HS: Naisiin kohdistuva väkivalta on suomalainen rakenteellinen ihmisoikeusongelma
Naisiin kohdistuvan väkivallan torjuntaa on Suomessa parannettava, sanoo apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalainen.
Suomessa pitäisi hänen mukaansa ryhtyä ripeästi valmistelemaan lakimuutoksia, jotta viranomaisten toiminta vastaisi Suomea sitovia kansainvälisiä velvoitteita.
Naisiin kohdistuva väkivalta ja lähisuhdeväkivalta ovat suomalainen rakenteellinen ihmisoikeusongelma, joka aiheuttaa pysäyttävän määrän inhimillistä kärsimystä ja tuskaa, apulaisoikeuskansleri sanoo.
Parisuhdeväkivalta on Suomessa selvästi yleisempää kuin muissa Pohjoismaissa.
Kommentit (453)
Vierailija kirjoitti:
"Suomessa on niin hyvät naisoikeudet että usein perheväkivalta on oma valinta. "
Haluaisin kuulla jonkun naisen omasta suusta, että perheväkivalta on oma valinta. Oletko ihan tosissasi väitteen kanssa? Taidat itse pitää oman vaimosi nyrkin ja hellan välissä, jos sinulla nyt edes on vaimoa. Toivottavasti ei ole. Jos oman tyttäresi mies hakkaisi häntä, niin sanoistko hänelle, että oma valinta? Mieti vähän, millaisia kommentteja viljelet.
Ei ihme, että perheväkivalta on niin yleistä kuin on, jos monet miehet ajattelevat, että se on naisen oma valinta. Eikö yhtään hävetä?
No mitä asialle voi tehdä? Minä kysyin kaveriltani että hän jättäisi huonosti kohtelevan miehensä ja alkaisi minun kanssa, mutta kieltäytyi ja sanoi että kyllä se vielä rauhoittuu. Sanoin myös hänen miehelleen kerran baarissa että hänen pitäisi kohdella naistaan paremmin ja tulin hakatuksi.
Hyvin harva mies kannattaa naisiin kohdistuvaa väkivaltaa muutenkaan ja naisten hakkaajia on aina pidetty alhaisena pohjasakkana niissä miesporukoissa joita tunnen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tänne sitten kritiikittömästi halataan ihmisiä, joiden perimmäisten arvojen mukaan väkivalta naisia kohtaan on oikeutettua.
Varmaan siksi, että ne on meidän omienkin miesten arvoja. Persut raahaa kaltaisiaan.
Persut? :D ei väkivaltaisuus katso puoluetaustaa. Väkivaltaisin tuntemani mies on vassari.
Yksi kokoomuslainen kansliapäällikkö pahoinpiteli aikoinaan naisystävänsä.
Yksi maaherra (nainen) paljastui tosielämässä sairaaksi psykopaatiksi.
Olisi hyvä jos Suomessa olisi miestenpäivä, niin olisi edes yksi päivä, kun ei keskityttäisi yksinomaan naisiin. Heidän oikeisiin ja keksittyihin ongelmiinsa. Yksi päivä ilman miesvihaa tekisi suomalaisnaiselle hyvää, vaikkakaan se tuskin häneltä onnistuisi.
Vierailija kirjoitti:
"Suomessa on niin hyvät naisoikeudet että usein perheväkivalta on oma valinta. "
Haluaisin kuulla jonkun naisen omasta suusta, että perheväkivalta on oma valinta. Oletko ihan tosissasi väitteen kanssa? Taidat itse pitää oman vaimosi nyrkin ja hellan välissä, jos sinulla nyt edes on vaimoa. Toivottavasti ei ole. Jos oman tyttäresi mies hakkaisi häntä, niin sanoistko hänelle, että oma valinta? Mieti vähän, millaisia kommentteja viljelet.
Ei ihme, että perheväkivalta on niin yleistä kuin on, jos monet miehet ajattelevat, että se on naisen oma valinta. Eikö yhtään hävetä?
Jos nainen ei lähde ensimmäisen lyönnin jälkeen, on se oma valinta
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, että miespuolinen apulaisoikeuskansleri on myöntänyt tämän ongelman Suomessa. Joku mies on myöntänyt, että miehet ovat ongelma!
Jee! Myöntäminen on ensiaskel parantumiseen ja tässä tapauksessa yhteiskuntarakenteiden parantamiseen, jossa ongelma on suomalainen mies. Kiitos Mikko!
Viran ja palkan puolesta voi kirjoittaa mitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai on Suomi maailman vaarallisin maa naisille. Meneppä vaikka Natziman afganistaniin, et paljon naisten oikeuksista huuda. 🥴
Suomi on naiselle paljon vaarallisempi. Afganistan on naisille turvallinen maa, mutta miehille vaarallinen. Tästä kertoo sekin, että lähes kaikki Afganistanista tulevat turvaapaikanhakijat ovat miehiä.
Afganistanissa naisia kivitetään ja hakataan kepillä ihan päivittäin. Netistä löytyy videoita kun säkkiin puettua naista lyötiin kepeillä kuin vierasta sikaa!
Lieventääkö se mielestäsi paljonkin Suomessa tällä hetkellä akkaansa moksivan kantisukon tekemää rikosta?
Missä niitä esiintyy, ei ole tullut vastaan. Varmaan ovat kriminaalin kirjoissa.
No miten asiaan voi puuttua? Naiselle väkivaltainen mies on 100% varmuudella sellainen myös toisia miehiä kohtaan. Minä kritisoin illanvietossa yhden miehen käytöstä naistaan kohtaan ja niin teki naispuolinen kaverinikin. Minä sain tuopista päähän ja kaverilta lähti tuppo hiuksia miehen matkaan kun paiskasi tämän penkiltä. Kehotukset eroamiseen naiselle menee ihan kuuroille korville ja poliisille vielä väitti että me tapeltiin kaverin kanssa keskenään ja miehensä on syytön. On kuin koulutettu koira miehensä kanssa vaikka ennen kaveriporukassa oli tosi fiksu, huumorintajuinen ja hivenen kapinahenkinenkin.
Ei ole mitään mitä voisi asialle tehdä kun se ei lähde hänestä itsestään. Me luovutettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiat eivät ole niin yksinkertaisia. On helppo sanoa noin, mutta lapset ja taloudelliset reaaliteetit voivat tehdä lähtemisestä vaikeaa. Ihan turhaa syyllistää naista siitä ettei lähde heti. Ei ole naisen vika, jos mies lyö toisen kerran vaan se on aina lyöjän vika.
Vierailija kirjoitti:
Joidenkin väkivaltaisten miesten ongelma on väkivaltainen isä, esimerkki. Ja kaveripiirin vaikutus ja idolit. Myös mitä katsotaan laitteilta, materiaali. Myös päihteet ja musiikki. Olisi siitä jo hyvä aloittaa miettimään nuorena, että haluaako ryhtyä pimentämään päihteillä jotkut itseään sun muulla tai hormoni-sali jutuilla, vai haluaako olla selväjärkinen ja sydämellinen. Kehittää itseään eri tavalla. Naisilla äiti voi olla nalkuttava tai muut ihmiset painostamassa, josta syntynyt paineita.
Kuka sen väkivaltaisen miehen on päästänyt isäksi ja huonoksi esikuvaksi lapselle? Aina näissä keskusteluissa päädytään siihen että naiset sen päätöksen on viimekädessä tehnyt ja vain he itse voivat vaikuttaa tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, että miespuolinen apulaisoikeuskansleri on myöntänyt tämän ongelman Suomessa. Joku mies on myöntänyt, että miehet ovat ongelma!
Jee! Myöntäminen on ensiaskel parantumiseen ja tässä tapauksessa yhteiskuntarakenteiden parantamiseen, jossa ongelma on suomalainen mies. Kiitos Mikko!
Viran ja palkan puolesta voi kirjoittaa mitä vaan.
Ei voi. Viranhaltijalla on virkavastuu.
Vierailija kirjoitti:
No miten asiaan voi puuttua? Naiselle väkivaltainen mies on 100% varmuudella sellainen myös toisia miehiä kohtaan. Minä kritisoin illanvietossa yhden miehen käytöstä naistaan kohtaan ja niin teki naispuolinen kaverinikin. Minä sain tuopista päähän ja kaverilta lähti tuppo hiuksia miehen matkaan kun paiskasi tämän penkiltä. Kehotukset eroamiseen naiselle menee ihan kuuroille korville ja poliisille vielä väitti että me tapeltiin kaverin kanssa keskenään ja miehensä on syytön. On kuin koulutettu koira miehensä kanssa vaikka ennen kaveriporukassa oli tosi fiksu, huumorintajuinen ja hivenen kapinahenkinenkin.
Ei ole mitään mitä voisi asialle tehdä kun se ei lähde hänestä itsestään. Me luovutettiin.
Ehkä asiaa ei kannata ottaa esille tuopin ääressä vaan selvin päin. Aina voi myös lopettaa kaveeraamisen tuollaisten tyyppien kanssa. Niin minä tekisin.
Äärivasemmistolaiset vihaavat naisia. Miksi. 😟
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiat eivät ole niin yksinkertaisia. On helppo sanoa noin, mutta lapset ja taloudelliset reaaliteetit voivat te
Arvaappa saadaanko me miehekään yhtään ymmärrystä ja sympatiaa jos ei kelvata minkäänlaisille naisille? Ainoastaan kylmästi sanotaan että muutos lähtee itsestä ja itse pitää ryhdistäytyä. Kukaan ei auta jos et auta itseäsi. Ei se ole niin yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiat eivät ole niin yksinkertaisia. On helppo sanoa noin, mutta lapset ja taloudelliset reaaliteetit voivat te
Arvaappa saako mies yhtään ymmärrystä jos ei jätä huonosti kohtelevaa naista kun pelkää yksin oloa ja sitä ettei löydä ketään muutakaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko apulaisoikeuskansleri puolueeton? Miksi katsoo läpi sormien kun miesten ihmisoikeuksia riistetään asevelvollisuuden varjolla?
Itsehän miehet ovat sen asevelvollisuuden halunneet.
Niinhän naisetkin on itse valinneet sen väkivaltaisen miehen. Naiset hoitakoot omat ongelmansa itse. Niinhän te miehillekin sanotte asevelvollisuudesta. Tosin naisilla on vapaus valita kumppani toisin kun miehillä ei ole vapautta kieltäytyä armeijasta/sivarista.
"Arvaappa saako mies yhtään ymmärrystä jos ei jätä huonosti kohtelevaa naista kun pelkää yksin oloa ja sitä ettei löydä ketään muutakaan?"
Pitääkö tuota tulla itkemään naisiin kohdistuvaan väkivaltaan liittyvään keskusteluun? Tuo on toinen keskustelunaihe.
Vihdoin joku puhuu asiaa. Täysijärkinen mies.
Tähän samaan tulisi lisätä vainoamisen liittyvät lakimuutokset. Tiukemmat rangaistukset ja vakavampi suhtautuminen uhrin, yleensä nainen, kertomaan. Jotakin apua uhrille, ettei tarjota pelkkää "ei oota" ja jätetä omilleen selviämään.
Ei mitään rajoituksia poliisin lupiin tutkia älylaitteita. Nyt tätä ollaan muuttamassa ja se on huono suuntaus. Viattomilla ei ole mitään salattavaa. Jos luvat eivät jatkossa heltiä helposti, kaikki rikokset, jotka kohdistuvat naisiin, lisääntyvät.
Kiitos apulaisoikeuskanslerille.
Tytöille pitäisi peruskoulussa jakaa tainnuttimet. Ratkaisisi ongelmia varhaisessa vaiheessa.
"Mikä on oma ratkaisusi tilanteeseen?
Vain sinä voit löhteä. Jos et lähde, niin ota sitten pataasi. Minä en ole miehenä sinua kotoasi pois hakemassa."
Olisikin niin helppoa. Kaltoinkohdeltu ihminen lamaantuu. Ensin häntä lyödään, sitten hän jähmettyy, sitten häntä syytetään siitä pahoinpitelyn seurauksesta. Hän on uhri. Kestää aikansa nousta ylös ja lähteä. Ymmärrätkö? Et ymmärrä. Ymmärrä edes poistua keskustelusta, johon sinulla ei ole mitään hyvää ja positiivista annettavaa. -eri
Joidenkin väkivaltaisten miesten ongelma on väkivaltainen isä, esimerkki. Ja kaveripiirin vaikutus ja idolit. Myös mitä katsotaan laitteilta, materiaali. Myös päihteet ja musiikki. Olisi siitä jo hyvä aloittaa miettimään nuorena, että haluaako ryhtyä pimentämään päihteillä jotkut itseään sun muulla tai hormoni-sali jutuilla, vai haluaako olla selväjärkinen ja sydämellinen. Kehittää itseään eri tavalla. Naisilla äiti voi olla nalkuttava tai muut ihmiset painostamassa, josta syntynyt paineita.