Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi rasvaprosenttini on korkea vaikka olen hoikka

Vierailija
11.03.2025 |

Miten tää nyt menee. Painoindeksini on tasan 19. Harrastan juoksua, uintia, joogaa ja hiihtoa. V02 yli 43 joka ikäiselleni (yli 40) erinomainen. Vatsalihakset näkyy kun jännitän. MUTTA älykelloni mittauksen mukaan olen melkein punaisella mitä tulee rasvaprosenttiin. Eli se on reilu 27 ja kellon mukaan pitäisi olla jotain 23 että olisi siinä janan keskellä. Mitä teen väärin??

Kommentit (198)

Vierailija
21/198 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlaa käsite "laiha läski"

Kuvittelin aina että laihaläski on sellainen sohvaperuna jonka vartalo koostuu luusta ja rasvasta. Mulla kuitenkin on ahkeran liikunnan vuoksi myös lihaksia, siis ihan näkyvät habat ja pohkeet ja reidet, mutta ilmeisesti ei tarpeeksi..

Aerobinen harjoittelu ei kehitä lihasmassaa. Eikä se, että lihas näkyy, tarkoita, että sinulla on tarpeeksi lihasmassaa. Sinulla on todella paljon opittavaa ihan perusasioista.

Vierailija
22/198 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä sä mätät? Jos syöt jotain lihaa ja kermaa ja voita nii

Läski tulee sokerista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/198 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siten että lihasmassasi määrä on todella pieni. Kyse on suhdeluvusta.

Jaa no tämä kyllä selittäisi, koska vihaan salilla pumppaamista ja harrastan lähinnä kestävyysurheilua.. että ehkä lihakset ovat sitten vain niin pienet. Mutta luustoni on kyllä niin siro myös että kovin paljon isompia lihaksia ei kyllä voisi ollakaan. Vai kasvaako esim polvilumpio lihasten määrän mukana sitten?

Miksi polvilumpion pitäisi kasvaa? Mitä ihmettä nyt taas

No en tiedä pitäisikö, mutta siis mulla on sellaiset pienet ja terävät polvet jotka jo näillä lihaksilla näyttää suhteettoman pieniltä reisiin verrattuna. Eli kun istun jalat koukussa niin ne on sellaiset terävät kun muilla pyöreät. Niin että jos lihakset kasvaisi vielä tästä niin kestäisikö ne pienet luut sitä painoa ja kaikkea?

Vierailija
24/198 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin Inbodyssa ja rasvaprosentti oli jopa 35! BMI on 22. Todellakin olen alkanut panostaa enemmän lihaskuntoon sen jälkeen. Oli järkytys. 

Vierailija
25/198 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskotko siis ihan tosissaan johonkin KELLOON tässä asiassa? Jos yhtään tietää miten kehon rasvaprosentti oikeasti mitataan, pitäisi ymmärtää että yksikään kello ei mittaa yhtään minkäänlaista rasvaprosenttia. Haloo nyt taas. Heitä sillä luvulla vesilintua. 

Vierailija
26/198 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kävin Inbodyssa ja rasvaprosentti oli jopa 35! BMI on 22. Todellakin olen alkanut panostaa enemmän lihaskuntoon sen jälkeen. Oli järkytys. 

Nämäkin laitteet on ihan huuhaata ja tulos voi olla luokkaa 10-20% suuntaan tai toiseen. Eli ihan yhtä hyvä kuin arvaus (mitä ne kirjaimellisesti on).

Vierailija
27/198 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla ei ole tarpeeksi lihasta, teet liikaa aerobista liikuntaa. Kannattaa ensin käydä oikeassa inbody mittauksessa selvittämässä tarkempi rasvaprosentti. 

Vierailija
28/198 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siten että lihasmassasi määrä on todella pieni. Kyse on suhdeluvusta.

Jaa no tämä kyllä selittäisi, koska vihaan salilla pumppaamista ja harrastan lähinnä kestävyysurheilua.. että ehkä lihakset ovat sitten vain niin pienet. Mutta luustoni on kyllä niin siro myös että kovin paljon isompia lihaksia ei kyllä voisi ollakaan. Vai kasvaako esim polvilumpio lihasten määrän mukana sitten?

Miksi polvilumpion pitäisi kasvaa? Mitä ihmettä nyt taas

No en tiedä pitäisikö, mutta siis mulla on sellaiset pienet ja terävät polvet jotka jo näillä lihaksilla näyttää suhteettoman pieniltä reisiin verrattuna. Eli kun istun jalat koukussa niin ne on sellaiset terävät kun muilla pyöreät. Niin että jos lihakset kasvaisi vielä tästä niin k

Myös nivelet vahvistuvat kun teet lihaskuntoharjoittelua säännöllisesti. Sinulla on nyt aivan liian ulkonäkökeskeinen lähestymistapa tähän asiaan. Olennaista ei ole se, miltä sinun polvesi tai reitesi näyttää. Olennaista on se, että pysyt kunnossa ja ilman lihaskuntoharjoittelua se ei (varsinkaan 40+ iässä) enää onnistu. Pari kertaa viikossa kunnon lihaskuntotreeni niin johan tulee muutosta. Lihaskuntotreeni on eri asia kuin se, että pumpataan lihakset massiivisen kokoisiksi pallukoiksi. 

Vierailija
29/198 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ollut kiinnostunut näistä jutuista niin en siksi tiedä näistä oikein. Mutta siis ilmeisesti pitää lisätä lihaskuntoharjoittelua. Teen kyllä yhden 2h rankan kehopainotreenin per viikko, unohtui mainita, mutta se ei siis näköjään riitä. Samoin pitää tsekata tuo proteiinin tarve. Olen kyllä tarkkana että joka aterialla tulee tofua, soijaa, papuja tms, ja lihastreenin jälkeen juon vielä proteiinilisää, mutta ehkä sekään ei ole siis riittävää. Loppuu kyllä aika jos pitää salilla ruveta käymään kaiken lisäksi. Höh.

Vierailija
30/198 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämäkin laitteet on ihan huuhaata ja tulos voi olla luokkaa 10-20% suuntaan tai toiseen. Eli ihan yhtä hyvä kuin arvaus (mitä ne kirjaimellisesti on).

Toki on virheitäkin, mutta antaa se jotain suuntaa. En ole ihan kuivan kesän orava ja yritän saada rasvaprosenttia alemmas ja lihasmassaa lisää, ei siitä haittaakaan ole.

Vierailija
31/198 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis nimenomaan en ole ulkonäkökeskeinen, olen aina ollut tyytyväinen kroppaani eikä ole ollut tarvetta sitä muokata. Olen ajatellut terveysperustaisesti, että riittää kun jaksaa juosta ja v02 on korkea, mutta tuo kellon varoitus rasvaprosentista säikäytti.

Vierailija
32/198 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ollut kiinnostunut näistä jutuista niin en siksi tiedä näistä oikein. Mutta siis ilmeisesti pitää lisätä lihaskuntoharjoittelua. Teen kyllä yhden 2h rankan kehopainotreenin per viikko, unohtui mainita, mutta se ei siis näköjään riitä. Samoin pitää tsekata tuo proteiinin tarve. Olen kyllä tarkkana että joka aterialla tulee tofua, soijaa, papuja tms, ja lihastreenin jälkeen juon vielä proteiinilisää, mutta ehkä sekään ei ole siis riittävää. Loppuu kyllä aika jos pitää salilla ruveta käymään kaiken lisäksi. Höh.

Proteiinia tarvitsee pyöreästi 1g per painokilo, jos treenaa aktiivisesti. Lihaskuntoa pitäisi harjoitella monipuolisesti vähintään 2 kertaa viikossa. Salille ei tarvitse mennä. Lihaskuntoharjoittelu onnistuu vallan maniosti myös kotona. Youtube on pullollaan treenivideoita. Jos et halua hommata esim. käsipainoja ja vastuskuminauhoja, täytetyt vesipullot jne. toimivat vallan mainiosti painoina.  

Vierailija
33/198 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja siis nimenomaan en ole ulkonäkökeskeinen, olen aina ollut tyytyväinen kroppaani eikä ole ollut tarvetta sitä muokata. Olen ajatellut terveysperustaisesti, että riittää kun jaksaa juosta ja v02 on korkea, mutta tuo kellon varoitus rasvaprosentista säikäytti.

Nimenomaan olet ulkonäkökeskeinen, kun tuot joka välissä esiin jotain ulkonäköön liittyvää. Vatsalihakset näkyvät, polvet ovat terävät jne. jne. Tuo on ulkonäkökeskeisyyttä. 

Vierailija
34/198 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kello ei pysty mittaamaan rasvaprosenttia yhtään millään tarkkuudella. Ainoa mistä sun pitää olla huolissaan on terveen järjen puute. 

Vierailija
35/198 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihasmassaa on vähän suhteessa rasvaan. Oikeanlainen ruokavalio ja lihaskuntotreeni korjaa tilanteen. 

Onko täällä esimerkkejä, että tilanne olisi korjaantunut noin? Että ollut siro korkealla rasvaprosentilla ja sitten salilla käynnin jälkeen skrodempi alhaisemmalla rasvaprosentilla. Koska kyllähän siinä sitten ruokahalukin kasvaa kun alkaa salilla käydä. Miten sen voi estää ettei vain koko kasva mutta suhdeluku pysyy samana?

Vierailija
36/198 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pihalla pitää olla, jos kuvittelee, että joku kello voi mitata ihmisen rasvaprosentin :D

Vierailija
37/198 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tämä on trolli? Ei kai kukaan oikeasti usko jotain kellon rasvaprosentin mittausta, kun parhaimmillakin neljän mittapisteen laitteilla kyseessä on suuntaa antava tulos.

Ja jos ei ole trolli niin nyt ap! Vaikka ihan joku peruskoulun terveystiedon tasoinen anatomia ja fysiologia opus eteen, jos järjenjuoksu ei enempään riitä. Lihakset ja niiden luihin kiinnittyvät jänteet nimenomaan tukevat ja suojaavat kannattelevia luurakenteita.

Aika kovaa ja korkealta saat treenata että luusto pettää lihasten alta :DD Ei sellaista käy edes pitkälle edenneessä osteoporoosissa. Läski on eri asia, se ei tue ja painotaakka voi kasvaa kohtuuttomaksi jos vaaka näyttää jotakin 150kg.. Koitappa hankkia tuollainen lihasmassa, onnea vaan 🤭

Vierailija
38/198 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihasmassaa on vähän suhteessa rasvaan. Oikeanlainen ruokavalio ja lihaskuntotreeni korjaa tilanteen. 

Onko täällä esimerkkejä, että tilanne olisi korjaantunut noin? Että ollut siro korkealla rasvaprosentilla ja sitten salilla käynnin jälkeen skrodempi alhaisemmalla rasvaprosentilla. Koska kyllähän siinä sitten ruokahalukin kasvaa kun alkaa salilla käydä. Miten sen voi estää ettei vain koko kasva mutta suhdeluku pysyy samana?

Lihaskuntotreeni on eri asia kuin se, että teet itsestäsi skroden lihaskimpun salilla pumppaamalla. Lihaskuntotreeniä voi tehdä ihan missä tahansa. Eikä se muuta siroa ihmistä skrodeksi. Se vain vahvistaa lihasten kuntoa ja tekee kehon rasva-lihassuhteesta terveemmän eli alentaa rasvaprosenttia. Sinä kulutat sillä treenillä sen, mitä syöt lisää eli kokosi ei kasva, vaan ainoastaan kehon koostumus muuttuu. 

Vierailija
39/198 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti lihasmassaa ei juurikaan ole? Naisellahan sitä lähtee ikääntyessä melko tavalla, 40-vuotiaana on monesti jo ihan havaittava määrä lähtenyt ellei harjoita lihaskuntoilua. Itsekin uin ja joogaan, mutta nehän eivät määräänsä enempää lihasmassaa kasvata. 

Naiset tälläkin palstalla usein yliarvioivat lihasmassansa määrän ja aliarvioivat hyödyt, jotka sen lisäämisestä saisi. Kannattaa aloittaa ihan tosissaan, siitä on paljon etuja. 

Vierailija
40/198 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Proteiinia tarvitsee pyöreästi 1g per painokilo, jos treenaa aktiivisesti. Lihaskuntoa pitäisi harjoitella monipuolisesti vähintään 2 kertaa viikossa. Salille ei tarvitse mennä. Lihaskuntoharjoittelu onnistuu vallan maniosti myös kotona. Youtube on pullollaan treenivideoita. Jos et halua hommata esim. käsipainoja ja vastuskuminauhoja, täytet

Olen tehnyt noilla kuminauhoilla, kahvakuulalla, painoilla ja ihan kehon painolla tosiaan kerran viikossa rankan treenin, mutta se on tuntunut ihan maksimilta. Ihan hirveää pakkopullaa. Mielestäni jostain joskus luin että naiselle riittäisi kertakin viikkoon, mutta eikö siis riitä? Ja miksei esim ylämäkeen juostessa ja joogatessa lihakset kasvaisi? Ainakin niitä polttelee siihen malliin.

Proteiinin kyllä aion tsekata, kiitos vinkistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi viisi