Kannattaako aloittaa opiskelu vielä 50 vuotiaana?
Elämä vierähti kotiäitinä ja keikka hommia tehden? Vieläkö kannattaa lähteä opiskelemaan oikea ammatti? Mille alalle tämän ikäisiä vielä palkataan? Olen hyvässä kunnossa niin henkisesti kuin fyysisesti vielä. Kohtalo tovereita?
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailma muuttuu. Eikös jenkeissä 75 vuotiaatkin ole vielä töissä. Kaupoissa pakkaavat ostoksia.
Oletko huomannut, että Suomessa pakataan ihan itse.
Olisi kiva jos joku kaupassa pakkaisi.
Sä voit palkata siihen hommaan jonkun koska tahansa.
Kauppias voisi palkata pakkaajia. Olisi arjen luksusta kun joku pakkaisi ostokset kasseihin.
Niitähän on jo palkattu. Sen kus tilaat noutopalveluna niin saat kaikki ostoksesi valmiiksi pakattuina lokeroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailma muuttuu. Eikös jenkeissä 75 vuotiaatkin ole vielä töissä. Kaupoissa pakkaavat ostoksia.
Ei kuulosta kovin järkevältä tämän työläisen kannalta. Tulisi hyvin vähän työtunteja viikkoon ja epäsäännöllisin aikoihin jos hän palvelisi vain minua.
Hyvin moni on valmis keikkatöihin. Siinähän jää mukavasti aikaa muillekin hommille. Itse teen henkilökohtaisen avustajan töitä keskimäärin 4 tuntia viikossa. Siihen
Mä en tarttisi neljäksi tunniksi viikossa pakkaajaa. Ihan 2 x 5 min/viikko riittäisi. Enkä ala henkilökohtaisesti avustettavaksi lopun 3 h 50 min takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta kovin järkevältä tämän työläisen kannalta. Tulisi hyvin vähän työtunteja viikkoon ja epäsäännöllisin aikoihin jos hän palvelisi vain minua.
Hyvin moni on valmis keikkatöihin. Siinähän jää mukavasti aikaa muillekin hommille. Itse teen henkilökohtaisen avust
Miksi et tilaa noutopalveluna? Siinähän saat sillä noutopalvelun hinnalla palkattua itsellesi pakkaajan jokaiselle ostoskerralle erikseen.
Mä en tarttisi neljäksi tunniksi viikossa pakkaajaa. Ihan 2 x 5 min/viikko riittäisi. Enkä ala henkilökohtaisesti avustettavaksi lopun 3 h 50 min takia.
Et sitten tajunnut, että se 4 tuntia viikossa ei tarkoittanut sinua? No, ei se mitään. Eipä sitä kaikkea voikaan tajuta. Rajallinen kykysi hahmottaa asioita on varmasti syynä myös siihen, ettet ole hoksannut kauppojen tarjoavan jo nyt pakkauspalvelua. Sen nimi on keräilypalvelu. Sisältää myös pakkaamisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppias voisi palkata pakkaajia. Olisi arjen luksusta kun joku pakkaisi ostokset kasseihin.
Niitähän on jo palkattu. Sen kus tilaat noutopalveluna niin saat kaikki ostoksesi valmiiksi pakattuina lokeroon.
Noutopalvelu ei ole sama asia kuin se, että itse valitset kaupassa tuotteet ja joku hihnan päässä pakkaa ostokset kassiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noutopalvelu ei ole sama asia kuin se, että itse valits
Riittävän lähellä samaa. Jos jaksat kävellä kaupassa keräilemässä kamat, jaksat myös laittaa ne itse kassiin. Senhän voi tehdä siinä samalla kun keräilee. Ottaa vain skannerin matkaan ja piippaa ostokset sitä mukaa kun poimii ne kyytiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noutopalvelu ei ole sama asia kuin se, että itse valits
Miksi ne pitäisi pakata hihnan päässä? Eikö ole aika nöyryyttävää laittaa pakkaajalle hihna kuin koiralle?
Joo, kyllä ehdottomasti kannattaa. Jos ei ole säästöjä, niin ota opintolainaa. Juuri koulusta valmistuneet +55 vuotiaat revitään heti työmarkkinoille saamaan tarvittavaa työkokemusta kun suuret ikäluokat jää eläkkeelle. T; siantuntija
Vaikuttaa siltä, että esim. isännöitsijöistä ja linjuri/rekkakuskeista on pulaa. Voisivat olla hyviä vaihtoehtoja, sillä koulut eivät vie hirveästi aikaa. Onko kellään todellista tietoa noista?
Tuttuni alkoi opiskella sairaanhoitajaksi 48-vuotiaana. Pääsi heti valmistuttuaan töihin. Väittävät, että hoitoalalla on pulaa tekijöistä niin että pitää Aasiasta ja Afrikasta hakea. Kai joukkoon pari suomenkielistäkin vielä mahtuu.
Useimmilla on jäänyt Bourdieut, Foucaultit yms. lukematta.
Kaikki on kiinni arvostuksista. 50v on ihan hyvä ikä toimitusjohtajalle, mutta liian vanha opiskelijaksi tai entry level työntekijäksi. Faktisestihan asia voi olla mitä tahansa, mutta näinhän me ajatellaan.
Opiskelu on hyvä tapa päästä elämässään eteenpäin ja kasvattaa asianomaisen työmarkkina-arvoa, mutta ikääntyneen kohdalla se onkin kiva harrastus, joka lisäksi pitää aivot kunnossa. Faktisestihan kumpikin on todennäköisesti vailla parempia duuneja, mutta näinhän me ajatellaan.
Politiikassa, virkamiesorganisaatioissa ja monessa muussakin periaatteessa pätevyys ratkaisee, mutta "...kyllähän tuio paikka nyt vain kuuluu meidän Lissulle". Samaten kuin terveen, koulutetun, nuoren suomalaisen kuuluu edetä ja yletä urallaan, jos tämä on mukava ja sopiva tyyppi, mutta p*zkaduunit vain kuuluvat värilliselle ja työttömille. Ja mulle muotin ulkopuolisille, "niille". Ja tietty niille, jotka eivät MEIDÄN mielestämme niitä ansaitse, osasivat mitä osasivat.
Näinhän me ajatellaan.
Mietipä, kuinka itse sovit tähän kehikkoon.Mihin sinun ajatellaan kuuluvan?
Hätäkeskuspäivystäjä. Lyhyt koulutus, varma työ.
Jos intoa vain riittää, ihan OK. Mutta, jos vähänkin epäilyttää, niin osta vene se kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Harrastuksena joo, muuten ei.
Tässähän se. Ja sitten myös omalla rahalla. Yli-ikäisten turha kouluttaminen ei ole yhteiskunnan tehtävä eikä maksettava asia.
Ei kai siihen mitään korkeakoulua tarvita. Jos läppä lentää ja olet hauska, niin siitä vaan esiintymään.