Ajoneuvoveron eräpäivä oli 10.3.2025. Maksoin veron heti 10.03.2025 OP:sta Traficomin Dansken tilille. Tuli viivästyskorko
Menikö se nyt ihan oikein, että minä joudun maksamaan 3 euron viivästyskoron sen takia, että pankilla menee noin tolkuttoman kauan yhden pienen maksun käsittelyssä? Minähän kuitenkin maksoin sen eräpäivänä ja pidin tulostetun kuitin ajossa mukana.
Kommentit (125)
Miten maksetaan lasku heti eräpäivänä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap oletko kuullut e-laskusta?
Ainakin minulla pankki vaatii erikseen tarkistamaan myös satunnaisen e-laskun, ei riitä, että saan sen. Raha ei lähde automaattisesti tililtä.
Sama. Mitään ei lähde "automaattisesti" vaan pitää käydä se e-laskukin valtuuttamassa.
No saahan ne elaskut lähtemään maksuun automaattisesti kun pistää verkkopankissa täpän sovivaan kohtaan. Ei tarvi mitään hyväksyntää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin minulla pankki vaatii erikseen tarkistamaan myös satunnaisen e-laskun, ei riitä, että saan sen. Raha ei lähde automaattisesti tililtä.
Sama. Mitään ei lähde "automaattisesti" vaan pitää käydä se e-laskukin valtuuttamassa.
Ässäpankissa voi laittaa e-laskuille rajan, minkä alle olevat laskut maksetaan automaattisesti. Luulisi olevan sama käytäntö muillakin pankeilla.
Vain TÄYSI idiootti valtuuttaa YHTÄÄN senttiä lähtemään omilta tileiltä automaattisesti. En antaisi edes pankin lainanlyhennystenkään lähteä, mutta siinä ei ole vaihtoehtoa.
No, vuosikymmenet olen tsekannut ja hyväksynyt ladkuja viikoittain tililtäni. Eipä niissä ole yhtään kertaa ollut huomautettavaa, joten näin jälkeen päin ajatellen tsekkailu ja hyväksyntä on olut turhaa ajan haaskausta, ihan idioottimaista touhua oikeastaan.
Vierailija kirjoitti:
"Liekö asiat muuttuneet, mutta mielestäni ihan virallinen määritelmä on, että maksun pitää olla laskun
lähettäneen käytössä eräpäivänä."
Se ei ole mikään virallinen määritelmä koska laskun maksajalla ei ole mitään valtaa siihen miten kauan maksun välittäminen maksun saajalla pankilta kestää.
Jos firma haluaa rahan olevan tilillään tiettynä päivänä, niin määrittäkööt laskun eräpäivän niin, että viiveet on huomioitu. Minä maksan heidän määräämänään eräpäivänä, saakoot rajay sitten kun pankit ne heille välittää
Ei mene korkoa tossa tilanteessa. Ihan älytöntä ees ajatella että menisi.
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin mietin. Itse ajattelisin että lasku on maksettu vasta eräpäivänä tai just eräpäivänä.
Tuon voi riitauttaa. Sitäkään moni ei tiedä, että mitään viivästyskorkoa ei voi periä jos lasku tulee myöhässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä se tuohon viiveeseen vaikuta mitään, se veloitetaan eräpäivänä ja viive on sama jos eri pankki. Lisäyksenä vielä...jos sieltä puuttuu viisi senttiäkin niin kilvet lähtee ratsiassa.
Vierailija kirjoitti:
Täh?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin mietin. Itse ajattelisin että lasku on maksettu vasta eräpäivänä tai just eräpäivänä.
Toisaaltaj otkut maksavat laskut sitten kun muistavat tai karhutaan. Yksi kaverini ei periaattesta maksa mitään heti eräpäivänä vaan viikko tai kaksi sen jälkeen. Harvoin tulee muka viivästysmaksuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos eräpäivä ollut 10.3. Ei sinulle kyllä mikään posti ehdi kiikuttaa 3€ korko laskua.
Kannattaa maksaa se ajoneuvovero suoraan trafin sivuilta, niin näkyy heti.
Kun maksat tilisiirtona menee muutama päivä ennen, kuin kirjautuu. Ja jos naksu päivä on eräpäivänä, niin et joudu tuota 3€ minimi korkoa maksamaan.
Se korko näkyy Traficomin tiedoissa heti, ei silloin kun kuski suvaitsee kirjeen avata. Sen näkee kirjautumalla heidän nettisivuilleen ja valitsemalla Oma Asiointi.
Ajokielto astuu voimaan heti koron kera jos menee minkään verran yli eräpäivän se maksu.
Totta, mutta se ajokielto ja viivästyskorko poistuu kun maksu saavuttaa Trafin, mikäli lasku on maksettu viimeistään eräpäivänä. AP:han kertoi että häneltä viiväri poistettii
Itsellä kävi eilen juuri noin. Maksoin eräpäivänä viitenumerolla mutta ei kirjautunut heille. Seuraavana aamuna siellä odotti 3 euroa suurempi summa ja auto oli käyttökiellossa.
Odottelin iltapäivää, maksu kirjautuikin sinne, ja se viivästyskoro katosi, luki vain "ei avointa ajoneuvoveroa".
Miksi ovat tehneet tuon noin typerästi? Miksei se korko ja ajokielto voi lähteä esim. 2 maksamattoman päivän jälkeen, miksi se menee sillä sekunnilla kun vuorokausi vaihtuu?
Kaksi paikkaa johon kannattaa maksaa ennen eräpäivää on verottaja ja Trafi.Opittu että jos on eri pankki kuin ko saajalla niin todennäköisesti tulee viivästyskorkoa.Pari pankkipäivää ennen niin ei ongelmia.
Minun pankki, Säästöpankki, antaa minun valita mihin euromääräiseen maksurajaan asti e-laskut menevät automaattisesti maksuun. Eikä ole Traficomilta muistutusmaksuja/korkoja tullut maksettavaksi, kun ajoneuvovero tulee e-lasknau ja menee maksuun automaattisesti Traficomin laskuun laittamana eräpäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Siellä on valitettavasti kaksi eri systeemiä: Yksi joka on reaaliaikainen kun painaa "maksa" nappia sieltä oman ajoneuvon verotiedoista, ja sitten toinen kivikautinen systeemi jossa maksetaan viitenumerolla vero ja jossa menee 2-5 arkipäivää että se kirjautuu trafille.
Jos eräpäivä tulee ja menee ja olet maksanut kivikautisella viitenumerolla, vaativat korkoa "maksamattomasta verosta" vielä päälle vaikka maksu olisi lähtenyt tililtäsi heille eräpäivänä.
Ei se noin mene jos on tosissaan maksanut eräpäivänä. Aina maksuun tulee myös arvopäivä eli se minä päivänä olet laskun maksanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä on valitettavasti kaksi eri systeemiä: Yksi joka on reaaliaikainen kun painaa "maksa" nappia sieltä oman ajoneuvon verotiedoista, ja sitten toinen kivikautinen systeemi jossa maksetaan viitenumerolla vero ja jossa menee 2-5 arkipäivää että se kirjautuu trafille.
Jos eräpäivä tulee ja menee ja olet maksanut kivikautisella viitenumerolla, vaativat korkoa "maksamattomasta verosta" vielä päälle vaikka maksu olisi lähtenyt tililtäsi heille eräpäivänä.
Ei se noin mene jos on tosissaan maksanut eräpäivänä. Aina maksuun tulee myös arvopäivä eli se minä päivänä olet laskun maksanut.
mikä tässä on vaikea ymmärtää?
kyllä, arvopäivä on eri kuin maksupäivä ja määrittää sen onko maksu mennyt "oikein", mutta SE EI TRAFIA KIINNOSTA.
heidän järjestelmänsä laittaa ajokiellon tulille heti jos se ei ole vuorokauden vaihduttua saapunut heille. ja se on paska järjestelmä se, jos pitää sen kirjautumisen ajan 1-2 päivää kuumotella poliisin vilkkuja ja selitellä heille puhelimen näytöltä tai paperista jotain maksukuitteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun keskustelussa ei ollut kyse siitä, onko sen "mentävä" näin vai ei. Vaan kyse on siitä, miten Traficomin järjestelmä toimii kun maksu ei ole vielä kirjautunut heille. Se reagoi asettamalla heti seuraavan vuorokauden alettua 3 euron viivästysmaksun (ei ongelma, koska se poistuu kun oikealla arvopäivällä maksettu tilisiirto kirjautuu) sekä ajokiellon (ongelma, koska poliisi tulee pysäyttämään sinut jos tapaa liikenteessä).
Et silti menetä kilpiä jos niin huono tuuri käy että maksun kirjautumista odotellessa poliisi pysäyttää, mutta on se silti joku 5 minuuttia pois elämästäsi täysin turhaan, jonka lisäksi joudut keskeyttämään matkanteon johonkin satunnaiseen paikkaan.
Mihin aikaan päivästä maksoit laskun? Jos maksoit sen klo 17. Jälkeen se lähtee tililtäsi vasta seuraavana arkipäivänä eli myöhässä ja silloin se on maksettu myöhässä. Silloin voi tulla korkolasku laskuttajasta riippuen.
Ei pidä paikkansa. Olen aina maksanut pankkisiirron viivakoodilla eräpäivänä eikä mitään viivästysmaksuja ole tullut.
Ainakin joitain vuosia sitten kun kaverini oli automyyjänä töissä niin poliisin suhteen käytäntö oli sellainen että eivät ne ainakaan silloin puuttuneet asiaan jos ei ollut kulunut ajoneuvoveron erääntymisestä yli viikko tai kaksi. Juuri tuon takia että niiden maksujen kestää kirjautua , poliisi ei muuta ehtisikään kuin pysäytellä turhaan autoja joissa kuitenkin se vero on voitu jo maksaa. Asia oli automyyjien tiedossa mutta ei siitä pidetty meteliä jottei sen takia tulisi tavaksi jättää maksaminen vähän myöhemmäksi. En tiedä onko kuinka kattavasti poliisilla nykyään käytössä automatiikka joka hälyttää jos vastaan tulee auto jossa on rekisteritunnuksen lukemisen tuloksena tieto että on käyttövero maksamatta mutta sen faktana tiedän että on aika monta kaveria jotka ajaa vaan vaikka ne verot on maksamatta eivätkä jää millään kiinni. Liekö vaan tuuria , en tiedä. Itse viime vuosina olen maksanut viitenumerolla monta kertaa päivän pari myöhässä sen jos ei ole sattunut rahapäivä sopivasti kohdalle. Enkä ole silloin sitä 3 euroa lisännyt. Ei ole jälkeenpäin mitään kuulunut. Olisi viimeistään katsastuksessa kyllä puututtu asiaan jos ne kolmet eurot siellä olisi pystyssä.
Ei kannata suostua maksamaan senttiäkään ylimääräistä jos on , kuten ap, maksanut sen eräpäivänä!
Suomalaiset on ihan liian kilttejä lampaita jotka nöyristelee kaikenmaailman virkamiesten edessä silloinkin kun ovat 100% oikeassa.
Vaikka jotkut laskut ovat satunnaislaskuja, niin voi ne laittaa menemään automattisesti eräpäivänä. Jos pelottaa että tulee liian iso lasku, niin laita asetuksiin maksuraja ettei mitään jättilaskuja lähetä.