Pitäisikö ihmisellä olla Whatsapp? En ole keksinyt, mihin tarvitsisin sitä. Onhan puhelimessa tekstiviestit ja multimediaviestit.
Kommentit (102)
Eihän sulla tartte olla puhelintajaan, syrjäytyneellä.
Kelle incel viestittelisi?
Tai työtön setämies?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on ryhmiä esim. perheen, ystävien tai suvun kanssa niin sitten sen tarvitsee.
Ei mitenkään välttämättä. Ne ryhmät voi perustaa vaikka Signaliin tai Teamsiin
Ei mun tutuilla ole kellään signaalia tai Teamsiä. Sen takia helpompi käyttää Whatsappia, kun se jo kaikilla on. Eri
Ap, jos on vain vähän ystäviä, kavereita, eikä pidä yhteyttä läheisiinsä:
Niin mihin sitä Whatsappia tarvitsee?
Ethän ole kehenkään yhteyksissä. Eikä kukaan sinuun.
Whatsapp on niillä, jotka viestii paljon. Ja usein:
Lapsiperheet, harrastusryhmät, paljon liikkuvat ja niin edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole. Joskus latasin sen kun tapailemani mies vaati, mutta poistin pian kun en tykkää turhista sovelluksista puhelimessani. Kavereiden ja läheisten kanssa viestin Facebookin Messengerillä ja ihan tavallisilla tekstareilla.
Nyt on työpaikalla alkanut painostus lataamiseen, kun olisi tärkeää olla yhteinen ryhmä tiedonkulkua varten. Vaan niin kauan kuin ei ole työpuhelinta vaan oma puhelin, niin ei käy. Minut tavoittaa kyllä puhelulla tai tekstarilla.
Missä puuhastelupajassa olet töissä, jos työviestintään käytetään whatsappia? Ei mikään edes alkeiden verran tietoturvasta perillä oleva firma toimi niin.
Meillä ihan hyvinvointialueella käytetään whatsappia tiimin sisäiseen viestintään. Ei tietenkään potilas-asioihin, mutta sellaisiin "Hei oon tänään sairaana, jos joku on toimistolla ennen kasia niin peruisiko ekan asiakkaan? Ja lääkärille on varattu kons.aika klo 12:30, voisko joku viedä mun arkistokaapista tutkimuspaperit lääkärille sitä varten?". Työpuhelimet on, mutta ei yleensä kotona. Esihenkilökin on, mutta sillä on niin jäätävä määrä alaisia ja se on jossain 100 km päässä, ettei se tällaisia hoida.
82 v. äitinikään ei tulisi toimeen ilman whatsappia. Siellä on omissa ryhmissään ystävät, lapset ja jopa entiset luokkakaverit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekstiviesti toimii paremmin katvealueilla ja niitä riittää ympäri Suomea. Netti pätkii ja silloin ei whatsapp viestit toimi.
Tekstiviestit lähetetään nipussa sitten kun ei pätki ja verkossa on tilaa. Ei nekään reaaliaikaisesti kulje. Lisäksi ne on maksullisia tietyn määrän jälkeen.
Mutta tee toki vaikeasti jos et osaa helposti.
Tekstarit kulkevat reaaliaikaisesti, on kokemusta 30 vuoden ajalta. Rajattomissa liittymissä niitä voi lähettää vaikka miljoona kpl/kk eivätkä ne maksa yhtään sen enempää kuin liittymän kk-maksu on.
Ulkomailla kätevä ja on muutenkin
Soitan kaikki ulkomaanpuhelut Whatsapilla. Soitellaan vähintään joka toinen viikko.
Se on ilmainen, ja saa täysin salatuksi, jos haluaa.
Minä en edes tiedä, mikä on whatsap ja miten sen saa ja miten se toimii. Olen varmaan kummallinen ja läheisenikin ilmeisesti ovat, kun kenelläkään meistä ei ole whatsappia.
Meillä ei saa työpuhelimeen asentaa wa:a, joten työnantaja käyttää itse (en tiedä miksi heillä on lupa asentaa se puhelimiinsa) wa-viestejä henkilökohtaiseen puhelimeeni. Joten en tiedä mikä hyöty tuosta työpuhelimesta on, jos kuitenkin pitää käyttää omaa puhelinta. Ja se työpuhelin on lähinnä työajanseurantaa varten, mutta myös asiakkaita varten.
Metan (yritys Whatsappin takana) liikeidea on erilaisin teknisin menetelmin kerätä mahdollisimman paljon tietoa käyttäjistä, paketoida nämä profiilit sopivaan muotoon ja myydä asiakkailleen, jotka sitten käyttävät näitä tietoja suunnatakseen sinulle mahdollisimman paljon ja kohdennettua mainontaa.
Vielä lyhyemmin: Yrityksen bisnesidean perustekijä on siis hankkia sinusta mahdollisimman paljon tietoa.
Se ei ole mitään foliohattuilua, vaan aivan selvää ja raakaa bisnestä. Ja ilmeisen kannattavaa, Meta on yksi maailman suurimmista IT-jäteistä.
Jo tämä perusteella en koske pitklällä tikullakaan mihinkään, mitä ko. yritys tarjoaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en edes tiedä, mikä on whatsap ja miten sen saa ja miten se toimii. Olen varmaan kummallinen ja läheisenikin ilmeisesti ovat, kun kenelläkään meistä ei ole whatsappia.
Minä en kans ymmärrä, mihin tuota tarvisin. Puhelut, tekstiviestit, sähköposti riittää mulle :)
Kyllä meilläkin on koko suku Whatsappissa, ei tekstareita käytä enää kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Kehitys pelottaa ja vanhoista asioista halutaan pitää kiinni kun ei ymmärrä uutta eikä uskalla kokeilla.
Sellasta se on.
Ehkä on parempi että lähettelet vaan tekstareita
Voi luoja 🤦
Vielä kun keksittäisiin jokin alustariippumaton pikaviestin, joka ei olisi minkään suuren someyhtiön omistama. Kuin tekstiviesti, mutta netin kautta, laajennetuin ominaisuuksin. Ja toimisi kaikkien merkkien puhelimissa suoraan ilman mitään sovelluksen asentamista.
Toimiii se silloin jos kaikki ryhmässä osaavat tulkita toisiaan entuudestaan, mutta jos et tunne ollenkaan ja joku vastailee lähinnä hymiöillä tai välistä purskauttaa kopioidulta vaikuttavan tekstin, niin vähän ajan kuluttua alat epäillä että mahtaneeko osata kirjoittaa ollenkaan vai käyttääkö tekoälyä tai lapsiaan vastaamiseen.
Kätevää, jos haluaa jonkun ryhmän kanssa pitää yhteyksiä, meillä esim. harrastusryhmän tiedot kulkee näppärästi kertalähetyksenä kaikille ja kaikki näkevät vastaukset.
"Tietoturcaongelma" liittyy pomosi venäjämielisyyteen