KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys
Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen!
Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)
Kommentit (6747)
Tänään tulivat, tunti sitten kävin katsomassa.
Vierailija kirjoitti:
Tänään tulivat, tunti sitten kävin katsomassa.
Siis tämä vastaus oli sille, joka kyseli milloin tuli tulokset Kuopion yliopiston hoitotieteen maisteriohjelmaan. :)
Olen ensimmäisellä varasijalla sosiaalityön maisterihaussa. Onkohan mitään mahdollisuutta saada opiskelupaikkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itä-Suomen oikis tuli ja pisteraja korkeampi ja omat pisteet huonommat kuin oletin. Vuosia siitä kun olen hakenut mihinkään viimeksi, osaako kukaan sanoa kuinka paljon varasijat voivat liikkua ja voiko pisterajat vielä muuttua?
Arvaan, mutta en tiedä, että iso osa nyt Joensuuhun valituista pääsee lopulta Helsinkiin, ja Joensuun pisteraja ja varasijat rullaa merkittävästi kunhan Helsingin tulokset tulevat.
Oikis on yhteisvalinta, joten Helsinki on todennäköisesti jo käsitelty, eikä sijat muutu tästä mitenkään.
Tulokset julkaistaan yliopisto ja ala kerrallaan. Mun kaikki 6 kohdetta oli samassa kokeessa, näistä yhdestä tulokset saatu, yhdessä palkit ja muissa ei mitään. Näistä kuudesta neljä on samaa alaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itä-Suomen oikis tuli ja pisteraja korkeampi ja omat pisteet huonommat kuin oletin. Vuosia siitä kun olen hakenut mihinkään viimeksi, osaako kukaan sanoa kuinka paljon varasijat voivat liikkua ja voiko pisterajat vielä muuttua?
Arvaan, mutta en tiedä, että iso osa nyt Joensuuhun valituista pääsee lopulta Helsinkiin, ja Joensuun pisteraja ja varasijat rullaa merkittävästi kunhan Helsingin tulokset tulevat.
Oikis on yhteisvalinta, joten Helsinki on todennäköisesti jo käsitelty, eikä sijat muutu tästä mitenkään.
Tulokset julkaistaan yliopisto ja ala kerrallaan. Mun kaikki 6 kohdetta oli samassa kokeessa, näistä yhdestä tulokset saatu, yhdessä palkit ja muissa ei mitään. Näistä kuudesta neljä on samaa alaa.
Oikis (ja psyka ja kauppis ja lääkis mm.) on silti yhteisvalinta, eli siitä tulee yhdet yhteisvalintatulokset. Koulu tekee opiskelijavalinnan ja siksi tulokset julkistetaan usein koulu kerrallaan.
Vipuseen on nyt just päivittynyt lisää valittuja ja paikan vastaanottaneita.
Vierailija kirjoitti:
Olen ensimmäisellä varasijalla sosiaalityön maisterihaussa. Onkohan mitään mahdollisuutta saada opiskelupaikkaa?
Kyllä hyvinkin on
Joensuun oikis meni sivu suun, varasijalla 103, tuskin liikkunee niin paljon. Mutta, viides vaihtoehtoni joensuuhun yhteiskuntatieteisiin, pääsin sisään.
Nyt sitten pohtimaan ottaako vastaan vai ei. Toki tiesin että oikis on aika kaukainen haave, alunperin ajattelin että en varmasti pääse ja haen muulle alalle, mutta tässä kevään edistyessä ei se niin kaukaiselta enää tunnu.
Olen jotenkin jättänyt tämän yhteiskuntatiede paikan aivan varjoon ajatukissa pääsykoekeväänä. Nyt pitäisi palauttaa ajatukset voisiko se olla oma juttu. Onko siirtohaku vielä ihan toiminnassa oleva ajatus, jos vielä tulisi intoa hakea oikikseen?
Vierailija kirjoitti:
Varasija 3 ja ketuttaa kuin pientä oravaa. Ei-ensikertalaiskiintiö, joten paikkojakaan ei ole montaa.
Mikä ala? Monilla aloilla 3. varasijalta noustaan kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Joensuun oikis meni sivu suun, varasijalla 103, tuskin liikkunee niin paljon. Mutta, viides vaihtoehtoni joensuuhun yhteiskuntatieteisiin, pääsin sisään.
Nyt sitten pohtimaan ottaako vastaan vai ei. Toki tiesin että oikis on aika kaukainen haave, alunperin ajattelin että en varmasti pääse ja haen muulle alalle, mutta tässä kevään edistyessä ei se niin kaukaiselta enää tunnu.
Olen jotenkin jättänyt tämän yhteiskuntatiede paikan aivan varjoon ajatukissa pääsykoekeväänä. Nyt pitäisi palauttaa ajatukset voisiko se olla oma juttu. Onko siirtohaku vielä ihan toiminnassa oleva ajatus, jos vielä tulisi intoa hakea oikikseen?
Entä ne 2.-4? Oletko niissä jonossa varalla?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sellaista siirtohakua, että voisi hakea ihan eri alalle ja vieläpä hakupainealalle. Eli ei, älä ota yhteiskuntatieteiden paikkaa sillä mielialalla vastaan, että vaihdat sieltä oikikseen. Se onnistuu vain pääsykokeen kautta, etkä saa yhteiskuntatieteistä hyväksiluettua kuin yleisopintoja.
Viime vuonna olisi sanonut, että oikikseen pääsee yhtä hyvin ensi- ja toiskertalaisena pääsykokeella. Tänä vuonna eroa näyttää jo muodostuvan. Pikaluku todennäköisesti suosi heitä, joilla on jo akateemista taustaa ja mahdollisesti oikiksen opintoja (avoin tai esim. julkisoikeus) taustalla.
Mitkäköhän on mun mahikset päästä opiskelee ei-ensikertalaisena bio- ja elintarviketekniikkaa Metropoliaan? Olen varasijalla 4. Enskoille on varattu 80% paikoista.
Vierailija kirjoitti:
Mitkäköhän on mun mahikset päästä opiskelee ei-ensikertalaisena bio- ja elintarviketekniikkaa Metropoliaan? Olen varasijalla 4. Enskoille on varattu 80% paikoista.
Valitettavasti olemattomat. Ensinnäkin ensikertalaisuuskiintiö on 90 %, näin lukee Opintopolussa ja näin myös Vipunen näyttää, ja niin on Metropoliassa myös esim. sotealoilla. Toiskertalaisten paikat jakautuvat vielä todistukselle ja pääsykokeelle, eli paikkoja on pari ja hakijoita sinun edessäsi puolen tusinaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varasija 3 ja ketuttaa kuin pientä oravaa. Ei-ensikertalaiskiintiö, joten paikkojakaan ei ole montaa.
Mikä ala? Monilla aloilla 3. varasijalta noustaan kyllä.
Ei ensikertalaisille on valintakoejonossa alle 7 paikkaa. Eli älkää ottako säälipaikkoja vastaan jos halutte toisaalle. Ne ei-ensikertalaiskiintiöt on oikeasti todella pieniä, varsinkin valintakokeen kautta.
Onkos täällä muita jotka pääsivät LAB amkin digitaalisen kokemuksen suunniteluun? Innolla odotan tulevia opintoja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti olemattomat. Ensinnäkin ensikertalaisuuskiintiö on 90 %, näin lukee Opintopolussa ja näin myös Vipunen näyttää, ja niin on Metropoliassa myös esim. sotealoilla. Toiskertalaisten paikat jakautuvat vielä todistukselle ja pääsykokeelle, eli paikkoja on pari ja hakijoita sinun edessäsi puolen tusinaa.
Okei. Hakijapalvelukoordinaattori sanoi, että 80% aloituspaikoista on varattu ensikertalaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Kaikille aloille. Tarkistakaa se realististen paikkojen mahdollisuus. Ehkä jo hakuvaiheessa tai kun teette päätöstä sellaisen kohteen hyväksymisestä joka ei ole se ykköstoive. Ensikertalaisille on jaossa valtaosa paikoista ja ei-ensikertalaisten jono ok jaettu kahteen eli todistusvalinta ja valintakoe. Jos yo-todistuksen arvosanat ei riitä, niin ainoa mahdollinen on ne valintakoejonon muutama paikka. Se ei hyödytä sinua jos olet tässä jonossa varasijalla 1, vaikka ensikertalaisista ei vastaanottaisi paikkaansa 10.
Ainakaan amk:iin se ei-ensikertalaisena pääseminen ei ole niin vaikeaa, koska amk:ja on niin paljon ja linjat isoja, useimmat hakee moneen samaan eri puolille.
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan amk:iin se ei-ensikertalaisena pääseminen ei ole niin vaikeaa, koska amk:ja on niin paljon ja linjat isoja, useimmat hakee moneen samaan eri puolille.
Päinvastoin. Suosituille linjoille (pk-seutu ja muualle verkko-opinnot) on toiskertalaisena todella vaikea päästä. Sairaanhoitajaksi saattaa oll 50 pisteen erot.
Taustalla tietenkin aito alanvaihto: toista kertaa ei voi valita väärin, joten uuden koulutuksen on oltava työllistävä.
Jos mikä tahansa koulutus kelpaa, jostain Kokkolasta löytyy kyllä joku restonomi tai päiväinsinööri, mutta ne jäävätkin tyhjiksi juuri siksi, että ovat ei-haluttuja.