Sisarukset ja "perinnönjako"?
Menikö tämä teidän mielestänne oikein? Äitini alkoi syksyllä ehdottelemaan minulle, että saisin ottaa kaikenlaista tavaraa, mikä nyt kiinnostaa heidän kodistaan. Kyseessä siis n.80 vuotiaat vanhemmat ja ymmärsin kyllä, että olivat päättäneet jakaa tavarojansa pois tässä vaiheessa. Järkytyin kuitenkin ja minulle tuli vaan surullinen olo ja sanoin, että älkää nyt kotianne tyhjätkö. Äitini oli sitten ehdottanut veljelleni samaa, kun hän oli viime kuussa tullut käymään. Järkytys oli melkoinen kun viime viikolla kävin, koska hän oli vienyt tyyliin kaiken. Se mikä ei ollut mahtunut autoon, oli kasattuna huoneen nurkaan. Hän oli vienyt kaikki pöytähopeat, arvokorut ja valtavat määrät kotimaista arvolasia 60-90 luvulta. Varmaan autolastillisen verran oli vielä jäänyt odottamaan noutoa. Tiedän, että nyt saan varmaan haukkuja osakseni, mutta minusta tämä nyt ei vaan mennyt oikein. Itselläni ei ollut sydäntä alkaa tyhjäämään asuntoa ja veli teki sen silmänräpäyksessä selkäni takana. Hänen nimiinsä on siirretty jo aijemmin vanhempieni kesämökki ja tiedän, kun heistä aika jättää, niin minulla ei ole sinne enää mitään asiaa.
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee huoli-ilmoitus.
Mistä syystä? Siitä, kun ovat alkaneet järjestellä asioitaan vanhuudenpäiviä varten?
Jos minun kohdalle olisi sattunut tekisin huoli ilmoituksen ,koska tuo on tavallaan kavallus.
Voisitko vielä tarkentaa, että kuka kavalsi ja ketä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-otatko tonnin?
-en ota.
-annan sitten tonnin veljellesi.
-höh.
Mielestäni kuolinpesän realisointi rahaksi asiantuntijan avulla on helpompaa, kuin roinan säilöminen omaan kotiin komeroihin ja varastoon ja niiden myyminen yksitellen itse Torissa tai Huuto.netissä.
Sepä just, raha raha raha raha. Mun äiti tyrkyttää tavaraa, jos mä en sitä halua tai tarvitse,olkoot arvo mikä tahansa niin en halua. Yhden sormuksen otin,jossain se on piilossa en muista missä. Sillä on enemmän tunnearvoa,muistan lapsena kun olin mukana kun yksinhuoltajalla kerrankin oli rahaa hemmotella myös itseään ja ihailin sitä sormusta. Kaikkea on tyrkyttäny, ei kiitos. Antaa jollekkin joka vaikka tarttis Arabian lautasia,olkoot arvo mikä tahansa ja uus omistaja saa halutessaan vaikka myydä ne. Kun ne ei ole minun, ei mulla niiden kohtalo kiinnosta. Mä käyn itte töissä josta saan sitä rahaa rahaa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä perinnönjaosta täällä kouhkataan, ap:n esimerkissä elävät ihmiset tarjoavat tavaroitaan muille, ei se ole perinnönjakoa.
Itse asiassa ainakin mökin luovuttaminen rintaperilliselle on ennakkoperintöä. Irtaimistolle ei yleensä lasketa perunkirjoituksessa ja perinnönjaossa arvoa, jos ei ole jotain erityisen arvokasta omaisuutta.
Tosiasia tässä tapauksessa on se, että aloittaja kieltäytyi ottamasta perintöä vastaan, kun sitä tarjottiin ENSIMMÄISEKSI hänelle, ja vasta hänen kieltäytymisen jälkeen veljelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tavaroiden arvo on? Lahjoissakin on tietty raja, minkä jälkeen on maksettava veroa.
No kyllähän kyse on ainakin 10 000 tuhannesta jos ei enemmästä. Jo hopeiset 12 hengen ruokailuvälineet + lukuisia ottimia (kakku ym.) ovat ainakin 5000 tuhannen luokka. Siihen kun lisätään kulta/hopea koruja (esim.Lapponia) ja arvolasistoa (Nanny Steel, wirkkala ym.) Niin ei varmaan riitäkkään.
Ap.
Tämä selvitetään sitten aikanaan perunkirjoituksessa ja voit vaatia niiden merkitsemistä ennakkoperinnöksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tavaroiden arvo on? Lahjoissakin on tietty raja, minkä jälkeen on maksettava veroa.
No kyllähän kyse on ainakin 10 000 tuhannesta jos ei enemmästä. Jo hopeiset 12 hengen ruokailuvälineet + lukuisia ottimia (kakku ym.) ovat ainakin 5000 tuhannen luokka. Siihen kun lisätään kulta/hopea koruja (esim.Lapponia) ja arvolasistoa (Nanny Steel, wirkkala ym.) Niin ei varmaan riitäkkään.
Ap.
Ihan perus kodin tavaraa. Ei noita mihinkään perukirjaan olisi eritelty.
Jaa että sinunkin kodissasi on käytössä 12 hengen hopeiset ruokailuvälineet, arvolaseja ja koruja ja luulet, että ne ovat perustavaraa kaikissa kodeissa.
Paljastan sinulle totuuden: useimmat suomalaiset eivät ole nähneetkään elävässä elämässä käytössä olevia 12 hengen hopeisia ruokailuvälineitä kuin korkeintaan kahvilusikat.
Sehän oli äitisi tahto. Sinulle ei kelvannut, niin veljesi otti ja vei. Toivottavasti jotain jäi perinnönjakoon. Itse talo varmaan.
Hopeisten astioiden ja ruokailuvälineiden arvo lasketaan niissä olevan hopean määrän mukaan.
Niissä ei kovin montaa grammaa hopeaa ole, joten poismyydessä voi saada ehkä satasen koko setistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Ihan perus kodin tavaraa. Ei noita mihinkään perukirjaan olisi eritelty.
Jaa että sinunkin kodissasi on käytössä 12 hengen hopeiset ruokailuvälineet, arvolaseja ja koruja ja luulet, että ne ovat perustavaraa kaikissa kodeissa.
Paljastan sinulle totuuden: useimmat suomalaiset eivät ole nähneetkään elä
Kyllä ne ovat ihan perus irtaimistoa, ja vaikka hinta olisi kultasepänliikkeessä uutena 5000e niin jälleenmyyntiarvo on muutamia satasia. Kuka noita edes ostaa? Ehkä joku keräilijä.
Nuo hopea-aterimet on juuri jotain 80-90 - luvun järjetöntä lahjatavaraa. Oli muka hienoa, mutta kukaan niitä ei ole koskaan käyttänyt tai tarvinnut mihinkään.
Vanhemmat ovat sanoneet ap:n veljelle, että ap:lle ei tavarat kelvanneet, joten voisitko sinä ottaa ne. Nyt sinä väität, että se veli on sikamainen?