KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys
Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen!
Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)
Kommentit (6747)
"Tohtoriopintoihin tarvitaan jonkinmoista näyttöä ennen kuin hyödyttää puhua, tutkielmaa tai tiedelehdissä julkaistuja artikkeleita."
Minä hain ja pääsin tohtoriopintoihin ihan tavallisen maisteritutkinnon perusteella. Artikkeleita aloin kirjoitella vasta tohtoriopinto-oikeuden saatuani. Varmasti on etua, jos on jotakin ehtinyt tehdä, mutta ei se edellytys ole ainakaan tähän asti ollut. Alakohtaista vaihteluakin varmaan on, toisaalta väitöskirjatutkijaksi hakeutumiseen liittyy monia muuttuvia tekijöitä, jotka ei välttämättä suoraan liity hakijan kompetenssiin.
Onko kellään muulla ollut amk-valintakokeesta täydet pisteet osiosta, jossa ei ehtinyt vastata ihan kaikkiin? (En oo ihan varma, mutta min mielestä vähintään yksi kohta ko. enkussa jäi tyhjäksi.)
Voikohan johtua skaalauksesta 🤔
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään muulla ollut amk-valintakokeesta täydet pisteet osiosta, jossa ei ehtinyt vastata ihan kaikkiin? (En oo ihan varma, mutta min mielestä vähintään yksi kohta ko. enkussa jäi tyhjäksi.)
Voikohan johtua skaalauksesta 🤔
Siellä on niitä haamutehtäviä. Eli kokeillaan tulevaisuutta varten jotain tehtävää. Tälle kierrokselle sitä ei pisteytetä. Ehkä osuit sellaiseen.
Enkun koe on niin vaikea, että sitä yritetään koko ajan saada sopivammaksi.
Tietääkö joku, onko yliopiston arkkitehtilinjojen tuloksia tullut vielä ja mihin yliopistoihin?
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku, onko yliopiston arkkitehtilinjojen tuloksia tullut vielä ja mihin yliopistoihin?
Eihän nyt toki. Siellä jos missä on käsin arvosteltavat pääsykokeet.
Kuinkakohan paljon farmasian varasijat liikkuvat pääsykoe B:n tultua? Onko toivoa sijalta ~30 Helsinkiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HYVÄKSYTTY SAMK YAMK!
1. Vaihtoehdossa varasija pieni, miten toimin? Odotanko että varasija mahd. Liikkuu ja milloin voi hyväksyä tuon SAMKin? Jos varasija siis ei liiku.
Et voi toimia mitenkään muuten kuin odottaa. Jos et ole 3.7. päässyt ykköskohteeseen, voit hyväksyä sen mihin olet päässyt tai ymmärtääkseni hyväksyä sen ehdollisena. Eli odotella vielä josko ykköskohteeseen pääset varasijoilta ja jos et, niin se mihin olet päässyt, muuttuu sitovasti vastaanotetuksi.
Loistavaa. Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Kuinkakohan paljon farmasian varasijat liikkuvat pääsykoe B:n tultua? Onko toivoa sijalta ~30 Helsinkiin?
Kyllä liikkuvat. Myös koe A (tekniikka) liikauttaa, kun sinnekin voi hakea kemialla.
Liikkuuko tarpeeksi? Luulisin, että liikkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä sain just tuloksia Tampereen yliopiston maisterihauista. Sekä normi maisteri että DI-tulokset tuli!
Oho, jäi tästä siis pois, että kyseessä tietojenkäsittelytieteiden maisteri ja tietotekniikan DI tulokset. Näihin ei siis ollu valintakoetta vaan motivaatiokirje jne.
Matematiikka, mielellään pitkä, fyke
Toisen asteen opinnot eivät vaikuta, vaan alemman korkeakoulututkinnon keskiarvon mukaan saa pisteitä (eli AMK tai kandi tai bachelor ulkomaisista). Lisäksi voi saada bonuksia tietyistä yliopistokursseista, kuten matikasta. Ja sitten vielä motivaatiokirje, jolle ei kai anneta suoraa pisteytystä, mutta kaipa se johonkin vaikuttaa, kun sitä pyydetään.
Onko paikan vastaanottaneet sama asia kuin sinä vuonna opintonsa aloittaneet? Vipusesta kun katsoo aikaisempia vuosia, niin paikan vastaanottaneita on esim vaikka 42, vaikka aloituspaikkoja on 30.
Vierailija kirjoitti:
Onko paikan vastaanottaneet sama asia kuin sinä vuonna opintonsa aloittaneet? Vipusesta kun katsoo aikaisempia vuosia, niin paikan vastaanottaneita on esim vaikka 42, vaikka aloituspaikkoja on 30.
Ei, vaan ne Opintopolusta paikan vastaanottaneet. Sinne on tullut lisäpaikkoja tai ylitäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulokset tuli, ei ollut asiaa Tampereen mihinkään KTM linjoille tradenomin papereilla. Keskiarvo 4.7, oppari 5 ja kurssivalinnot suunnattu johtamiseen ja vastuullisuuteen. Motivaatiokirjeessä puhuin haaveesta tohtoriopinnoista. Luulen että haluavat sitten jotain työelämä lähtöisempää tai keskiarvoon vaaditaan vain vitosia. Hain johtamiseen, vastuullisuuteen ja markkinointiin. Näihin varmaan niin kova haku että paras jatkossa hakea laskikseen tai taloustieteeseen, ja jonnekkin pieneen yliopistoon.
Ihan ku olisit minusta kirjoittanut, paitsi että itellä KA on 4,8 ja opparista 5. Puhuin kans tohtoriopinnoista, alan työkokemuksesta ja että tarvitsen korkeamman koulutuksen jotta pääsen etenemään uralla. Tästä olen siis keskustellut esihenkilöni kanssa, kun jo viidennettä vuotta samassa pestissä :D ja pääsin itse varasijalle... luin et joku pääsi samaan ohjelmaan 4,5 keskiarvol
Mikä painoarvo motivaatiokirjeellä oli?
Hain itse joskus vuosia sitten kauppiksen maisteriohjelmaan ja silloin motivaatiokirjeestä sai 0, 1 tai 2 pistettä. Itse sain täydet kaksi ihan sillä, että kertoilin miksi haluan opiskella kyseisen tutkinnon ja miten opinnot on tarkoitus järjestää. Jäin rannalle. Jos keskiarvoni olisi ollut jotain 0,2 yksikköä parempi, olisin päässyt.
Pidin sitten sellaiset seitsemän välivuotta mihinkään jatko-opintoihin hakemisesta 😄 Nyt maisteriin ei ollut enää muuta kriteeriä kuin painotettu keskiarvo. Tuloksia jännäämme sitten heinäkuun alkuun.
Nyt hain
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulokset tuli, ei ollut asiaa Tampereen mihinkään KTM linjoille tradenomin papereilla. Keskiarvo 4.7, oppari 5 ja kurssivalinnot suunnattu johtamiseen ja vastuullisuuteen. Motivaatiokirjeessä puhuin haaveesta tohtoriopinnoista. Luulen että haluavat sitten jotain työelämä lähtöisempää tai keskiarvoon vaaditaan vain vitosia. Hain johtamiseen, vastuullisuuteen ja markkinointiin. Näihin varmaan niin kova haku että paras jatkossa hakea laskikseen tai taloustieteeseen, ja jonnekkin pieneen yliopistoon.
Ihan ku olisit minusta kirjoittanut, paitsi että itellä KA on 4,8 ja opparista 5. Puhuin kans tohtoriopinnoista, alan työkokemuksesta ja että tarvitsen korkeamman koulutuksen jotta pääsen etenemään uralla. Tästä olen siis keskustellut esihenkilöni kanssa, kun jo viidennettä vuotta samassa pestissä :D ja pääsin itse varasijalle...
Valitettavasti en osaa sanoa, kun Tampereen yliopisto on yksi harvoista korkeakouluista, joka ei kerro miten ne pisteyttää minkäkin osan! Siksi mietin, että miten ikinä näissä tilanteissa voisi tehdä oikasupyynnön, jos et tiedä, että mitkä sinun pisteet ovat olleet eri osioista.
Vierailija kirjoitti:
"Tohtoriopintoihin tarvitaan jonkinmoista näyttöä ennen kuin hyödyttää puhua, tutkielmaa tai tiedelehdissä julkaistuja artikkeleita."
Minä hain ja pääsin tohtoriopintoihin ihan tavallisen maisteritutkinnon perusteella. Artikkeleita aloin kirjoitella vasta tohtoriopinto-oikeuden saatuani. Varmasti on etua, jos on jotakin ehtinyt tehdä, mutta ei se edellytys ole ainakaan tähän asti ollut. Alakohtaista vaihteluakin varmaan on, toisaalta väitöskirjatutkijaksi hakeutumiseen liittyy monia muuttuvia tekijöitä, jotka ei välttämättä suoraan liity hakijan kompetenssiin.
Pääsen opiskelemaan varhaiskasvatuksen maisteriksi syksyllä. Yksi syy opiskeluun on ajatus väitöskirjan tekemistä maisterin jälkeen. Tärkein syy on saada pätevyys hakea johtotehtäväviä alalta. Sen jälkeen jos/kun pääsen päämäärääni, aion tehdä alan töitä kaikessa rauhassa ja kehittää osaamistasoa koko ajan. Väitöskirjan aika on vasta kun työura alkaa olla lopussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ku olisit minusta kirjoittanut, paitsi että itellä KA on 4,8 ja opparista 5. Puhuin kans tohtoriopinnoista, alan työkokemuksesta ja että tarvitsen korkeamman koulutuksen jotta pääsen etenemään uralla. Tästä olen siis keskustellut esihenkilöni kanssa, kun jo viidennettä vuotta samassa pestissä :D ja pääsin itse varasijalle... luin et joku pääsi samaan ohjelmaan 4,5 keskiarvol
Lähtökohtaisesti maisterihauissa painotetaan valintaa kandidaatin tutkinnon suorittaneisiin. Tämän takia usein jo hakukriteereissä amk tutkinnolla hakevilla pitää olla korkeampi ka ja opinnäytteen arvosana.
Kuinkahan todennäköistä päästä kouluun? Turkuun valintakoepisteiden alin hyväksytty 51, Jyväskylään 40 ja mulla on 34 pistettä. Kuopioon ja Rovaniemelle ollu yleensä alemmat pisterajat, viimevuonna esimerkiksi Kuopioon 13 pistettä vähemmän kuin Jyväskylään. Nyt riittäisi vaan 6 pisteen ero tuohon Jyväskylään verrattuna 🥲 Jännittää, päivittyyköhän huomenna enää nuo loput
Onko valintakoe C tuloksia tullu?
T. Kirjaimellisesti kaverin puolestat kyselen :D
Vierailija kirjoitti:
Onko valintakoe C tuloksia tullu?
T. Kirjaimellisesti kaverin puolestat kyselen :D
Joo, bilsaa ja ympäristötiedettä tuli ainakin Helsingistä eilen.
Vipusesta voit käydä kaivelemassa, jos kaveri sinne haki.
Miten ton vipusen saa päivittyy? Tiedän ton, millä sais kaiveltua mutta se vaan lataa, eikä päästä eteenpäin 🥲
Matematiikka, mielellään pitkä, fyke