Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taiteilijat ovat täysin erkaantuneita todellisuudesta

Vierailija
11.03.2025 |

Eksyin taas lähipiirissä olevan ihan tunnetun taitelijan juhliin, jossa tapasin muita taitelijoita. Ei ole toista ammattiryhmää, jota kohtaan tunnen samanlaista päänsärkyä. Keskustelut on aina about samanlaisia. 

Yritin kertoa työstressistäni ja siitä, kuinka työ vie kaiken energiani. Modernia taidetta hemmetin oudolla tavalla tekevä - jopa apurahan saanut - taiteilija kertoi ylimielisesti kuinka hän taas pitää työelämästä, koska se tuo hänelle merkitystä elämään. Kysyin, mitä hän tarkoitti työelämällä. "Mä tykkään siitä, että mulla on oman kiinnostuksen mukainen projekti, jonka vaan mä saan itse luoda oman näkemyksen pohjalta."

Taidemaalarille tuli yllätyksenä se, että työpaikkaan vaaditaan työterveystarkastus. "Ai, mä luulin, että se tehdään vain lentäjille, tai poliiseille."

Näyttelijä taas kertoi, kuinka on yrittänyt luopua älypuhelimesta (ja kuinka muidenkin pitäisi), koska "taitelijana on tosi tärkeetä että se oma sisäinen kanava on niinku auki". Miten kerrot, että monessa työssä on pakko tuijottaa sitä ruutua monta tuntia päivässä?

Oman kutsumuksen mukaiset projektiluontoiset työt eivät ole verrattavissa siihen, että joutuu käyttämään viikossa 37 tuntia, vuodesta toiseen siihen, että yrityksen osakkeenomistajat saavat mahdollisimman paljon voittoa. 

Sitten joku näistä valopäistä julkaisee teoksen, joka käsittelee sitä, kuinka nykyihminen on kadottanut sisäisen äänensä. Antakaa mun kaikki kestää!

Kommentit (251)

Vierailija
161/251 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan toisen juhlat oikea paikka mennä valittamaan omasta työstressistä? Tai jos oma työ kiristää niin, ettei oikein kestä sitä, että jotkut nauttii töistä, pitäisikö alkaa miettimään jotain plan B:tä?

Mitä stressiä taitelijalla voi olla? Luomisen tuskaa? Tukirahojen riittämättömyys viinaan? 

Mitäpäs sulla sen enempää? Oletko itse kovinkin viinaan menevä? 

Vierailija
162/251 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taide on tarpeetonta pas,Kaa. Usein.

Ok, eli et kuuntele musiikkia, katso elokuvia ja kotonasi ei ole tauluja jnejne. Et käy koskaan sirkuksessa, näyttelyissä tai osta kotiisi jonkun suunnittelijan valmistamaa tuotetta, kuten koristetyynyä, päiväpeittoa, juomalasia jnejne. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/251 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taiteilijat ovat keskimäärin todella köyhiä. Ei sillä työllä elä. Kyllä jatkuvasti rahapula pitää hyvin kiinni todellisuudessa. Ehkä tunnet niitä harvoja, joilla apurahat juoksee tasaisesti. Vaikka pieniä ne apurahatkin ovat.

Vierailija
164/251 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taiteen tulee olla sellaista että se kiinnosta ihmisiä ja se myy itse itsensä.

Miksi meidän tulee tukea taidetta joka ei kiinnosta ostajia?

Onko taiteen mahdollista olla sellaista, joka myy itse itseään?

Tulee olla jotta sillä elää, yhteiskunnan ei tule eikä pidä maksaa toisten harrastusta. 

Vierailija
165/251 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taiteilijan tulee hankkia itselleen työ tai ammatti peruselinkeinon hankkimiseen ja sen ohella vasta sitten toteuttaa taiteellisia ambitioita.

Jos tehty taide on niin hyvää, että se alkaa tuottaa riittävää tuloa, voi alkaa miettiä painopisteen muutosta tulovirrassa. 

Vierailija
166/251 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus on samaa sarjaa kuin ne perheenäidit jotka sanovat että "ei lapseton voi tietää mitään oikeasta stressistä ja väsymyksestä".

Enemmänkin niin, että annetaan pari esimerkkiä ylimielisistä lapsettomista, jotka ovat tulleet pätemään tietämättä mitään lapsiperheen elämästä.

Vierailija
167/251 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taiteen tulee olla sellaista että se kiinnosta ihmisiä ja se myy itse itsensä.

Miksi meidän tulee tukea taidetta joka ei kiinnosta ostajia?

Onko taiteen mahdollista olla sellaista, joka myy itse itseään?

Tulee olla jotta sillä elää, yhteiskunnan ei tule eikä pidä maksaa toisten harrastusta. 

Kuinka tietämätön pitää olla, että kuvittelee yhteiskunnan maksavan taitelijoille elannon.

Vierailija
168/251 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen erään "kirjailijan" joka sai kirjaansa ideat muilta, käytti muiden ihmisten kertomia ajatuksia kirjassaan suoraan ominaan, elää "nuppivikaisuutensa" vuoksi eläkkeellä, koska "pappa betalar" kaiken-vanhempiensa sosiaalisten piirien avulla hän on päässyt kultalusikka per..ssään suoraan ns. taiteelliseen sisäpiiriin ja joskus eräissä teosten julkistamistilaisuuksissa käyneenä tunsin oksennuksen nousevan kurkkuuni katsellessani ja kuunnellessani sitä teennäistä tekotaiteellista pas..aa ja teeskenneltyä suitsutusta mitä nuo ihmiset toisilleen suoltavat. Minusta ei olisi taiteilijaksi, jos sellaiseksi ryhtyminen edellyttää narsismia ja sosiaalista pyrkyryyttä siinä mittakaavassa,mitä olen tuon henkilön kohdalla joutunut todistamaan. 

Kirjailija on hyvä jos se osaa kirjoittaa. Muusta ei väliä.

Vierailija
169/251 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen erään "kirjailijan" joka sai kirjaansa ideat muilta, käytti muiden ihmisten kertomia ajatuksia kirjassaan suoraan ominaan, elää "nuppivikaisuutensa" vuoksi eläkkeellä, koska "pappa betalar" kaiken-vanhempiensa sosiaalisten piirien avulla hän on päässyt kultalusikka per..ssään suoraan ns. taiteelliseen sisäpiiriin ja joskus eräissä teosten julkistamistilaisuuksissa käyneenä tunsin oksennuksen nousevan kurkkuuni katsellessani ja kuunnellessani sitä teennäistä tekotaiteellista pas..aa ja teeskenneltyä suitsutusta mitä nuo ihmiset toisilleen suoltavat. Minusta ei olisi taiteilijaksi, jos sellaiseksi ryhtyminen edellyttää narsismia ja sosiaalista pyrkyryyttä siinä mittakaavassa,mitä olen tuon henkilön kohdalla joutunut todistamaan. 

Kirjailija on hyvä jos se osaa kirjoittaa. Muusta ei väliä.

Samaa mieltä.

Taitelija voi olla vaikka millainen kusipää tai olla olematta, lopputulos ratkaisee. 

Vierailija
170/251 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taiteilijan tulee hankkia itselleen työ tai ammatti peruselinkeinon hankkimiseen ja sen ohella vasta sitten toteuttaa taiteellisia ambitioita.

Jos tehty taide on niin hyvää, että se alkaa tuottaa riittävää tuloa, voi alkaa miettiä painopisteen muutosta tulovirrassa. 

Tietysti pelkän tuottavuuden kautta saadaan helppoa tusinakamaa joka uppoaa yksinkertaisempaankin.

Vierailija
171/251 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksi, että apurahoja haetaan työhakemuksen kaltaisella hakemuksella (projektisuunnitelma, meriitit, CV, kuva- jne. liitteet). Työskentelyapurahan saaminen on verrannollista määräaikaisen kokopäivätyön saantiin. Valtaosa taiteilijoiden apurahoja myöntävistä tahoista ovat yksityisiä eli teitä veronmaksajia eivät kosketa pätkän vertaa.

Jep, ja niitä on suoraan sanottuna kyllä aika vaikea saada. Lisäksi siihen liittyy se epäkohta että noita tupataan antaa jo menestyneille, nimekkäille, kun sen pitäisi olla vähän toisin päin (eli uransa alkuvaiheessahan oleva sitä enemmän tarvitsisi - mutta tämä on eri aihe). Työhakemus-vertaus on itse asiassa aika osuva. 

Ja hakemastasi rahasta, vaikkapa projektin (syntyneen työn, yleensä, sanotaan nyt vaikkapa levy tai teatteriproduktio) kustannukset saat yleensä vain murto-osan, 100% et koskaan. 

Apurahoilla myös mm. tuetaan alaa, kuten vaikka tapahtumien tai pienempien festivaalien järjestämistä, tai vaikka jazzklubeja. 

Tyypillisiä apurahan antajia ovat isot säätiöt, kuten Kone. 

Vierailija
172/251 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taiteella ei oo helppo elää, mut silti he pitää kiinni siitä mitä haluavat tehdä 

Tunnen kaksi taiteilijaa ja kummatkin omistavat 4 asuntoa. Kumpikin on rikastunut vain taiteella. Lahinna erinakoisilla apurahoilla

Täyttä paskapuhetta. 

Vierailija
173/251 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä koitan auttaa muita tällä palstalla ihan ilmaiseksi. Jaan audiovisuallisia neuvoja. Musiikin ystäville, kuvan ystäville. Koitan saada ihmiset tekemään asioita paremmin. Jotta he menestuisivät ja maksavat enemmän veroja. 

Esim. tämä: 

1. Ääni

2. Sana

3. Kuva

Nämä kolme ovat eri kanavia. Esitys on audiovisuaalinen. Kolme kanavaa kertoo eri asiaa. 

Tämä sama koskee kaikkea audiovisuaalista materiaalia. 

Vierailija
174/251 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipahan mieleen, kun mietin, että miten saadaan enemmän menestystä Euroviisuissa. Sama koskee tietysti kaikkea kuvaa, musiikkia ja audiovisuaalista materiaalia. 

Vierailija
175/251 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taide on tarpeetonta pas,Kaa. Usein.

Ok, eli et kuuntele musiikkia, katso elokuvia ja kotonasi ei ole tauluja jnejne. Et käy koskaan sirkuksessa, näyttelyissä tai osta kotiisi jonkun suunnittelijan valmistamaa tuotetta, kuten koristetyynyä, päiväpeittoa, juomalasia jnejne. 

Kuvataiteesta otetaan ideoita mainoksiin, Instaan, Tiktokiin jne. Kannattaa käydä museoissa. 

Esim. tässä taidevideossa on paljon ideoita mainosmaailmaan. Tai vaikkapa seuraavan vuoden Euroviisuihin.

Vierailija
176/251 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainosmaailma ja kaupallinen maailma kopioi usein ideoita kuvataiteesta. Eihän se ole reilua, mutta minkäs teet. Ideat ja ajatukset virtaa. 

Vierailija
177/251 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Ja insinöörinkin pitää kaivaa ojaa 8h päivässä ja sitten illalla voi opiskella tunteroisen matikkaa.

Kun puhutaan ammatista ja ammattitasoisesta kilpailusta, tämä ei riitä milläsäkään

Vierailija
178/251 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksi, että apurahoja haetaan työhakemuksen kaltaisella hakemuksella (projektisuunnitelma, meriitit, CV, kuva- jne. liitteet). Työskentelyapurahan saaminen on verrannollista määräaikaisen kokopäivätyön saantiin. Valtaosa taiteilijoiden apurahoja myöntävistä tahoista ovat yksityisiä eli teitä veronmaksajia eivät kosketa pätkän vertaa.

Jep, ja niitä on suoraan sanottuna kyllä aika vaikea saada. Lisäksi siihen liittyy se epäkohta että noita tupataan antaa jo menestyneille, nimekkäille, kun sen pitäisi olla vähän toisin päin (eli uransa alkuvaiheessahan oleva sitä enemmän tarvitsisi - mutta tämä on eri aihe). Työhakemus-vertaus on itse asiassa aika osuva. 

Ja hakemastasi rahasta, vaikkapa projektin (syntyneen työn, yleensä, sanotaan nyt vaikkapa levy tai teatteriproduktio) kustannukset saat yleensä vain murto-osan, 100% et koskaan. 

Apu

Näinpä ja määräaikaisuuksia ei yleensä jatketa, vaan apurahan saa muutamasta kuukaudesta pariin vuoteen, jonka jälkeen sitten pärjäilee taas muilla tuloilla.

Vierailija
179/251 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko taiteilijan elämässä tärkein asia tämä apuraha? Onko se apuraha jotenkin olennainen osa koko ihmistä ja hänen työtänsä? Ihmettelen vain sitä että raha tuodaan kaiken taiteen, sen tekemisen ja taiteilijoidenkin edellä esiin. Ennen keskityttiin olennaisiin asioihin. Nykyaika on yhtä rahaa ja kateutta siitä kaikella mahdollisella tavalla.

Vierailija
180/251 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidetta tarvitaan kilpailukyvyn takia. Jotta me pärjäisimme maailmalla. Ajatusten ja ideoiden takia.

Jotta meillä olisi Suomesta jotain annettavaa maailmalle.