Tuleva hygieniapassikoe vie mielenterveyden ja yöunet
Olen nyt harjoitellut hygieniapassikoetta varten kolme vuotta. Kyllä, kuulitte oikein KOLME vuotta! Ja nyt kun koe on enää kolmen viikon päässä, en enää tiedä, olenko valmis vai en. Olen lukenut kaiken mahdollisen, katsonut YouTube-videoita, tehnyt satoja harjoitustestejä, mutta silti pelkään epäonnistuvani.
Ongelma on siinä, että en enää pysty rentoutumaan. Päivisin pyörittelen mielessäni salmonellan elinolosuhteita ja elintarvikkeiden säilytyslämpötiloja, öisin herään hikisenä miettien, mikä on oikea järjestys käsienpesulle. Viime yönä näin unta, että olin ravintolassa töissä ja tarjoilin ruokaa ilman käsineitä heräsin paniikissa ja menin tarkistamaan hygieniapassin materiaalin.
Perhe ja kaverit eivät enää jaksa kuunnella minua. Heidän mielestään tämä on "helppo koe" ja "liioittelen turhaan". Mutta mitä jos en pääsekään läpi? Mitä jos kokeessa kysytään jotain täysin odottamatonta? Mitä jos musta vain ei ole tähän? Olen yrittänyt rentoutua kuunnellut musiikkia, käynyt lenkillä, jopa meditoinut (ei auttanut). Silti päässä pyörii vain riskielintarvikkeet ja ruoan lämpötilarajat. Alan olla jo vähän vainoharhainen tämän kanssa.
Onko kellään muulla ollut vastaavaa stressiä tästä kokeesta? Tai jotain vinkkejä, miten rauhoittua ja saada edes vähän unta ennen koepäivää? Kiitos jo etukäteen, jos joku jaksaa vastata. Tämä alkaa olla jo hermojen koettelemista.
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
"Yön yli huoneenlämmössä olleet broilerinkoivet tipahtavat vahingossa ulkohuusin reiästä sisään. Onko tämä ruoka vielä tarjoilukelpoista"
Kyllä ( ) Ei ( )
Huuhtelu riittää!
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin päivän koulutuksen. Opettaja uhkaili että koe on vaativa mutta tosiasiassa siitä olisi päässyt läpi ihan yleistiedolla ilman mitään lukemista.
Riippuu kysdymyksistä,
knoppitietoa asteet, bakteerit ym. joita ei lukematta tiedä.
Lehmälauma talsii ruuaksi tarkoitetun heinän päältä. Onko heinä enää syömäkelpoista?
En tiennyt mikä on aerobinen ja anaerobinen 😭😭😭😭😭😭😭😭
Vierailija kirjoitti:
"Yön yli huoneenlämmössä olleet broilerinkoivet tipahtavat vahingossa ulkohuusin reiästä sisään. Onko tämä ruoka vielä tarjoilukelpoista"
Kyllä ( ) Ei ( )
höpöhöpö!
P u p p a jättää vasun pöydälle aamulla. Onko vasu enää tarjolla illalla?
Antakaa vaarille sitä hygieenistä pimsaa mä pyydän,kullini on niin herkkä paleltui talvisodassa aikoinaan.Pillunlämpötila auttaa sulattamaan sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ( ) Ei ( )
höpöhöpö!
No syö sitten ne pytyssä uitetut kyljykset!
Vierailija kirjoitti:
Tässä kaikki tarvittava.
Netissä on harjoitustestejä. Jos testi on oikeasti niin helppo, siitä selviää kasiluokan kotitaloustuntien tiedoilla.
Vierailija kirjoitti:
Netissä on harjoitustestejä. Jos testi on oikeasti niin helppo, siitä selviää kasiluokan kotitaloustuntien tiedoilla.
Yläasteen kotitalous oli vaikeampaa. En vieläkään tiedä, mikä tärkkelys mihinkin 😳
Ihan turha kortti tuo hygieniaosaamis kortti sillä se avaa ovet vain raskaisiin hanttihommiin.
Se on mahdollista suorittaa yläkoulun valinnais ainees. Eli tuskin kovin vaikee?
Monivalintatesti, jossa kysymykset on luokkaa "pitäisikö kädet pestä paskalla käynnin jälkeen": jaa, ei, tyhjä, poissa.
Vierailija kirjoitti:
Monivalintatesti, jossa kysymykset on luokkaa "pitäisikö kädet pestä paskalla käynnin jälkeen": jaa, ei, tyhjä, poissa.
Pitääkö ne jos käyttää hanskoja? 🙈
Vierailija kirjoitti:
Muistaa ne tärpit eli yksi on ainakin se ettei alle +6 asteessa saa ruokia säilytellä.
Ja yksi kysymys,onko suomessa ollut hullun lehmän tautia ? Miten liittyy mitenkään hygieniapassiin?
👉🏻👈🏻