Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys

Vierailija
12.03.2025 |

Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen! 

Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)

Kommentit (6747)

Vierailija
2021/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mille se palkki siellä näyttää siis? 

Ihan tavalliselta viivalta, eli - 

Vierailija
2022/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mille se palkki siellä näyttää siis? 

Tyhjää toistaiseksi, mutta palkki ilmestyt jo. Hassua, pisteeni kyllä tiedän jo mutta palkki ei näytä pisteitäni tai alimpia pisteitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2023/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi kyllä valittaa tästä ensikertalaisuudesta johonkin, ei ole kauhean tasa-arvoista toimintaa Suomessa. Kyllä kaikille pitäisi antaa mahdollisuus yrittää uudelleen, jos ensimmäinen valinta ei ollutkaan se oma juttu.

Eikö tästä voisi tehdä vaikka kansalaisaloitteen, että ensikertalaisuus palautuis vaikka kymmenen vuoden jälkeen opiskelupaikan vastaanottamisesta.

Nuorena helposti tekee väärän valinnan ja työelämähän muuttuu, voi tulla tarve opiskella uusi ala ihan itsestä riippumattomista syistä.

Uudelleenopiskelun mahdollisuus on tärkeä, mutta resurssien ollessa rajallisia, on tasa-arvoa tarjota kaikille edes se ensimmäinen kerta. Lyhyempien muuntokoulutusten lisääminen olisi tosin kannatettavaa.

Vierailija
2024/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on ihan hyvä systeemi että he jotka eivät ole ikinä vastaanottaneet tutkintoa ovat etusijalla. Ei tulisi mennä opiskelemaan alaa, josta ei ole varma että sopiiko itselle. Asioista voi ottaa etukäteen selvää.

Toki koska tilanteita on erilaisia, saattaisi olla hyvä että joissakin yksittäisissä tilanteissa ensikertalaisuuden voisi palauttaa hakemalla sitä hankalasti jostain byrokraattisesta virastosta :D Ja ensikertalaisuuden voisi palauttaa vain erityisen painavista syistä, esim. työelämän muutokset eivät ole erityisen painava syy tai poikkeuksellinen tilanne koska työelämä muuttuu kokoajan. Jos olet vakavan pitkäaikaisen sairastumisen vuoksi joutunut päättämään opinnot, se voisi olla erityisen painava syy. 

Toki jos sairaus tai vamma on itse huolimattomuudella aiheutettu, ei ensikertalaisuutta palautettaisi.

Järjestelmää voi toki aina kehittää mutta ikinä kaikki eivät tule olemaan tyytyväisiä ja yleensä useimmat haluavat että säännöt olisivat itselle suotuisat koska olemme itsekkäitä.

Vierailija
2025/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oamk varasija 22

Alin 324.46 ja omat pisteet 323.718

Eli lähelle meni, mutta ei taida riittää, kun vaan 13 pääsee pääsykokeilla sisään, joten ei taida varasija 22 riittää.

Mutta meni paremmin kuin odotin.

Täällä kohtalotoveri samaan hakukohteeseen. Omat pisteet 347.784 ja 16. varasija. Olis kiva kuulla muidenkin pisteitä 😊

Miten sulla tilanne muuttunut? Täällä tosiaan irtosikin paikka jo tänä aamuna 

Olen edelleen 16. sijalla, joten tilanteessa ei muutosta. Oletko ensikertalainen?

Vierailija
2026/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi kyllä valittaa tästä ensikertalaisuudesta johonkin, ei ole kauhean tasa-arvoista toimintaa Suomessa. Kyllä kaikille pitäisi antaa mahdollisuus yrittää uudelleen, jos ensimmäinen valinta ei ollutkaan se oma juttu.

Eikö tästä voisi tehdä vaikka kansalaisaloitteen, että ensikertalaisuus palautuis vaikka kymmenen vuoden jälkeen opiskelupaikan vastaanottamisesta.

Nuorena helposti tekee väärän valinnan ja työelämähän muuttuu, voi tulla tarve opiskella uusi ala ihan itsestä riippumattomista syistä.

Hyvä ehdotus ensikertalaisuuden palautuminen mutta tämän päivän työmarkkinoiden myllerryksessä (ei ole alaa joka ei muuttuisi radikaalisti muun muassa tekoälyn tulon myötä) ehdottamasi 10v on aivan liian kauan. Ajattelin ensin itse että viisi vuotta olisi hyvä mutta sekin on liian kauan. Jos vanha koulutus ei työllistä ja henkilö jutuu roikkumaan työttömänä tai satunnaisten lyhyiden määräaikaisuuksien varassa se ei ole kenenkään etu. Ennemmin kouluun ja töihin maksamaan veroja XD Seuraavaksi voitaisiin kehittää jo yhden kokrkeakoulututkinnon suorittaneitten muuntokouöutuksen tehostamista. Aika turhaa laittaa aikuiset koulutetut ihmiset koulunpenkille opiskelemaan opiskelua ja jotain perusteita jotka voitaisiin käydä läpi puolessa vuodessa. Päälle syventävät opinnot ja voila, henkiklö on valmis uusiin haasteisiin. Samalla toki pitäisi käyttää keppiä työnantajiin hja antaa roimia sakkoja jokaiselle joka syyllistyy ikäsyrjintään. Käytännössä jokikinen yritys.

Seuraavaksi joku tyrmää koko idean mutkunmutkun ja väärinkäyttäjät mussutimussuti. Kyllä, aina on joku joka osaa ja tekee kaikkensa hyötyäkseen. Kysymys kuuluu, miksi muutaman mätämunan pitäisi estää systeemin kehittäminen? Toisin sanoen, miksi keskittyä ongelmaan kun voi keskittyä ratkaisuun. Loppujen lopuksi, jos jollain on varaa opiskella omilla rahoillaan tutkinto tutkinnon perään niin siitä vaan sitten. Selvää on ettei yhteiskunnan=veronmaksajien rahoilla lällätellä opiskelijana vuosikymmeniä.

Vierailija
2027/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ehdotus ensikertalaisuuden palautuminen mutta tämän päivän työmarkkinoiden myllerryksessä (ei ole alaa joka ei muuttuisi radikaalisti muun muassa tekoälyn tulon myötä) ehdottamasi 10v on aivan liian kauan. Ajattelin ensin itse että viisi vuotta olisi hyvä mutta sekin on liian kauan. Jos

Hyvä aika ensikertalaisuuden nollautumiselle voisi olla kolme vuotta. Jäi tuosta edellisestä tekstistä.

Vierailija
2028/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varasijalla 10Metropoliaan ei-ensikertalaisena. Onkohan tässä mitään mahdollisuuksia? 

Vierailija
2029/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oamk varasija 22

Eli lähelle meni, mutta ei taida riittää, kun vaan 13 pääsee pääsykokeilla sisään, joten ei taida varasija 22 riittää.

Täällä kohtalotoveri samaan hakukohteeseen. Omat pisteet 347.784 ja 16. varasija. Olis kiva kuulla muidenkin pisteitä 😊

Olen edelleen 16. sijalla, joten tilanteessa ei muutosta. Oletko ensikertalainen?

Joo olen. Ajattelinkin että varmaan jonossa ollut paljon ei ensikertalaisia, kun pääsin näin pian jonosta

Vierailija
2030/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään ei ole mahdollista "rällätellä yhteiskunnan rahoilla opiskelijana vuosikymmeniä". Opintotukikuukaudet ovat rajattuja ja valtaosa ihmisistä on kuitenkin töissä, vaikka koulu olisi jäänyt kesken tai ei koskaan olisi työskennellyt alalla, jonne kouluttautui.

Riippuu työstä ja uudesta alasta, onko opiskelu työn ohella mahdollista. Esim. sairaanhoitaja, joka vaihtaa verkkotutkinnolla tradenomiksi, pystyy koko opiskeluajan heittämään normaalipalkkaista keikkaa hoitajana. Sen sijaan toimistotöissä oleva tradenomi, joka tahtoisi paremmin työllistävälle alalle sairaanhoitajaksi, ei pysty tekemään päivätöitään hoitajan pakollisten pitkien harjoittelujen päälle. Myöskään luokanopettaja ei pysty tekemään omia töitään samalla, kun on harjoittelussa erityisopettajaksi.

Vierailija
2031/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apua, olin eilen jonossa bioanalyytikoksi sijalla 22, ja nyt onkin että oon saanut paikan 3😭😭😭😭

Eli pääsit kolmannelle hakutoiveellesi bioanalyytikoksi? Paljon onnea, jos näin!! Jättiloikka jonoissa.

Joo pääsin sisään, oli siis mun ainut hakukohde, en tiedä mistä tuli tuo 3 tohon tekstiin. Oon ensikertalainen, joten taisi olla hyvä tuuri sen suhteen 

Vierailija
2032/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen varasijalla 10Metropoliaan ei-ensikertalaisena. Onkohan tässä mitään mahdollisuuksia? 

Fysioterapeuttiopintoihin jono ei liikkunut yhtään. Ensikertalaisenakin sanon etten edes vs 5. pääse sisään

Vierailija
2033/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu koulutusohjelmasta ja sen paikkamäärästä kiintiössäsi. Hoitoalan paikat eivät juurikaan liiku, mutta tradenomi ja insinööri liikkuu, kunhan yliopiston tuloksia alkaa tulla.

Vierailija
2034/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä puuttuu vielä tulokset muukin kuin Laurea?

Vierailija
2035/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oamk varasija 22

Joo olen. Ajattelinkin että varmaan jonossa ollut paljon ei ensikertalaisia, kun pääsin näin pian jonosta

Onnea opiskelupaikasta! Mä jatkan jonottelua 😊

Vierailija
2036/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mistä puuttuu vielä tulokset muukin kuin Laurea?

Ainakin Tamk ja Haaga-Helia

Vierailija
2037/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laurean tulokset tullu, edelleen olen varasijalla kuusi :/

Vierailija
2038/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä hamk tuloksetttt

Vierailija
2039/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laurean tulokset tullu, edelleen olen varasijalla kuusi :/

Joo. :( Ne oli sijoiteltu jo pari päivää sitten, kun näkyivät jo eilen Vipusessa. Eivät siksi tänään paranna varasijoja, se oli jo tapahtunut.

Vierailija
2040/6747 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei mulla näy Laurea vielä? tuleeko ne jotenkin alakohtaisesti?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän