Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Naisiin kohdistuva väkivalta on suomalainen rakenteellinen ihmisoikeusongelma

Vierailija
08.03.2025 |

Naisiin kohdistuvan väkivallan torjuntaa on Suomessa parannettava, sanoo apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalainen. 

Suomessa pitäisi hänen mukaansa ryhtyä ripeästi valmistelemaan lakimuutoksia, jotta viranomaisten toiminta vastaisi Suomea sitovia kansainvälisiä velvoitteita.

Naisiin kohdistuva väkivalta ja lähisuhdeväkivalta ovat suomalainen rakenteellinen ihmisoikeusongelma, joka aiheuttaa pysäyttävän määrän inhimillistä kärsimystä ja tuskaa, apulaisoikeuskansleri sanoo.

Parisuhdeväkivalta on Suomessa selvästi yleisempää kuin muissa Pohjoismaissa.

https://www.hs.fi/suomi/art-2000011082388.html

Kommentit (453)

Vierailija
221/453 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisia hakkaavat miehet, taino.. "miehet" ovat säälittäviä. Joutaisivat jollekin autiolle saarelle kauas kaikesta sivistyksestä niin ainakin osa naisista pysyisi turvassa.

Ja miehiä hakkaavat naiset omalle saarelle, eikö vaan? 

Vierailija
222/453 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Eli tässä tuli vain ilmi että naisen väkivalta on parempaa väkivaltaa. Koska oletetaan että mies on vahvempi niin mies voi ottaa niitä iskujakin vastaan. Kohtele sitä miestä niin kuin haluat että sinuakin kohdeltaisiin. Jos et halua että sinua kohdellaan kuin miestä, niin älä käyttäydy kuin mies. Pidä ne nyrkkisi kurissa.

Palstamiehen sanoin: Jos vääristelet lukemaasi, niin ansaitset saada pataasi.

Palstanaisen sanoin: Ota silimä kättees ja luve uuvvelleen.

Kukaan ei ansaitse saada turpaan. Te itse valitsette väkivaltaisia miehiä, joilta saatte turpaan, kun soitatte suutanne. Siinä on jo kaksi asiaa, joista kumman tahansa muuttamalla ette saisi turpaan. Te itse aiheutatte itsellenne ongelmia ja sitten ulisette täällä palstalla niin kuin se muka auttaisi. 

Eli sinä haluaisit elää sellaista elämää MINUN alistamanani, jossa MINÄ päätän mitä sinä saat milloinkin sanoa ja mitä et? Kun MINUA vähän veetuttaa se mitä sanot, niin vetelen sinua vaan korville mieleni mukaan jotta SINÄ opit olemaan hiljaa, pelkäämään ja ilmaisemaan mielipiteitäsi ja pitämään suusi supussa, kunnes MINÄ kysyn sinulta jotain? Koska MINÄHÄN sen päätän, mikä on sinulta suunsoittoa ja mikä ei. Sinä vaan et sitä tiedä ennenkuin minä sen lyönnillä sinulle osoitan. Sinusta ihan ok toimintamalli?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/453 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa näistä parisuhdeväkivallan uhreista ovat Matteja ja Mervejä. Kumpikin pieksää viinapäissään toisiaan.

Ensin kun ollaan vähätelty itse väkivalta niin päästään lajittelemaan missä perheissä voi olla väkivaltaa ja missä ei. Kuule ihan niillä kartanoalueiden "hyvissä" perheissä voi olla väkivaltaa, eikä valitettavasti raittiuskaan ole merkki siitä, ettei henkilö olisi väkivaltainen.

Sanoinkin suurin osa. Missä väitin että näin ei ole?

Eikö joka toinen nainen ole Suomessa kokenut väkivaltaa? Se ei tue väitettäsi. Helppoa tietty vähätellä, että 'tietty porukka' tai että molemmat ois tekijöinä. 

Vierailija
224/453 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa näistä parisuhdeväkivallan uhreista ovat Matteja ja Mervejä. Kumpikin pieksää viinapäissään toisiaan.

Ensin kun ollaan vähätelty itse väkivalta niin päästään lajittelemaan missä perheissä voi olla väkivaltaa ja missä ei. Kuule ihan niillä kartanoalueiden "hyvissä" perheissä voi olla väkivaltaa, eikä valitettavasti raittiuskaan ole merkki siitä, ettei henkilö olisi väkivaltainen.

Eikö joka toinen nainen ole Suomessa kokenut väkivaltaa? Se ei tue väitettäsi. Helppoa tietty vähätellä, että 'tietty porukka' tai että molemmat ois tekijöinä. 

Kyllähän naiset itsekin kohdistavat toisiinsa väkivaltaa. Oikeastaan uskon, että tuo lukema on jopa korkeampi, sillä tutkimuksessa väkivallaksi on laskettu esim. tönäisy. Onko montaakaan aikuista, jota ei kukaan ole koskaan tönäissyt? 

Vierailija
225/453 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sinä haluaisit elää sellaista elämää MINUN alistamanani, jossa MINÄ päätän mitä sinä saat milloinkin sanoa ja mitä et? Kun MINUA vähän veetuttaa se mitä sanot, niin vetelen sinua vaan korville mieleni mukaan jotta SINÄ opit olemaan hiljaa, pelkäämään ja ilmaisemaan mielipiteitäsi ja pitämään suusi supussa, kunnes MINÄ kysyn sinulta jotain? Koska MINÄHÄN sen päätän, mikä on sinulta suunsoittoa ja mikä ei. Sinä vaan et sitä tiedä ennenkuin minä sen lyönnillä sinulle osoitan. Sinusta ihan ok toimintamalli?

Kyllä. Sinä päätät mitä teet. Ei mua kiinnosta saatko sä ukoltasi turpaan vai et. Elä ihan niin kuin haluat. :) 

Vierailija
226/453 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi meillä on valinnanvapaus. EI ole pakko aloittaa suhdetta väkivaltaisen miehen kanssa ja siitä yleensä pääsee pois helposti. Toki on paljon miehiä jotka vainoavat vielä suhteen päätyttyäkin ja tämä aiheuttaa ongelmia naisille jotka haluavat vain pois huonosta suhteesta. On myös enemmistö hyviä miehiä, sellaisia jotka ymmärtävät mitä hyvä parisuhde tarkoittaa.

Juuri näin. Luulisi, että naisella itsellä olisi suuri intressi välttää parisuhdeväkivallan uhriksi joutuminen, joten naisten luulisi karttavan väkivaltaisia miehiä. Kaikki kuitenkin tietävät, että näin ei ole, vaan tunnetuilla väkivaltaukoilla on lähes aina nainen. Ja sitten yllätytään, kun väkivaltaukko käyttää väkivaltaa. 

Kyllä jotkut voivat sitten olla naiiveja. Jaksavat jauhaa tuota ikuista naisten syyttelyä siitä, miten ovat valinneet väkivaltaisen miehen. Ei kukaan tee sellaista valintaa vaan suhde muuttu väkivaltaiseksi ajan kanssa. Ei kukaan ole suhteen alussa väkivaltainen. Väkivalta tulee mukaan, kun arki ei sujukaan niin kuin haluaisi tai kun tulee kriisejä. On ihan turhaa syyllistää uhreja. Heillä on muutenkin tarpeeksi vaikeaa.

Vierailija
227/453 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Kyllähän naiset itsekin kohdistavat toisiinsa väkivaltaa. Oikeastaan uskon, että tuo lukema on jopa korkeampi, sillä tutkimuksessa väkivallaksi on laskettu esim. tönäisy. Onko montaakaan aikuista, jota ei kukaan ole koskaan tönäissyt? 

En tiedä missä piireissä te oikein liikutte, mutta minua ei ainakaan ole toinen nainen koskaan edes tönäissyt. Miksi ihmeessä olisi?

Vierailija
228/453 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkinen väkivalta ei ole ollenkaan sama asia kuin rehdisti saada nyrkkiä naamaan. Voit kysyä keneltä tahansa, joka on turpiinsa saanut. 

-eri 

Vierailija
229/453 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän Suomen suurin systemaattinen ihmisoikeusongelma ole ruotsinkielisen vähemmistön erioikeudet, jotka täyttävät helposti apar theid-systeemin määritelmän.

Vierailija
230/453 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Kyllähän naiset itsekin kohdistavat toisiinsa väkivaltaa. Oikeastaan uskon, että tuo lukema on jopa korkeampi, sillä tutkimuksessa väkivallaksi on laskettu esim. tönäisy. Onko montaakaan aikuista, jota ei kukaan ole koskaan tönäissyt? 

En tiedä missä piireissä te oikein liikutte, mutta minua ei ainakaan ole toinen nainen koskaan edes tönäissyt. Miksi ihmeessä olisi?

Yleisimmät väkivallanteot ovat ihan muuta kuin tönäisyt ja läpsimiset. Suurin osa on toisen vähättelyä, mustasukkaisuutta ja vastaavaa. Naisten tekemä väkivalta on tutkimusten mukaan sunnilleen yhtä yleistä mitä miesten tekemä. Toisen hakkaaminen ja lyöminen on ihan marginaalinen osa noissa tutkimuksissa havaittuja väkivallatekoja. Keskustelu on ihan sivuraiteilla heti, koska ihmiset ilmeisesti kuvittelevat, että tutkimuksissa kuvattu väkivalta on toisen lyömistä.

Vierailija
231/453 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Sinä päätät mitä teet. Ei mua kiinnosta saatko sä ukoltasi turpaan vai et. Elä ihan niin kuin haluat. :) 

Eli et pystynyt edes käsittelemään lukemaasi ja myöntämään, että sinusta se olisi väärin sinua kohtaan. Miehet luulevat, että virheensä myöntäminen on heikkoutta, mutta se on vahvuutta. Selkärankaa, jota arvostetaan.

Mulla ei edelleenkään ole ukkoa ja mikä parasta: Ei myöskään koskaan tule  :)))

Vierailija
232/453 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten ilmoilla me liikutaan. Ei kukaan sua sinne mielenterveysyksiöön varmaan tule tönimään. 

Vierailija
233/453 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulla oli ex-tyttöystävä, joka löi ja potki ja kerran jopa uhkasi veitsellä. En kuitenkaan kategorisesti oleta, että suurin osa naisista tällaista tietenkään tekisi. Itse en ole ollut koskaan väkivaltainen edes toista miestä kohtaan.

Vierailija
234/453 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi meillä on valinnanvapaus. EI ole pakko aloittaa suhdetta väkivaltaisen miehen kanssa ja siitä yleensä pääsee pois helposti. Toki on paljon miehiä jotka vainoavat vielä suhteen päätyttyäkin ja tämä aiheuttaa ongelmia naisille jotka haluavat vain pois huonosta suhteesta. On myös enemmistö hyviä miehiä, sellaisia jotka ymmärtävät mitä hyvä parisuhde tarkoittaa.

Juuri näin. Luulisi, että naisella itsellä olisi suuri intressi välttää parisuhdeväkivallan uhriksi joutuminen, joten naisten luulisi karttavan väkivaltaisia miehiä. Kaikki kuitenkin tietävät, että näin ei ole, vaan tunnetuilla väkivaltaukoilla on lähes aina nainen. Ja sitten yllätytään, kun väkivaltaukko käyttää väkivaltaa. 

Kyllä jotkut voivat sitten olla naiiveja. Jaksavat jauhaa tuota ikuista naisten syyttelyä siit

Höpönpöppöä. Miehellä voi olla vaikka useita tuomiota väkivaltarikoksista ja silti naisia riittää. On vain täysi mahdottomuus, että nainen ottaisi vastuuta omista valinnoistaan. 

Vierailija
235/453 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän naiset itsekin kohdista

Kyllä, tönäisy on väkivallan teko. Useimmat aikuiset eivät koskaan tönäise toista, ei ole todellakaan normaalia käytöstä. Eikä ole normaalia tulla toisen aikuisen tahallaan tönäisemäksi. Eri asia on, jos vaikka ruuhkabussissa horjahtaa, se ei ole tahallista. 

Vierailija
236/453 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli et pystynyt edes käsittelemään lukemaasi ja myöntämään, että sinusta se olisi väärin sinua kohtaan. Miehet luulevat, että virheensä myöntäminen on heikkoutta, mutta se on vahvuutta. Selkä

Ei mulla ole mitään ongelmaa. Se ongelma on teillä naisilla, jotka saatte turpaan miehiltä, jotka olette itse valinneet. Mulla on kaikki hyvin. :D

Vierailija
237/453 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju on taas kerran sitä perinteistä naistenpäivän viettoa.

Hyvin menee, mutta menkööt...

Vierailija
238/453 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Ei mulla ole mitään ongelmaa. Se ongelma on teillä naisilla, jotka saatte turpaan miehiltä, jotka olette itse valinneet. Mulla on kaikki hyvin. :D

Ei sinulla asiat hyvin ole noilla psykopattipisteillä. Katsos kun terveen ihmisen luonteenpiirteisiin kuuluu empatia. Vain psykopaatit nauttivat muiden kärsimyksistä, vain psykopaateilta puuttuu empatia.

Vierailija
239/453 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi rakenteellinen ongelma on naisten parisuhdepakko.  On kuin pakkomielle olla parisuhde väkivaltaisen ihmisen kanssa vaikka toistuvankin väkivallan alaisena. Rakenteita voisi uudistaa niin että naisen on helppo irrottautua suhteesta  lapsineen heti eikä vuosien päästä.  

Vierailija
240/453 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi apulaisoikeuskansleria ei kiinnosta toinen iso ihmisoikeusongelma Suomessa eli miesten palkaton asevelvollisuus vankeuden uhalla? Suomessa voi joutua vankilaan vain siksi että on syntynyt mieheksi.

Whataboutismia.

Miesten pakollinen asepalvelus ei oikeuta miehiä hakkaamaan naisia. Tee siitä oma aloitus. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi