HS: Naisiin kohdistuva väkivalta on suomalainen rakenteellinen ihmisoikeusongelma
Naisiin kohdistuvan väkivallan torjuntaa on Suomessa parannettava, sanoo apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalainen.
Suomessa pitäisi hänen mukaansa ryhtyä ripeästi valmistelemaan lakimuutoksia, jotta viranomaisten toiminta vastaisi Suomea sitovia kansainvälisiä velvoitteita.
Naisiin kohdistuva väkivalta ja lähisuhdeväkivalta ovat suomalainen rakenteellinen ihmisoikeusongelma, joka aiheuttaa pysäyttävän määrän inhimillistä kärsimystä ja tuskaa, apulaisoikeuskansleri sanoo.
Parisuhdeväkivalta on Suomessa selvästi yleisempää kuin muissa Pohjoismaissa.
Kommentit (453)
Mikään ei tässä maassa tarvi niin paljon suojelua kuin aikuinen nainen. Ei edes lapset, joita aikuiset naiset hakkaa ja retuuttaa ja pahoinpitelee henkisesti. Vain aikuinen nainen on arvokas. Vain aikuisesta naisesta ollaan huolissaan.
Ja sitten pitäisi olla tasa-arvoisessa asemassa, vaikka hoivataan ja paapotaan enemmän kuin lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Miksei helpoteta aselakeja ja anneta naisille jotain turvaksi?
Ei naiset osaa ampua aseella. Miehet osaavat, koska ovat joutuneet käymään intin tässä muka naisia syrjivässä yhteiskunnassa. Ironista, eikö?
Täytyy sanoa että en ole koskaan todistanut väkivaltaa naista kohtaan miehen toimesta. Naisten välisiä kahakoita olen nähnyt. Eli en tiedä miten tukisin naisia tässä asiassa. En ole koskaan ollut väkivaltainen ketään kohtaan, joten miten voin auttaa?
onko tämä se syy, miksi suomi on valittu maailman onnellisimmaksi kansaksi?
Eli esim. lapsiin kohdistuva väkivalta ei ole ongelma? Heihinhän väkivaltaa voi kohdistua vanhempien lisäksi myös ikätoverien taholta? Ehkä parisuhdeväkivaltakin vähenisi, jos puututtaisiin lapsuudesta juontuviin juurisyihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei naiset osaa ampua aseella. Miehet osaavat, koska ovat joutuneet käymään intin tässä muka naisia syrjivässä yhteiskunnassa. Ironista, eikö?
Vuonna 1976 Montrealin olympialaisissa yhdysvaltalainen nainen Margaret Murdock voitti hopeaa 50 metrin pienoiskiväärin kolmiasentokilpailussa. Kisan voittaneella yhdysvaltalaismies Lanny Basshamilla oli sama tulos kuin Murdockilla, mutta kun tuomarit syynäsivät maalitaulua tarkemmin, Basshamin todettiin olleen piirun verran tarkempi.
Naisen voittama olympiahopea oli joillekin liikaa. Wall Street Journalin mukaan lajipiireissä, etenkin Itä-Euroopassa, alettiin Montrealin jälkeen vaatia erillisiä sarjoja miehille ja naisille.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on jokseenkin kyllä tosiaan hupaisaa vollotusta kun itketään naisten oikeuksien kapenemisesta ja väkivallan lisääntymisestä ja samalla JOO islamille, mus limit tänne vaan perustamaan kalifaattejaan ja laittamaan naiset säkkeihin.
Jospa se nainen onkin vapaa siellä säkin sisällä?
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa että en ole koskaan todistanut väkivaltaa naista kohtaan miehen toimesta. Naisten välisiä kahakoita olen nähnyt. Eli en tiedä miten tukisin naisia tässä asiassa. En ole koskaan ollut väkivaltainen ketään kohtaan, joten miten voin auttaa?
Jos 2 naista tappelee, niin menet väliin ja pidät heidät käsivarren mitan päässä toisistaan. Sitten puhutat ongelmasta, joka tappelun aiheutti. Miehen lihas pystyy tuottamaan suhteessa enemmän voimaa, kuin naisen lihas. Siksi laihempikin mies on voimakkaampi, kun hyväkuntoisen oloinen nainen.
Itse en ole koskaan nähnyt naisten välisiä kahakoita. Olen nähnyt vain miesten lyövän naisia tai toisia miehiä.
"kaikki suomalaiset on rasisteja" hesari taas vauhdissa. Jännä miten suomalainen toimitus keskellä suomen pääkaupungin ydinkeskustaa on onnistunut keräämään lasikuutioonsa noin paljon porukkaa joka lähtökohtaisesti vihaa ympärillään kulkevaa kansaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aseen käytön oppii ehkä tunnissa jos pitää opettaa huoltaminenkin, tai nopeammin jos ei. Ja osumaan oppii parin päivän harjoittelulla. Toki armeijassa oppii muutakin mutta jos aseista on puhe niin aika nopeasti tuon opin saa välitettyä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä johtuu että aina tällaisiin keskusteluihin rynnistävät miesasiamiehet joukolla uhriutumaan? Onko tavoitteena estää asiallinen keskustelu aiheesta? Tämä on yksi rakenteellinen ongelma johon pitäisi löytää jokin ratkaisu myös.
Miesvihanne on rakenteellinen ongelma
Te penistelineet ansaitsette kaiken vihan :) Kiukuttaako paskista? ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tutkimuksiin perustuu tämä väite suomalaisten naisten kokemasta ylenmääräisestä väkivallasta? Ovatko ne tutkimukset objektiivisia? Ovatko ne tulkinnasta vapaita tilastoja?
Tulkinnasta vapaita? Selitäpä tarkemmin.
Onko otettu huomioon kulttuuriset vaikutukset? Onko määritelty mikä on väkivaltaa siten, että eri maiden kokemukset saadaan samalle viivalle? Onko kyse vain subjektiivisista kokemuksista vai kirjatuista tapahtumista. Miten eri maissa asiat kirjataan, jos niitä käytetään tilastoinnissa?
Ei tietenkään! Haluttu tulos saatiin. Ei sen jälkeen enää kyseenalaisteta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on jokseenkin kyllä tosiaan hupaisaa vollotusta kun itketään naisten oikeuksien kapenemisesta ja väkivallan lisääntymisestä ja samalla JOO islamille, mus limit tänne vaan perustamaan kalifaattejaan ja laittamaan naiset säkkeihin.
Jospa se nainen onkin vapaa siellä säkin sisällä?
Hyppää säkkiin seuraavaksi 20 vuodeksi ja kerro sitten. Muista pysytellä sisällä ja ole tarkka, että et näy ikkunasta ulos. Oikein mukavaa vapautta sinulle :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos 2 naista tappelee, niin menet väliin ja pidät heidät käsivarren mitan päässä toisistaan. Sitten puhutat ongelmasta, joka tappelun aiheutti. Miehen lihas pystyy tuottamaan suhteessa enemmän voimaa, kuin naisen lihas. Siksi laihempikin mies on voimakkaampi, kun hyväkuntoisen oloinen nainen.
Itse en ole koskaan nähnyt naisten välisiä kahakoita. Olen nähnyt vain miesten lyövän naisia tai toisia miehiä.
Minä olen nähnyt, se on sellaista huutamista, tukasta repimistä ja raapimista. Sitten itketään.
Ei siis niin pahaa, kuin miehen toteuttama väkivalta naista kotaan. Siinä lentää veri ja tulee murtumia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole todistanut minkään näköistä väkivaltaa pitkään aikaan. Joskus viimeksi kouluaikoina 20 vuotta sitten. Enkä silloinkaan nähnyt poikien olevan väkivaltaisia tyttöjä kohtaan. Siksi sanoin, etten tiedä miten olla avuksi.
Onhan tämä Suomelle todella häpeäksi, edustaa toiseksi vaarallisinta Eu-maata naiselle, tulla pahoinpideltyksi tai menettää henkensä ja vaarallisin paikka suomalaiselle naiselle on oma koti ja tekijä puoliso.
Lähes viikottain, joku nainen menettää henkensä pahoinpitelyn seurauksena omassa kodissa tai sitä käsitellään tuomioistuimessa.
Mikä suomalaisia miehiä vaivaa?
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä Suomelle todella häpeäksi, edustaa toiseksi vaarallisinta Eu-maata naiselle, tulla pahoinpideltyksi tai menettää henkensä ja vaarallisin paikka suomalaiselle naiselle on oma koti ja tekijä puoliso.
Lähes viikottain, joku nainen menettää henkensä pahoinpitelyn seurauksena omassa kodissa tai sitä käsitellään tuomioistuimessa.
Mikä suomalaisia miehiä vaivaa?
Itsetunto-ongelmat, vajaa omien tunteiden analysointi- ja käsittelytaito, narsismi, psykopatia jne. Sitten on tämä viinarähinägeeni ja päihdeongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tänne sitten kritiikittömästi halataan ihmisiä, joiden perimmäisten arvojen mukaan väkivalta naisia kohtaan on oikeutettua.
Milläs runkkari selität sen, että esim. Ruotsissa sitä naisiin kohdistuvaa vökivaltaa on huomattavasti vöhemmön, vaikka sillä asuu moninkertaisesti nöitä runkkarin mainetsemia " vääränkulttuurin" ihmisiä?
Ruotsissa asuu valtavat määrät näitä kyseisiä vährmmistöjä täysin omilla säännöillä yhteiskunnan ulkopuolella. Poliisille puhumisesta lähtee henki. Suomessa poliisilla on vielä jonkilainen mahdollisuus saada kiinni näissä yhteisöissä tapahtuvia "kunnia" rikoksia.
Järkyttävää, kun Suomea pidetään sivistyneenä yhteiskuntana, jossa asiat pitäisi ratkaistapuhumalla, eikä nyrkillä tai puu kolla.
Aivan taatusti. Miehistä ja lapsista myös lähisuhdeväkivallan uhreina vaietaan tyystin