Miksi rasvaprosenttini on korkea vaikka olen hoikka
Miten tää nyt menee. Painoindeksini on tasan 19. Harrastan juoksua, uintia, joogaa ja hiihtoa. V02 yli 43 joka ikäiselleni (yli 40) erinomainen. Vatsalihakset näkyy kun jännitän. MUTTA älykelloni mittauksen mukaan olen melkein punaisella mitä tulee rasvaprosenttiin. Eli se on reilu 27 ja kellon mukaan pitäisi olla jotain 23 että olisi siinä janan keskellä. Mitä teen väärin??
Kommentit (198)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis yritän kuvailla, että rasvaa ei näy missään (vatsalihakset näkyy)ja että luut näyttävät pieniltä verrattuna esim kavereiden luustoon (terävät polvet). Veljelläni on sama, eli tässä on joku geneettinen juttu. Se että kuvailen vartaloani tarkoituksenani selittää hämmennystäni rasvaprosentista ei tarkoita että olisin ulkonäkökeskeinen. Miten muuten voisin selittää asian?!
Apua miten pihalla voi 43-vuotias olla ihmisen anatomiasta. Ihan kuule jo se, että sinulla on rinnat, poissulkee sen, ettei kehossasi näkyisi rasvaa. Rinnat kun ovat isolta osin rasvakudosta. Rasvaprosentin kannalta ei ole mitään merkitystä sillä näkyykö sinulla vatsalihakset vai ei.
Ai. No miksi sitten vyötärönympärys on tärkeä mitta jos vatsarasva ei vaikuta mihinkään? Sulle vaikuttaa nyt olevan se ongelma, että sanoin vatsalihaksistani. Anteeksi.
Tuossa ei lukenut, että vatsarasva ei vaikuta mihinkään. Puhuttiin rinnoista ja vatsaLIHAKSISTA. Opettele lukemaan niin ehkä se ihmisen anatomiakin joku päivä sinulle vielä aukenee. Ja lopeta tuollaiset lapselliset "sulle vaikuttaa nyt olevan ongelma" lässytykset. KENELLEKÄÄN ei ole ongelma, että sinulla on vatsalihakset. Ne kun voi jokainen halutessaan treenata itselleenkin näkyvään kuntoon, jos kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun fyssarimies on lopettenut salin ja siirtynyt kokonaan vaativaan joogaan. Kehittää monipuolisemmin lihaksia kuin saliharjoittelu ja riittää kuulemma pitämään lihakset kunnossa.
Tajuatko yhtään, miten montaa eri lajia käsite jooga kattaa? Täytyy valita hyvin tarkkaan joogatyylit, jos pelkästään joogaamalla aikoo kehittää lihaskuntoa ja korvata salitreenin. En lähtisi linjaamaan, että jooga riittää lihaskunnon kehittämiseen ellei ole asiantuntija, joka tietää eri tyylit ja osaa yhdistää ne sopivaksi kokonaisuudeksi.
Tämä. Ja minusta jo se, että kommentoijan mies on fyssari, kertoo siitä kuinka paljon tietämystä vaatii se jos haluaa pelkän joogan riittävän pitämään lihakset kunnossa. Hän on siis aiemmin treenannut lihaksia jollain muulla tavalla (mitä se on ollut, salilla voi tehdä paljon kaikenlaista). Valtaosalle se käsipainotreeni kaksi kertaa viikossa olisi kätevämpi. En tiedä miksi mikä tahansa jooga automaattisesti kehittäisi lihaksia monipuolisemmin, ellei ole treenannut salilla jotenkin todella epätasaisesti.
Lähdenpä tästä joogatunnille kehittämään lihaskuntoa. Suorastaan kuulen miten lihakset kasvavat, kun makaan corpose-asanassa kuuntelemassa äänimaljojen sointia :D
Vierailija kirjoitti:
Minulla BMI 18,7 ja rasvaprosentti 20,5. Olen 41v. On sellainen vaaka mikä mittaa kehon koostumusta. Lihasmääristä sanoo että esimerkiksi skeletal muscle mass percentage 42,9% ja että se on perfect. Body age 31. Joo, eihän nuo nyt täysin tarkkoja varmaan ole, mutta veikkaan että aika hyvin pitää paikkansa. Ei minulla rasvaa ole kuin takapuolessa ja reisissä vähän. Mutta reisissä on myös lihasta. Olen siro, joten ei tuo bmi vielä liian vähän ole, vaikka lähellä alipainoa onkin. Treenaamalla en juuri lisää massaa saa ja nyt en hetkeen ole salilla käynyt. Teen jotain kotitreeniä välillä ja joogaan.
Minulla 37,2% luustolihas, eli 5pojoa sinua huonompi ja kelloni mukaan selvästi huono lukema, janan keskikohta vaatisi 3kg lisää lihasta, mikä on paljon!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siten että lihasmassasi määrä on todella pieni. Kyse on suhdeluvusta.
Jaa no tämä kyllä selittäisi, koska vihaan salilla pumppaamista ja harrastan lähinnä kestävyysurheilua.. että ehkä lihakset ovat sitten vain niin pienet. Mutta luustoni on kyllä niin siro myös että kovin paljon isompia lihaksia ei kyllä voisi ollakaan. Vai kasvaako esim polvilumpio lihasten määrän mukana sitten?
Mitä tampiompi, sitä lumpiompi.
Miettikääpä, että ap:nkin kaltaiset ihmiset saavat äänestää.....
Vierailija kirjoitti:
Lähdenpä tästä joogatunnille kehittämään lihaskuntoa. Suorastaan kuulen miten lihakset kasvavat, kun makaan corpose-asanassa kuuntelemassa äänimaljojen sointia :D
Voi kuule, mene astangaan niin näet ja erityisesti tunnet. Siellä hiki virtaa lätäköiksi ja kädet studaa kreikkalaisen veistoksen näköisillä miehilläkin.
Normaali/suositeltava rasvaprosentti on naisilla 21-36 ja miehillä 8-25. En kyllä luottaisi älykellon tulokseen. Eiköhän se ole parhaimmillaankin vain suuntaa antava. Jos olet nainen, niin 27% on hyvä (ei korkea!), varsinkin ikäisellesi (rasvakudos tuottaa estrogeeneja).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hehe, oikeesti. Tunnen ylemmyyttä, mutta samalla huolta lukiessa tätä ketjua. Kuinka voi olla noin kadoksissa maalaisjärki, onko sinulla Ap joku kehityshäiriö?
Ei tietääkseni. Saatan olla vähän autisti, mutta ei diagnosoitu ja äo testatusti korkea. Mutta siis tämä aihe ei ole ikinä kiinnostunut, niin siksi sen suhteen olen urpo ja kyselen täällä.
En kyllä millään usko että sinulla on korkea äo. Jonkinlainen perustietämyksen puute ja ymmärrysvaikeus sen sijaan.
No vaikea oli minunkin uskoa kun se testi meni alakanttiin, mutta ilmeisesti oli muilla mennyt vielä huonommin kun tuli niin helposti korkeat pisteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Ylämäkijuoksu kehittää aerobista kuntoa, mikä on eri asia kuin lihaskunto. Jooga taasen on kehonhuoltoa, ei lihaskuntotreeniä. "
Jep, mutta totuus on että etenkin pienen lihasmassan omaavalla ihmisellä lihakset kehittyy kyllä myös juostessa ja joogassa tyylilajista riippuen. Lihas ei tiedä rasittaako sitä punttisalilla vai metsäpolulla.
Oleellista on lihasten kuormittuminen ja mikrovauriot, joita korjatessa lihas vahvistuu ja kasvaa. Samalla hermostollinen lihasreservin "käyttökyky" ja hallinta paranee.
Mikä saa ihmisen kirjoittelemaan tällaista? Jos metsäpoluilla lenkkeily kasvattaa lihasmassaasi, olet ollut todella heikossa kunnossa. Lihas tosiaan kaipaa kuormittumista, minkä vuoksi jatkuva metsälenkkeily ei sitä kyllä kauheasti kasvata. Muuten maratonjuoksijat olisivat lihaskimppuja.
Tieto, terveisin laillistettu fysioterapeutti :D
Aika moni ihminen on todella huonossa kunnossa ja vaikka ei olisi, ylämäkijuoksu kuormittaa kyllä monen kohdalla alaraajojen lihaksia vaikuttavasti. Etenkin aloittaessa ylämäkijuoksua monella lihakset kipeytyvät siitä. Polkaiset kehonpainon ylös räjähtävää voimaa käyttäen. Sama liikemalli voi tapahtua salilla heppoisilla painoilla ja se on lihaksille aivan sama.
Joogaa on lukuista eri sorttia, osa vaatii voimankäyttöä.
Ei ole optimaalista lihasmassan kasvatukseen. Siihen on tehokkaampia treenimuotoja, mutta kyllä sitä lihasmassaa ylläpitää ja huonokuntoinen kasvattaa monenlaisessa aktiviteetissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, mene astangaan niin näet ja erityisesti tunnet. Siellä hiki virtaa lätäköiksi ja kädet studaa kreikkalaisen veistoksen näköisillä miehilläkin.
En mene. Pointtini oli vttuilla ihmiselle, jotka kuvittelevat, että "harrastan joogaa"=lihaskuntoni kehittyy. Joogaa on noin sataa eri lajia. Siitä, että harrastaa joogaa ei voi millään tasolla päätellä, onko se lihaskuntoa kehittävää vai ei. Vasta sitten voi päätellä jotain, kun kertoo MILLAISTA joogaa harrastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis yritän kuvailla, että rasvaa ei näy missään (vatsalihakset näkyy)ja että luut näyttävät pieniltä verrattuna esim kavereiden luustoon (terävät polvet). Veljelläni on sama, eli tässä on joku geneettinen juttu. Se että kuvailen vartaloani tarkoituksenani selittää hämmennystäni rasvaprosentista ei tarkoita että olisin ulkonäkökeskeinen. Miten muuten voisin selittää asian?!
Apua miten pihalla voi 43-vuotias olla ihmisen anatomiasta. Ihan kuule jo se, että sinulla on rinnat, poissulkee sen, ettei kehossasi näkyisi rasvaa. Rinnat kun ovat isolta osin rasvakudosta. Rasvaprosentin kannalta ei ole mitään merkitystä sillä näkyykö sinulla vatsalihakset vai ei.
Ai. No miksi sitten vyötärönympärys on tärkeä mitta jos vatsarasva ei vaikuta mihinkään? Sulle vaikuttaa nyt olevan se ongelma, että sanoi
Mulla on aina tullut vatsalihakset helposti näkyviin kun vähänkään jotain liikuntaa harrastan, kun taas monella kaverilla jotka liikkuvat enemmän niin ne ei näy, vaan siinä on rasvakerros edessä. Eli en usko että ihan yhtä helpolla kaikki saa niitä näkyviin. Siksi en pidäkään niiden näkymistä minään saavutuksena, vain kuvauksena siitä että vatsassakaan ei näy rasvaa vaikka kello varoittelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Ylämäkijuoksu kehittää aerobista kuntoa, mikä on eri asia kuin lihaskunto. Jooga taasen on kehonhuoltoa, ei lihaskuntotreeniä. "
Jep, mutta totuus on että etenkin pienen lihasmassan omaavalla ihmisellä lihakset kehittyy kyllä myös juostessa ja joogassa tyylilajista riippuen. Lihas ei tiedä rasittaako sitä punttisalilla vai metsäpolulla.
Oleellista on lihasten kuormittuminen ja mikrovauriot, joita korjatessa lihas vahvistuu ja kasvaa. Samalla hermostollinen lihasreservin "käyttökyky" ja hallinta paranee.
Mikä saa ihmisen kirjoittelemaan tällaista? Jos metsäpoluilla lenkkeily kasvattaa lihasmassaasi, olet ollut todella heikossa kunnossa. Lihas tosiaan kaipaa kuormittumista, minkä vuoksi jatkuva metsälenkkeily ei sitä kyllä kauheasti kasvata. Muuten maratonjuoksijat olisivat lihaskimppuja.&
Jotenkin pelottavaa, jos oikeasti olet fyssari. On nimittäin varsin eksoottinen kuvitelma, että lihasten kipeytyminen tarkoittaa lihaskunnon kasvattamista.
Mulla on aina tullut vatsalihakset helposti näkyviin kun vähänkään jotain liikuntaa harrastan, kun taas monella kaverilla jotka liikkuvat enemmän niin ne ei näy, vaan siinä on rasvakerros edessä. Eli en usko että ihan yhtä helpolla kaikki saa niitä näkyviin. Siksi en pidäkään niiden näkymistä minään saavutuksena, vain kuvauksena siitä että vatsassakaan ei näy rasvaa vaikka kello varoittelee.
---
Sulla se rasva on mitä ilmeisimmin kertynyt aivoihin, kun vieläkin uskota, että rasvaprosentin voi mitata ranteesta kellon avulla :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla BMI 18,7 ja rasvaprosentti 20,5. Olen 41v. On sellainen vaaka mikä mittaa kehon koostumusta. Lihasmääristä sanoo että esimerkiksi skeletal muscle mass percentage 42,9% ja että se on perfect. Body age 31. Joo, eihän nuo nyt täysin tarkkoja varmaan ole, mutta veikkaan että aika hyvin pitää paikkansa. Ei minulla rasvaa ole kuin takapuolessa ja reisissä vähän. Mutta reisissä on myös lihasta. Olen siro, joten ei tuo bmi vielä liian vähän ole, vaikka lähellä alipainoa onkin. Treenaamalla en juuri lisää massaa saa ja nyt en hetkeen ole salilla käynyt. Teen jotain kotitreeniä välillä ja joogaan.
Minulla 37,2% luustolihas, eli 5pojoa sinua huonompi ja kelloni mukaan selvästi huono lukema, janan keskikohta vaatisi 3kg lisää lihasta, mikä on paljon!?
Tuon minun vaakani ohjelman mukaan 30% on healthy ja perfectin välillä, eli tuo 37,2 olisi myös perfect. En sitten tiedä, miksi noissa noin iso ero. Ja vähän vaikea uskoa että minulla olisi ihan noin täydellinen luku, kun se on ihan siellä oikeassa reunassa. Toki varmaan joo hyvä prosentti lihaksissa, jos rasvaa ei juuri ole ja luustokin on kunnossa. Sisäelinrasva ollut viimeksi 2%, joskus ollut jopa 1,5. Mutta minulla todella hoikka vyötärö.
Ap: "En ole yhtään ulkonäkökeskeinen"
Myös ap: "Olen maininnut jo ainakin 5 kertaa, että minulla on erottuvat vatsalihakset ja nyt vielä erikseen korostan, että vatsalihakseni näkyvät paremmin kuin monilla kavereillani"
Ei ainakaan kannata laihduttaa, koska olet todella hoikka! Sen sijaan voit halutessasi tehdä lihaskuntotreeniä. Lihasmassa vähenee iän myötä ja rasvaprosentti nousee sen takia. Mutta tuskin sinulla mitään varsinaista ongelmaa on. Jos asia vaivaa liikaa, niin lopeta kellon käyttö. Ongelma ratkaistu!
Rasvaprosenttia ei voi luotettavasti mitata millän älykelloilla. Mene oikeaan mittaukseen.
Ap kuulostaa parikymppiseltä salijonnelta, jolle kovinta ikinä on se, kun sixpäkki näkyy :D
En kyllä millään usko että sinulla on korkea äo. Jonkinlainen perustietämyksen puute ja ymmärrysvaikeus sen sijaan.