Tuleva hygieniapassikoe vie mielenterveyden ja yöunet
Olen nyt harjoitellut hygieniapassikoetta varten kolme vuotta. Kyllä, kuulitte oikein KOLME vuotta! Ja nyt kun koe on enää kolmen viikon päässä, en enää tiedä, olenko valmis vai en. Olen lukenut kaiken mahdollisen, katsonut YouTube-videoita, tehnyt satoja harjoitustestejä, mutta silti pelkään epäonnistuvani.
Ongelma on siinä, että en enää pysty rentoutumaan. Päivisin pyörittelen mielessäni salmonellan elinolosuhteita ja elintarvikkeiden säilytyslämpötiloja, öisin herään hikisenä miettien, mikä on oikea järjestys käsienpesulle. Viime yönä näin unta, että olin ravintolassa töissä ja tarjoilin ruokaa ilman käsineitä heräsin paniikissa ja menin tarkistamaan hygieniapassin materiaalin.
Perhe ja kaverit eivät enää jaksa kuunnella minua. Heidän mielestään tämä on "helppo koe" ja "liioittelen turhaan". Mutta mitä jos en pääsekään läpi? Mitä jos kokeessa kysytään jotain täysin odottamatonta? Mitä jos musta vain ei ole tähän? Olen yrittänyt rentoutua kuunnellut musiikkia, käynyt lenkillä, jopa meditoinut (ei auttanut). Silti päässä pyörii vain riskielintarvikkeet ja ruoan lämpötilarajat. Alan olla jo vähän vainoharhainen tämän kanssa.
Onko kellään muulla ollut vastaavaa stressiä tästä kokeesta? Tai jotain vinkkejä, miten rauhoittua ja saada edes vähän unta ennen koepäivää? Kiitos jo etukäteen, jos joku jaksaa vastata. Tämä alkaa olla jo hermojen koettelemista.
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Olen repuuttanut kokeen kymmenen kertaa :( Harmi vaan, koska en pääse keittiöön ennen sen suorittamista!
Ihan hyvä vaan, ei ainakaan kukaan kuole ruokamyrkytykseen
Muista nämä tärpit:
Haavan kanssa ei koskaan laastareita tai voi tulla tulehdus!
Herkästi pilaantuvia elintarvikkeita voi käsitellä ilman hanskoja.
Ihan helppo koe, mutta muutama kompakysymys sinne aina laitetaan mukaan, joita joutuu oikeasti miettimään, vaikka olisi lukenutkin testiin. Maalaisjärjellä menee suurin osa kysymyksistä, mutta kyllä siellä tietoakin tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Muista nämä tärpit:
Kiitos, näillä eväillä kokeeseen!
Ap
Vierailija kirjoitti:
https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/hygieniapassi/Hygieniapassit…
Helposti läpi toi harjoituskoe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monivalintatesti, jossa kysymykset on luokkaa "pitäisikö kädet pestä paskalla käynnin jälkeen": jaa, ei, tyhjä, poissa.
Pitääkö ne jos käyttää hanskoja? 🙈
Ei tietenkään. Noi kumihanskat ehkäisee täysin kaiken kontaminaation. Monesti esim. ruokapaikoissa hanskojen kanssa käyttävät kassakonetta, käsittelevät käteistä, kaivavat nenää, käyvät vessassa ja koskettavat ruokaa. Mutta ne hanskathan suojaa...
Jos hygieniapassin saanti tuottaa vaikeuksia, niin kannattaa ehdottomasti suunnata johonkin täysin toisenlaiseen ammattiin. En halua että minun tai perheeni ruokamyrkytys on sellaisen ihmisen varassa joka ei ole ihan varma saako kanaa säilyttää 15 asteen lämpötilassa.
Vierailija kirjoitti:
Muista nämä tärpit:
Ja myös se, että käteistä rahaa ja ruoka-aineita voi käsitellä samoilla lateksihanskoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/hygieniapassi/Hygieniapassit…
Helposti läpi toi harjoituskoe.
Jep, lapsikin pääsisi läpi. Jos kykenee tuottamaan lämpimän paskan niin saa hygieniapassin.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavinta? on että kaikki unohtuu viikossa parissa testin jälkeen.
Miten pystyt unohtamaan että kun olet käynyt vessassa niin pitää pestä kädet ennen kuin käsittelet ruokaa?
Niin hölmöä provoa ei näköjään voi edes kirjoittaa, ettei se menisi tällä palstalla täysillä läpi.
Sori, kunhan kokeilin, jatkakaa! :D
Aikoinaan kun luin kokeisiin, niin edellisenä iltana luin vielä ennen nukkumaan menoa ja sain kokeista 9 ja 10.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista nämä tärpit:
Ja myös se, että käteistä rahaa ja ruoka-aineita voi käsitellä samoilla lateksihanskoilla.
Miten pystyinkään unohtamaan!
Vierailija kirjoitti:
Niin hölmöä provoa ei näköjään voi edes kirjoittaa, ettei se menisi tällä palstalla täysillä läpi.
Sori, kunhan kokeilin, jatkakaa! :D
Minullapa on ollut hauskaa provoilla tämän keskustelun sisällä ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittavinta? on että kaikki unohtuu viikossa parissa testin jälkeen.
Miten pystyt unohtamaan että kun olet käynyt vessassa niin pitää pestä kädet ennen kuin käsittelet ruokaa?
Tuskin tuollaista, oikeasti tärkeää unohtaa. Mutta en minä ainakaan muista, onko jokin mikrobi anaerobinen vai aerobinen. Jep, tällaisia meille opetettiin, eipä painunut kalloon!
Voisitko ostaa esim. jonkun yksityisopettajan tai valmentajan auttamaan tuon kanssa?
Nyt lopetat pänttäämisen ja stressaamisen ja menet vaan sinne kokeeseen. Hyvin se menee
Olen repuuttanut kokeen kymmenen kertaa :( Harmi vaan, koska en pääse keittiöön ennen sen suorittamista!