Taiteilijat ovat täysin erkaantuneita todellisuudesta
Eksyin taas lähipiirissä olevan ihan tunnetun taitelijan juhliin, jossa tapasin muita taitelijoita. Ei ole toista ammattiryhmää, jota kohtaan tunnen samanlaista päänsärkyä. Keskustelut on aina about samanlaisia.
Yritin kertoa työstressistäni ja siitä, kuinka työ vie kaiken energiani. Modernia taidetta hemmetin oudolla tavalla tekevä - jopa apurahan saanut - taiteilija kertoi ylimielisesti kuinka hän taas pitää työelämästä, koska se tuo hänelle merkitystä elämään. Kysyin, mitä hän tarkoitti työelämällä. "Mä tykkään siitä, että mulla on oman kiinnostuksen mukainen projekti, jonka vaan mä saan itse luoda oman näkemyksen pohjalta."
Taidemaalarille tuli yllätyksenä se, että työpaikkaan vaaditaan työterveystarkastus. "Ai, mä luulin, että se tehdään vain lentäjille, tai poliiseille."
Näyttelijä taas kertoi, kuinka on yrittänyt luopua älypuhelimesta (ja kuinka muidenkin pitäisi), koska "taitelijana on tosi tärkeetä että se oma sisäinen kanava on niinku auki". Miten kerrot, että monessa työssä on pakko tuijottaa sitä ruutua monta tuntia päivässä?
Oman kutsumuksen mukaiset projektiluontoiset työt eivät ole verrattavissa siihen, että joutuu käyttämään viikossa 37 tuntia, vuodesta toiseen siihen, että yrityksen osakkeenomistajat saavat mahdollisimman paljon voittoa.
Sitten joku näistä valopäistä julkaisee teoksen, joka käsittelee sitä, kuinka nykyihminen on kadottanut sisäisen äänensä. Antakaa mun kaikki kestää!
Kommentit (251)
Vierailija kirjoitti:
Taiteen tarkoitus ei ole kaupallisuus
Ei olekaan mutta silti on muistettava olla järkevä koska kyseessä on oma elämä, oma talous on omalla vastuulla.
Olisin myös hyvilläni jos huomaisin että olemassa on markkinoijia jotka tekevät työtänsä eivätkä vain esimerkiksi rahasta.
Monta monessa.
Joo kyllä taide pitää kieltää. Taide paha ja laiska.
PS
Olin freelance näyttelijä 90-luvulla ja välillä duunit meni tälleen: olin määräaikaisena yhdessä esiintyjäryhmässä, jossa päivät oli 08.00-16.00 sisältäen kiertäviä esityksiä musiikista teatteriin. Samaan aikaan olin mukana yhdessä esityksessä toisaalla ja treenasin toista. Tämä tarkoitti sitä, että kun duuni loppui neljältä menin takaisin töihin kello kuuden aikoihin joko treeneihin tai vetoon. Viikonloppuisin oli esitykset tai treenit tai molemmat. Jos jotain aikaa jäi ja keikkaa löytyi, tein tähän päälle sitten irtokeikkoja. Tota menoa jaksoin muutaman vuoden ennen kuin kroppa pisti stopin ja pakotti hidastamaan tahtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olekaan mutta silti on muistettava olla järkevä koska kyseessä on oma elämä, oma talous on omalla vastuulla.
Olisin myös hyvilläni jos huomaisin että olemassa on markkinoijia jotka tekevät työtänsä eivätkä vain esimerkiksi rahasta.
Monta monessa.
Tietenkin taiteen tarkoitus on kaupallisuus. Vain jos taide luo sellaista lisäarvoa että joku on siitä valmis maksamaan on se taidetta. Renessanssi luotiin sillä, että pankkiirit olivat valmiita maksamaan taiteilijoille.
Jos taide ei luo mitään lisäarvoa kenellekään ei se ole taidetta. Sori nyt vaan.
Taiteen tarkoitus ei ole kaupallisuus.
Hieno lausahdus jonka harva ilmeisesti ymmärtää ihan täysin oikein.
27 vuotta taiteellani itseäni elättäneenä voin sanoa, että kyllä tässä on ollut leivän, maidon ja bensan hinta aika tarkkaan aina tiedossa. Jotenkin saanut aina silti raavittua elannon lapsilleni ja itselleni. Tämä nyt on aika kutsumushommaa, en muutakaan osaa
Vierailija kirjoitti:
PS
Olin freelance näyttelijä 90-luvulla ja välillä duunit meni tälleen: olin määräaikaisena yhdessä esiintyjäryhmässä, jossa päivät oli 08.00-16.00 sisältäen kiertäviä esityksiä musiikista teatteriin. Samaan aikaan olin mukana yhdessä esityksessä toisaalla ja treenasin toista. Tämä tarkoitti sitä, että kun duuni loppui neljältä menin takaisin töihin kello kuuden aikoihin joko treeneihin tai vetoon. Viikonloppuisin oli esitykset tai treenit tai molemmat. Jos jotain aikaa jäi ja keikkaa löytyi, tein tähän päälle sitten irtokeikkoja. Tota menoa jaksoin muutaman vuoden ennen kuin kroppa pisti stopin ja pakotti hidastamaan tahtia.
Saat tehdä ihan vapaasti mitä tahansa taidetta (no, kunhan pysyt lain rajoissa etkä tapa ja rääkkää eläimiä kuten te yleensä teette).
Mutta veronmaksajien rahaa ei sulle siitä anneta.
Miten voi olla niin mahdoton tajuta, että vapaus tehdä jotain ei ole sama kuin että muut pakotetaan ilman vapautta luopumaan rahoistaan sen eteen.
Todella hyvä että nyt näitä leikkauksia tehdään ja pitäisi tehdä paljon enemmänkin.
"Make art, not war"
Hyvä kannanotto mutta ajatushan tässä on lähinnä se että tehdään hyviä hienoja asioita eikä sodita tai tehdä pahaa. Tai ainakin näin itse ajattelisin asian, asiayhteyskin tietysti vaikuttanee ajoittain tulkintaan.
Vierailija kirjoitti:
Taiteen tarkoitus nimenomaan ON kaupallisuus. Hieno lausahdus jonka erittäin harva ymmärtää ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PS
Saat tehdä ihan vapaasti mitä tahansa taidetta (no, kunhan pysyt lain rajoissa etkä tapa ja rääkkää eläimiä kuten te yleensä teette).
Mutta veronmaksajien
Oi voi... jutellaan uudestaan kun olet päässyt yli pahimman reunaherra teinimeiningin.
Vierailija kirjoitti:
27 vuotta taiteellani itseäni elättäneenä voin sanoa, että kyllä tässä on ollut leivän, maidon ja bensan hinta aika tarkkaan aina tiedossa. Jotenkin saanut aina silti raavittua elannon lapsilleni ja itselleni. Tämä nyt on aika kutsumushommaa, en muutakaan osaa
Tämä justiinsa, siksi yllä kirjoitinkin että taiteen tarkoitus ei ole kaupallisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taiteen tarkoitus nimenomaan ON kaupallisuus. Hieno lausahdus jonka erittäin harva ymmärtää ollenkaan.
Kaupallisuus tappaa luovuuden. Sorry
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PS
Mutta veronmaksajien
Okei... Taide pitää kieltää. Taide paha ja laiska ja rääkkää yleensä eläimiä. Onko nyt parempi :D
No, tulkitkaa noista vastauksista.
Lisään vielä että vaikka kirjoitin että taiteen tarkoitus ei ole kaupallisuus, älkää olettako etten ymmärtäisi kaupallisuudesta tai olisi vastuullinen kaikin puolin itse. Tulkaa hieman vastaankin välillä näissä ajatusasioissa.
Taiteilijoita on todennäköisesti yhtä moneen lähtöön, kuin muitakin ihmisiä ja ammattien edustajia. Erilaisten persoonallistutkimusten mukaan on saatu jotakin jakoa siihen, että vaikkapa lentäjien ja taiteilijoiden persoonallisuudessa saattavat keskimäärin painottua erilaiset persoonallisuuspiirteet, mutta oman kokemukseni mukaan myös taiteilijoiden ammattikunnan sisällä on valtavasti jakoa: joku on sisäänpäin kääntynyt nöyhtä, toinen huomionhakuinen pelle, kolmas pedantti suorittaja ja neljäs joku joka on halunnut alalle paikatakseen jotain lapsuuden traumaansa jne. Toiset tekee taidetta leipätaiteilijoina, toiset ei meinaa egoineen mahtua ovesta sisään. Jonkun jutut nousevat kriitikoiden suosikiksi, jonkun ottaa omakseen suuri yleisö ja joku ei saa koskaan huomiota tai löydetään vasta pitkän uran jälkeen.
Taiteilijana työskentely on kovaa, koska jokainen alalle tuleva tietää, että raha on tiukassa ja on arvioitava, kuinka hyvin oma luova ajattelu ja toiminta pelaavat epävarmuuden, kritiikin ja epäonnistumisen pelkojen keskellä. Työ muokkaa tekijäänsä - taidetta tekevä tarkastelee maailmaa taiteen ammattilaisen silmin ja se voi äkkiseltään tuntua todellisuudesta irraltaan olevalta urpoilulta. Moni voi myös korostaa taiteilijuuttaan, mutta niinhän monen muunkin alan edustaja voi halutessaan tehdä. Joskus ammatti taas "vuotaa" vuorovaikutustilanteissa läpi, vaikkei haluaisi. Isälleni esim. sanottiin aika usein, että "taidat olla opettaja." Miten lie sekin niin selvästi näkyi ulospäin...
Mulle taide antaa ammatin rinnalla sisältöä elämään. Koskaan ei ole tylsää, aina on jotain mitä tehdä, miettiä tai prosessoida eteenpäin. Joskus sellainen ammatin/harrastuksen/koko elämän rinnastuminen toisiinsa on kuormittavaa, mutta en vaihtaisi ammattiani pois. Olen ajoittain tarpeen mukaan työskennellyt myös muissa tehtävissä kulttuurikentällä ja koen senkin tärkeäksi - ei kenenkään tarvitse hävetä, kadehtia tai pelätä tehdä taidetyön rinnalla muitakin duuneja. Kaikki työ antaa uusia näkökulmia ja oppia ikä kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Moni kuvataiteilija työskentelee kuviksen opettajana elääkseen. Harvassa ovat apurahojen saajat. Yleensä ne apurahat menevät aina samoille, *jo tunnetuille* taiteilijoille.
Vain ne joilla on yo-tutkinto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monta monessa.
Tietenkin taiteen tarkoitus on kaupallisuus. Vain jos taide luo sellaista lisäarvoa että joku on siitä valmis maksamaan on se taidetta. Renessanssi luotiin sillä, että pankkiirit olivat valmiita maksamaan taiteilijoille.
Jos taide ei luo mitään lisäarvoa kenellekään ei se ole taidetta. Sori nyt vaan.
Taiteen tarkoitus ei ole kaupallisuus. Taide on ilmaisua itselleen ja muille. Taidetta on myös ilmaiseksi saatavilla
Ap on vain kateellinen kun taiteilijan työ on kivempaa kuin oma. No siitä vaan taiteilijaksi AP! Elämä hymyilee!
Vakavasti: ihminen voi Suomessa ihan itse valita mitä elämällään tekee. Jos haluaa paljon rahaa niin siinä on omat ongelmansa: stressiä, työajat, hierarkia. Jos taas haluaa tehdä omia juttuja niin rahaa on vähemmän mutta muuten voi olla kivempaa. Se on valinta, Ap.
Taiteilijan elämä on ihan yhtä oikea, todellinen ja aito kuin sinunkin. Ap vain oudosti olettaa että hänen omansa on totta ja taiteilijan elämä jotain, äh, mitä?
Valintoja, valintoja, valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monta monessa.
Taiteen tarkoitus ei ole kaupallisuus. Taide on ilmaisua itselleen ja muille. Taidetta on myös ilmaiseksi saatavilla
On taideteoksia, jotka eivät ole kenenkään saavutettavissa. Ovat erämaassa ja aita vielä ympärillä.
Tämä on hauska keskustelu. Aloin miettiä, mikä olisi irrationaalisinta ja absurdeinta ikinä. Ehkä jokin performanssi Lapin erämaassa. Jota kukaan ei näe. Siitä olisi olemassa vain paperiluonnos. Näin on tapahtunut joskus jossain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupallisuus tappaa luovuuden. Sorry
Tuokaan ei pidä paikkaansa. On paljon luovia ihmisiä, jotka työskentelevät käyttötaiteen parissa. Siinä taiteella on selkeämmät reunaehdot valn.
Sitten olette ilman fyrkkaa. Yksinkertaista.