Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pariutumisen retoriikka mediassa ja palstalla: Miksi mies ei saa naista?

Vierailija
10.03.2025 |

Jarkko on täysin tavallinen, hyvä mies ja siitä huolimatta ei saa naista. Mikolla on hyvä työpaikka ja hieno talo, mutta silti hän ei saa naista. Tommi on etsinyt kumppania jo vuosia, mutta ei saa naista.

Saada -verbi toistuu jatkuvasti niin median jutuissa kuin palstan aloituksissa. Nainen saadaan, oli sitten kyse pelkästä seksistä, tai pidemmän yhteisen elämän tavoittelusta, puhutaan naisen saamisesta yhtä lailla. 

Vääjäämättä syntyy mielikuva naisesta objektina, jonka jokin ylempi taho antaa miehelle. Kas, tässä sinulle nainen. Ole hyvä. Nainen sivuutetaan täysin ihmisenä tässä käytetyssä retoriikassa, samoin väheksytään molempien osapuolten roolia parisuhteen synnyssä. Verbi on passiivinen. Nainen on saatu, eli annettu. 

Ihmettelen, miksi ei puhuta enemmän parisuhteen luomisesta aktiivisena prosessina, jossa molemmilla osapuolilla on yhtäläinen rooli? Parisuhde aloitetaan, solmitaan, se syventyy ja sitoudutaan. Asiaan liittyy paljon aktiivisesti tehtyjä valintoja, toiseen tutustumista ja yhdessä vietettyä aikaa. Koko käytetty retoriikka väheksyy naisia ja luo miehille täysin epärealistisen käsityksen siitä, miten parisuhteet alkavat. Nainen ei ole mikään universaali ihmisoikeus, joka jostain taivaista annetaan kaikille miehille.

Kommentit (345)

Vierailija
261/345 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sepä se kun ei ärsyynny, innostu tai välitä niin silloin ei voi arvojakaan olla. Mulle ihan sama miten kaikki on.

No sekin on arvo, ettet välitä. Itse en esim hyväksy irtosuhteita, itseltäni enkä kumppaniltani, joten meillä olisi eri arvot, jos sinulla ei ole siitä mielipidettä. 

Minä en hyväksy râsismia, joten jos se on sinulle samantekevää, meillä on eri arvot. 

Nämä nyt esimerkkeinä. Voi olla vaikea löytää kumppania, jos et oikeasti ole mistään mitään mieltä. 

Minä taas en hyväksy violetteja elefantteja. Jos sinä hyväksyt tai et välitä niin meillä on erit arvot enkä vois sun kanssa treffata.

Vierailija
262/345 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sepä se kun ei ärsyynny, innostu tai välitä niin silloin ei voi arvojakaan olla. Mulle ihan sama miten kaikki on."

Ja sitte ihmettelet, miksei toisia treffejä tule?

Treffejä? En mä oo mihinkää treffeille menossa. Mistähä sä taas selostat? Kysyin mitä arvot on kun niiden pitää kohdata.

"Tarkoitin kylläkin sitä, että se kiinnostus voisi herätä vaikka vasta kolmansilla treffeillä..."

Sori, luulin että olet sama, jolle vastasin kommentissa 227. 😊

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/345 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö minunkin antaa itseni jollekin miehelle? Enkö saa elää elämääni, niin kuin haluan?

Yhteiskunta on sitä mieltä että et saa. Katsos kun mies on nostettu jalustalle. Sinun onnesi oletetaan tulevan siitä että jalustalle nostettu mies on onnellinen.

Näkyyhän se kaikessa. Ap huomasi yhden ilmiön. Itse lakkasin katsomasta leffoja kun huomasin että ne kertovat aina miehistä ja kouluttavat naisia ymmärtämään miehiä.

Vierailija
264/345 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Globaaleilla parisuhdemarkkinoilla ei kannata olla lokaali. Joku ulkomaalainen nainen voisi mielellään muuttaa Kainuuseen miehen perässä, ja arvostaa ihan eri asioita kuin paikalliset naiset. Enkä tarkoita tällä thaikkuja vaan yleisesti. Eli suurin virhe paikallisilla miehillä on tyytyä paikalliseen tarjontaan ja olosuhteisiin. Sama koskee myös naisia.

Vierailija
265/345 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sepä se kun ei ärsyynny, innostu tai välitä niin silloin ei voi arvojakaan olla. Mulle ihan sama miten kaikki on.

No sekin on arvo, ettet välitä. Itse en esim hyväksy irtosuhteita, itseltäni enkä kumppaniltani, joten meillä olisi eri arvot, jos sinulla ei ole siitä mielipidettä. 

Minä en hyväksy râsismia, joten jos se on sinulle samantekevää, meillä on eri arvot. 

Nämä nyt esimerkkeinä. Voi olla vaikea löytää kumppania, jos et oikeasti ole mistään mitään mieltä. 

Minä taas en hyväksy violetteja elefantteja. Jos sinä hyväksyt tai et välitä niin meillä on erit arvot enkä vois sun kanssa treffata.

Onko violettien elefanttien olemassaolon hyväksyminen sinulle kynnyskysymys?

Vierailija
266/345 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko violettien elefanttien olemassaolon hyväksyminen sinulle kynnyskysymys?

En puhunut mitään niiden olemassa olosta. En vain hyväksy niitä, ihan sama onko niitä vai ei.

Vierailija
267/345 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

se talo ja auto ei merkitse yhtään mitään jollei ole itsessään mitään mikä herättäisi edes kiinnostuksen.

Siinäkin on jännä tuplastandardi, että naiset haukutaan materialistisiksi ja lompakkoloisiksi, jos miehen varallisuudella on heille jotain väliä. Mutta sitten uhriudutaan, että mies ei kelpaa vaikka on rahaa ja tavaraa. 

Ehkä naiset ei sitten kumminkaan arvosta sitä materiaalista vaurautta yhtä paljon kuin miehet kuvittelevat? 

Viivaa yli tuo sana "ehkä". Jo teinit arvottaa toisiaan miten suosio keskeisesti alkaa muodostua se joka on in saa kotoaan enemmän rahaa toteuttaa itseään ja sama parisuhde-mittari toimii jatkossakin. Nainen saa periaatteessa vähällä pääomalla kaiken kunhan on nätti ja hoikka, miehen määrittelee komeus ja status johon tarvitaan koko ikä onnistua. Ruma ja köyhä mies ei saa kuin vaihtokortit käteensä parisuhdemarkkinoilta ellei ole jollain muulla tapaa poikkeuksellisen hyvä muihin miehiin verrattuna.

Psst. Analyysinne ei poista totuuksia IRL.

Vierailija
268/345 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

se talo ja auto ei merkitse yhtään mitään jollei ole itsessään mitään mikä herättäisi edes kiinnostuksen.

Siinäkin on jännä tuplastandardi, että naiset haukutaan materialistisiksi ja lompakkoloisiksi, jos miehen varallisuudella on heille jotain väliä. Mutta sitten uhriudutaan, että mies ei kelpaa vaikka on rahaa ja tavaraa. 

Ehkä naiset ei sitten kumminkaan arvosta sitä materiaalista vaurautta yhtä paljon kuin miehet kuvittelevat? 

Viivaa yli tuo sana "ehkä". Jo teinit arvottaa toisiaan miten suosio keskeisesti alkaa muodostua se joka on in saa kotoaan enemmän rahaa toteuttaa itseään ja sama parisuhde-mittari toimii jatkossakin. Nainen saa periaatteessa vähällä pääomalla kaiken kunhan on nätti ja hoikka, miehen määrittelee komeus ja status johon tarvitaan koko ikä onnistua. Ruma ja

Miehiä ei saisi päästää ollenkaan työelämään. Eivät pärjää.

Vierailija
269/345 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkkilässä naiset taas ihmettelevät ja itkee miksei miehet lähesty enää heitä tai mene klubeille ostamaan naisille drinkkejä vaan jäävät mieluummin kotia pelaamaan kuin lähestyvät naisia kun miksi vaivautua kun jää joko luu käteen tai joutuu tiktok-videolle jossa naiset nauraa miesten kömpelöille mutta asiallisille lähestymisille.

Vierailija
270/345 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En puhunut mitään niiden olemassa olosta. En vain hyväksy niitä, ihan sama onko niitä vai ei."

Täytyy myöntää, että vetää sanattomaksi tämä.

Vierailija
271/345 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En puhunut mitään niiden olemassa olosta. En vain hyväksy niitä, ihan sama onko niitä vai ei."

No nuin järjettömiltä ihmisten "arvot" kuulostaa

Vierailija
272/345 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Jos näin on, on ihan ok sanoa, ettet halua treffailla minua. Ja naisilla on oikeus sanoa, että eivät halua treffailla sinua, jos et ajattele samoin heille tärkeistä asioista. Niin se vaan vapaassa maailmassa menee. 

Vierailija
273/345 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne ovat sinusta järjettömiä? Oliko joku tuon kirjoittajan mainitsemista arvoista sinusta jotenkin väärä?

Vierailija
274/345 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tälläisten miesten kannattaisi alkaa yh-mammalle aisuriksi?

Vierailija
275/345 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No moni nainen on kanssasi eri mieltä, ja siksi kokee, että et ole hyvä kumppaniehdokas. Sinulla on oikeus mielipiteeseesi, mutta kenenkään naisen ei ole pakko sietää sinua lähellään. 

Vierailija
276/345 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jenkkilässä naiset taas ihmettelevät ja itkee miksei miehet lähesty enää heitä tai mene klubeille ostamaan naisille drinkkejä vaan jäävät mieluummin kotia pelaamaan kuin lähestyvät naisia kun miksi vaivautua kun jää joko luu käteen tai joutuu tiktok-videolle jossa naiset nauraa miesten kömpelöille mutta asiallisille lähestymisille.

Eivät itke. Jenkkilässä naiset ovat erittäin tyytyväisiä elämäänsä ilman huonoja miehiä.

Vierailija
277/345 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne ovat sinusta järjettömiä? Oliko joku tuon kirjoittajan mainitsemista arvoista sinusta jotenkin väärä?

Ei arvoissa ole mitään väärää vaan siinä että olettaa arvojen tarkoittavan kaikille samaa. Joku pitää uskontoa arvona vaikkei se ole sitä. Toinen taas pitää asiaa X arvona vaikkei kukaan muu ole edes siitä kuullut. Miten siinä sitten arvot voi kohdata jos kaikilla maailman ihmisillä on erit arvot.

Itse en välitä vaikka puolisolla olisi jotain arvoja kunhan hän ei tee mitään minua vahingoittavaa. Jos deitti vaikka arvostaisi käsintehtyjä koriste esineitä niin ei se minuun vaikuta.

Vierailija
278/345 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei arvoissa ole mitään väärää vaan siinä että olettaa arvojen tarkoittavan kaikille samaa. Joku pitää uskontoa arvona vaikkei se ole sitä. Toinen taas pitää asiaa X arvona vaikkei kukaan muu ole edes siitä kuullut. Miten siinä sitten arvot voi kohdata jos kaikilla maailman ihmisillä on erit arvot.

Itse en välitä vaikka puolisolla olisi jotain arvoja kunhan hän ei tee mitään minua vahingoittavaa. J

Mitä tarkoitat, ettei tee mitään sinua vahingoittavaa?

Vierailija
279/345 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No moni nainen on kanssasi eri mieltä, ja siksi kokee, että et ole hyvä kumppaniehdokas. Sinulla on oikeus mielipiteeseesi, mutta kenenkään naisen ei ole pakko sietää sinua lähellään. 

Miksi jonku naisen pitäisi pitää minua kumppaniehdokkaana? En itse siedä naisia vaan halua miehen kumppanikseni, lesboilut jätän mielelläni muille.

Vierailija
280/345 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en välitä vaikka puolisolla olisi jotain arvoja kunhan hän ei tee mitään minua vahingoittavaa. J

Ideana oliskin bongata ne ihmiset, joiden tärkeimmät arvot ovat lähellä sinulle itsellesi tärkeitä arvoja...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan