Pariutumisen retoriikka mediassa ja palstalla: Miksi mies ei saa naista?
Jarkko on täysin tavallinen, hyvä mies ja siitä huolimatta ei saa naista. Mikolla on hyvä työpaikka ja hieno talo, mutta silti hän ei saa naista. Tommi on etsinyt kumppania jo vuosia, mutta ei saa naista.
Saada -verbi toistuu jatkuvasti niin median jutuissa kuin palstan aloituksissa. Nainen saadaan, oli sitten kyse pelkästä seksistä, tai pidemmän yhteisen elämän tavoittelusta, puhutaan naisen saamisesta yhtä lailla.
Vääjäämättä syntyy mielikuva naisesta objektina, jonka jokin ylempi taho antaa miehelle. Kas, tässä sinulle nainen. Ole hyvä. Nainen sivuutetaan täysin ihmisenä tässä käytetyssä retoriikassa, samoin väheksytään molempien osapuolten roolia parisuhteen synnyssä. Verbi on passiivinen. Nainen on saatu, eli annettu.
Ihmettelen, miksi ei puhuta enemmän parisuhteen luomisesta aktiivisena prosessina, jossa molemmilla osapuolilla on yhtäläinen rooli? Parisuhde aloitetaan, solmitaan, se syventyy ja sitoudutaan. Asiaan liittyy paljon aktiivisesti tehtyjä valintoja, toiseen tutustumista ja yhdessä vietettyä aikaa. Koko käytetty retoriikka väheksyy naisia ja luo miehille täysin epärealistisen käsityksen siitä, miten parisuhteet alkavat. Nainen ei ole mikään universaali ihmisoikeus, joka jostain taivaista annetaan kaikille miehille.
Kommentit (345)
Miehen arvo ja merkitys ihmisenä määräytyy sen mukaan miten helposti hän saa vieteltyä naisen (joko yhdeksi yöksi tai loppuelämäkseen). Naisille kelpaamattomien miesten arvo on joko vähäinen tai täysin olematon. Jos mies ei onnistu naista saamaan, hän on epäonnistunut tehtävässään.
"Miksi niin moni nainen haluaa täällä että mies seurustelisi samanikäisen kanssa?
Totuus on että +30 naisissa on paljon yksinhuoltaja äitejä jotka toivoo että saisivat miestä. Kuitenkin miehet haluaa nuoren naisen koska miehille nuoruus on tärkein kriteeri kun taas naisille on taloudellinen turva.
Kun naiset hankkii itse taloudellisen turvan he eivät halua miestä kunnes tajuaa että pelkät irtopanot ei tuo seuraa ja kumppanuutta tai saati lapselle tervettä kehitystä eli isähahmoa.
Tässä vaiheessa he tajuavat että heille jää pekkakortti käteen. Siksi he koittavat väittää että on yleinen normi että miehet ottaisi saman ikäisen naisen vaikka he itse menettivät neitsyytensä 13-16 vuotiaana itseään vanhemmalle miehelle."
Näin miehenä olen kyllä tästä täysin samaa mieltä, vaikka on koko kirjoitustasi allekirjoita. Tälläkin palstalla minut on haukuttu maan alle joka ikinen kerta kun keskustelu liittyy jollain tavalla ikäeroihin parisuhteessa ja miesten mieltymyksistä nuorempiin naisiin. Naisilla tuntuu olevan ihan uskomatonta vihaa ikäeroja kohtaan nykyään, varsinkin jos kyseessä on 10-15 vuotta vanhempi mies ja nuorempi nainen (eikä toistepäin). Toitotetaan myös tätä muotisanaa "psykososiaalinen kehitys" ja väitetään että nainen ei ole valmis edes seurustelemaan ennen 25 vuoden ikää tms. Katariina Souri tästä paasasi viimeksi Hesarissa:
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/615c0bc0-fc37-4daa-94ff-24d916…
Olen siis kirjotuksesta täysin eri mieltä, kyse on pelkästä vanhemman naisen katkeruudesta, kyynisyydestä, hyvesignaloinnista ja moraalisesta puritanismista. Ei jatkoon.
Vierailija kirjoitti:
"Miksi niin moni nainen haluaa täällä että mies seurustelisi samanikäisen kanssa?
Totuus on että +30 naisissa on paljon yksinhuoltaja äitejä jotka toivoo että saisivat miestä. Kuitenkin miehet haluaa nuoren naisen koska miehille nuoruus on tärkein kriteeri kun taas naisille on taloudellinen turva.
Kun naiset hankkii itse taloudellisen turvan he eivät halua miestä kunnes tajuaa että pelkät irtopanot ei tuo seuraa ja kumppanuutta tai saati lapselle tervettä kehitystä eli isähahmoa.
Tässä vaiheessa he tajuavat että heille jää pekkakortti käteen. Siksi he koittavat väittää että on yleinen normi että miehet ottaisi saman ikäisen naisen vaikka he itse menettivät neitsyytensä 13-16 vuotiaana itseään vanhemmalle miehelle."
Näin miehenä olen kyllä tästä täysin samaa mieltä, vaikka on koko kirjoitustasi allekirjoita. Tälläkin palstalla minut on haukuttu maan alle joka ikinen kerta kun keskustel
Suurin osa naisista haluaa edelleen pariutua oman ikäisen kanssa. Tilastot vahvistavat tämän.
Saat toki etsiä omaa yksisarvistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Voisko kerranki joku kertoa mitä nämä "arvot" on? Mistä tietää onko omat arvot samanlaiset vai erilaiset kuin toisella jos ei tiedä mitä termillä tarkoitetaan?"
Mitä jos vaikka selvittäisit ihan itse?
Onko se joku salaisuus jos ei voi edes kysyä? Vai olisko niin ettet sinäkään tiedä mitä "arvoja" on edes olemassa.
No kai nyt jokainen normaali ihminen tietää. Uskonto on yksi. Pitää vähintäänkin hyväksyä toisen maailmankuva siinä. Suhde toisiin ihmisiin, eli millä tavalla puhutaan eri etnisistä ryhmistä tai vaikka niistä ihmisistä, joiden seksuaalisuutta ei ymmärrä. Perhearvot. Halutaanko avioliitto ja lapsia, vai irtoseksiä. Hoidetaanko vanhenevia vanhempia, vai jätetäänkö yhteiskunnan palvelujen varaan. Jne. Ja näistä pitää pystyä puhumaan.
Uskonto ei ole arvo vaan usko tai epäusko jumalalliseen ja siihen liittyvät seremoniat.
Käytös toisia ihmisiä, varsinkin erilaisia kuin itse, kohtaan on käyttäytymistä eikä arvo.
Perhearvot? Päädytään samaan kysymykseen, mitä arvot on?
Parisuhde- ja lapsihaaveet on toiveita eikä arvoja. Tämän lisäksi irtoseksillä ei ole niiden kanssa tekemistä koska moni tpivoo parisuhdetta ja lapsia mutta harrastaa silti irtoseksiä.
Vanhuksien hoitaminenkaa ei ole arvo vaan työtä.
Kaikista noista pitää ja pystyykin pujua mutta ne ei ole arvoja.
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta ei siihen vaari-ikäistä miestä tarvita, nuoremmalla on potenssikin parempi.
Ei tokikaan tarvi vaari-ikästä, mutta nyt puhuttiinkin 20-vuotiaasta naisesta, ei 45-vuotiaasta naisesta.
Vierailija kirjoitti:
Näin miehenä olen kyllä tästä täysin samaa mieltä, vaikka on koko kirjoitustasi allekirjoita. Tälläkin palstalla minut on haukuttu maan alle joka ikinen kerta kun keskustel
Mä ottaisin mielelläni itseäni 10 - 15 vuotta vanhemman naisen jolle seksi maistuu kun ei tarvi lapsia miettiä.
Vierailija kirjoitti:
No mutta sitten en ymmärrä ollenkaan tuota 30v miesten valitusta, että naista ei löydy. Hehän ovat vasta aloittaneet etsimisen, sillä heille kelpaava nainen on vasta tullut täysi-ikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Voisko kerranki joku kertoa mitä nämä "arvot" on? Mistä tietää onko omat arvot samanlaiset vai erilaiset kuin toisella jos ei tiedä mitä termillä tarkoitetaan?"
Onko se joku salaisuus jos ei voi edes kysyä? Vai olisko niin ettet sinäkään tiedä mitä "arvoja" on edes olemassa.
No kai nyt jokainen normaali ihminen tietää. Uskonto on yksi. Pitää vähintäänkin hyväksyä toisen maailmankuva siinä. Suhde toisiin ihmisiin, eli millä tavalla puhutaan eri etnisistä ryhmistä tai vaikka niistä ihmisistä, joiden seksuaalisuutta ei ymmärrä. Perhearvot. Halutaanko avioliitto ja lapsia, vai irtoseksiä. Hoidetaanko vanhenevia vanhempia, vai jätetäänkö yhteiskunnan palvelujen varaan. Jne. Ja näistä pitää pys
"Arvot ovat periaatteita, uskomuksia tai ihanteita, jotka ohjaavat ihmisten päätöksiä ja käyttäytymistä. Ne voivat olla henkilökohtaisia (esim. rehellisyys, vapaus, perhe), yhteisöllisiä (esim. tasa-arvo, oikeudenmukaisuus) tai kulttuurisia (esim. vieraanvaraisuus, työn arvostus). Arvot muokkaavat sitä, mitä pidämme tärkeänä elämässä ja millaisia valintoja teemme. Ne voivat muuttua ajan myötä kokemusten ja elämänvaiheiden myötä."
Vierailija kirjoitti:
Miehen arvo ja merkitys ihmisenä määräytyy sen mukaan miten helposti hän saa vieteltyä naisen (joko yhdeksi yöksi tai loppuelämäkseen). Naisille kelpaamattomien miesten arvo on joko vähäinen tai täysin olematon. Jos mies ei onnistu naista saamaan, hän on epäonnistunut tehtävässään.
Kyllähän tuo paikkansa pitää, ellei ole tarvetta sotamiehille. Yhteiskunnan peruspilari numero 1 on kuitenkin perheet. Jos mies ei semmoista pysty perustaan, on hänen arvonsa niin yhteiskunnalle kuin naisillekin lähellä nollaa. Toki on näitä poikamiehiä, jotka sitten auttelee suvun muita perheitä kaikenlaisissa rakennushommissa ja lastenhoidoissa ja kuskaamisissa. Sillä tavalla osana yhteisöä miehellä voi kuitenkin olla arvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin miehenä olen kyllä tästä täysin samaa mieltä, vaikka on koko kirjoitustasi allekirjoita. Tälläkin palstalla minut o
Sinulle tuo luetun ymmärtäminen on aina ollut haasteellista, ymmärrän sen kyllä. Mutta voisit lopettaa jo tuon vääntelyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kai nyt jokainen normaali ihminen tietää. Uskonto on yksi. Pitää vähintäänkin hyväksyä toisen maailmankuva siinä. Suhde toisiin ihmisiin, eli millä tavalla puhutaan eri etnisistä ryhmistä tai vaikka niistä ihmisistä, joiden seksuaalisuutta ei ymmärrä. Perhearvot. Halutaanko avioliitto ja lapsia, vai irtoseksiä. Hoidetaanko vanhenevia vanhempia, vai jätetäänkö yhteisku
"Arvot ovat periaatteita, uskomuksia tai ihanteita, jotka ohjaavat ihmisten päätöksiä ja käyttäytymistä. Ne voivat olla henkilökohtaisia (esim. rehellisyys, vapaus, perhe), yhteisöllisiä (esim. tasa-arvo, oikeudenmukaisuus) tai kulttuurisia (esim. vieraanvaraisuus, työn arvostus). Arvot muokkaavat sitä, mitä pidämme tärkeänä elämässä ja millaisia valintoja teemme. Ne voivat muuttua ajan myötä kokemusten ja elämänvaiheiden myötä."
Olenko siis arvoton koska minulla ei ole periaatteita, uskomuksia tai ihanteita?
Vierailija kirjoitti:
No mutta sitten en ymmärrä ollenkaan tuota 30v miesten valitusta, että naista ei löydy. Hehän ovat vasta aloittaneet etsimisen, sillä heille kelpaava nainen on vasta tullut täysi-ikään.
Sinulle tuo luetun ymmärtäminen on aina ollut haasteellista, ymmärrän kyllä. Mutta voisit lopettaa jo tuon vääntelyn.
"Olenko siis arvoton koska minulla ei ole periaatteita, uskomuksia tai ihanteita?"
Ootko ihan tosissas?
Vierailija kirjoitti:
"Olenko siis arvoton koska minulla ei ole periaatteita, uskomuksia tai ihanteita?"
Ootko ihan tosissas?
Ei, et ole arvoton. Se, ettei koe omaavansa selkeitä periaatteita, uskomuksia tai ihanteita, ei tarkoita, ettei olisi mitään arvoja ne voivat vain olla piilossa tai vaikeasti hahmotettavissa. Arvot eivät ole vain jotain tietoisesti valittua, vaan ne näkyvät käytännön valinnoissa, reaktioissa ja tavassa suhtautua elämään.
Jos sinusta tuntuu, ettei sinulla ole arvoja, voit kokeilla miettiä asioita, jotka herättävät sinussa tunteita mitkä asiat saavat sinut ärsyyntymään, innostumaan tai välittämään? Näiden tunteiden taustalla voi olla arvoja, joita et ole aiemmin huomannut. Esimerkiksi jos pidät rehellisyyttä tärkeänä muissa, se kertoo jotain arvoistasi, vaikkei se olisi tietoisesti määritelty periaatteeksi.
Arvoilla tai niiden puutteella ei myöskään ole tekemistä ihmisen arvon kanssa. Olet arvokas riippumatta siitä, tunnistatko omia arvojasi tai et.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko ihan tosissas?
Ei, et ole arvoton. Se, ettei koe omaavansa selkeitä periaatteita, uskomuksia tai ihanteita, ei tarkoita, ettei olisi mitään arvoja ne voivat vain olla piilossa tai vaikeasti hahmotettavissa. Arvot eivät ole vain jotain tietoisesti valittua, vaan ne näkyvät käytännön valinnoissa, reaktioissa ja tavassa suhtautua elämään.
Jos sinusta tuntuu, ettei sinulla ole arvoja, voit kokeilla miettiä asioita, jotka herättävät sinussa tunteita mitkä asiat saavat sinut ärsyyntymään, innostumaan tai välittämään? Näiden tunteiden taustalla voi olla arvoja, joita et ole aiemmin huomannut. Esimerkiksi jos pidät rehellisyyttä tärkeänä muissa, se kertoo jotain arvoistasi, vaikkei se olisi tietoisesti määritelty periaatteeksi.
Arvoilla tai niiden
Sepä se kun ei ärsyynny, innostu tai välitä niin silloin ei voi arvojakaan olla. Mulle ihan sama miten kaikki on.
Minua kyrsii lukea noita AP:n kirjoittamia esimerkkejä, koska itse olen nainen, joka saa jatkuvasti pakkeja miehiltä joko heti ekojen treffien jälkeen tai viimeistään parin kuukauden tapailun jälkeen. Ja olen myös saanut pakkeja tavismiehiltä, jotka ovat itse sanoneet, että heillä on ollut vaikeuksia löytää kumppania. Toki voihan tämä "vaikeus löytää kumppania" tarkoittaa myös sitä, että heille ei kelpaa kukaan tavallinen kuolevainen nainen.
"Sepä se kun ei ärsyynny, innostu tai välitä niin silloin ei voi arvojakaan olla. Mulle ihan sama miten kaikki on."
Ja sitte ihmettelet, miksei toisia treffejä tule?
Sepä se kun ei ärsyynny, innostu tai välitä niin silloin ei voi arvojakaan olla. Mulle ihan sama miten kaikki on.
No sekin on arvo, ettet välitä. Itse en esim hyväksy irtosuhteita, itseltäni enkä kumppaniltani, joten meillä olisi eri arvot, jos sinulla ei ole siitä mielipidettä.
Minä en hyväksy râsismia, joten jos se on sinulle samantekevää, meillä on eri arvot.
Nämä nyt esimerkkeinä. Voi olla vaikea löytää kumppania, jos et oikeasti ole mistään mitään mieltä.
Vierailija kirjoitti:
"Sepä se kun ei ärsyynny, innostu tai välitä niin silloin ei voi arvojakaan olla. Mulle ihan sama miten kaikki on."
Ja sitte ihmettelet, miksei toisia treffejä tule?
Treffejä? En mä oo mihinkää treffeille menossa. Mistähä sä taas selostat? Kysyin mitä arvot on kun niiden pitää kohdata.
Meinaat, että olisin ehdottanut esteeksi suhteen jatkuvuudelle arvoja, jos en tietäisi mitä ne ovat? Mä ainakin tiedän itelleni tärkeimmät arvot, selvitä omas itse. Kukaan muu ei voi tehdä sitä sun puolesta.