Miksi rasvaprosenttini on korkea vaikka olen hoikka
Miten tää nyt menee. Painoindeksini on tasan 19. Harrastan juoksua, uintia, joogaa ja hiihtoa. V02 yli 43 joka ikäiselleni (yli 40) erinomainen. Vatsalihakset näkyy kun jännitän. MUTTA älykelloni mittauksen mukaan olen melkein punaisella mitä tulee rasvaprosenttiin. Eli se on reilu 27 ja kellon mukaan pitäisi olla jotain 23 että olisi siinä janan keskellä. Mitä teen väärin??
Kommentit (198)
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei ole tarpeeksi lihasta, teet liikaa aerobista liikuntaa. Kannattaa ensin käydä oikeassa inbody mittauksessa selvittämässä tarkempi rasvaprosentti.
Harva treenaa niin kovaa aerobista liikuntaa, että lihasmassa siitä kärsisi. Se on jokseenkin validi huolenaihe kehonrakentajille, mutta aniharva keski-ikäinen suomalaisnainen liikkuu niin paljon, saati liikaa, etteikö lihaskuntoharjoittelukin siihen mahtuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ollut kiinnostunut näistä jutuista niin en siksi tiedä näistä oikein. Mutta siis ilmeisesti pitää lisätä lihaskuntoharjoittelua. Teen kyllä yhden 2h rankan kehopainotreenin per viikko, unohtui mainita, mutta se ei siis näköjään riitä. Samoin pitää tsekata tuo proteiinin tarve. Olen kyllä tarkkana että joka aterialla tulee tofua, soijaa, papuja tms, ja lihastreenin jälkeen juon vielä proteiinilisää, mutta ehkä sekään ei ole siis riittävää. Loppuu kyllä aika jos pitää salilla ruveta käymään kaiken lisäksi. Höh.
Proteiinia tarvitsee pyöreästi 1g per painokilo, jos treenaa aktiivisesti. Lihaskuntoa pitäisi harjoitella monipuolisesti vähintään 2 kertaa viikossa. Salille ei tarvitse mennä. Lihaskuntoharjoittelu onnistuu vallan maniosti myös kotona. Youtube on pullollaan treenivideoita. Jos et halua homm
Lihaskuntotreenin ei tarvitse olla rankka ollakseen tehokas. Ja kyllä tuo 2 kertaa viikossa on ihan yleinen suositus sukupuoleen katsomatta. Ylämäkijuoksu kehittää aerobista kuntoa, mikä on eri asia kuin lihaskunto. Jooga taasen on kehonhuoltoa, ei lihaskuntotreeniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis nimenomaan en ole ulkonäkökeskeinen, olen aina ollut tyytyväinen kroppaani eikä ole ollut tarvetta sitä muokata. Olen ajatellut terveysperustaisesti, että riittää kun jaksaa juosta ja v02 on korkea, mutta tuo kellon varoitus rasvaprosentista säikäytti.
Nimenomaan olet ulkonäkökeskeinen, kun tuot joka välissä esiin jotain ulkonäköön liittyvää. Vatsalihakset näkyvät, polvet ovat terävät jne. jne. Tuo on ulkonäkökeskeisyyttä.
Siis yritän kuvailla, että rasvaa ei näy missään (vatsalihakset näkyy)ja että luut näyttävät pieniltä verrattuna esim kavereiden luustoon (terävät polvet). Veljelläni on sama, eli tässä on joku geneettinen juttu. Se että kuvailen vartaloani tarkoituksenani selittää hämmennystäni rasvaprosentista ei tarkoita että olisin ulkonäkökeskeinen. Miten muuten voisin selittää asian?!
Hehe, oikeesti. Tunnen ylemmyyttä, mutta samalla huolta lukiessa tätä ketjua. Kuinka voi olla noin kadoksissa maalaisjärki, onko sinulla Ap joku kehityshäiriö?
Siis yritän kuvailla, että rasvaa ei näy missään (vatsalihakset näkyy)ja että luut näyttävät pieniltä verrattuna esim kavereiden luustoon (terävät polvet). Veljelläni on sama, eli tässä on joku geneettinen juttu. Se että kuvailen vartaloani tarkoituksenani selittää hämmennystäni rasvaprosentista ei tarkoita että olisin ulkonäkökeskeinen. Miten muuten voisin selittää asian?!
Apua miten pihalla voi 43-vuotias olla ihmisen anatomiasta. Ihan kuule jo se, että sinulla on rinnat, poissulkee sen, ettei kehossasi näkyisi rasvaa. Rinnat kun ovat isolta osin rasvakudosta. Rasvaprosentin kannalta ei ole mitään merkitystä sillä näkyykö sinulla vatsalihakset vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ollut kiinnostunut näistä jutuista niin en siksi tiedä näistä oikein. Mutta siis ilmeisesti pitää lisätä lihaskuntoharjoittelua. Teen kyllä yhden 2h rankan kehopainotreenin per viikko, unohtui mainita, mutta se ei siis näköjään riitä. Samoin pitää tsekata tuo proteiinin tarve. Olen kyllä tarkkana että joka aterialla tulee tofua, soijaa, papuja tms, ja lihastreenin jälkeen juon vielä proteiinilisää, mutta ehkä sekään ei ole siis riittävää. Loppuu kyllä aika jos pitää salilla ruveta käymään kaiken lisäksi. Höh.
Proteiinia tarvitsee pyöreästi 1g per painokilo, jos treenaa aktiivisesti. Lihaskuntoa pitäisi harjoitella monipuolisesti vähintään 2 kertaa viikossa. Salille ei tarvitse mennä. Lihaskuntoharjoittelu onnistuu vallan maniosti myös kotona. Youtube on pullollaan treenivideoita. Jos et halua homm
Kerran viikkoon on sopiva määrä ihan aloittelijalle, mutta silloinkin pitäisi sitten olla kunnon ohjelma ja kunnon painot. Vaikea uskoa, että esimerkiksi kuminauhatreeni kerran viikossa olisi riittävä, mutta toki sekin on mahdollista. Helpommalla pääsisi kun tekisi 2-4 krt vkossa vähän kerrallaan. Tämähän on jo kansallisissa liikuntasuosituksissakin, ja ne ovat sentään todella lepsut. Ajallisesti noin tunti viikossa on hyvä, ellei tähtää korkeammalle.
Menisin nyt ehkä ensimmäisenä mittaamaan rasvaprosentin jollain kunnon laitteella, jos se huolettaa. Sitten tapaisin personal trainerin. Tai sitten vain aloittaisin lihaskuntoharjoittelun netistä löytyvillä ohjeilla, en usko että siitä on sinulle haittaa.
Sun kannattaa ap hyödyntää ammattilaisen palveluita. Kertakäynnilläkin saat perustiedot asioista ja ammattilainen osaa selittää sinulle vauvapalstaa paremmin, miten lihas kehittyy ja mitkä asiat siihen vaikuttavat. Hän voi myös laatia sinulle sopivan treeni- ja ruokavalio-ohjelman. Ruokailun osaltahan pitää huomioida myös se, missä vaiheessa mitäkin syö, jotta rasva vaihtuu lihakseksi.
Vierailija kirjoitti:
Hehe, oikeesti. Tunnen ylemmyyttä, mutta samalla huolta lukiessa tätä ketjua. Kuinka voi olla noin kadoksissa maalaisjärki, onko sinulla Ap joku kehityshäiriö?
Ei tietääkseni. Saatan olla vähän autisti, mutta ei diagnosoitu ja äo testatusti korkea. Mutta siis tämä aihe ei ole ikinä kiinnostunut, niin siksi sen suhteen olen urpo ja kyselen täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noilla taustoilla ei varmasti ole proteiini riittänyt.Täällä oli kerran hyvin samanlainen ihmettelijä mutta sille ei mennyt millään jakeluun ettei pelkillä hiilihydraateilla voi tehdä sellaista treeniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Proteiinia tarvitsee pyöreästi 1g per painokilo, jos treenaa aktiivisesti. Lihaskuntoa pitäisi harjoitella monipuolisesti vähintään 2 kertaa viikossa. Salille ei tarvitse mennä. Lihaskuntoharjoittelu onnistuu vallan maniosti myös kotona. You
Mun fyssarimies on lopettenut salin ja siirtynyt kokonaan vaativaan joogaan. Kehittää monipuolisemmin lihaksia kuin saliharjoittelu ja riittää kuulemma pitämään lihakset kunnossa.
Proteiinia tarvitsee yllättävänkin paljon, vaikka ei juurikaan liikkuisikaan. Saati nyt jos liikkuu monta kertaa viikossa tehokkaasti. Kasvikunnan tuotteissa proteiini on eri muodossa kuin eläinkunnan tuotteissa ja siksi kasviproteiinia tarvitsee vielä enemmän, jotta sitä saa tarpeeksi.
" Ylämäkijuoksu kehittää aerobista kuntoa, mikä on eri asia kuin lihaskunto. Jooga taasen on kehonhuoltoa, ei lihaskuntotreeniä. "
Jep, mutta totuus on että etenkin pienen lihasmassan omaavalla ihmisellä lihakset kehittyy kyllä myös juostessa ja joogassa tyylilajista riippuen. Lihas ei tiedä rasittaako sitä punttisalilla vai metsäpolulla.
Oleellista on lihasten kuormittuminen ja mikrovauriot, joita korjatessa lihas vahvistuu ja kasvaa. Samalla hermostollinen lihasreservin "käyttökyky" ja hallinta paranee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Proteiinia tarvitsee pyöreästi 1g per painokilo, jos treenaa aktiivisesti. Lihaskuntoa pitäisi harjoitella monipuolisesti vähintään 2 kertaa viikossa. Salille ei tarvitse mennä. Lihaskuntoha
Joogaa on todella paljon erilaista, ehkä jossain astangajooga voikin jo riittää mutten silti antaisi tuntemattomille ihmisille tällaisia ohjenuoria, kun ei tiedetä taustoja tai minkälaista joogaa harjoittaa.
Mun fyssarimies on lopettenut salin ja siirtynyt kokonaan vaativaan joogaan. Kehittää monipuolisemmin lihaksia kuin saliharjoittelu ja riittää kuulemma pitämään lihakset kunnossa.
Niin, tuo riippuu siitä, millaista joogaa harjoittaa. Ap puhui vain joogasta. Jos hän käy vaikkapa yin-joogatunneilla, niissä ei lihaskunto kehity lainkaan. Ovat pelkkää venyttelyä. Sitten on vaikkapa hathajoogaa tai vinayasha-jooga, jotka käyvät ihan kunnon treenistä myös lihasten osalta. Tätä voi kysäistä ihan niiltä joogaohjaajilta, jos ei itse tunne eri tyylien eroja.
Vierailija kirjoitti:
Apua miten pihalla voi 43-vuotias olla ihmisen anatomiasta. Ihan kuule jo se, että sinulla on rinnat, poissulkee sen, ettei kehossasi näkyisi rasvaa. Rinnat kun ovat isolta osin rasvakudosta. Rasvaprosentin kannalta ei ole mitään merkitystä sillä näkyykö sinulla vatsalihakset vai ei.
Ai. No miksi sitten vyötärönympärys on tärkeä mitta jos vatsarasva ei vaikuta mihinkään? Sulle vaikuttaa nyt olevan se ongelma, että sanoin vatsalihaksistani. Anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
" Ylämäkijuoksu kehittää aerobista kuntoa, mikä on eri asia kuin lihaskunto. Jooga taasen on kehonhuoltoa, ei lihaskuntotreeniä. "
Jep, mutta totuus on että etenkin pienen lihasmassan omaavalla ihmisellä lihakset kehittyy kyllä myös juostessa ja joogassa tyylilajista riippuen. Lihas ei tiedä rasittaako sitä punttisalilla vai metsäpolulla.
Oleellista on lihasten kuormittuminen ja mikrovauriot, joita korjatessa lihas vahvistuu ja kasvaa. Samalla hermostollinen lihasreservin "käyttökyky" ja hallinta paranee.
Mikä saa ihmisen kirjoittelemaan tällaista? Jos metsäpoluilla lenkkeily kasvattaa lihasmassaasi, olet ollut todella heikossa kunnossa. Lihas tosiaan kaipaa kuormittumista, minkä vuoksi jatkuva metsälenkkeily ei sitä kyllä kauheasti kasvata. Muuten maratonjuoksijat olisivat lihaskimppuja.
Minulla BMI 18,7 ja rasvaprosentti 20,5. Olen 41v. On sellainen vaaka mikä mittaa kehon koostumusta. Lihasmääristä sanoo että esimerkiksi skeletal muscle mass percentage 42,9% ja että se on perfect. Body age 31. Joo, eihän nuo nyt täysin tarkkoja varmaan ole, mutta veikkaan että aika hyvin pitää paikkansa. Ei minulla rasvaa ole kuin takapuolessa ja reisissä vähän. Mutta reisissä on myös lihasta. Olen siro, joten ei tuo bmi vielä liian vähän ole, vaikka lähellä alipainoa onkin. Treenaamalla en juuri lisää massaa saa ja nyt en hetkeen ole salilla käynyt. Teen jotain kotitreeniä välillä ja joogaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Proteiinia tarvitsee pyöreästi 1g per painokilo, jos treenaa aktiivisesti. Lihaskuntoa pitäisi harjoitella monipuolisesti vähintään 2 kertaa viikossa. Salille ei tarvitse mennä. Lihaskuntoharjoittelu onnistuu vallan maniosti myös kotona. You
Olen netistä valinnut yhden ohjelman johon olen sitten lisännyt aina uusia ohjeita mitä on osunut silmiin ja nyt tosiaan kestää lämmittelyineen ja venyttelyineen sen 2h. En jotenkin kykene useammin tekemään kun se on niin vastenmielistä.
Tajuatko yhtään, miten montaa eri lajia käsite jooga kattaa? Täytyy valita hyvin tarkkaan joogatyylit, jos pelkästään joogaamalla aikoo kehittää lihaskuntoa ja korvata salitreenin. En lähtisi linjaamaan, että jooga riittää lihaskunnon kehittämiseen ellei ole asiantuntija, joka tietää eri tyylit ja osaa yhdistää ne sopivaksi kokonaisuudeksi.
Tämä 👆🏻 Ei juma että voi olla ihminen yksinkertainen