Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taiteilijat ovat täysin erkaantuneita todellisuudesta

Vierailija
11.03.2025 |

Eksyin taas lähipiirissä olevan ihan tunnetun taitelijan juhliin, jossa tapasin muita taitelijoita. Ei ole toista ammattiryhmää, jota kohtaan tunnen samanlaista päänsärkyä. Keskustelut on aina about samanlaisia. 

Yritin kertoa työstressistäni ja siitä, kuinka työ vie kaiken energiani. Modernia taidetta hemmetin oudolla tavalla tekevä - jopa apurahan saanut - taiteilija kertoi ylimielisesti kuinka hän taas pitää työelämästä, koska se tuo hänelle merkitystä elämään. Kysyin, mitä hän tarkoitti työelämällä. "Mä tykkään siitä, että mulla on oman kiinnostuksen mukainen projekti, jonka vaan mä saan itse luoda oman näkemyksen pohjalta."

Taidemaalarille tuli yllätyksenä se, että työpaikkaan vaaditaan työterveystarkastus. "Ai, mä luulin, että se tehdään vain lentäjille, tai poliiseille."

Näyttelijä taas kertoi, kuinka on yrittänyt luopua älypuhelimesta (ja kuinka muidenkin pitäisi), koska "taitelijana on tosi tärkeetä että se oma sisäinen kanava on niinku auki". Miten kerrot, että monessa työssä on pakko tuijottaa sitä ruutua monta tuntia päivässä?

Oman kutsumuksen mukaiset projektiluontoiset työt eivät ole verrattavissa siihen, että joutuu käyttämään viikossa 37 tuntia, vuodesta toiseen siihen, että yrityksen osakkeenomistajat saavat mahdollisimman paljon voittoa. 

Sitten joku näistä valopäistä julkaisee teoksen, joka käsittelee sitä, kuinka nykyihminen on kadottanut sisäisen äänensä. Antakaa mun kaikki kestää!

Kommentit (251)

Vierailija
41/251 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap kärsii työssään, niin taitelija ei olisi saanut sanoa, että nauttii työstään. Tämä selvä.

Luitko edes aloituksen kokonaan? Aloittaja kertoo työstressistään, johon ensimmäinen taiteilija vastaa ylimielisesti sivuuttamalla palkkatyöläisen realiteetit täysin ja toinen taiteilija kehottaa luopumaan älypuhelimesta.

Tuosta sopiikin jo suuttua.

No millainen idiootti alkaa jauhaa juhlissa työstressistään ja elämänsä ankeudesta..Haloo.

Vierailija
42/251 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nekin taiteilijat, jotka joutuvat käymään paskatöissä, ovat oikeastaan aika vapaita. Jos teet paskaduunia fyrkan vuoksi, eikä ole tärkeää saada pitää työpaikkaa/ rakentaa uraa, on ihan sama mitä sen työpaikan suhteen lopulta käy. 

Ole sitten alalla, joka vaatii jatkuvaa osaamisen kehittämistä, yt-neuvotteluiden läpikäymistä, kiristyvää tahtia yms 

Kukaan ei pakota olemaan. Lapionvarteen voi aina hypätä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/251 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen erään "kirjailijan" joka sai kirjaansa ideat muilta, käytti muiden ihmisten kertomia ajatuksia kirjassaan suoraan ominaan, elää "nuppivikaisuutensa" vuoksi eläkkeellä, koska "pappa betalar" kaiken-vanhempiensa sosiaalisten piirien avulla hän on päässyt kultalusikka per..ssään suoraan ns. taiteelliseen sisäpiiriin ja joskus eräissä teosten julkistamistilaisuuksissa käyneenä tunsin oksennuksen nousevan kurkkuuni katsellessani ja kuunnellessani sitä teennäistä tekotaiteellista pas..aa ja teeskenneltyä suitsutusta mitä nuo ihmiset toisilleen suoltavat. Minusta ei olisi taiteilijaksi, jos sellaiseksi ryhtyminen edellyttää narsismia ja sosiaalista pyrkyryyttä siinä mittakaavassa,mitä olen tuon henkilön kohdalla joutunut todistamaan.  

Word!

Vierailija
44/251 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi, että apurahoja haetaan työhakemuksen kaltaisella hakemuksella (projektisuunnitelma, meriitit, CV, kuva- jne. liitteet). Työskentelyapurahan saaminen on verrannollista määräaikaisen kokopäivätyön saantiin. Valtaosa taiteilijoiden apurahoja myöntävistä tahoista ovat yksityisiä eli teitä veronmaksajia eivät kosketa pätkän vertaa.

Vierailija
45/251 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan tuntenut valoa. Ei ville eikä mitään hämmentävää, vaan elämän valoa? Kovin on pimmeetä:[

Vierailija
46/251 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap kärsii työssään, niin taitelija ei olisi saanut sanoa, että nauttii työstään. Tämä selvä.

Luitko edes aloituksen kokonaan? Aloittaja kertoo työstressistään, johon ensimmäinen taiteilija vastaa ylimielisesti sivuuttamalla palkkatyöläisen realiteetit täysin ja toinen taiteilija kehottaa luopumaan älypuhelimesta.

Tuosta sopiikin jo suuttua.

No millainen idiootti alkaa jauhaa juhlissa työstressistään ja elämänsä ankeudesta..Haloo.

Sehän se pointti tässä olikin. 

Vierailija
47/251 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen erään "kirjailijan" joka sai kirjaansa ideat muilta, käytti muiden ihmisten kertomia ajatuksia kirjassaan suoraan ominaan, elää "nuppivikaisuutensa" vuoksi eläkkeellä, koska "pappa betalar" kaiken-vanhempiensa sosiaalisten piirien avulla hän on päässyt kultalusikka per..ssään suoraan ns. taiteelliseen sisäpiiriin ja joskus eräissä teosten julkistamistilaisuuksissa käyneenä tunsin oksennuksen nousevan kurkkuuni katsellessani ja kuunnellessani sitä teennäistä tekotaiteellista pas..aa ja teeskenneltyä suitsutusta mitä nuo ihmiset toisilleen suoltavat. Minusta ei olisi taiteilijaksi, jos sellaiseksi ryhtyminen edellyttää narsismia ja sosiaalista pyrkyryyttä siinä mittakaavassa,mitä olen tuon henkilön kohdalla joutunut todistamaan. 

Olipa katkeraa tekstiä. 

Samaa mietin. Minä tunnen useita kirjailijoita, ja pikemminkin he ovat varsin introverttejä ja sosiaalisesti näkymättömiä ihmisiä.

Ja ilmeisesti et lue heidän teoksiaan,sillä luetun ymmärtämisessä ainakin näkyy olevan valtava aukko. Kyse oli nimenomaan "kirjailijasta" joka on päässyt mukavaan elämäntilanteeseensa plagioimalla, varastamalla ja valehtelemalla, puhumattakaan niistä suhteista ja rahasta. Oliko tarpeeksi rautalankaa,jotta ymmärrät? Kyseinen hlö ei siis todellakaan ole mikään introvertti,vaan päinvstoin-narsisti,joka haalii ympärilleen ihailijakerhon ja hyödyntää muiden ihmisten tietämystä,kokemuksia ja ajatuksia täysin häikäilemättä,jopa suorina lainauksina muiden suusta omiin kirjoitelmiinsa ja sadakseen sosiaalista mannaa. Naurettavaa ja säälittävää. Menisi mieluummin vaikka siivoojaksi, niin olisi jotain omakohtaistakin kirjoiteltavaa elämänkokemuksistaan.

Vierailija
48/251 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa katkeraa tekstiä. 

Onko hän luonut sinun tarinasi varastaen myrkkyä tihkuvan ulisija-hahmon.

Vierailija
49/251 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä kuvailit oikeastaan, kuinka vihaat tyypillistä palkkatyösuhdetta. Voisit osoittaa kritiikkisi siihen taiteilijoiden moittimisen sijasta?

Vierailija
50/251 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ammattitaiteilija. Joka saatanan tekijänoikeuskorvauksestakin menee veroa 35 %, ja jokaisesta yli 4 kk työskentelyapurahasta pidätetään eläkemaksuja 20 %. Taiteilijat ovat yrittäjiä. Lakisääteinen YEL-eläkevakuutus on 25 % työtuloista. Ei meillä ole työsuhdetta, kuukausipalkkaa, työterveyshuoltoa tai palkallisia lomia. 

Toisaalta minulla ei myöskään ole velkaa tai maksuhäiriöitä. Työni on yksinäistä, mutta sillä olen elättänyt itseni ja perheeni yli 30 vuotta.

Niin että kukahan tässä on erkaantunut todellisuudesta?

Vierailija
51/251 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos taiteilija on niin äärimmäisen lahjakas, että kaikki haluavat ostaa hänen töitään ja hän oikeasti pystyy elättämään itsensä taiteellaan, niin hyvä. 

Hyvin suuri osa taiteilijoista kuitenkin elää apurahoilla, jotka yhteiskunta (=veronmaksajat ) maksaa. Lisäksi he ovat rasittavia yrittäessään jatkuvasti kaupustella töherryksiään kaikille tuttavilleen eikä kukaan kehtaa sanoa heille totuutta: että kuka tahansa päiväkoti-ikäinenkin osaa sotkea värejä paperille.

Vierailija
52/251 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksi, että apurahoja haetaan työhakemuksen kaltaisella hakemuksella (projektisuunnitelma, meriitit, CV, kuva- jne. liitteet). Työskentelyapurahan saaminen on verrannollista määräaikaisen kokopäivätyön saantiin. Valtaosa taiteilijoiden apurahoja myöntävistä tahoista ovat yksityisiä eli teitä veronmaksajia eivät kosketa pätkän vertaa.

Tämä.

Apurahoja ei riitä läheskään kaikille taiteilijoille edes yksityisistä rahastoista ja säätiöistä, eikä niillä 2.000e/kk pääse rikastumaan.

Ilman työskentelyapurahoja kuihtuisi esim. koko kotimainen kirjallisuus. Ja käännöskirjallisuus myös. Olen itse suomentaja, ja kun vaikean romaanin suomentaminen kestää puoli vuotta ja käännöspalkkio on 8.000e, laskekaan siitä tuntipalkka. Kannattaako kadehtia?

Vierailija
53/251 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidetaan tuntea sama tyyppi.

Vierailija
54/251 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa katkeraa tekstiä. 

Lähinnä ilmaisu siitä,millaisia

Miksi sitten kirjoitat siihen sävyyn että tämä on yleinen käsityksesi siitä millaista taiteilijan elämä on?

Ja siis eihän tuo kerro alasta mitään. Suhteilla etenijöitä löytyy kaikista ammateista. Samoin kusipäitä.

Vierailija
55/251 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi veronmaksajien pitää maksaa taitelijoiden taiteilu?

Vierailija
56/251 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on samaa sarjaa kuin ne perheenäidit jotka sanovat että "ei lapseton voi tietää mitään oikeasta stressistä ja väsymyksestä".

Vierailija
57/251 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämä on valintoja. Sinä valitset oman työsi. 

Just näin. Tämä viesti sanoi kaiken oleellisen, ketju voidaan nyt poistaa. 

Vierailija
58/251 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai niillä taiteilijoillakin deadlinet puskee päälle. Yhtään en kadehdi. Tavallista rutiinityötä pystyy vielä väsyneenäkin suorittamaan, mutta väsyneenä ei kyllä saa mitään luovaa aikaiseksi. Perheet, rutiinit ja arki on monella taiteilijallakin. 

Vierailija
59/251 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taiteilijan työ vaatii paljon. Ei se ole mitään hihhulina heilumista pää pilvissä. Siinä on tarkat rutiinit, kova duuni ja pienet palkkiot kaikesta työstä. Taiteilija ei työpäivän päätteeksi vaihda vapaalle. Moni tekee pitkää päivää ja "vapaallakin" on koko ajan taiteilija.

Vierailija
60/251 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämä on valintoja. Sinä valitset oman työsi. 

Valitsen kyllä, mutta jos rahallinen tilanne sallisi, valitsisin toisin. 

ap

Niin, sä teet töitä vaan jos ei ole keskustelupalstoilla seuraa.