Tuleva hygieniapassikoe vie mielenterveyden ja yöunet
Olen nyt harjoitellut hygieniapassikoetta varten kolme vuotta. Kyllä, kuulitte oikein KOLME vuotta! Ja nyt kun koe on enää kolmen viikon päässä, en enää tiedä, olenko valmis vai en. Olen lukenut kaiken mahdollisen, katsonut YouTube-videoita, tehnyt satoja harjoitustestejä, mutta silti pelkään epäonnistuvani.
Ongelma on siinä, että en enää pysty rentoutumaan. Päivisin pyörittelen mielessäni salmonellan elinolosuhteita ja elintarvikkeiden säilytyslämpötiloja, öisin herään hikisenä miettien, mikä on oikea järjestys käsienpesulle. Viime yönä näin unta, että olin ravintolassa töissä ja tarjoilin ruokaa ilman käsineitä heräsin paniikissa ja menin tarkistamaan hygieniapassin materiaalin.
Perhe ja kaverit eivät enää jaksa kuunnella minua. Heidän mielestään tämä on "helppo koe" ja "liioittelen turhaan". Mutta mitä jos en pääsekään läpi? Mitä jos kokeessa kysytään jotain täysin odottamatonta? Mitä jos musta vain ei ole tähän? Olen yrittänyt rentoutua kuunnellut musiikkia, käynyt lenkillä, jopa meditoinut (ei auttanut). Silti päässä pyörii vain riskielintarvikkeet ja ruoan lämpötilarajat. Alan olla jo vähän vainoharhainen tämän kanssa.
Onko kellään muulla ollut vastaavaa stressiä tästä kokeesta? Tai jotain vinkkejä, miten rauhoittua ja saada edes vähän unta ennen koepäivää? Kiitos jo etukäteen, jos joku jaksaa vastata. Tämä alkaa olla jo hermojen koettelemista.
Kommentit (138)
Taitaa olla syyt jossain muualla kuin kokeessa.
Mutta huono provohan tää on.
Hygieniapassia sanotaan käsienpesukortiksi, eikä syyttä.
Mitä tarkoitusta varten suoritat sitä passia, jos kerran kolme vuotta olet jo siihen harjoitellut?
Kaikki korttikurssit on tarkoitettu suoritettavaksi niin, että niistä pääsee läpi. Siksi niissä on se koulutusosuus ennen koetta
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitusta varten suoritat sitä passia, jos kerran kolme vuotta olet jo siihen harjoitellut?
Kaikki korttikurssit on tarkoitettu suoritettavaksi niin, että niistä pääsee läpi. Siksi niissä on se koulutusosuus ennen koetta
Ja se koulutus osuus kestää muutaman tunnin, ei kolmea vuotta. Hygieniapassi ei valmista mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihminen on harjoitellut?? Aivokuolleena vai?
Vierailija kirjoitti:
Hygieniapassia sanotaan käsienpesukortiksi, eikä syyttä.
Ei riitä. Eikä flooraa enää ole. Bakteeristo todella sairas ja epäsopiva
hygieniapassi meni läpi täysin maalaisjärjellä ja yleistiedolla. Jos siihen pitää viikkoa enemmän käyttää niin on kyllä todella lahjaton.
Viikko pari riittää valmistautumiseen. Mä en lukenut ollenkaan siihen. Pääsin läpi.
En tiedä, minkä ikäinen olet mutta jos iän tuomaa kokemusta on ruuan käsittelystä ja ruuanlaitosta, selviät kyllä kokeesta. Suurin osa kysymyksistä on ihan perustietoa esim.ruuan säilyttämisestä. Muutama virhe saa olla. Itsekään en aikoinaan edes opetellut mitään bakteereja, yleisimmät tiesin jo muutenkin.
Koe tehtiin paperille, katselin ensin ne muutamat sivut läpi ja aloitin tekemään alusta lähtien. Hyppäsin yli jonkun kysymyksen, mihin en tiennyt vastausta ja jatkoin samalla tyylillä loppuun asti. Sitten palasin miettimään vielä niitä ylihypättyjä kysymyksiä. Ja läpi meni: )
Meillä on yläasteikäiset suorittaneet hygieniapassin osana kotitalousopintoja. Kätevä olla olemassa esim. kesätöitä varten.
Vierailija kirjoitti:
hygieniapassi meni läpi täysin maalaisjärjellä ja yleistiedolla. Jos siihen pitää viikkoa enemmän käyttää niin on kyllä todella lahjaton.
Taitaa mielenterveys olla mennyt jo ajat sitten, jos tuota koetta noin jännittää. On hän pärjännyt ilman hygieniapassia tähän saakka ja pärjää edelleen, jos sitä nyt saa. Ajokorttia hänen ei kannata hankkia . Se vasta jännittää kun inssi istuu ajokokeessa vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se koulutus osuus kestää muutaman tunnin, ei kolmea vuotta. Hygieniapassi ei valmista mihinkään.
Ei valmista mutta keittiötöihin sitä vaaditaan. Selvä provosoi mutta silti vastaamme, avuksi muille.
Tämä on trolli mutta vastaan kuten muutkin, että on todella helppo koe, esikoululainen pääsisi läpi. Meillä oli muistaakseni joku parin tunnin valmistava oppitunti, noin muuten ei jaettu matskua mistä opetella etukäteen. Sain melkein kaikki oikein, vaikka olen huonomuistinen, koska normaalijärkinen päättely auttaa kokeessa paljon.
Lähihoitajiltakin vaaditaan hygieniapassi, vaikka laittaisit vain ruuat tarjolle ja annostelet ne.
Tyttäreni suoritti kortin jo 14- vuotiaana, jos joskus tulee tarvetta sen käyttöön.
Kokeesi menee hyviin, älä turhaan jännitä. Lykkyä pyttyyn!
Eikös siinä saa olla useampi kohta väärin? Ennen ainakin sai. Eli ei haittaisi, jos tulee joku yllättävä tai muuten vaikea kysymys.