Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lihavien lasten äidit!

Vierailija
10.03.2007 |

Onko täällä yhtään sellaista? Olen jo pitkään miettinyt, että mitä ihmettä teidän päässänne oikein liikkuu. Varmasti jokainen nykyään tietää ainakin osan lihavuuden valtavista terveysriskeistä, sosiaalista elämää rajoittavista haitoista puhumattakaan, joten miten ihmeessä olette päästäneet lapsenne siihen kuntoon ettekä tee asialle mitään? Aina kun näkee tai kuulee lihavaa lasta pilkattavan, kiusattavan tai syrjittävän jossain, tekisi mieli kuvata koko juttu videokameralla ja pakkosyöttää vanhemmille.

Ja toivon todella, ettei kukaan nyt tule tähän sössöttämään mitään " ei me olla samasta muotista" -soopaa. On olemassa pieniä ja hinteliä lapsia, ja selvästi skrodempia, isokokoisia, mutta lihavuus ei ole mikään synnynnäinen ominaisuus. Lapsen lihavuus kertoo vain ja ainoastaan vastuuttomista tai tyhmistä vanhemmista.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
10.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä tämä mikään uusi aihe ole. Media on täynnä lihavuus- ja laihdutuskeskustelua. Myös lasten ja nuorten osalta.

Vierailija
22/39 |
10.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

saavat perimässään tietyn ruumiinrakenteen, jolle aikuinen voi tehdä jotain, mutta lapsi ei. Lasta ei voi laittaa dieetille, jos syödään normaalia kotiruokaa eikä hampurilasi-pitza-linjaa.

Omat lapseni ovat 4,5 v poika, joka painaa 33 kg ja on 122 cm pitkä, tyttö on 6,5 v, 124 cm pitkä ja painaa 24 kg. Kumpikin syö tavallista kotiruokaa, poika ehkä vähän enemmän, mutta mielestäni kysymys on ruumiinrakenteesta, jonka poika on perinyt äidiltään, joka on ollut aina vähän pyöreä (180 cm ja 90 kg) ja tyttö taas isältään joka on hoikka.

Poika painaa paljon, mutta on enemmän tukeva ja iso kuin lihava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
10.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kun ihmiset kuvittelevat lihavuuden olevan vain perinnöllistä tai painon olevan paljonkin kiinni ruumiinrakenteesta, ei lihavuuden kasvua saada pysäytettyä.

Tiesittekö, että ihmisten luut ovat samanpainoisia, eli kenelläkään ei voi olla painavat luut?

Vierailija
24/39 |
10.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja syy miksi lapsi on ylipainoinen: hänellä on pitkäaikainen vakava sairaus joka lääkkeiden ohella nostaa painoa. Se koska lapseni parantuu ja lääkkeet voi jättää pois ei ole mitään tietoa.

Vierailija
25/39 |
10.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-ikäisistä puolet on ylipainoisia, mutta heidän nuoruudessaan tuskin kukaan oli ylipainoinen. Itsekin 80-luvulla ala-asteeni käynyt ja koko 72 lapsen ryhmässä oli kaksi hieman tukevaa tyttöä. Nykyään luku olisikin sitten 20-36 lasta jos paino seuraisi keski-ikäisten trendiä. Ja muuten nämä meidän ryhmän tukevat tytöt on nykyisin laihoja ja suurin osa hoikista tytöistä nykyisin yli 100kg tanttoja, minä mukaan lukien.

Vierailija
26/39 |
10.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

piilorasvaa ja piilosokeria.

Vierailija
27/39 |
10.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sukunsa ylipainoisia kaikki. Johtuu täysin ruokailutottumuksista esim. porkkaraasteeseen lisätään sokeria,uudet perunat syödään kuohukerman kera. Itse olen normaali painoinen. Lapsemme syövät minun valmistamaa ruokaa ja ovat myös normaali painoisia. Liikkuvat tarpeeksi kuten minäkin.

Vierailija
28/39 |
10.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fakta on se, että jos syö normaalia ruokaa normaaleita määriä ja liikkuu riittävästi, ei voi lihoa!

Vierailija
29/39 |
10.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen lihavuus kertoo vain ja ainoastaan vastuuttomista tai tyhmistä vanhemmista.

[/quote]

Eli ap:n mielestä sairaus/lääkitys ei voi aiheuttaa lihavuutta lapselle.

Vierailija
30/39 |
10.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö aina vääntää rautalangasta? Olisiko ap:n kenties pitänyt mainita kaikki mahdolliset lääkkeet ja sairaudet, mitkä lihottavat tai turvottavat? Käyttäkää nyt sitä omaa järkeänne! Ei lien kovin vaikea tajuta ap:n pointtia?

t. 32, joka siis ei ole ap

Vierailija:

Lapsen lihavuus kertoo vain ja ainoastaan vastuuttomista tai tyhmistä vanhemmista.

Eli ap:n mielestä sairaus/lääkitys ei voi aiheuttaa lihavuutta lapselle.

Vierailija
31/39 |
10.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

läski.

Vierailija
32/39 |
10.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Pitääkö aina vääntää rautalangasta? Olisiko ap:n kenties pitänyt mainita kaikki mahdolliset lääkkeet ja sairaudet, mitkä lihottavat tai turvottavat? Käyttäkää nyt sitä omaa järkeänne! Ei lien kovin vaikea tajuta ap:n pointtia?

t. 32, joka siis ei ole ap

Jos ap katsoo parhaaksi avautua jostain mieltään painavasta seikasta, niin kyllä jotain pointtia voi lukija ihan hyvillä perusteilla odottaa. Mutta AP:n määkäisy oli kyllä ihan sellaista tavallista AV:n puskistahuutelutasoa.

Jos vaikka googlaa sanolla " syömishäiriöt" tai " ylipaino" , niin näkee nopeasti, etteivät ne aiheet ole ihan parilla artikkelilla tyhjennetty.

Mutta tämä tästä minun osaltani. Lähden nyt antamaan lapsilleni KARKKIA.

Vierailija
33/39 |
10.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lihavuus ei johdu sairaudesta/lääkkeistä, niin alkakaapa pitää ruokalupäiväkirjaa ja sitten menette sen kanssa ravitsemusterapeutille. Luulette vaan että omaatte oikeat ruokailutottumukset, mutta olette väärässä. Lihavuuden suurin tekijä on huonot ruokailutottumukset. Suurellakaan liikuntamäärällä ei sitä voida kumota.

Vierailija:

sukunsa ylipainoisia kaikki. Johtuu täysin ruokailutottumuksista esim. porkkaraasteeseen lisätään sokeria,uudet perunat syödään kuohukerman kera. Itse olen normaali painoinen. Lapsemme syövät minun valmistamaa ruokaa ja ovat myös normaali painoisia. Liikkuvat tarpeeksi kuten minäkin.

Vierailija
34/39 |
10.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinnöllistä tuo teidän suvun lihavuus, karkilla ei sitten ole mitään osuutta?

bigmama, bigkids...

Vierailija
35/39 |
10.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen asti olin hoikka lapsi, sitten sairastuin parin asian takia syömishäiriöön. tajusin vasta aikuisena, kuinka aikaisin sairastuinkaan. en bulimiaan, en anoreksiaan, vaan syömiseen. syömisellä " hoitelin" monet negatiiviset tunteet. olen lihava aikuinen. vuoden olin hoikka, mutta koska en ole koskaan liikkunut säännöllisesti ja sairastin syömishäiriötä, lihoin takaisin. nuorena olin normaalipainoinen, mutta kaikkien toisten mielestä lihava. en ollut siro, joten mut luokiteltiin lihavaksi. itsekkin pidin itseäni lihavana ja se ruokki osaltaan syömishäiriötä. oikeasti, kun katsoin peilistä, ihmettelin että minäkö lihava. pakko se oli uskoa, kun toiset niin sanoivat. joten kun aloin oikeasti lihomaan, en välittänyt siitä enkä edes huomannut sitä, olinhan lihava ja ruma jokatapauksessa.

että silleen. normaali kasvatus, normaali ruoka, mut geeneissä riippuvuushäiriö... sairaus sekin...

ja oikeesti.... hoikkakin saattaa olla syömishäiriöinen tai muuten häiriöinen... ei aina lihavat vaan. ruumiin palvonta ja jatkuva syömisten tarkkailu ja laskeminen ei ole sen terveempää. musta on kaikkein tärkeintä että saa rakkautta ja on ketä rakastaa, että on hyväksytty ja kunnioitettu itsenään ja että kunnioittaa ja rakastaa itseään. lihavakin voi ja lihavakin saa rakkautta. se on omista asenteista kiinni. hoikkaakin kiusataan, jos ei kotona tueta itsetuntoa. siitä se pääosin on kiinni.

itsetuntoa, rakkaat äidit, itsetuntoa, sitä yrittäkää lapsellenne opettaa. silloin ei niin herkästi joudu kiusatuksi eikä tule kiusaajaksi.

Vierailija
36/39 |
10.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei VOI lihoa ilman vanhemman osallisuutta asiaan, koska lapsi ei pysty itse huolehtimaan ravitsemuksestaan tai ruuan hankinnasta. Vanhemman pitää pystyä puuttumaan myös vanhemman poissaollessa tapahtuvaan herkutteluun, jos siitä selvästi on lapselle haittaa. Geenit altistavat erilaisille sairauksille, mutta suuri osa niistä on alttiudesta huolimatta estettävissä. Sinun lihavuutesi yhtenä esimerkkinä.

Vierailija
37/39 |
10.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuudesta on toki muutakin haittaa kuin huono itsetunto ja se, että tulee kiusatuksi. Terveysriskit ovat suuret, ja lisääntyvä lihavuusongelma kuormittaa koko terveydenhuoltojärjestelmää.

Yksi asia jota en myöskään tajua on se, miten lihavat eivät näe lihavuudelle muuta vaihtoehtoa kuin sairaalloinen laihuus, anoreksia ja itsensä tarkkailu! Sellainenkin asia on olemassa kuin normaalipainoisuus ja terve suhtautuminen omaan kehoon. Hoikkakin voi olla terveellä, urheilullisella ja kauniilla tavalla, usko tai älä.

-Ap

Vierailija
38/39 |
10.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

huonolla kasvatuksella/huolenpidolla, joten sinulla on suurempi urakka edessäsi kohti normaalia ajattelutapaa/terveitä tapoja.

Vierailija
39/39 |
10.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin on aina mukavaa, jos ihminen on tasapainoisessa suhteessa itsensä kanssa. Sellainen sisäinen hyvinvointi ja sopusointu oman kehon ja mielen kanssa näkyy kauas ja luo mukavaa ilmapiiriä ympäristöön - tukien samalla muita lähimmäisiä.

Osa tuntemistani tällaisista ihmisistä on hoikkia, ei kaikki.

Joillakin taas näyttää otsa sillä tavalla ryppyiseltä elämän läpi, että pakko on olla jostain kroonisesta konstipaatiosta kysymys, ei voi muuten ymmärtää;)

Ja muuten, kyllä meillä on karkkipäivä siinä missä muillakin. Arvasin, että jotakuta sellainenkin vaivaa. En kirjoittanut mitään siitä, mitä karkkeja ja minkä verran meillä tänään syödään. En ole myöskään kirjoittanut missään vaiheessa omasta tai tämän lihavaksi sanotun tyttöni todellisista mitoista, joten aika nolon pitkälle pääteltyä ihan nimimerkkini ja parin kommenttini perusteella.

Voi olla, että minä ole se kiva ihminen, joka palvelee sinua iloisesti. kun käyt päivittäin meidän liikkeessämme asioimassa.