Ajoneuvoveron eräpäivä oli 10.3.2025. Maksoin veron heti 10.03.2025 OP:sta Traficomin Dansken tilille. Tuli viivästyskorko
Menikö se nyt ihan oikein, että minä joudun maksamaan 3 euron viivästyskoron sen takia, että pankilla menee noin tolkuttoman kauan yhden pienen maksun käsittelyssä? Minähän kuitenkin maksoin sen eräpäivänä ja pidin tulostetun kuitin ajossa mukana.
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Ajoneuvovero on sellainen että sitä ei ikinä kannata jättää eräpäivään. Vaan maksaa aina ennen. Meillä isäntä on tuo tyttäremme päähän iskostanut, sano että ehkäpä se kaikkien tärkein lasku. :) Ja maksettava ennen eräpäivää aina
Mitä tästä opimme,älä omista autoa tai ole auton haltijana.
Vierailija kirjoitti:
Eikö laskussa lue MAKSA ERÄPÄIVÄÄN MENNESSÄ...Se että rahan siirto kestää ei ole pankin vika vaan sinun..Kun maksan laskun 1-2 päivää ennen niin, silloin se ehtii...
Lähteehän e-laskukin tilitä vasta eräpäivänä eikä ennen eräpäivää mitä eroa siis?
Myös maksun kellonajalla voi olla merkitystä. Jos maksaa esim. illemmalla, niin ei ole varmaa, mikä maksupäivä tulee. E-laskuna tulee hoidettua ajallaan.
Ei voi periä korkoa,sinullahan on kuitissa päiväys että olet maksanut eräpäivän.Aivan sama milloin siirtyy pankista maksun saajalle.Ei ole koskaan keneltäkään firmalta tullu korkomaksu vaikka olen ikäni maksanut laskut eräpäivänä.
Mitä tumpeloita täällä taas parveilee? Eräpäivä on se, milloin maksu lähtee tililtä ja jos se viipyisi välillä (ei viivy nykyään vaan siirtyy heti), ei viivästystä synny.
Näin ollut jo 80-luvulla kun kuitteihin piti pankissa lätkiä päiväleima suorituksen todentamiseksi (esim. verot ja vuokrat).
Vierailija kirjoitti:
Siellä on valitettavasti kaksi eri systeemiä: Yksi joka on reaaliaikainen kun painaa "maksa" nappia sieltä oman ajoneuvon verotiedoista, ja sitten toinen kivikautinen systeemi jossa maksetaan viitenumerolla vero ja jossa menee 2-5 arkipäivää että se kirjautuu trafille.
Jos eräpäivä tulee ja menee ja olet maksanut kivikautisella viitenumerolla, vaativat korkoa "maksamattomasta verosta" vielä päälle vaikka maksu olisi lähtenyt tililtäsi heille eräpäivänä.
En ole ap mutta tämä oli hyvä tieto, kiitos tästä, en ole tiennyt että siinä menee noin kauan että maksu on heillä perillä
Ajoneuvoveron summa pitää olla traficomin tilillä viimeistään eräpäivänä. Vero kannattaa maksaa traficomin sivuilla olevalla maksupalvelulla. Vero kirjautuu heti maksetuksi, kun maksaa tota kautta. Tuolla maksa vero palvelussa taitaa muuten muuttaa saajan tilin automaattisesti maksajan pankin kanssa saman pankin tiliksi.
Joka tapauksessa vero on muutamia kymppejä/satasia vuodessa ja sen voi maksaa 4 erässä. Jos on varaa pitää autoa, on myös varaa maksaa vero reilusti ennen eräpäivää. Jos ei näin olisi itselläni, laittaisin auton seisontaan / myisin kokonaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö laskussa lue MAKSA ERÄPÄIVÄÄN MENNESSÄ...Se että rahan siirto kestää ei ole pankin vika vaan sinun..Kun maksan laskun 1-2 päivää ennen niin, silloin se ehtii...
Lähteehän e-laskukin tilitä vasta eräpäivänä eikä ennen eräpäivää mitä eroa siis?
E-laskun maksupäivän voi muokata. Ei kai kukaan käytä enää automaattista hyväksyntää e-laskuissa. Se pitäisi ehdottomasti lailla kieltää. Ei ole 1 tai 2 vanhusta, kun on maannut kuolleena pitkään, kun kaikki maksut on ollut automaattisesti maksettavina, eikä kukaan näin ollen ole älynnyt epäillä, että vanhus saattaisi olla delannut
Maksa ajoneuvovero AINA ennen eräpäivää. Perusjuttu. Monihan ottaa sen 4 erään. Eli ei se kyllä rahasta kiinni ole.. Omassa autossani taisi vero olla 45 € jos oisin sen 4 erään ottanut.
Kuinka suuri ajaneuvoveromaksu on? Miten se kannattaa maksaa neljässä erässä?
Vierailija kirjoitti:
Riippuu täysin autosta. Itellä 180€ vuosi. Just maksoin sen. 2014 opel insignia, ecoflex eli vähäpäästöinen. Vanhoissa isoissa bensa autoissa voi olla yli 300€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu täysin autosta. Itellä 180€ vuosi. Just maksoin sen. 2014 opel insignia, ecoflex eli vähäpäästöinen. Vanhoissa isoissa bensa autoissa voi olla yli 300€.
Eikö maksu kannattaisi selvyyden vuoksi maksaa kerralla. Minulle tarjoavat muitakin maksuja erissä maksettavaksi, muta sellainen on minusta epäkäytännöllistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö maksu kannattaisi selvyyden vuoksi maksaa kerralla. Minulle tarjoavat muitakin maksuja erissä maksettavaksi, muta sellainen on minusta epäkäytännöllistä.
Täytyy varautua kaksi kertaa vuodessa ruuhkaan maksujen suhteen kevät ja syksy sellaista aikaa, mutta varautumalla pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kannattaa se. Eikä se kuitenkaan mikään mahdoton summa ole kelleen, jos autoa on yleensä varaa pitää ja kun se tulee aina samaan aikaan vuodesta jos ja kun sen kerralla maksaa niin voihan siihen varautukin kun tietää että nyt esim huhtikuussa tulee se 200€ lasku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kannattaa se. Eikä se kuitenkaan mikään mahdoton summa ole kelleen, jos autoa on yleensä varaa pitää ja kun se tulee aina samaan aikaan vuodesta jos ja kun sen kerralla maksaa niin voihan siihen varautukin kun tietää että nyt esim huhtikuussa tulee se 200€ lasku.
Sähkölaskuunkin tarjoavat jotain mieltä sekoittavaa maksupidennystä, en ollenkaan lähde sille tielle, joutuu maksuruuhkaan ja minulla ainakin pankki laskuttaa maksuista vielä itselleen.
Ei mitään järkeä tuossa touhussa, koska olet maksanut laskuun eräpäivänä.
Viivästyskorko tuli siis maksettavaksi aivan väärälle henkilölle.
Laita lasku suoramaksuun, joka on valittavissa e- laskun yhteydessä, nin mene aina eräpäivänä suoraan ilman erillistä hyväksyntää. toiminyo on laskukohtaines ja voit itse päättää mitkä laskut saa mennä suoramaksuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap oletko kuullut e-laskusta?
Ainakin minulla pankki vaatii erikseen tarkistamaan myös satunnaisen e-laskun, ei riitä, että saan sen. Raha ei lähde automaattisesti tililtä.
Sen voi muuttaa asetuksissa, että maksu ei vaadi vahvistusta. Ainakin Sp.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap oletko kuullut e-laskusta?
Ainakin minulla pankki vaatii erikseen tarkistamaan myös satunnaisen e-laskun, ei riitä, että saan sen. Raha ei lähde automaattisesti tililtä.
Se on sinun oma valintasi. Pankki ei vaadi mitään. E-laskulla voit valita pitääkö esim yli 200 euron lasku hyväksyä vai antaako mennä suoraan. Myös päivämäärää voi itse muokata aikaisemmaksi jos haluaa.
Hmm... ainakin itse olen ymmärtänyt, että yksityishenkilöiltä ei voi vaatia rahoja olemaan vastaanottajan tilillä eräpäivänä (koska mahdolliset viiveet pankkisiirroissa)? Ainakin jos yritykset on laskuttajina, mutta tiedä sitten virastoista. (Firmoilla taas voidaan vaatia, jos sopimuksessa niin lukee.)