Kysyykö pankki oikeasti 200 euron talletuksen alkuperää?
Jos talletusautomaatilla tallettaa. Sain mieheltäni lahjaksi 500 € käteistä ja haluaisin tallettaa sen, mutta ei siitä mitään todisteita pankille ole että mikä alkuperä.
Kommentit (115)
Esim S-pankin tilille voi tallettaa rahaa 1000€ vaikka salen kassalla, eivätkä kysele mitään rahan alkuperästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattavat kysyäkin. Ison firman verokikkailun perään eivät kysy, mutta parin sadan euron perään kyllä.
No mikä selitys niille mahtaa kelvata? Olen myös myynyt nettikirpparin kautta käteisellä lastenvaatteita ja niistä kertynyt jo 300€ käteistä. Ei niistä mitään kauppakirjoja ole, käytetyistä Reiman haalareista. Ap
Ainakin kelpasio se, että yrityksen käteiskassasta talletus tilille. Vein siis kerran kuussa sen noin tonnin mitä käteismaksuja oli kertynyt. Ekalla kerralla kysyivät, sen jälkeen eivät.
Osuuspankki ottaa yritystilin käytöstä kassalla joka kerta 50 euroa. Eli suurin piirtein kun menet pankkiin ja sanot päivää ja sulla on yritystili, se maksaa sun tililtä 50 euroo pankille.
Ei ihme, että pienyrittäjät on vähissä. Kirpputoritkin käy kauppaa paljolti käteisellä.
Jos mulle kertyy käteistä, en ikinä vie sitä pankkiin, vaikka eihän mulla tietysti mitään yritystiliä ole, mutta en katso olevani mihinkään tilivelvollinen rahoistani. Minä käytän sen käteisen ja samalla säästyy pankkitilille se käyttämäni määrä.
Äiti antoi mulle tässä 2 tonnia. Se säästyi mulle tilille, kun maksoin sillä rahalla kaikki päivittäisostoni pikkuhiljaa.
Niin no seuraavaksi pankit keksiikin kysyä asiakkailtaan, miten ne on pystyneet elämään ilman rahaa, kun tililtä ei yhtäkkiä ole mennytkään ruoka- ja muita ostoksia. Hui sentään, ei kai ne vaan ole saaneet jostain käteistä mitä käyttää?
Vierailija kirjoitti:
Niin no seuraavaksi pankit keksiikin kysyä asiakkailtaan, miten ne on pystyneet elämään ilman rahaa, kun tililtä ei yhtäkkiä ole mennytkään ruoka- ja muita ostoksia. Hui sentään, ei kai ne vaan ole saaneet jostain käteistä mitä käyttää?
Verottaja voi sellaista kyselläkin, ei pankki.
Jos hankit omaisuutta, verottaja arvioi, mitä se on maksanut ja jos sinulla ei ole esittää tuloja vähintään sen verran plus verottajan arvioimat vähimmäiselinkustannukset, voit löytää itsesi leivättömän pöydän äärestä.
Ihan mielenkiinnosta: Onko sinulla ajokortti? Saatko jo äänestää vaaleisssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattavat kysyäkin. Ison firman verokikkailun perään eivät kysy, mutta parin sadan euron perään kyllä.
No mikä selitys niille mahtaa kelvata? Olen myös myynyt nettikirpparin kautta käteisellä lastenvaatteita ja niistä kertynyt jo 300€ käteistä. Ei niistä mitään kauppakirjoja ole, käytetyistä Reiman haalareista. Ap
No se on se selitys. Multa on pari kertaa kysytty, sanoin että myin käytettyjä huonekaluja. Siinä se.
Mutta jos ne kysyy jotain dokumentteja todisteeksi. Entä kun minulla ei ole antaa sellaisia? Ap
Talleta 50 euroa kerran kuussa. Käytä käteistä kun ostat jotain. Miksi tämä on ongelma?
Varmaan se, että pankissa voidaan kysyä rahan alkuperää vaikka summa olisi 20€ joten ehdotuksestasi ei ole mitään hyötyä.
Ps. Palstan lainaustoiminto on kyllä v*tun hyvä.
Ruotsin lainsäätäjä on muotoillut asian seuraavasti
Henkilön, jolla on esimerkiksi suuria määriä käteistä, suuria pankkisaldoja tai luksustavaroita ilman niitä selittäviä laillisia tuloja, tulee pystyä selittämään, miten omaisuus on hankittu.
https://www.suomenmaa.fi/uutiset/hallitus-haluaa-ottaa-mallia-ruotsista…
Kuitit kannattaa siis säilyttää Suomessakin ja katsoa ketä äänestää.
Minulta ei kysytty kun tallensin 30000 euroa jotka voitin kenosta ja kävin nostamassa ne danske pankista ja vein sitten nordeaan tililleni ne.. Sitten alkoi kysely kun nostin 12000 euroa kun olin venettä ostamassa niin piti kirjoittaa lomakkelle tarkasti mihin käytän rahat.
Vierailija kirjoitti:
Minulta ei kysytty kun tallensin 30000 euroa jotka voitin kenosta ja kävin nostamassa ne danske pankista ja vein sitten nordeaan tililleni ne.. Sitten alkoi kysely kun nostin 12000 euroa kun olin venettä ostamassa niin piti kirjoittaa lomakkelle tarkasti mihin käytän rahat.
Tuossa olisi kyllä aihetta kysyä kenen ne rahat on. Aika heikko on omaisuuden suoja, jos ei saa omia itse tallettamiaan rahoja käyttöönsä muuhu kuin pankin hyväksymään tarkoitukseen.
Saatana, etten paremmin sano.
Vierailija kirjoitti:
Miten toimia kun olen säästänyt reissurahat käteisenä kun olin töissä etten törsää niitä tilillä, nyt haluaisin tallettaa ne ja on yli 3000e, voinko laittaa pankkiin viestin että talletin reissurahat tililleni vai tuleeko tuosta ilmoittaa jotain? Voiko pankki jäähdyttää tilini?
Pankki VOI tehdä ihan mitä haluaa. Kun olet kerran luovuttanut rahasi pankille, sen jälkeen on pankin harkinnassa, näetkö rahojasi enää koskaan ("because I can"). Pahimmassa tapauksessa se oli lopullisesti siinä. Parhaassa tapauksessa voit voittaa vuosikausien oikeudenkäynnin jälkeen. Pankeille on oikeiston johdolla annettu Suomessa sellainen valta, jonka ei pitäisi missään valtiossa kuulua minkään tyyppisille yksityisille omaneduntavoittelijoille. EU-säännöistä on tässä turha puhua, muualla Euroopassa aivan samoja sääntöjä osataan soveltaa niin, että siinä on järki mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten toimia kun olen säästänyt reissurahat käteisenä kun olin töissä etten törsää niitä tilillä, nyt haluaisin tallettaa ne ja on yli 3000e, voinko laittaa pankkiin viestin että talletin reissurahat tililleni vai tuleeko tuosta ilmoittaa jotain? Voiko pankki jäähdyttää tilini?
Pankki VOI tehdä ihan mitä haluaa. Kun olet kerran luovuttanut rahasi pankille, sen jälkeen on pankin harkinnassa, näetkö rahojasi enää koskaan...
Näin on.
Jos et pysty asioimaan pankin tiskillä, järkevintä on soittaa pankin asiakaspalveluun ja kysyä sieltä mikä heidän käytäntönsä on. Jos suostuvat ottamaan kaikki tai osan, talletat sitten sen.
Jos sait käteisesi pankin kautta, tiliotteistasi näkyy rahan lähde. Jos sait rahat työnantajalta, voit pyytää häneltä palkkatodistuksen, jossa mainitaan, että Maksettu käteisellä. Jos painoit rahat itse, voit varmaan väärentää myös palkkatodistuksen tai lahjakirjan.
Minä voitin Ruotsissa raveissa 72000 kruunua ja mulla on se summa kruunuina edelleen koska Osuuspankki vaati selvitystä mistä raha on tullut. periaatteesta kieltäydyin joten en sitten päässyt sitä tallettamaankaan. täytynee lähteä Ruotsiin käteisostoksille.
Vierailija kirjoitti:
Henkilön, jolla on esimerkiksi suuria määriä käteistä, suuria pankkisaldoja tai luksustavaroita ilman niitä selittäviä laillisia tuloja, tulee pystyä selittämään, miten omaisuus on hankittu.
Eli minä olisin epäilyttävä mafioso kun on edelleen vuosien työn teon jälkeen säästössä yli 100000 euroa vaikken ole moneen vuoteen ollut enää töissä enkä saa mitään tuloja.
Välillä on kysyt, välillä ei. S-kassalla olen tallettanut 500 e, ei kysytty mitään alkuperästä. Jossain muussa pankissa laitoin 200 e niin kysyttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli minä olisin epäilyttävä mafioso kun on edelleen vuosien työn teon jälkeen säästössä yli 100000 euroa vaikken ole moneen vuoteen ollut enää töissä enkä saa mitään tuloja.
Laki on niin kuin se luetaan. Tuskinpa jo olemassa olevan (ja jotenkin rekisteröidyn) omaisuuden kanssa tulee ongelmia.
Itsellä tosin oli ongelmia, kun muutama viissatanen ei meinannut kelvata minnekään. Pankkini ei tallenna yli 20 vuotta vanhoja tiliotteita (kirjanpitolaissa ja verottajalle riittää 5+1 vuotta), ja vaikka olisinkin itse sällyttänyt ne, mikä todistaa, että nosto koski juuri niitä viissatasia.
Ongelmia tulee, jos Suomeen joku päivä tulee Putinin tai Trumpin tapainen managementti. Kumpikin väittää toimiaan laillisiksi.
Linkissä mainittu sana poisottaminen pelottaa. Kuulostaa kovin helpolta: Kuin ottaisi lelun pois pikkulapselta.
En haluaisi maalata enempää piruja seinälle, mutta elämmme kieltämättä mielenkiintoisia aikoja.
Talleta 50 euroa kerran kuussa. Käytä käteistä kun ostat jotain. Miksi tämä on ongelma?