Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys

Vierailija
12.03.2025 |

Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen! 

Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)

Kommentit (6747)

Vierailija
2041/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt oli Laurean tulokset tulleet! (tradenomi monimuoto)

Vierailija
2042/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on ihan hyvä systeemi että he jotka eivät ole ikinä vastaanottaneet tutkintoa ovat etusijalla. Ei tulisi mennä opiskelemaan alaa, josta ei ole varma että sopiiko itselle. Asioista voi ottaa etukäteen selvää.

Toki koska tilanteita on erilaisia, saattaisi olla hyvä että joissakin yksittäisissä tilanteissa ensikertalaisuuden voisi palauttaa hakemalla sitä hankalasti jostain byrokraattisesta virastosta :D Ja ensikertalaisuuden voisi palauttaa vain erityisen painavista syistä, esim. työelämän muutokset eivät ole erityisen painava syy tai poikkeuksellinen tilanne koska työelämä muuttuu kokoajan. Jos olet vakavan pitkäaikaisen sairastumisen vuoksi joutunut päättämään opinnot, se voisi olla erityisen painava syy. 

Toki jos sairaus tai vamma on itse huolimattomuudella aiheutettu, ei ensikertalaisuutta palautettaisi.

Järjestelmää voi toki aina kehittää mutta ikinä kaikki eivät tule olemaan tyytyväisiä ja yleensä

Itse ajattelen asiasta eri tavalla. Olen eri ihminen nyt yli 30-vuotiaana kuin 19-vuotiaana. Olen kehittynyt, kokeneempi, muuttunut ja tunnistan paremmin sen, mitä haluan elämältäni. Ymmärrän työelämää paremman ja sitä, missä olen hyvä ja mitä kaipaan työelämältä. Valintojani ohjaa enemmän minä kuin muut ja muu. Aivotkin kehittyvät 25-vuotiaaksi, joten ennen sitä tehtyjä valintoja pitäisi pystyä muuttamaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2043/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laurean tulokset tullu, edelleen olen varasijalla kuusi :/

Joo. :( Ne oli sijoiteltu jo pari päivää sitten, kun näkyivät jo eilen Vipusessa. Eivät siksi tänään paranna varasijoja, se oli jo tapahtunut.

Laurea yamk puuttuu Vipusesta vielä. Onko nekin tulleet?

Vierailija
2044/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi en löydä itseäni ollenkaan Vipusesta? En kotipaikkakunnan, ikäryhmän, pohjakoulutuksen tai minkään muunkaan perusteella. Kuitenkin opintopolussa minut on hyväksytty kolmanteen hakukohteeseen ja ylempiin olen varalla. Varasijat tosin eivät ole liikkuneet ollenkaan. Onko siihen joku syy, että kaikkien hakijoiden tiedot eivät näy Vipusessa? Ja katson kyllä vuoden 2025 yhteishaun syksyllä alkavia koulutuksia.

Vierailija
2045/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi en löydä itseäni ollenkaan Vipusesta? En kotipaikkakunnan, ikäryhmän, pohjakoulutuksen tai minkään muunkaan perusteella. Kuitenkin opintopolussa minut on hyväksytty kolmanteen hakukohteeseen ja ylempiin olen varalla. Varasijat tosin eivät ole liikkuneet ollenkaan. Onko siihen joku syy, että kaikkien hakijoiden tiedot eivät näy Vipusessa? Ja katson kyllä vuoden 2025 yhteishaun syksyllä alkavia koulutuksia.

onko sulla valintatapa oikein?

Vierailija
2046/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki hakijat näkyvät vipusessa. Mulla esim. näkyy se "tieto puuttuu" siinä yo/amk-hakukohdassa, vaikka onhan se hakemukseni perusteella tiedossa enkä tiedä, olisinko voinut jollain ilveellä kieltää tiedon siirtämisen vipuseen tms. Mutta kyllä siellä kaikkien pitäisi olla, kokeile valita lisää vaihtoehtoja tai käy hakijat vielä tarkemmin.

Tai voiko olla niin, että tiedot on vasta siirtymässä sinne, en tiedä mikä opintopolun/vipusen synkka on, kun moni on nyt sanonut, että eivät toimi samanaikaisesti ja ainakin vipusesta on voinut ennakoida omia tuloksiaan ennen opintopolkua.

Vierailija
2047/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on todistusvalinnoissa ollut pisteytettynä varasijoilla ja ne hävinneet, eli palkkiteorian mukaan olisi paikka jostain ylemmästä hakukohteesta. Tuleeko valintakoepisteitäkään näkyviin nuihin alempiin kohteisiin ollenkaan vai pysyvätkö ne loppuun asti tyhjinä? 

Vierailija
2048/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on ihan hyvä systeemi että he jotka eivät ole ikinä vastaanottaneet tutkintoa ovat etusijalla. Ei tulisi mennä opiskelemaan alaa, josta ei ole varma että sopiiko itselle. Asioista voi ottaa etukäteen selvää.

Toki koska tilanteita on erilaisia, saattaisi olla hyvä että joissakin yksittäisissä tilanteissa ensikertalaisuuden voisi palauttaa hakemalla sitä hankalasti jostain byrokraattisesta virastosta :D Ja ensikertalaisuuden voisi palauttaa vain erityisen painavista syistä, esim. työelämän muutokset eivät ole erityisen painava syy tai poikkeuksellinen tilanne koska työelämä muuttuu kokoajan. Jos olet vakavan pitkäaikaisen sairastumisen vuoksi joutunut päättämään opinnot, se voisi olla erityisen painava syy. 

Toki jos sairaus tai vamma on itse huolimattomuudella aiheutettu, ei ensikertalaisuutta palautettaisi.

Järjestelmää voi toki aina kehittää mutta ikinä kaikki eivät tule olemaan tyytyväisiä ja yleensä

Kyllä se silloin aikanaan sopi mutta nykyään ei enää työllistytä. Ja silloin ei tiennyt, että tulevaisuudessa uudelleenkouluttaumisesta tehdään näin vaikeaa. Kortistossako tässä sitten vain pitäisi olla?

Vierailija
2049/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen varasijalla 10Metropoliaan ei-ensikertalaisena. Onkohan tässä mitään mahdollisuuksia? 

Riippuu koulutusohjelmasta ja sen paikkamäärästä kiintiössäsi. Hoitoalan paikat eivät juurikaan liiku, mutta tradenomi ja insinööri liikkuu, kunhan yliopiston tuloksia alkaa tulla.

Hoitoala kyseessä eli aika lailla mahdotonta siis päästä näillä luvuilla. Syksyllä sitten uusiksi. Harmittaa kun haluaisin työttömänä ja pätkätyöläisenä opiskella alaa joka työllistää kuuskymppisenäkin. Jatketaan tätä työttömyyttä sitten passiivisena. Olen jo viiskymmnetä täyttänyt eli ilmeisesti täysin rekrytointikelvpoton muualle kuin hoiva-alalle :c(

Vierailija
2050/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki hakijat näkyvät vipusessa. Mulla esim. näkyy se "tieto puuttuu" siinä yo/amk-hakukohdassa, vaikka onhan se hakemukseni perusteella tiedossa enkä tiedä, olisinko voinut jollain ilveellä kieltää tiedon siirtämisen vipuseen tms. Mutta kyllä siellä kaikkien pitäisi olla, kokeile valita lisää vaihtoehtoja tai käy hakijat vielä tarkemmin.

Tai voiko olla niin, että tiedot on vasta siirtymässä sinne, en tiedä mikä opintopolun/vipusen synkka on, kun moni on nyt sanonut, että eivät toimi samanaikaisesti ja ainakin vipusesta on voinut ennakoida omia tuloksiaan ennen opintopolkua.

Minulle on tarjottu eilen 1. hakukohteen paikkaa ja olen ottanut paikan vastaankin eilen. Vipusessa näkyy kyseisen koulun (Lapin yamk) kohdalla vielä pelkkää tyhjää valittujen määrässä ja paikan vastaanottaneissa. Eli ainakin tässä tapauksessa Opintopolku on ajantasaisempi kuin Vipusen näkymä.

Vierailija
2051/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ehkä tyhmä kysymys mutta kysyn kuitenkin. En siis päässyt hakemaani tutkintoa opiskelemaan mihinkään kuudesta paikasta ja mietin että onko sittenkin aika vaihtaa alaa. Eli kun sain AMK-valintakokeesta 300 pistettä ja jos jossain päin Suomea jää jotkut linjat vajaaksi eli paikkoja olisi niin onko noita paikkoja mahdollista kysellä kouluista suoraan vai ainoastaan sen lisähaun kautta?

Vierailija
2052/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on todistusvalinnoissa ollut pisteytettynä varasijoilla ja ne hävinneet, eli palkkiteorian mukaan olisi paikka jostain ylemmästä hakukohteesta. Tuleeko valintakoepisteitäkään näkyviin nuihin alempiin kohteisiin ollenkaan vai pysyvätkö ne loppuun asti tyhjinä? 

Kyllä, aikataulusta en tiedä. Kyllä kaikkiin kohteisiin kaikki tiedot jollain aikataululla tulee. Itse olen hyväksyttynä 3. hakukohteeseen ja alempiinkin päivittyy tietoja. Mutta jostain syystä välillä niitä tietoja häviääkin (alemmista kohteista) ja jonkun ajan päästä ilmestyy uudelleen :D Esim jossain koulutuksessa näkyy todistusvalinta kesken vaikka tulokset näkyi siellä jo aiemmin 26.5. Jossain toisessakin näkyi todistusvalinta kesken, mutta nyt viime yön jälkeen taas päivittynyt ko. kohta oikeanlaiseksi "Peruuntunut, hyväksytty ylemmälle hakutoiveelle".

Vierailija
2053/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

onko sulla valintatapa oikein?

On kaikki ruksittu oikein. Ja tarkistettu moneen kertaan. Ei löydy valituissa siihen, mihin olen jo saanut opiskelupaikan, eikä hakijana muihin kohteisiin. Ei löydy ketään edes kotipaikkakunnallani hakien, jos jättää kaikki muut kohdat tyhjäksi. Eikä millään muullakaan tiedolla kuten ikä.

Vierailija
2054/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen varasijalla 10Metropoliaan ei-ensikertalaisena. Onkohan tässä mitään mahdollisuuksia? 

Riippuu koulutusohjelmasta ja sen paikkamäärästä kiintiössäsi. Hoitoalan paikat eivät juurikaan liiku, mutta tradenomi ja insinööri liikkuu, kunhan yliopiston tuloksia alkaa tulla.

Hoitoala kyseessä eli aika lailla mahdotonta siis päästä näillä luvuilla. Syksyllä sitten uusiksi. Harmittaa kun haluaisin työttömänä ja pätkätyöläisenä opiskella alaa joka työllistää kuuskymppisenäkin. Jatketaan tätä työttömyyttä sitten passiivisena. Olen jo viiskymmnetä täyttänyt eli ilmeisesti täysin rekrytointikelvpoton muualle kuin hoiva-alalle :c(

Tässä tapauksessa voi varmaan kehottaa hakemaan ihan vaan toisen asteen koulutukseen lähihoitajaksi.

Vierailija
2055/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laurean tulokset tullu, edelleen olen varasijalla kuusi :/

Joo. :( Ne oli sijoiteltu jo pari päivää sitten, kun näkyivät jo eilen Vipusessa. Eivät siksi tänään paranna varasijoja, se oli jo tapahtunut.

Laurea yamk puuttuu Vipusesta vielä. Onko nekin tulleet?

Mikä linja? Katsotko varmasti sitä päivittyvää raporttia? 7 yamk linjaa näkyy Vipusessa, myös siis valitut ja paikan vastaanottaneiden määrät näkyy.

Vierailija
2056/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

24 valittuja mutta 1-4 paikan vastaanottaneita. olen sijalla 6. voikohan vielä olla mahdollista? Mitä ne kaikki odottaa? 

Vierailija
2057/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järjestelmää voi toki aina kehittää mutta ikinä

Mie kans koen olevani näin 32-vuotiaana aika eri ihminen ku 9 vuotta sitten ku hain korkeakouluihin ja pääsinki opiskelemaan. Sillon vaan tein ihan väärän valinnan, mutta nyt vuosien jälkeen tiiän oikeesti, mitä haluan opiskella ja viime vuonna ei sitten ihan riittäny pisteet minnekään.. Huomenna on soveltuvuuskokeet ja aion saada paremmat pisteet ku viime vuonna ja päästä opiskelemaan!! 

Vierailija
2058/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plääh, hain opiskelemaan mielenkiintoista alaa kun katsoin jostain ihme todistusvalintalaskurista että olisin päässyt sinne helposti suoraan yo-todistuksella viime vuosina. Nyt kun katsoin opintopolusta niin olen varasijalla 30. No kokeillaan ensi vuonna uudestaan.

Vierailija
2059/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

peruuntuuko kohde kun kaikki ovat vastaanottaneet paikkansa?

Vierailija
2060/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylempiin hakukohteisiin jonottavat. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän