KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys
Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen!
Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)
Kommentit (6751)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muita jotka odottaa sosiaalityön maisterin tuloksia 🧐 odottavan aika on pitkä!!
Minä odotan. Ensimmäisenä hakukohteena Lappi, sitten Tampere, Itä-Suomi ja Kokkola
Ihan mielenkiinnosta, suoritatko sitten etänä maisterin vai muutatko, kun on noin laajalla skaalalla haku?
Itse kyselin yhdestä yliopistosta, että vaatiiko maisteri paljon läsnäoloa, niin kyllähän sitä yritetään myydä päätoimisena läsnäopiskeluna edelleen. Kuulin kuitenkin eräästäkin, joka suorittaa satojen kilometrien päästä samaa maisteriohjelmaa kuin mistä kyselin yliopistolta, eikä ole käynyt koululla kertaakaan.
Onko tää läsnäopiskeluvaatimus joku yliopistojen "arvovallan" perusta (ts. tämä ei ole mikään verkkokurssioppilaitos) ja siksi siitä halutaan pitää niin kovasti kiinni julkisesti, vaikka totuus alkaa olla jo ihan muuta?
Vierailija kirjoitti:
Ootteko huomanneet että Vipusen alimmat sisäänpääsyn koepisteet näyttää ihan kummallisia lukuja? Näytti nyt aamusta mm TAMK sosionomi päivälinja että alin päässyt olisi saanut valintakokeesta n 72 pistettä vaikka itse jäin 300 pistellä varasijalle 300+
Kuulostaa siltä, että kyseessä on ollut valintakoekurssi. Jokaiselle valintatavalle on omat pisteensä, ne on eroteltuna siellä koulutuksen alla.
Aikaisemmin oikeasti arvostin koulutusta ja pidin sitä tärkeänä. Kun kuitenkin itse olen ollut jo todella pitkään työttömänä koulutuksella lukio+ ammatillinen+AMK tekemättä päivääkään koulutustani vastaavaa palkkatyötä niin koen koulutuksen kärsineen pahan inflaation. AMK-tutkinto ei tietenkään ole mikään yliopistotutkinto, mutta luulisi, että sillä kuitenkin olisi jotain työtä löytynyt ainakin aikaisemmin. Silloin kun valmistuin oli paremmat ajat, vaikka uudet uhat leijuivatkin jo ilmassa. Aika harvassa ne oikeasti järkevät ja työllistävät alat ovat. Työttömiäkin on kohta ihan virallisestikin varmaan joku 500 000, eikä asialle tehdä käytännössä mikään.
Millaisilla pisteillä yamk koulutuksiin on päässyt? Odotan kovasti samkin yamk tuloksia ja ajattelen jos muiden paikkojen pisteillä voisi jotakin päätelmää tehdä. Hassua, että samkin kaikki muut tulokset on tulleet, yamk kaikki puuttuu ja joku tradenomi myös. Mitä voin tulkita siitä, että opintopolussa on nyt kohta lisätietoja, mutta siellä vain viibvat, opintopolussa ei myölskään äy opintojen kohdalla valintakurssin suoritusta. Toki tämän näen samkin omalta valintakurssi sivustolta.
Jatkan vielä, voinko siis tulkita tuon lisätietoja kohdan ilmestymisestä jotakin sellaista että tulokset ovat kohta tulossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootteko huomanneet että Vipusen alimmat sisäänpääsyn koepisteet näyttää ihan kummallisia lukuja? Näytti nyt aamusta mm TAMK sosionomi päivälinja että alin päässyt olisi saanut valintakokeesta n 72 pistettä vaikka itse jäin 300 pistellä varasijalle 300+
Kuulostaa siltä, että kyseessä on ollut valintakoekurssi. Jokaiselle valintatavalle on omat pisteensä, ne on eroteltuna siellä koulutuksen alla.
Pistevipunen on päivittynyt viimeksi 3.6 ja päivittyy seuraavan kerran 9.7. Siellä ei pitäisi näkyä AMK-valintakoepisteitä ollenkaan vielä, koska niitä ei ollut 3.6 tiedossa kenelläkään (tietääkseni). Jos näkyy pisteitä, lienevät koulutuksia jotka alkoivat jo tänä keväänä. Tai muulloin väärin katsottu pisteet jostakin.
Vierailija kirjoitti:
Pistevipunen ei ole luonteeltaan päivittyvä raportti, päivitetään vain määräpäivinä tilastotarkoituksia varten. Tämän kevään AMK-valintakokeen tuloksia siellä ei ole yhden ensimmäistäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muita jotka odottaa sosiaalityön maisterin tuloksia 🧐 odottavan aika on pitkä!!
Minä täällä päivittelen epätoivoissani opintopolkua.
Mä hain Turun sossun viisvuotiseen koulutukseen ja tulin onneksi hyväksytyksi heti toukokuun ekoissa todistusvalintatuloksissa ei-ensikertalaisten kiintiössä. Lupailevat Turusta, että aiemman yliopisto-/kk-tutkinnon omaavan olisi mahdollista siirtyä maistervaiheeseen pelkät pääaineen perus- ja aineopinnot suorittamalla, joten valmistumisen pitäisi myös tätä reittiä pitkin olla suhteellisen nopeaa. Mielenkiinnolla odotan.
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä, voinko siis tulkita tuon lisätietoja kohdan ilmestymisestä jotakin sellaista että tulokset ovat kohta tulossa
Tämä on se kuuluisa palkki!
Tulokset tulevat jossain vaiheessa. Ei välttämättä vielä tänään. Viikonloppuna ei varmuudella tule, joten todennäköisimmin tulevat ensi viikolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä odotan. Ensimmäisenä hakukohteena Lappi, sitten Tampere, Itä-Suomi ja KokkolaIhan mielenkiinnosta, suoritatko sitten etänä maisterin vai muutatko, kun on noin laajalla skaalalla haku?
Itse kyselin yhdestä yliopistosta, että vaatiiko maisteri paljon läsnäoloa, niin kyllähän sitä yritetään myydä päätoimisena läsnäopiskeluna edelleen. Kuulin kuitenkin eräästäkin, joka suorittaa satojen kilometrien päästä samaa maisteriohjelmaa kuin mistä kyselin yliopistolta, eikä ole käynyt koululla kertaakaan.
Onko tää läsnäopiskeluvaatimus joku yliopistojen "arvovallan" perusta (ts. tämä ei ole mikään verkkokurssioppilaitos) ja siksi siitä halutaan pitää niin kovasti kiinni julkisesti, v
Mulla jäi halutun koulutuspaikan opinnot heti alkuunsa kesken, kun vaativat läsnäoloa luentokursseilla. Samaan aikaan opintoihin sisältyi sivuaineopintoja, jotka luennoitiin ihan onnistuneesti toiselta puolelta Suomea yliopistoyhteistyönä :D Ymmärrän läsnäolovaatimuksen, jos konkreettisesti harjoitellaan ja opetellaan jotain käytännön juttuja. Siis tehdään jotain, mikä vaatii muuta kuin näytön töljöttelyä tai näppiksen näpelöintiä. Hampaan paikkaamista on vaikeaa harjoitella läppärillä jne. Pelkän luento-opetuksen läsnäolovaatimuksia on kuitenkin vähän vaikea ymmärtää. Perusteena oli jotakin ylimalkaista selittelyä siitä, miten "haluamme lisätä opiskelijoiden keskinäistä vuorovaikutusta". Noh, olen introvertti pökäle joka ei muutenkaan paljoa vieraille puhu ja alakin oli sellainen, missä työnkuva tavanomaista itseohjautuvampi ja itsenäisempi. Hölmöltä tuntui, mutta kun joustoa ei tullut, en aikuisena kyennyt sitoutumaan tällaiseen "koulunkäyntiin".
Näin aikuisopiskelija ei kiinnosta ollenkaan vuorovaikutus toisten opiskelijoiden kanssa. Töissä joutuu liikaa vuorovaikuttamaan vieraiden ihmisten, joita ei ole valinnut omaan lähipiiriinsä, kanssa.
Sitten kun tällainen lähipakkokurssi pannaan klo 14-16, ei sinne työn vuoksi edes pääse. Meillä on rinnakkaiselle linjalle iltaopetusta, kun kyseessä on työvoimapula-ala. Muut älkööt opiskelko työn ohessa!! Kikkelis kokkelis mitäs läksit.
Oijoijoi, oma opintopolkuni on kaatunut, voisiko ennakoida uusien tulosten syöttämistä :'D Tiedän miten hölmöä tällainen hössöttäminen on, mutta ei voi mitään - on tosi jännää, hauskaa ja kamalaa on odottaa tuloksia! Virittää tylsiä työpäiviä mukavasti.
Vierailija kirjoitti:
Millaisilla pisteillä yamk koulutuksiin on päässyt? Odotan kovasti samkin yamk tuloksia ja ajattelen jos muiden paikkojen pisteillä voisi jotakin päätelmää tehdä. Hassua, että samkin kaikki muut tulokset on tulleet, yamk kaikki puuttuu ja joku tradenomi myös. Mitä voin tulkita siitä, että opintopolussa on nyt kohta lisätietoja, mutta siellä vain viibvat, opintopolussa ei myölskään äy opintojen kohdalla valintakurssin suoritusta. Toki tämän näen samkin omalta valintakurssi sivustolta.
Kamk yamk tradenomi: yhteen ei niin suosittuun pääsee tällä hetkellä 73,63/100 pisteillä ja toiseen suositumpaan vaaditaan pisteet 79,05/100.
Milloin 2024 kaikki valinnat on valmistuneet?
Vierailija kirjoitti:
Milloin 2024 kaikki valinnat on valmistuneet?
Meni heinäkuun puolelle.
Mullakin opintopolku lagaa. Yliopistoon haen. Jos palkit ilmestyy tänään varmaan sekoan viikonlopun aikana XD
Amkilla opettajat jää kesälomalle viimeistään juhannuksena. Monet varmasti mieluusti jo tämän viikon päätyttyä. Yliopistolla opettajat kaiketi työskentelevät kesäkuun loppuun asti. Tämä vaikuttaa tulosten valmistumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Oijoijoi, oma opintopolkuni on kaatunut, voisiko ennakoida uusien tulosten syöttämistä :'D Tiedän miten hölmöä tällainen hössöttäminen on, mutta ei voi mitään - on tosi jännää, hauskaa ja kamalaa on odottaa tuloksia! Virittää tylsiä työpäiviä mukavasti.
Eikä oo hölmöä! :) Kertoo vaan, että sä kovasti odotat ja oot kiinnostunut tulevasta!
Ite ramppasin Opintopolussa koko alkuviikon - monta kertaa tunnissa, katsomassa josko tulokset olisi tulleet. Eilen odotus palkittiin, ruokakaupan jonossa, jossa tylsyyttäni päätin vaihteeksi kurkata tilanteen :D
Tsemppiä odotukseen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi kyllä valittaa tästä ensikertalaisuudesta johonkin, ei ole kauhean tasa-arvoista toimintaa Suomessa. Kyllä kaikille pitäisi antaa mahdollisuus yrittää uudelleen, jos ensimmäinen valinta ei ollutkaan se oma juttu.
Eikö tästä voisi tehdä vaikka kansalaisaloitteen, että ensikertalaisuus palautuis vaikka kymmenen vuoden jälkeen opiskelupaikan vastaanottamisesta.
Nuorena helposti tekee väärän valinnan ja työelämähän muuttuu, voi tulla tarve opiskella uusi ala ihan itsestä riippumattomista syistä.
Hyvä ehdotus ensikertalaisuuden palautuminen mutta tämän päivän työmarkkinoiden myllerryksessä (ei ole alaa joka ei muuttuisi radikaalisti muun muassa tekoälyn tulon myötä) ehdottamasi 10v o
Työvoimkoulutukset ovat enemmän tasoa hygieniapassi tai siivouksen perusteet (osatutkintosuorituksia). Käytännössä aina amistasoisia, usein jonkun yhden firman täsmätarpeisiin ja hyvin rajattuja. Ensisijaisesti niille, joilla on kansakoulu/peruskoulutausta. Ja näissäkin todella paljon enemmän hakijoita kuin paikkoja.
Tämä on yleinen harhaluulo, mutta ehei. Toki yksittäisten isojen firmojen rekrykoulutuksiakin on, ja myös korttikoulutuksia. Mutta paljon on myös yleisiä, tutkintoon johtavia koulutuksia, esim. Lähihoitaja, vapaa-ajan ohjaaja, matkailualaa, rakennusalaa, tietokonealaa, robotiikkaa. Eikä meillä ainakaan tuijoteta sitä onko joku koulutus ennestään, vaan sitä mikä todennäköisyys on työllistyä juuri tällä työvoimakoulutuksella. Siksi helpostikin pääsee koulutukseen motivoitunut viisikymppinen tai vanhempi hakija.
Kuten sanottu, työtön ei ole sidottu vain oman alueen koulutukseen, vaan voi hakea muuallekin. Osa koulutuksista on pitkälti etänä.