista että tänään vielä tulisi tietoa pääsikö opiskelemaan vai eikö? Joku oli tänne kirjoittanut, että hän oli pisteet saanut, mutta itselläni näkyy vielä että valinnat on kesken. 

Yksikään AMK-valintakoekohde ei ole vielä ilmoittanut tuloksia. :( Se aamuinen pääsijä oli YAMK-tutkintoon.

Voisiko tänään vielä tulla? Voi, mutta yhtä hyvin voi olla tulematta.

Ah aivan!! Kiitos vastauksesta. 😊 

Vierailija
1542/6747 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten vaan kehitellään varsinkin AMK:hon uusia koulutusohjelmia ja tutkintoja niin saadaan lisää korkeakoulutettuja. Toki tällainen lisää vaatimuksia niin, että sellaiseenkin työhön, johon saattoi aikaisemmin päästä ilman mitään koulutusta vaatii pian jo vähintään AMK-tutkintoa. Yksi tutkinto, jota oikeasti kaipaisin ja johon itse hakisin itse heti olisi tällainen byrokraatti (AMK), joka sisältäisi osittain tradenomin opintoja, osittain sosionomin opintoja, politiikkaa, hallintoa, verotusta ja sosiaalipolitiikkaa ja valmentaisi työskentelyyn valtionhallinnossa, virastoissa, Kelassa, työvoimapalveluissa jne. ja josta saisi helposti myös ylemmän AMK-tutkinnon. 

Niin, ja juridiikkaa sekä myös psykologiaa tässä tutkinnossa pitäisi olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1543/6747 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä Yo kirjoituksia ei pitäisi pystyä korottamaan enää lukion jälkeen, oikeesti vaan parhaimmat pääsis lääkikseen yms eikä ne jotka hikiperseessä istuu salissa jopa 100 kertaa 10 vuoden ajan että saa just ja just tarpeeksi hyvät paprut esim lääkikseen.

Miksi niin pitäisi tehdä? Hakukriteerit muuttuu vuosien varrella, ihmisillä erilaisia tilanteita elämässä, myös silloin lukiossa ollessa. Eihän esim. lääkikseen edes voi hakea todistuksella kuin ensikertalainen. Toisaalta ensikertalaiskiintiöt takaa lukiosta tuleville hyvät mahdollisuudet päästä koulutukseen. Ennemmin kannattaa moittia nykysysteemiä kuin hakijoita, jotka käyttävät tilannetta hyväkseen niissä rajoissa, kuin mahdollista. Paljon vaikuttaa myös muuttuvat trendit, eri aloille halutaan eri aikoina eri syistä. Lääkäri toki ikisuosikki kestovarma al

Tuli tuossa joku ajatuskatkos kesken kirjotuksen, älkää välittäkö :D

Vierailija
1544/6747 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni on kuitenkin ilmoittanut, että AMK-valintakokeiden palkit ovat tulleet. Ainakin mulla on Metropolian palkit näkyvissä. En hakenut toisiin AMK:in, joten niiden tilanteista en tiedä varmasti. Eli jos täällä on toisiin ammattikorkeisiin hakeneita, niin sanoisitteko minne olette hakeneet ja näkyykö palkit jo?

Olen hakenut Karelia, Kamk, Jamk, Samk, Diak ja Savonia, palkit näkyy Kamk, Jamk ja Diak.

Vierailija
1545/6747 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, te, jotka olette käyneet joskus varhaiskasvatuksen opettajan soveltuvuuskokeissa. Voiko niihin jotenkin harjoitella?

Vierailija
1546/6747 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi kaikille että Vamk on julkaissut ainakin jodelin mukaan jonkun tradenomi ja sh tutkinnon valintakoepisteet.

Vierailija
1547/6747 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija 

Aika moni on kuitenkin ilmoittanut, että AMK-valintakokeiden palkit ovat tulleet. Ainakin mulla on Metropolian palkit näkyvissä. En hakenut toisiin AMK:in, joten niiden tilanteista en tiedä varmasti. Eli jos täällä on toisiin ammattikorkeisiin hakeneita, niin sanoisitteko minne olette hakeneet ja näkyykö palkit jo?

Itse hain inssiksi Turun amk, Lapin amk ja LAB amk sekä tradenomiksi Turun amk, näihin kaikkiin palkit tulleet jo perjantaina.

Vierailija
1548/6747 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain Tamkiin, palkit näkyy, pisteitä ei.

Vierailija
1549/6747 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä päivä viime vuonna tuli Amk- pääsykokeiden tulokset?

Vierailija
1550/6747 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu kohteesta, kaikki ei tule samana päivänä 

Vierailija
1551/6747 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, te, jotka olette käyneet joskus varhaiskasvatuksen opettajan soveltuvuuskokeissa. Voiko niihin jotenkin harjoitella?

Ei voi, mutta sain siitä melkein täydet pisteet. Suosittelen, että kerrot oman näkemyksesi aiheesta, mutta annat myös muiden puhua. Älä jaarittele, pysy faktoista. Mulla oli ryhmässä pari nuorta, jotka ei saaneet sanaa suustaan. Jossain vaiheessa kysyin, onko sulla Saana (nimi vaihdettu) mielipidettä, oletko samaa mieltä. Jolloin hänkin sai pari sanaa sanottua. Yhtä jouduin toppuuttelemaan, koska olisi ollut äänessä koko ajan. Kyse on vuorovaikutuksesta. Yksilohaastattelussa heillä on valmiit kysymykset, vastaat vain rehellisesti. Hyvin se menee!

Vierailija
1552/6747 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi, mutta sain siitä melkein täydet pisteet. Suosittelen, että kerrot oman näkemyksesi aiheesta, mutta annat myös muiden puhua. Älä jaarittele, pysy faktoista. Mulla oli ryhmässä pari nuorta, jotka ei saaneet sanaa suustaan. Jossain vaiheessa kysyin, onko sulla Saana (nimi vaihdettu) mielipidettä, oletko samaa mieltä. Jolloin hänkin sai pari sanaa sanottua. Yhtä jouduin toppuuttelemaan, koska olisi ollut äänessä koko ajan. Kyse on vuorovaikutuksesta. Yksilohaastattelussa heillä on valmiit kysymykset, vastaat vain rehellisesti. Hyvin se menee!

En ole noissa pääsykokeissa ollut, mutta onnittelut loistavista pisteistä. Tuosta sun selostuksesta selvisi ainakin osittain, miksi sulla meni niin hyvin. Osaat ottaa muut huomioon keskustelussa ja ohjata heitä. Sääli vaan, että noiden Saanojen soveltuvuuskokeet eivät ainakaan tuon ryhmäkeskustelun osalta mene hyvin.

Vierailija
1553/6747 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija 

Itse hain inssiksi Turun amk, Lapin amk ja LAB amk sekä tradenomiksi Turun amk, näihin kaikkiin palkit tulleet jo perjantaina.

Poikani sai Turun AMK tuloksen ko pari viikkoa sitten, pääsi todistuspohjalla

Vierailija
1554/6747 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Koska tuossa pitää ottaa huomioon sosioekonominen asema, ne joilla on liitua millä piirtää voivat huoletta lukea vaikka työttämänä kirjoituksiin vanhempiensa tai kenen lie kustantamana mutta ne joilla ei ole, joutuvat vähän pakostakin nykypäivänä kun töitä ei ole niin hakemaan kouluun työttömyyslain takia ja sen takia ettei töitä ole tarjolla joten nykyjärjestelmä käytännössä syrjii köyhempiä joihin minä lukeuduin ja jouduin tyytyä hakemaan toiseen tutkintoon vaikka olisin varmaan viimeistään parin vuoden aikana saanut korotettua paperini lääkikseen vaaditulle tasolle joka käytännössä olisi tarkoittanut Kemia M -> E ja Biologia M ->  E"

Sille joka tämän viestin kirjoitti. Mielenkiinnosta kysyisin, olisitko voinut hakea jollekin alalle, jolle et mitenkään voi päästä ja sitten korotella pari vuotta yo-arvosanoja? Tiedän, että (onko sen nyt alle 25v) nuoret joutuvat pakotetusti hakemaan koulutuksiin. Mietin vain, painostaako joku työttömyystaho hakemaan jollekin alalle jolle voi päästä, vai miten tuo menee? Sanoitko pakkohaun edellä, että haluaisit korottaa ja haluat hakea lääkikseen, koska siihen todelliset mahkut? Olen pahoillani jos olet joutunut vasten tahtoasi johonkin p**kaan tilanteeseen. Haluaisin vain kuulla, kun en itse tiedä tuosta mitään - olen aikuinen ja itsekseni työn ohessa tehnyt kaikenlaisia koulutusratkaisuja.

Vierailija
1555/6747 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

To 13.6. aamulla oli ensimmäiset tänne palstalle kerrotut. Palkit tulivat silloin vasta tätä viikkoa vastaavalla viikolla, kun tänä vuonna ne tulivat jo viime viikon puolella. Eli siltä kantilta ollaan pari päivää haussa edellä.

Vierailija
1556/6747 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hain Laureaan (pääsykoe), Tamk (valintakurssi + pääsykoe) ja Haaga-Helia (pääsykoe).

Tamk ja Haaga-Helia näkyy palkit, Laureaan ei.

Vierailija
1557/6747 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Koska tuossa pitää ottaa huomioon sosioekonominen asema, ne joilla on liitua millä piirtää voivat huoletta lukea vaikka työttämänä kirjoituksiin vanhempiensa tai kenen lie kustantamana mutta ne joilla ei ole, joutuvat vähän pakostakin nykypäivänä kun töitä ei ole niin hakemaan kouluun työttömyyslain takia ja sen takia ettei töitä ole tarjolla joten nykyjärjestelmä käytännössä syrjii köyhempiä joihin minä lukeuduin ja jouduin tyytyä hakemaan toiseen tutkintoon vaikka olisin varmaan viimeistään parin vuoden aikana saanut korotettua paperini lääkikseen vaaditulle tasolle joka käytännössä olisi tarkoittanut Kemia M -> E ja Biologia M ->  E"

Sille joka tämän viestin kirjoitti. Mielenkiinnosta kysyisin, olisitko voinut hakea jollekin alalle, jolle et mitenkään voi päästä ja sitten korotella pari vuotta yo-arvosanoja? Tiedän, että (onko sen nyt alle 25v) nuoret joutuvat pakotetusti hakemaan koulutuksiin.

Toinen vaihtoehto olisi ollut hakea amikseen. Sieltäkin saa opintotuet, mutta ei mene ensikertalaisuus, eikä kulu korkeakouluopintojen tukikuukaudet.

Meille on muotoutunut systeemi, jota pitää osata pelata. Monet vanhemmat eivät osaa, edes opot eivät osaa. :(

Vierailija
1558/6747 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikani sai Turun AMK tuloksen ko pari viikkoa sitten, pääsi todistuspohjalla

Juu, todistusvalintoja tehtiinkin jo aiemmin. Valintakoetuloksia ei ole vielä tullut :)

Vierailija
1559/6747 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä hain Laureaan (pääsykoe), Tamk (valintakurssi + pääsykoe) ja Haaga-Helia (pääsykoe).

Tamk ja Haaga-Helia näkyy palkit, Laureaan ei.

Mullakaan ei näy Laurean palkit :( kaikkiin muihin näkyy! Mitähän tämä tarkoittaa? :d

Vierailija
1560/6747 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tätä jännittämisen määrää, eihän tässä saa mitään aikaiseksi kun kyttää vain opintopolkua.