Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin lukea Raamatun läpi, mutta tää Vanha Testamentti on aivan hel-vetin tylsää luettavaa (no pun intended)

Vierailija
08.03.2025 |

Skippaanko suoraan Uuteen Testamenttiin? Eikös tuo Vanha Testamentti ole muutenkin lähinnä juutalaisia varten?

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luetko useinkin kirjoista kakkososan ennen ensimmäistä?

No tätä mä just meinaan kun en haluais skipata. Mut monet sanonut et Vanha Testamentti joutaa suoraan roskiin.

No ne monet ovat totaalisen väärässä. Aloitin alusta ja vasta kolme lukua lukeneena huomaan, että uutta asiaa tulee koko ajan.

Vierailija
22/64 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi testamentti on kiinnostavampi. Siellä on lohikäärmeitä ja yksisarvisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tätä mä just meinaan kun en haluais skipata. Mut monet sanonut et Vanha Testamentti joutaa suoraan roskiin.

Ne sanoo niin vaan siks, kun Vanha Testamentti on niin kiusallista uskovaisille. Ei ne halua, että ihmiset lukee sitä itse. 

Miten niin kiusallinen? Ei todellakaan ole, sitäpaitsi Uusi Testamentti pohjautuu täysin Vanhaan Testamenttiin, eli Kirjoituksiin, joista Jeesus puhui.

Raamattua on mahdoton ymmärtää oikein ilman Pyhää Henkeä.

Eli jos et ole uudestisyntynyt Jeesuksen seuraaja, Raamattu ei puhu sulle mitään, vaan se on lukittu lähde, koska Elämän veden virrat ei virtaile sinussa. 

Siten niin kiusallinen, että Vanhan Testamentin Jumala on niin julma, ja käskee tappamaan niin paljon.

Pyhä Henki ei ole suvainnut mulle ilmestyä ja johdattaa Raamattua lukiessani. Aika kurja temppu Jumalalta tehdä pyhästä kirjasta sellainen, että ensin pitäisi uskoa, tietämättä sen uskon sisältöä, ennen kuin voisi sitä pyhää kirjaa ymmärtää. 

Vierailija
24/64 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Protestanttisessa Raamatussa ei ole pelkästään 2 vaan 66 kirjaa, eikä niitä ole mikään pakko lukea siinä järjestyksessä jossa ne on koottu Raamatun kansien väliin.

Uusi Testamentti ja Vanha Testamentti on joka tapauksessa koottu täysin eri kirjoituksista täysin eri aikaan. Nehän on kirjoitettu eri kielelläkin. 

Vierailija
25/64 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiinto voi pysyä paremmin yllä, jos luet Vanhaa ja Uutta testamenttia rinnakkain tai vuorotellen.

Vierailija
26/64 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Siten niin kiusallinen, että Vanhan Testamentin Jumala on niin julma, ja käskee tappamaan niin paljon.

Pyhä Henki ei ole suvainnut mulle ilmestyä ja johdattaa Raamattua lukiessani. Aika kurja temppu Jumalalta tehdä pyhästä kirjasta sellainen, että ensin pitäisi uskoa, tietämättä sen uskon sisältöä, ennen kuin voisi sitä pyhää kirjaa ymmärtää. "

Vastaus:

Niin kauan, kun sulla on ylpeä ja vihamielinen suhtautuminen Jumalaan, Hän ei ilmesty sinulle.

Jos nöyrryt, pyydät syntejäsi anteeksi ja pyydät Jeesusta auttamaan, Hän tulee ja pelastaa. 

Kiukku-ukkelit/akkelit saa jäädä itsekseen nyrkkejä puimaan demonien kanssa. 

Vierailija
27/64 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue ensin Uusi testamentti. Kristityt tulkitsevat Vanhaa testamenttia Uuden testamentin ja Jeesuksen valossa. 

Vierailija
28/64 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Protestanttisessa Raamatussa ei ole pelkästään 2 vaan 66 kirjaa, eikä niitä ole mikään pakko lukea siinä järjestyksessä jossa ne on koottu Raamatun kansien väliin.

Uusi Testamentti ja Vanha Testamentti on joka tapauksessa koottu täysin eri kirjoituksista täysin eri aikaan. Nehän on kirjoitettu eri kielelläkin. 

Oletko siis sitä mieltä, että Raamattu tulisi lukea läpi juuri siinä järjestyksessä jossa sen kirjat ovat? Tai että Vanha testamentti tulisi lukea kokonaan läpi ennen kuin edes aloittaa Uuden testamentin lukemista? Jos olet, antaisitko perusteluja väitteellesi?

Vierailija
29/64 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Siten niin kiusallinen, että Vanhan Testamentin Jumala on niin julma, ja käskee tappamaan niin paljon.

Pyhä Henki ei ole suvainnut mulle ilmestyä ja johdattaa Raamattua lukiessani. Aika kurja temppu Jumalalta tehdä pyhästä kirjasta sellainen, että ensin pitäisi uskoa, tietämättä sen uskon sisältöä, ennen kuin voisi sitä pyhää kirjaa ymmärtää. "

Vastaus:

Niin kauan, kun sulla on ylpeä ja vihamielinen suhtautuminen Jumalaan, Hän ei ilmesty sinulle.

Jos nöyrryt, pyydät syntejäsi anteeksi ja pyydät Jeesusta auttamaan, Hän tulee ja pelastaa. 

Kuten sanottu, aika kurja temppu Jumalalta tuollainen. En mä hyväksy sellaista pahuutta, kun omat arvoni on vaan rakkaus. 

Vierailija
30/64 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala kuunnella Amir Tsarfatin raammattutunteja YouTubesta, niin ei oo VT eli tanak enää tylsää

Vierailija
31/64 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa tylsää? Aika harvassa nykyaikaisessa teoksessa on yhtä paljon seksiä ja väkivaltaa kuin Vanhassa Testamentissa. Hyppää yli kaikki sukuselvitykset, niin ei ole läheskään niin tylsää.

Kyllä tuo seksi ja väkivalta on aika tylsää ja sitä on kyllä ihan liikaa nykyaikaisissakin tv-sarjoissa ja elokuvissa. Joskus tuntuu, ettei muusta osata tehdäkään.

Vierailija
32/64 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko siis sitä mieltä, että Raamattu tulisi lukea läpi juuri siinä järjestyksessä jossa sen kirjat ovat? Tai että Vanha testamentti tulisi lukea kokonaan läpi ennen kuin edes aloittaa Uuden testamentin lukemista? Jos olet, antaisitko perusteluja väitteellesi?

Koska oletettu Jeesus eli Vanhaan Testamenttiin perustuvassa kulttuurissa, pidän oleellisena sen lukemista ennen Uutta Testamenttia. 

Vierailija
33/64 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue vain sitkeästi. Olen lukenut itse ja tiedän mitä se sisältö on, mutta ken leikkiin ryhtyy...

Apua, tuleeko musta äärikonservatiivi ja rupean fanittamaan Venäjää?

Ei. Ateisti susta tulee, jos et ole jo. 

Vähintään Apistevisti, 15x luettu.

Vierailija
34/64 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaus:

Kuten sanottu, aika kurja temppu Jumalalta tuollainen. En mä hyväksy sellaista pahuutta, kun omat arvoni on vaan rakkaus. 

On naiivia uskoa vain rakkauteen. Maailma on julma paikka ja kovaa vastaan voi taistella vain olemalla itse kova. Mikään rakkaus ei pahiksia paranna.

Vierailija
35/64 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan hemmetin tylsäähän se on ja sairastakin tekstiä, mutta maailma on täynnä vielä tylsempiä ja sairaampia kirjoja.  

Ääneen lukeminen helpompaa, itse luin joskus semi pakotettuna ääneen monta tuntia per päivä niin meni jouhevammin kuin yksin hiljaa lukiessa. 

Vierailija
36/64 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan hemmetin tylsäähän se on ja sairastakin tekstiä, mutta maailma on täynnä vielä tylsempiä ja sairaampia kirjoja.  

Ääneen lukeminen helpompaa, itse luin joskus semi pakotettuna ääneen monta tuntia per päivä niin meni jouhevammin kuin yksin hiljaa lukiessa. 

Ja siis kun lukee ääneen ja aika vaan kuluu, niin siinä voi saada sellaisen hurmoksellisen tunteen jolloin lukeminen menee tosi helposti ja ajantaju katoaa.

Ei silti ole tehnyt minusta ikinä uskovaista, lähinnä päinvastoin. Raamatun tekstit ylipäätään. Vaikea uskoa kun niitä lukee. 

Vierailija
37/64 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustaraamattu ,tein mitä siinä käskettiin ja kyllä se piru ilmestyi.

Vierailija
38/64 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaus:

<On naiivia uskoa vain rakkauteen. Maailma on julma paikka ja kovaa vastaan voi taistella vain olemalla itse kova. Mikään rakkaus ei pahiksia paranna.

No en mä nyt voi ainakaan sellaista Jumalaa arvostaa, joka ois luonut maailmasta julman paikan, ja sitten taistelee kova kovaa vasten itse luomiaan vastaan.

Käskikö se Jeesuskin siis, että vedä pataan äläkä käännä toista poskea? Että mikään rakkaus ei täällä auta?

Vierailija
39/64 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamattu on editoitu ennen varsinaisn kaunokirjallisuuden kehittymistä. Siksi esitystapa on tuollainen. Kaikki virkkeet on numeroitu.

Toinen syy on tietenkin se, että kirjan lukeminen on tarkoituksellisesti tehty hankalaksi. Muutenhan tuon olisi jokainen lukaissut jossain keskikoulun äikän tunnilla. Jonka jälkeen kirjasta olisi yleisesti keskusteltu kriittisesti, ja sitä se taas ei kestä. 

Vierailija
40/64 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ensin aloittaa  Uudesta testamentista, siellä on alaviitteitä jakeiden kohdalla, mitkä viittaavat Vanhaan testamenttiin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme