KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys
Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen!
Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)
Kommentit (6747)
Vierailija kirjoitti:
Koe oli vaativa, ehdittekö tehdä kaiken? Minä en, kävin ensin kaikki osiot läpi nähdäkseni, missä voisin olla vahvoilla ja mihin joutuisin käyttämään liikaa aikaa.
Valintakokeessa D ehdin vastata kaikkeen mihin halusin. Pari laskutehtävää oli sen verran epävarmoja, että jätin ne tyhjäksi, mutta kaikkiin monivalintoihin ja oikein/väärin-väittämiin vastasin.
Kuinka usein ja tiedetäänkö kelloaikoja, päivittyvät opintopolku ja vipunen. Tää odottaminen on monenmoista😅
Ja ilmeisesti viikonloppuna ei päivity mikään?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein ja tiedetäänkö kelloaikoja, päivittyvät opintopolku ja vipunen. Tää odottaminen on monenmoista😅
Ja ilmeisesti viikonloppuna ei päivity mikään?
Vipunen kerran päivässä aamupäivällä yleensä, Opintopolku oikeastaan mihin aikaan vain mutta yleensä kai virka-aikana. Luulin aiemmin että vain virka-aikaan, mutta eilen ilmestyi minulle myös myöhään illalla/yöllä tulos.
Mutta mikäli opiskelupaikan pystyy vastaanottamaan, ilmeisesti siitä lähtee kahdesti vuorokaudessa s-posti-ilmoitus.
Kyllä ne viikonloppuisinkin päivittyy. Esimerkiksi tutainsinöörin tulokset tuli sunnuntaina 25.5. opintopolkuun ja muistaakseni joitain palkkeja päivittyi tällä viikolla yön aikana näkyviin.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin yrittää kauppatieteiden maisteriohjelmaan ykkösvalintana ja toissijaisesti sitten yhteen tai kahteen yamk-tutkintoon.
Laskin että tradenomitutkintoni painotettu ka oli 4,44 oppari mukaan laskettuna ja edellisvuosien tilastoja katsottuani on ihan vuodesta ja muusta hakijamateriaalista kiinni riittäisikö tuo. 2023 olisi riittänyt, viime vuonna ei olisi. En ole hakenut nyt moneen vuoteen mihinkään jatko-opintoihin.
Mitä muuten uskotte, vaikuttaakohan aikuiskoulutustuen lakkauttaminen jatko-opintoihin hakeutuvien määrään? Ehkä yamk:n kohdalla ei vaikuta niin paljon, kun se tehdään joka tapauksessa työn ohella, mutta maisterin tutkinnossa sillä voi olla jo vaikutusta.
On sillä vaikutus pitkäaikaiseen opiskeluun, jos se vaatii läsnäoloa. Se on paremman väen hubaa.
Olihan se hallitukselta ajattelematon teko, kun toisessa kontekstissa aikuisopiskeluun kannustetaan. Minulla on tytär amk-tutkinnon jälkeen yliopistossa. Siinä sivussa voi käydä töissä, mutta syksyllä alkaa maisterivaihe, joten läsnäkin pitää olla. Hän selvisi kandivaiheesta yhdellä vuodella, kun hyväksilukuja ja väyläopintoja oli niin ikään.
Sompailua se on, kun opintokuukausia oli vain vuoden verran jäljellä. Ovat nyt siis käytetyt.
Hallituksen tarkoituksenahan on estää muiden kuin rikkaiden opiskelu. Kohta saa rahalla opiskelupaikankin.
Paras oli tämä aikuiskoulutustuen korvaava idea: se maksettaisiin työnantajalle työntekijän sijasta.
En tohdi teiniltäni kysellä kun hän on niin hermostunut, niin kysyn täältä: Onko jo tullut Aallon tuloksia, tarkemmin teknillinen fysiikka?
Vierailija kirjoitti:
En tohdi teiniltäni kysellä kun hän on niin hermostunut, niin kysyn täältä: Onko jo tullut Aallon tuloksia, tarkemmin teknillinen fysiikka?
Ei ole tullut vielä mitään yliopistotuloksia (paitsi yhden pikkuyliopiston kasvatustiede vahingossa).
DIA-tulokset aina vasta ihan loppupuolella, kun ei voi pelkkänä monivalintana tehdä koetta. Eli kesä-heinäkuun vaihteessa. Ei kannata hermoilla, vaikka helpommin sanottu kuin tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tullut vielä mitään yliopistotuloksia (paitsi yhden pikkuyliopiston kasvatustiede vahingossa).
DIA-tulokset aina vasta ihan loppupuolella, kun ei voi pelkkänä monivalintana tehdä koetta. Eli kesä-heinäkuun vaihteessa. Ei kannata hermoilla, vaikka helpommin sanottu kuin tehty.
Kiitos! :) On muuten paljon vaikeampi olla jännittämättä toisen puolesta kuin omasta puolestani aikoinaan tuloksia odotellessani
Ei tullut tänään vielä yliopiston koevalintapalkkeja näkyviin, vaikka oma opintopolku kaatuili pitkin päivää. Olen optimistinen sen suhteen, että ensi viikon alkupuolella voisi odotella tuloksia - kaveri sai saman alan koepisteet viime vuonna päivää paria ennen juhannusta ja opintopolku kaatuili samaan tyyliin myös vähän ennen todistusvalintatulosten julkaisua. Voi toki olla sattumaa, mutta kuvittelen että lagitus liittyy tulosten siirtelyyn tms.
Jotain uutta oli tänään opintopolkuun tullut, kun ilmestyi palkki Lapin yliopiston avoimen väylän hakuun.
Eipä itellä ainakaan mitään näy vielä (helsinki, jyväskylä ja oulu yliopisto)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muita jotka odottaa sosiaalityön maisterin tuloksia 🧐 odottavan aika on pitkä!!
Minä odotan. Ensimmäisenä hakukohteena Lappi, sitten Tampere, Itä-Suomi ja KokkolaIhan mielenkiinnosta, suoritatko sitten etänä maisterin vai muutatko, kun on noin laajalla skaalalla haku?
Itse kyselin yhdestä yliopistosta, että vaatiiko maisteri paljon läsnäoloa, niin kyllähän sitä yritetään myydä päätoimisena läsnäopiskeluna edelleen. Kuulin kuitenkin eräästäkin, joka suorittaa satojen kilometrien päästä samaa maisteriohjelmaa kuin mistä kyselin yliopistolta, eikä ole käynyt koululla kertaakaan.
Onko tää läsnäopiskeluvaatimus joku yliopistojen "arvovallan" perusta (ts. tämä ei ole mikään verkkokurssioppilaitos) ja siksi siitä halutaan pitää niin kovasti kiinni julkisesti, v
Yliopistot haluaisi olla tiedeyhteisöjä eikä kouluja. Ymmärsin tän ite vasta väitöskirjatutkijana, mutta fiksummat jo perustutkintovaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Alkanut kaduttaa järjestys, en tiiä mitä ajattelin keväällä
Sama täällä ja vähän kyseenalaistanut sitäkin mihin hain, mutta kai se pitää uskoa, että kaikki järjestyy parhain päin eikä huolehtia ja säätää liikaa.
"Yliopistot haluaisi olla tiedeyhteisöjä eikä kouluja. Ymmärsin tän ite vasta väitöskirjatutkijana, mutta fiksummat jo perustutkintovaiheessa."
Huvittaa, kun mietin jo viestinkirjoitusvaiheessa, että tämä "koulu"-sana on varmaan aivan liian vähäpätöinen, kun puhutaan kuitenkin Arvon Yliopistosta 😄
Vierailija kirjoitti:
"Yliopistot haluaisi olla tiedeyhteisöjä eikä kouluja. Ymmärsin tän ite vasta väitöskirjatutkijana, mutta fiksummat jo perustutkintovaiheessa."
Huvittaa, kun mietin jo viestinkirjoitusvaiheessa, että tämä "koulu"-sana on varmaan aivan liian vähäpätöinen, kun puhutaan kuitenkin Arvon Yliopistosta 😄
No voi sitä kai noinkin ajatella jos on joku alemmuuskompleksi. Mut mun mielestä siinä on ihan pointtinsa kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Ja siis viittasin koululla siihen etäopiskeluun, en käsitteeseen sinänsä. Pointti oli, että yliopistoissa tutkimusryhmät ihan oikeasti haluaa integroida opiskelijoita toimintaansa, joista sitten tulee niitä uusia assareita ja väikkärintekijöitä ja tutkijoita. Se ei oikein onnistu jos kaikki on etänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi sitä kai noinkin ajatella jos on joku alemmuuskompleksi. Mut mun mielestä siinä on ihan pointtinsa kyllä.
Olen vahvasti samaa meiltä; tiedeyhteisö vaati läsnäoloa ja yhdessä tekemistä. Yksin ei synny uutta ja innovatiivista, tiedeyhteisö tuottaa menestystä yhteiskunnalle. Koulua voi kukin käydä itsekseen, mutta ei sillä maailmaa pelasteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkanut kaduttaa järjestys, en tiiä mitä ajattelin keväällä
Hae ensi vuonna uudestaan. Mikä tilanne, oletko päässyt jo sisään johonkin hakuvaihtoehtoon?
Olen eri, mutta olen jo jättänyt yhden koulutuksen kesken ja haluaisin saada koulun jo käytyä, jotta voin keskittyä omaan elämään kuten vaikka perheen perustamiseen jossain vaiheessa. Olen jotenkin luonteeltani vaan varovainen, harkitseva ja epäilevä jopa niin pelottaa valita mitä haluaa tehdä. Sitten silloin edellisessä opiskelupaikassa, se kokemus oli vaan niin erilainen kun mitä odotin ja mitä halusin elämässä silloin. Ala oli myös varmaan väärä toki. Ainiin, ja kaupunki. Muutin kaverin takia toiseen kaupunkiin ja vähän kuitenkin haikailin takaisin pk-seudulle, minne pääsen nyt muuttamaan uuden opiskelupaikan yhteydessä.
Tulis loput tulokset, siellä joku pikku kätösin vie niitä tuloksia sinne