Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kalervo kummola ehdottaa, että lapset hoitavat vanhat vanhempansa. Linkki

Vierailija
09.03.2025 |

https://www.verkkouutiset.fi/a/kalervo-kummola-ehdottaa-lehdessa-hoivak…

Se on Välimeren mallia ja noin oli vielä 1960-luvun alussa Suomessakin. 

Tämä säästäisi hoivamaksuissa ja olisi lempeä ratkaisu. Vanhuksilla on jatkuva kaipuu jälkikasvun, kun heidät on erotettu näiden elämästä. Huomatkaa, että on vuosituhantinen perinne, että tietysti vanhukset hoivataan perhepiirissä. Nykytilanne on poikkeus. 

Ongelmana toki lapsettomuus kun kaikilla ei ole lapsia. 

Kommentit (197)

Vierailija
21/197 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se hoito järjestetään kun töissäkin pitäisi käydä.

Vierailija
22/197 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko siitä maksetaan? 2000 kuussa nettona, niin suostun.

Ei mitään. Se tulisi velvollisuudeksi tietenkin. Ei siitä ennenkään mitään maksettu. 

Ennen elettiin lyhyemmin ja vanhuksia oli 700 000. Nyt heitä on 1 700 000. Puhutaan täysin eri kokoluokan hoivatyöstä. Meillä olisi miehen kanssa sitten lasten lisäksi 4 vanhusta hoidettavana vuosikymnenet. Juu ei kiitos. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/197 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtävä suoritettu. Lieneekö herra Kummolalla muita aiviopieruja?

Vierailija
24/197 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaista ehdottavat ilmeisesti ne joiden varallisuus riittää yksityiseen hoitokotiin ja jää vielä jaettavaa rutosti perillisille.

Vierailija
25/197 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko siitä maksetaan? 2000 kuussa nettona, niin suostun.

Ei mitään. Se tulisi velvollisuudeksi tietenkin. Ei siitä ennenkään mitään maksettu. 

Ennen elettiin lyhyemmin ja vanhuksia oli 700 000. Nyt heitä on 1 700 000. Puhutaan täysin eri kokoluokan hoivatyöstä. Meillä olisi miehen kanssa sitten lasten lisäksi 4 vanhusta hoidettavana vuosikymnenet. Juu ei kiitos. 

Silloin joskus ennen vanhukset saattuivat päätyä huutokaupattaviksi.

Vierailija
26/197 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se kokoomuslainen vanhus oikein horisee. Eikö Kalervo lukenut että kokoomusnuoret vievät häneltä äänioikeuden.

Vierailija
27/197 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunta sitten maksaa varmaan näille vanhempiaansa hoitaville keskipalkkaa vastaavan korvauksen, että se on mahdollista. Sekä mahdollisten lasten päiväkotimaksut yms. 

Vierailija
28/197 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehtävä suoritettu. Lieneekö herra Kummolalla muita aiviopieruja?

Odottaa ohjeistusta Häkämieheltä uusiin, raikkaisiin avauksiin.

Vierailija
29/197 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidan jo nyt. Saan omaishoidon tukea, josta verot poistaen saan vähemmän kuin olisi työmarkkinatuki.

Viime yönä äitini herätti 3 kertaa. "Tule auttamaan" Hänellä on huono kuulo, joten pakko mennä katsomaan, mikä hätänä. Yks kerta oli jano, tuo vettä. Toinen kerta oli, että pissa oli livahtanut lattialle. Oli mentävä suihkuun ja vaihdettava märät vaatteet. Kolmatta kertaa en muista. Ehkä jano taas. 

Isääni hoidin loppuun saakka. Jokseenkin ahdistava myös mulle se kuoleminen kotiin, mutta olen toki hyvilläni, että sai kuolla kotiin, mitä halusi. 

Vierailija
30/197 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei. Menen vaikka vankilaan mieluummin.

Vierailija
31/197 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta sitten maksaa varmaan näille vanhempiaansa hoitaville keskipalkkaa vastaavan korvauksen, että se on mahdollista. Sekä mahdollisten lasten päiväkotimaksut yms. 

Ei tietenkään. Välimeren mallia on, että vanhukset otetaan perheeseen. Ei mitään palkkaa. 

Vierailija
32/197 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä taas naisia vihaava vanha mies jakaa aivopierujaan. 

Vierailija
33/197 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei varmaankaan luule, että tässä puhutaan lapsista. Oikeistomiehistä hoivavastuu ja siitä seuraava köyhyys on naisten etuoikeus.

Pthyi.

Vierailija
34/197 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi vanhempani ovat jo kuolleet eikä itselläni ole lapsia, jotka joutuisivat väkisin kaitsemaan äreää muistinsa menettänyt vaippavanhusta.

Vierailija
35/197 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli vaihtoehtona myös, että lapset kustansivat täysin vanhuksen hoivan täysihoitolassa, jollei itse hoitaneet. Mun isoisällä oli 6 sisarusta ja he jakoivat hoitomaksut tulojen suhteessa. Hyvätyloinen laittoi pottiin enemmän. Olen nähnyt tätä koskevan kirjeen, miten se jaettiin. 

Tuo oli hyvin kallista, joten useimmat hoitivat vuoronperään. Vanhus kiersi lapselta toiselle vuoden välein. Tai naimattomat hoitivat lapsuudenkodissaan ja muut antoi rahaa.

Milloin tällaista on ollut?  

Vierailija
36/197 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummolalta unohtunut, että Välimeren mallissa isovanhemmat hoitavat myös niitä lapsenlapsia. Suomimallissa sen sijaan ne isovanhemmat hyppäävät itse siellä Välimerellä niin kauan kun terveyttä riittää ja alkavat sitten vinkua lapsiaan hoitamaan heitä. Täysin kohtuutonta.

Vierailija
37/197 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoidan jo nyt. Saan omaishoidon tukea, josta verot poistaen saan vähemmän kuin olisi työmarkkinatuki.

Viime yönä äitini herätti 3 kertaa. "Tule auttamaan" Hänellä on huono kuulo, joten pakko mennä katsomaan, mikä hätänä. Yks kerta oli jano, tuo vettä. Toinen kerta oli, että pissa oli livahtanut lattialle. Oli mentävä suihkuun ja vaihdettava märät vaatteet. Kolmatta kertaa en muista. Ehkä jano taas. 

Isääni hoidin loppuun saakka. Jokseenkin ahdistava myös mulle se kuoleminen kotiin, mutta olen toki hyvilläni, että sai kuolla kotiin, mitä halusi. 

Voimia sinulle.

Vierailija
38/197 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ei nytkään hoida tai auta kukaan, vaikka apua todella tarvitsen. Onneksi tuskin todella huonoista geeneistäni kovin vanhaksi edes elän. Sitä ns. oikeaa vanhuutta tuskin koskaan edes näe. Ehkä niin on paristakin. Jos merkit lähipiiristä pitävät paikkaansa omallanikin kohdallani niin noin 10 vuoden kuluessa sairastun vakavasti tai kohtalokkaasti.

Vierailija
39/197 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään avara luonnon eläin ei hoida omia vanhempiaan.

Vierailija
40/197 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli vaihtoehtona myös, että lapset kustansivat täysin vanhuksen hoivan täysihoitolassa, jollei itse hoitaneet. Mun isoisällä oli 6 sisarusta ja he jakoivat hoitomaksut tulojen suhteessa. Hyvätyloinen laittoi pottiin enemmän. Olen nähnyt tätä koskevan kirjeen, miten se jaettiin. 

Tuo oli hyvin kallista, joten useimmat hoitivat vuoronperään. Vanhus kiersi lapselta toiselle vuoden välein. Tai naimattomat hoitivat lapsuudenkodissaan ja muut antoi rahaa.

Milloin tällaista on ollut?  

Sivusta: Olen syntynyt 1972 ja minun isoisäni viimeiset vuodet menivät juuri noin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä