Pariutumisen retoriikka mediassa ja palstalla: Miksi mies ei saa naista?
Jarkko on täysin tavallinen, hyvä mies ja siitä huolimatta ei saa naista. Mikolla on hyvä työpaikka ja hieno talo, mutta silti hän ei saa naista. Tommi on etsinyt kumppania jo vuosia, mutta ei saa naista.
Saada -verbi toistuu jatkuvasti niin median jutuissa kuin palstan aloituksissa. Nainen saadaan, oli sitten kyse pelkästä seksistä, tai pidemmän yhteisen elämän tavoittelusta, puhutaan naisen saamisesta yhtä lailla.
Vääjäämättä syntyy mielikuva naisesta objektina, jonka jokin ylempi taho antaa miehelle. Kas, tässä sinulle nainen. Ole hyvä. Nainen sivuutetaan täysin ihmisenä tässä käytetyssä retoriikassa, samoin väheksytään molempien osapuolten roolia parisuhteen synnyssä. Verbi on passiivinen. Nainen on saatu, eli annettu.
Ihmettelen, miksi ei puhuta enemmän parisuhteen luomisesta aktiivisena prosessina, jossa molemmilla osapuolilla on yhtäläinen rooli? Parisuhde aloitetaan, solmitaan, se syventyy ja sitoudutaan. Asiaan liittyy paljon aktiivisesti tehtyjä valintoja, toiseen tutustumista ja yhdessä vietettyä aikaa. Koko käytetty retoriikka väheksyy naisia ja luo miehille täysin epärealistisen käsityksen siitä, miten parisuhteet alkavat. Nainen ei ole mikään universaali ihmisoikeus, joka jostain taivaista annetaan kaikille miehille.
Kommentit (345)
Lasten kanssa on helpompaa, kun ei ole samaan aikaan emakko vieressä röhkimässä jaa vaatimassa huomiota itseensä.
Eiköhän sitä jotain yh-luuseria pääse elättämään, moni on kyllä mieluummin yksin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi kuin avata vauva.fi ja taas muistaa miksi minä ja niin moni muu korkeastikouluttautunut mies vihaa suomalaisia naisia.
Jos olisit oikeasti korkeakouluttautunut, olisit itsekin utelias verbien etymologiasta. Ketjussahan on miehiäkin, jotka on pohtineet näitä.
Siis kielenkäyttö kuvastaa aina maailmaa, jossa elämme. Edellisellä sivulla kirjoittaja viittaa siihen, miten maatalon isännät ovat antaneet tyttäriään pois toisille miehille.
Maailma muuttuu ja kielen tulisi muuttua mukana.Kenellehän yritit tässä vastata? Miten sanojen historia liittyy kommenttiini?
Varmaan siihen kommenttiin, johon kyseinen viesti on vastaus? Voisiko mitenkään olla. Mietipä nyt hetki, omien sanojesi mukaan korkeakoulutettu mies. Pohdi hetken aloituksen otsikkoa ja sisältöä, retoriikkaa, etymologiaa ja sanojen merkityksiä. Aloituksessa on kyse sanoista, niistä nyt keskustellaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi kuin avata vauva.fi ja taas muistaa miksi minä ja niin moni muu korkeastikouluttautunut mies vihaa suomalaisia naisia.
Viha on rakkauden kääntöpuoli. Kannatta mieluummin oppia elämään yksin onnellisena. En itse vihaa miehiä, vaikken koskaan miestä huolinutkaan. Mä vaan tiedostan sukupuolten erilaisuudet ja päätin etten ollut valmis siihen haasteeseen. Ei se ole kenenkään vika, enkä koskaan ole pitänyt täysin pois suljettuna parisuhdetta, kunhan kohtaisin miehen joka myöskin ymmärtää sukupuolen erilaisuudet, eikä pidä sitä jonain taistelutantereena.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän sitä jotain yh-luuseria pääse elättämään, moni on kyllä mieluummin yksin
No, sittenhän ongelmaa ei ole.
Minunkin mielestäni tuo "saa" sana on jotenkin halpa. Ja väärin myös miehiä kohtaan ja saattaa heidät tavallaan liian helposti sääityn tai kiusatun asemaan. Että kun naisia kerran vain saadaan niin miks sä oot et saa? Miehet voisi itsekin välttää tuon saamis sanan käyttöä, ehkä muutkin sitten seuraa perässä?
N47
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, sittenhän ongelmaa ei ole.
Onhan. Niitä ongelmia näkee päivittäin, ja täälläkin te olette sankoin joukoin. Veroilla me miehet elätetään teidätkin.
No miehenä ihmettelen myöskin sitä, että nämä häiskät eivät kaipaa koskaan semmoista veretseisauttavaa rakastumisentunnetta, vaan nainen on vähän niin kuin hyödyke, jonka puute heittää koko maailman radaltaan.
M27
Vierailija kirjoitti:
No miehenä ihmettelen myöskin sitä, että nämä häiskät eivät kaipaa koskaan semmoista veretseisauttavaa rakastumisentunnetta, vaan nainen on vähän niin kuin hyödyke, jonka puute heittää koko maailman radaltaan.
M27
No ehkä heillä ei ole mitään tunne-elämää? Eihän kaikilla miehillä ole. Onhan tässäkin ketjussa tämä korkeakoulutettu mies, joka kertoo saavansa parhaat kicksit naisten vihaamisesta ja vihasta. Eihän sellainen mies ole turvallinen yhdenkään naisen, tai edes lapsen lähellä.
Olen kuullut toisaalta usean naisen sanovan, että "asioita vaan tapahtuu". Onko se oikeasti mahdollista? Täytyyhän yleensä olla joku alkuunpanija.
Jotenkin asiat silti "vaan aina tapahtuvat". En ole päässyt vielä ihan selville logiikasta.
Minulla on kolme aikuista poikaa. Yksi heistä on koko ikänsä ollut tyttöjen/naisten suosiossa, kaksi eivät. Olen siis päässyt näkemään minkälainen poika tyttöjä ja myöhemmin mies naisia vetää puoleensa.
Poikani ovat kaikki hyvän näköisiä ja urheilullisia, joten perus piirteet heissä on kaikissa samat.
Erona se, että tyttöjen/naisten suosima poikani on hyvä suustaan..osaa puhua tytöille/naisille. On itsevarma, jopa vähän röyhkeä.
Kaksi ei niin suosittua poikaani ovat tunnollisia ja melko kilttejä. Miellyttävät mielellään ja arastelevat tytttöjen/naisten aikana. Ovat kuitenkin keskimääräistä sosiaalisempia joten mistään aroista ihmisistä ei voi puhua.
Ei journalismissa yleensäkään ole tarkoitus tavoitella kaikkia, jotka saattaisivat jotenkin olla osallisina.
-Tiina ei saa töitä -artikkeli. Pitäisikö tässä haastatella yrittäjiä ja rekrytoijia, jotka spleinaisivat Tiinan valituksen pois ja servaisivat hänet?
-Muunsukupuolinen Armistus ei saa hoitoa. Pitäisikö tähän saada joku lääkäri kommentoimaan?
-Pekka-Birgitta tuntee katkeruutta entistä uskonyhteisöä ja perhettään kohtaan. Pitäisikö tähän saada Tsubbaru-jumalan todistan lahkosta joku kommentoimaan?
-Kehoposiitivinen Talvikki arvelee, että dieetit sekoittivat kropan. Nyt massaa on 120kg. Kuvissa näytetään vihanneksia ja parsakaalikeriä. Pitäisikö tähän saada joku sanomaan, että etpä taida Talvikki kertoa kaikkea.
Sitä en voi kiistää, etteikö sinulle voisi tulla joku mielikuva. Ongelma on siinä, kun journalismia ja yhden ihmisen tarinalle hiljentymistä pitäisi suitsia tuolla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
aavistuskin väkivallasta ja kontrolloinnista on ehdoton ei.
Olet siis vainoharhainen.
Vierailija kirjoitti:
Naisista on tullut omahyväisiä ja itsekkäitä. He väittää parisuhteen olevan kahleet ja lapsen olevan taakka. He haluavat kaiken ajan itselleen mutta silti he huijaavat tarpeitaan hankkimalla lemmikkejä ja harrastamalla irtosuhteita.
Miehet on rehellisiä itselleen he tunnustaa että tarvitsevat naisen elämäänsä. Miehet kokee tyydytystä kun nainen on onnellinen. Jos nainen kokee olevansa onnellinen ilman miestä. Mies jatkaa sellaisen naisen etsintää jonka tarpeet hän saa tyydytettyä.
Miksi niin moni nainen haluaa täällä että mies seurustelisi samanikäisen kanssa?
Totuus on että +30 naisissa on paljon yksinhuoltaja äitejä jotka toivoo että saisivat miestä. Kuitenkin miehet haluaa nuoren naisen koska miehille nuoruus on tärkein kriteeri kun taas naisille on taloudellinen turva.
Kun naiset hankkii itse taloudellisen turvan he eivät halua miestä kunnes tajuaa että pelkät irtopanot ei tuo seuraa ja k
Minäpä kerron sinulle miksi naiset ( pääsääntöisesti) haluavat että mies ja nainen olisivat suunnilleen saman ikäisiä kun alkavat seurustella. No, kun naisetkaan eivät viehäty paljon itseään vanhemmista miehistä eivätkä koe heitä puoleensavetävinä. Voiko tämä nyt tulla sinulle yllätyksenä??
Tutkimusten mukaan kestävimpiä ovat pienten ikäerojen parisuhteet.
Vierailija kirjoitti:
Kivat korkeakoulutetut miehet ovat kylläkin naimisissa, eikä sellaisista luovuta.
Sinä sitten olet... öööh.. jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut toisaalta usean naisen sanovan, että "asioita vaan tapahtuu". Onko se oikeasti mahdollista? Täytyyhän yleensä olla joku alkuunpanija.
Jotenkin asiat silti "vaan aina tapahtuvat". En ole päässyt vielä ihan selville logiikasta.
Tarkoittaa että mies tekee kaiken työn suhteen aloittamiseksi ja naisen mukaan vain "ajauduimme yhteen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa terminologiaa olen ihmetellyt miehenä. Naisten kohdalla usein taas viitataan ilman jäämiseen - hyvin usein käy ilmi, ettei puhuta miehestä, parisuhteesta - vaan perheestä eli lapsista. Jostain syystä myös naisen rooli uusperheessä nähdään vajavaisena, ilman omaa lasta - mies kyllä voi perustaa uusperheen ilman omia lapsia.
Hyvä huomio. Pitäisi kuitenkin ymmärtää, ettei mitkään asiat elämässä ole saatuja. Olit sitten nainen tai mies, voit tehdä kaiken aivan oikein ja silti et välttämättä saa kumppania ja lapsia.
Tai ylennystä, mukavaa sukua tai terveyttä ja pitkää ikää.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kolme aikuista poikaa. Yksi heistä on koko ikänsä ollut tyttöjen/naisten suosiossa, kaksi eivät. Olen siis päässyt näkemään minkälainen poika tyttöjä ja myöhemmin mies naisia vetää puoleensa.
Poikani ovat kaikki hyvän näköisiä ja urheilullisia, joten perus piirteet heissä on kaikissa samat.
Erona se, että tyttöjen/naisten suosima poikani on hyvä suustaan..osaa puhua tytöille/naisille. On itsevarma, jopa vähän röyhkeä.
Kaksi ei niin suosittua poikaani ovat tunnollisia ja melko kilttejä. Miellyttävät mielellään ja arastelevat tytttöjen/naisten aikana. Ovat kuitenkin keskimääräistä sosiaalisempia joten mistään aroista ihmisistä ei voi puhua.
Inkkeli mies sinä olet.
Minulla on poika, joka on tunnollinen ja ujo, eikä edes urheilullinen vaan nörtti, ja hänellä on tyttöystävä. Hän on mukava ihminen ja on paljon kavereitakin, osaa normaalin, tasaveroisten ihmisten välisen vuorovaikutuksen.
Kenellehän yritit tässä vastata? Miten sanojen historia liittyy kommenttiini?