Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jaksatte sitä kun ainoa lapsi on jatkuvasti äidin seuraa vailla?

Vierailija
15.10.2024 |

Meillä ei ollut mahdollisuutta kuin yhteen lapseen. Ja niin ihana ja tärkeä kuin hän onkin, niin välillä on aika hankalaa, kun hän ei haluaisi olla yhtään yksin, vaan aina ja koko ajan odottaa äidin (minun) seuraa leikkimään. Päiväkodissa hän on muiden lasten kanssa, mutta muuten hänellä ei ole oikein kavereita kun hän ei ole halunnut. Naapurustossa ei asu alle 12-vuotiaita lapsia, niin ei ole niistäkään seuraksi. Ja sukulaisilla ja minun ystävillä joko ei ole lapsia tai lapset on jo isoja. Kotona ollessa en lapsen mielestä saisi tehdä muuta kuin leikkiä, piirtää ja pelata ym. hänen kanssa. Kun teen jotain omaa, niin hän seisoo vieressä odottamassa ja kyselemässä koska voisin tulla leikkimään hänen kanssaan. Eli minulla ei ole oikeastaan hetkeäkään aikaa keskittyä mihinkään omaan. Miten te yhden lapsen äidit olette tämän asian hanskanneet ja jaksaneet?

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohduttaudu sillä, että jos lapsia olisi enemmän, tappelisivat jatkuvasti.

Vierailija
2/52 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rankkaa aikaa se olikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustuin netin kautta äiteihin, joilla on saman ikäisiä lapsia ja järjestän sitten treffejä. Lapsi on myös tottakai myös isänsä kanssa iltaisin paljon. Kyllä se siitä helpottaa, kun lapsella muodostuu kaverisuhteita. Toisaalta sanon myös välillä lapselle, että nyt äiti tekee kotitöitä ja hetki pitää leikkiä itsekseen. 

Vierailija
4/52 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani sattui olemaan lapsi, joka viihtyi leikkien parissa ( toki sai muuta huomiota).

Töissä törmään enempi siihen, että miten jaksaa lasten jatkuvaa riitelyä. Ja sitäkään ei tietenkään kaikilla sisaruksilla ole.

Vierailija
5/52 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No rohkaise tekemään itse ja kannusta. Älä tee jos et jaksa tai halua. Ei meillä ollut noita ongelmia 80-luvulla ollenkaan, leikin aina itse. Ja isä pelasi joskus illalla korttia tai shakkia. Lapsi odottaa jos on tottunut että tulet tekemään yhdessä ja paljon. Ehkä jaksat vain tietyn verran ja tiettynä aikana kun on levännyt.

Vierailija
6/52 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut miehen kanssa alusta asti vuoroviikot vaikka asutaan yhdessä. 

Vierailija
7/52 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutustuin netin kautta äiteihin, joilla on saman ikäisiä lapsia ja järjestän sitten treffejä. Lapsi on myös tottakai myös isänsä kanssa iltaisin paljon. Kyllä se siitä helpottaa, kun lapsella muodostuu kaverisuhteita. Toisaalta sanon myös välillä lapselle, että nyt äiti tekee kotitöitä ja hetki pitää leikkiä itsekseen. 

Mieheni eli lapsen isä on paljon pois kotoa ja sen ajan minkä on kotona niin hoitaa sitten sen ajan omia asioitaan. Onhan tämä minulle iso pettymys että mies päättikin olla etäinen isä. Ei lasta oikein isän seura edes kiinnosta siksi. Eli vain minä kelpaan. Ja kun käsken lasta hetken leikkimään itsekseen niin seisoo vieressäni ja sanoo että mieluummin odottaa että minä ehdin leikkimään. Ap

Vierailija
8/52 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me teimme lapselle lisää seuraa ja nyt on leikkikavereita.

Vierailija
9/52 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni eli lapsen isä on paljon pois kotoa ja sen ajan minkä on kotona niin hoitaa sitten sen ajan omia asioitaan. Onhan tämä minulle iso pettymys että mies päättikin olla etäinen isä. Ei lasta oikein isän seura edes kiinnosta siksi. Eli vain minä kelpaan. Ja kun käsken lasta hetken leikkimään itsekseen niin seisoo vieressäni ja sanoo että mieluummin odottaa että minä ehdin leikkimään. Ap

Minkä ikäinen tämä lapsi joka on jo oppinut, että on itseään heikomman vanhemman lapsi?

Vierailija
10/52 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen tämä lapsi joka on jo oppinut, että on itseään heikomman van

Mitä tarkoitat? Hän on viisi. Ap

Vierailija
11/52 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen tämä lapsi

Mitä tarkoitat? Hän on viisi. Ap

Sitä, että teillä on ns"valtasuhde" väärin päin eli lapsi määrää, ei vanhempi. Kai teillä joku yhteinen kieli on jolla kommunikoida? 

Vierailija
12/52 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat? Ei lapsi meillä määrää. Mistä sellaista keksit? Ap

Vierailija
13/52 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin paljon muiden lasten seurassa. Ei minunkaan kavereilla ollut lapsia, mutta kyläilin esim. parin kaverin siskojen luona joilla oli lapsia, ja hommasin joitain uusia kavereita joilla oli myös lapsi. Lisäksi muutin alueelle jolla on paljon lapsiperheitä, eli lapsi sai naapurustosta kavereita ja kyläili myös lähellä asuvien päiväkotikavereiden kanssa ja myöhemmin koulukavereiden. Minulla ei tällä alueella ole kavereita enkä täällä viihdy, eli täysin lapsen vuoksi muutettiin. Ilman lasta en olisi koskaan edes harkinnut. 

Vierailija
14/52 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toimii sellainen, että laitetaan leikit yhdessä alulle. Ihan vain vaikka levitetään lelulaatikko yhdessä tai rakennetaan junaradan alku tms. Jos ei ole leluja levällään, lapsen on vaikea tarttua toimeen. Pöydässä myös saatetaan tehdä niin, että luen itse kirjaa ja lapsi piirtää vieressä, kun olemme yhdessä ottaneet piirustusvälineet esiin. Kotitöitäkin tehdään paljon yhdessä niin, että esim. tiskikoneesta lapsi ojentelee astioita minulle, ruokaa tehdessä pilkkoo kasviksia yms. Aika nopeasti kyllästyy kotitöihin ja keksiikin itselleen leikin.

Vierailija
15/52 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan se aikoinaan raskasta, mutta vuodet vierivät nopeasti ja lapsi on kasvanut nyt teiniksi. Edelleen meillä on hänen kanssaan hyvät välit ja tulee kertomaan jos on huolia, mutta muutoin viettää enimmäkseen koulun jälkeen aikaa kavereiden kanssa. Silloin tällöin tulee muisteltua miten vielä ihan hetki sitten istuttiin yhdessä lattialla piirtäen ja leikkien.

Vierailija
16/52 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiko se päättää, mitä sinä saat tehdä ja mitä et?

Uskomatonta.

Vierailija
17/52 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta.

Mistä tuon keksit? Ei hän tietenkään päätä mitä minä teen. Aloitus koski sitä, että lapsi ei viihdy yksin omissa leikeissään vaan vain odottaa minua kun minä teen niitä omia asioitani. Ap

Vierailija
18/52 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ryhtynyt ohjelmatoimistoksi alun alkaenkaan. Olen aikuinen ja teen aikuisten juttuja. Lapsi on lapsi ja tekee lasten juttuja. Toki välillä tehtiin jotain yhdessä, käytännössä päivittäin ja joka ilta luin iltasadun, mutta muuten en koko ajan viihdyttänyt lasta.

Vierailija
19/52 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta.

Mistä tuon keksit? Ei hän tietenkään päätä mitä minä teen. Aloitus koski sitä, että lapsi ei viihdy yksin omissa leikeissään vaan vain odottaa minua kun minä teen niitä omia asioitani. Ap

Kirjoitat, että sinulla ei ole oikeastaan hetkeäkään aikaa keskittyä mihinkään omaan, kun lapsi vaatii sinua leikkimään kanssaan.

Eli viisivuotias lapsi päättää ja sinä suostut. Ja sitten valitat täällä.

Vierailija
20/52 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No rohkaise tekemään itse ja kannusta. Älä tee jos et jaksa tai halua. Ei meillä ollut noita ongelmia 80-luvulla ollenkaan, leikin aina itse. Ja isä pelasi joskus illalla korttia tai shakkia. Lapsi odottaa jos on tottunut että tulet tekemään yhdessä ja paljon. Ehkä jaksat vain tietyn verran ja tiettynä aikana kun on levännyt.

Ja vastauksesta näkee että päässä viiraa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän