Haluaisin lukea Raamatun läpi, mutta tää Vanha Testamentti on aivan hel-vetin tylsää luettavaa (no pun intended)
Skippaanko suoraan Uuteen Testamenttiin? Eikös tuo Vanha Testamentti ole muutenkin lähinnä juutalaisia varten?
Kommentit (64)
Lue vain sitkeästi. Olen lukenut itse ja tiedän mitä se sisältö on, mutta ken leikkiin ryhtyy...
Vierailija kirjoitti:
Luetko useinkin kirjoista kakkososan ennen ensimmäistä?
No tätä mä just meinaan kun en haluais skipata. Mut monet sanonut et Vanha Testamentti joutaa suoraan roskiin.
Kannattaa rukoilla ennen lukemista, niin ymmärrätkin.
Jaa tylsää? Aika harvassa nykyaikaisessa teoksessa on yhtä paljon seksiä ja väkivaltaa kuin Vanhassa Testamentissa. Hyppää yli kaikki sukuselvitykset, niin ei ole läheskään niin tylsää.
Miulla on helsingin puhelinluettelo vuodelta 1988, en ole vielä lähelläkään puolta väliä. Siinä ei ole niin paljon seksiä ja väkivaltaa kuin Vanhassa Testamentissa.
Vanha testamentti historiana parempi. Putkassa joskus teininä kun ei ollut mitään tekemistä niin luin sen, uudessa alkoi kypsyttämään.
T: m 49v
Vierailija kirjoitti:
Jaa tylsää? Aika harvassa nykyaikaisessa teoksessa on yhtä paljon seksiä ja väkivaltaa kuin Vanhassa Testamentissa. Hyppää yli kaikki sukuselvitykset, niin ei ole läheskään niin tylsää.
Mä oon ensimmäisessä Mooseksen kirjassa ja jokainen tarina on kirjaimellisesti tällainen:
- tämä tyyppi menee tuntemattomaan maahan
- sama tyyppi myy tuntemattomassa maassa eläimensä jollekin miehelle saadakseen tämän tyttärensä vaimokseen
- vaimo tulee raskaaksi ja tämä synnyttää lapsia
- tämä tyyppi juttelee Jumalan kanssa tuntemattomassa maassa
- sota syttyy miehen ja appiukkonsa välille
Kuka jaksaa tällaista lukea kappaleesta toiseen? 🤷🏼
Vierailija kirjoitti:
Kuuntele äänikirjana.
Tässä vois kyllä olla enempi tunnelmaa 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tätä mä just meinaan kun en haluais skipata. Mut monet sanonut et Vanha Testamentti joutaa suoraan roskiin.
Ne sanoo niin vaan siks, kun Vanha Testamentti on niin kiusallista uskovaisille. Ei ne halua, että ihmiset lukee sitä itse.
Koraanin lukemiseen on sellaisia "ohjekirjoja", onkohan Raamatulle samanlaisia.
Joo sitä raamattua ei lueta kuin tavallista kirjaa ,sitä tutkitaan ja jotta pääset väähäänkään juonesta kiini sinun täytyy hyppiä sivulta sivulle,niissä on näet ne selitykset että miksi joku teki jotain,miksi nii tapahtui ym.
Vierailija kirjoitti:
Protestanttisessa Raamatussa ei ole pelkästään 2 vaan 66 kirjaa, eikä niitä ole mikään pakko lukea siinä järjestyksessä jossa ne on koottu Raamatun kansien väliin.
Muinaisten palestiinalaisten luku- ja kirjoitustaidottomien paimentolaisten kuvailemaa sekopäistä insesmiä sun muuta sekoilua, sadomasokistisia tapahtumia, loogisesti yhteen sopimattomia kappaleita ja kunnon annos Jumalan oikeuttamaa ja siihen kannustavaa väkivaltaa. Tylsää se kyllä ei ole, vaikka tuskin ihan selvin päin tuotettua proosaa.
Vierailija kirjoitti:
Lue vain sitkeästi. Olen lukenut itse ja tiedän mitä se sisältö on, mutta ken leikkiin ryhtyy...
Apua, tuleeko musta äärikonservatiivi ja rupean fanittamaan Venäjää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua, tuleeko musta äärikonservatiivi ja rupean fanittamaan Venäjää?
Ei. Ateisti susta tulee, jos et ole jo.
Aloita Johanneksen evankeliumista.
Täältä löytyy hyvä raamatunlukuohjelma, jossa käydään Uusi testamentti läpi 1,5 ja Vanha testamentti 3 vuodessa: https://www.lhpk.fi/seurakunnat/rauma/raamattu/ Kukaan ei kiellä etenemästä nopeammin tai soveltamasta ohjelmaa muuten, jos tuntuu siltä että joku kohta ei nappaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne sanoo niin vaan siks, kun Vanha Testamentti on niin kiusallista uskovaisille. Ei ne halua, että ihmiset lukee sitä itse.
Miten niin kiusallinen? Ei todellakaan ole, sitäpaitsi Uusi Testamentti pohjautuu täysin Vanhaan Testamenttiin, eli Kirjoituksiin, joista Jeesus puhui.
Raamattua on mahdoton ymmärtää oikein ilman Pyhää Henkeä.
Eli jos et ole uudestisyntynyt Jeesuksen seuraaja, Raamattu ei puhu sulle mitään, vaan se on lukittu lähde, koska Elämän veden virrat ei virtaile sinussa.