Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sisarukset ja "perinnönjako"?

Vierailija
08.03.2025 |

Menikö tämä teidän mielestänne oikein? Äitini alkoi syksyllä ehdottelemaan minulle, että saisin ottaa kaikenlaista tavaraa, mikä nyt kiinnostaa heidän kodistaan. Kyseessä siis n.80 vuotiaat vanhemmat ja ymmärsin kyllä, että olivat päättäneet jakaa tavarojansa pois tässä vaiheessa. Järkytyin kuitenkin ja minulle tuli vaan surullinen olo ja sanoin, että älkää nyt kotianne tyhjätkö. Äitini oli sitten ehdottanut veljelleni samaa, kun hän oli viime kuussa tullut käymään. Järkytys oli melkoinen kun viime viikolla kävin, koska hän oli vienyt tyyliin kaiken. Se  mikä ei ollut mahtunut autoon, oli kasattuna huoneen nurkaan. Hän oli vienyt kaikki pöytähopeat, arvokorut ja valtavat määrät kotimaista arvolasia 60-90 luvulta. Varmaan autolastillisen verran oli vielä jäänyt odottamaan noutoa. Tiedän, että nyt saan varmaan haukkuja osakseni, mutta minusta tämä nyt ei vaan mennyt oikein. Itselläni ei ollut sydäntä alkaa tyhjäämään asuntoa ja veli teki sen silmänräpäyksessä selkäni takana. Hänen nimiinsä on siirretty jo aijemmin vanhempieni kesämökki ja tiedän, kun heistä aika jättää, niin minulla ei ole sinne enää mitään asiaa. 

Kommentit (129)

Vierailija
61/129 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap käy viikottain vanhemmillaan, joten helppo olisi ollut ottaa vaikka edes pari esinettä, mutta ei ottanut, vaikka on jatkuvasti käynyt. Äiti on jopa voinut pahoittaa mielen ettei ole kelvannut. Veli käy harvemmin niin otti reilummin. Todennäköisesti äiti on niitä vielä tyrkyttänyt. 

Niin. Sanoneet vielä että siskosi ei mitään halunnu ja sulla on auto,vie pois kuleksimasta. 

On mimullakin auto ja vielä isompi, että siitäkään ei ollut kyse.

Ap.

Kyse olikin siitä, että sinä selvästi ilmaisit äidillesi, että sinä et niitä tavaroita ota. Miksi sinulla on niin kauhean vaikea ymmärtää tätä äitisi kannalta?

Vierailija
62/129 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan toi hankala tapa hoitaa jakoa, siis ilmoittaa eri aikaan ensin toiselle ja sitten toiselle, että ota vaan mitä haluat.

Mitä jos ap olis ottanut kaiken mitä vanhemmat eivät tarvinneet? Olisiko veli ollut täysin tyytyväinen tähän?

Ymmärrän kyllä ap:tä, että vielä elossa olevien vanhusten kodin tyhjentäminen tuntuu raadolliselta ja surulliselta.

Helpompi ja reilumpi jako syntyisi jälkikäteen kummankin perillisen ollessa paikalla, jolloin voi jutella, mitkä itselle ovat tunnearvoltaan tärkeitä tavaroita ja mitkä sellaisia, että ei niin väliä, mutta voi ottaa jos toinen ei halua, jotteivät nyt kaatopaikalle joudu.

Jos ap olisi ottanut kaiken niin se olisi ollut vanhempien ja ap:n välinen asia. Nyt tuo on veljen ja vanhempien välinen asia. Vanhemmat ovat he, jotka ovat asioista päättäneet. Kyseessä ei ole perintö, vaan varmaankin max muutaman sadan euron arvoinen lahja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/129 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä näe tätä niin, että ap ei mitään halunnut, mutta tuli kateelliseksi veljelle ja sitten vasta alkoi haluamaan.

Ymmärsin, että ap:ta suretti, että nyt aletaan jo perintöä jakamaan, kun ei ollut yhtään valmistautunut ajattelemaan vanhempien poismenoa. Ettei halunnut alkaa vielä kuolintyhjennystä tekemään elävien vanhempien kodissa.

Vierailija
64/129 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nojaa, aika kummalliselta kuulostaa vanhempiesi käytös että tarjotaan kaikki ensin sinulle ja sitten veljelle, kun sinä et ottanut tavaroita. Olisi ollut parempi kertoa molemmille yhtä aikaa, että halutaan tavarasta eroon ja tulkaa MOLEMMAT jakamaan tavarat keskenänne (50/50). Tökerö prosessi, jonka sinä hävisit kun et ottanut mitään. Tökerö oli myös veljesi.

Perinnönjaossa usein paljastuu se oikea sisarusrakkauden taso. Monelle se tulee järkytyksenä.

Tässä vanhemmat suosivat ensin ap:tä veljen sijaan, ja nyt ap valittaa. 

Vanhemmat tiesivät tyttären olevan hienotunteisesti ja herkempi ja veljensä rohkeampi ja ehkä siis röyhkeämpi. Siksi oli hyvä kysyä tyttärektä ensin. Vaan tytär oli niin hienotunteinen ja arka, ettei tohtinut toisten tavaroita röyhkeästi alkaa lappaamaan itselleen

Samaa mieltä. Olen ainoa lapsi, mutta en olisi vanhempieni eläessä vielä kehdannut alkaa tyhjentää heidän asuntoaan, vaikka olisivat noin sanoneet.

Jos olisin sisko, ottaisin yhteyttä veljeeni ja pyrkisin selvittämään asian hänen kanssaan.

Vierailija
65/129 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee huoli-ilmoitus.

Hyvä ehdotus. Sano että vahemmat höperöjä/ dementoituneita . Ei ne muuten jakaisi. Myös joka tavarasta pitäkisi olla kuva tai todiste . 

Vierailija
66/129 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tavaroiden arvo on? Lahjoissakin on tietty raja, minkä jälkeen on maksettava veroa.

Ei tavalliselle kodinirtaimistolle laiteta juuri mitään arvoa. Pitää olla kunnon arvotavaraa sitten. 

Vierailija
67/129 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veljesi käyttäytyi typerästi sinua kohtaan.

Kaatopaikalleko ne tavarat olisi pitänyt viedä?

Vierailija
68/129 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi loukkaantua siitä, että itse on saanut ensin mahdollisuuden valita mitä haluaa. Kieltäytyminen siirtää valinnan mahdollisuuden veljelle. Et voi olettaa että veljesi ajattelee asioista samalla tavalla kanssasi. Päätös oman maisuutensa poisantamisessa on ollut vanhemmillasi. 

Vierailija
69/129 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee huoli-ilmoitus.

Mistä syystä? Siitä, kun ovat alkaneet järjestellä asioitaan vanhuudenpäiviä varten?

Jos minun kohdalle olisi sattunut tekisin huoli ilmoituksen ,koska tuo on tavallaan kavallus. 

Vierailija
70/129 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä anoppi halusi jakaa tavaroitaan ennen kuolemaansa. Itse ajattelin, että on jopa ihan tapana näistä kieltäytyä - halusimme keskittyä vain tarjoamaan hänelle mukavat ja kotoisat olot loppuvaiheessa. Mutta en osannut ajatellakaan, että mieheni sisarus on niin dominoivassa asemassa mieheeni nähden, että kuoleman jälkeen emme tosiaan saaneet kuolinpesästä mitään. Kaikki irtaimisto meni miehen sisarukselle. Ehkä eniten harmitti, kun oli vasta ihan vähän kuolemaa antanut anopille kalliin lahjan, ja näin sen sitten kälyn käytössä jo ennen hautajaisia.

Omassa suvussani vainajan tavara on arvostavasti lajiteltu ja jaettu sukulaisille. Kaikilla on jotain "helmitädin astiastoja" jne ja ne ovat sitten samalla kaunis muisto siitä edesmenneestä ihmisestä. 

Anoppi kuoli nopeasti levinneeseen syöpään - oli meille kaikille yllätys, miten nopeasti loppu tulikin. 

Vierailija
71/129 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee huoli-ilmoitus.

Hyvä ehdotus. Sano että vahemmat höperöjä/ dementoituneita . Ei ne muuten jakaisi. Myös joka tavarasta pitäkisi olla kuva tai todiste . 

Mitä varten kuva ja todiste? Jos alan tehdä kuolinsiivousta, niin miksi ihmeessä minun tavarat pitäisi kuvata ja niistä pitäisi olla joku todiste? Olen elossa ja saan kyllä tavarani antaa vaikka ihan kelle vaan. 

Vierailija
72/129 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko oikeasti jotain jota olisit halunnut ottaa vai nytkö vasta keksit, että kun sinä et halua niin velikään ei olisi saanut haluta. Sinulta kuitenkin kysyttiin ensin. 

Juuri sitä suomalaista kateutta. Ilmeisesti vanhemmillasi on omskotitalo ja tarkoitus muuttaa pikku kaksioon. Tavaroista on pakko luopua. 

Sanoinhan, että asia tuli niin yllättäen, että tulin vain surulliseksi. En arvannut, että ne jaetaan nyt pois sille joka vaan ottaa. Äitini ei sanonut, että ota tai jätä. Tottakai sielä oli paljon minulle myistoja tuovia esineitä ja osan olen heille aikanaan ostanutkin. Kuten äitini pois antaneen kultaisen rannerenkaan. Ihan asuvat kerrostalossa ja eivät aijo muuttaa pois. 

Ap.

Anteeksi nyt, mutta miten rannerengas on antanut äitisi pois? Kuinka tämä käy

Niin lapsellinen huomautus. Oletko pilkkujen nussija ja vaanit täällä että saat sottaa suuta. 

Vierailija
73/129 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee huoli-ilmoitus.

Mistä syystä? Siitä, kun ovat alkaneet järjestellä asioitaan vanhuudenpäiviä varten?

Jos minun kohdalle olisi sattunut tekisin huoli ilmoituksen ,koska tuo on tavallaan kavallus. 

Ai veli kavalsi vanhemmiltaan tavaroita, kun heidän omasta pyynnöstään tuli ne ottamaan?

Vierailija
74/129 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veljesi käyttäytyi typerästi sinua kohtaan.

Kaatopaikalleko ne tavarat olisi pitänyt viedä?

Nin tai polttaa, vielä tyhmempää!

Mitä jos olisi vain asiallisesti neuvoteltu KAIKKIEN osapuolien kanssa. Että aiomme tässä lähiaikoina luopua tavaroista, miettikää ja jutelkaa keskenänne, mitä tavaroita haluatte pitää, loput sitten annetaan pois/viedään kaatopaikalle.

Vierailija
75/129 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee huoli-ilmoitus.

Sun mielestä veli kavalsi tavarat omilta vanhemmiltaan?

Vierailija
76/129 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enkä edes ymmärtänyt, että ihan korutkin olisi ollut jaossa. En olisi edes kehdannut kysyä niistä.Veljeni ei niillä edes tee mitään koska hän on ikuinen poikamies. Myyntiinhän ne varmaankin menevät. 

Ap.

Etkö ole veljesi kanssa missään tekemisissä? Soita tai mene käymään hänen luonaan ja selvitä asia. 

Emme ole erityisen läheisiä. Hän on asunut jo lähes 40 vuotta ihan pohjoisessa ja minä etelässä. On erakkoluonne. 

Ap.

Vierailija
77/129 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tietenkin tuo tavaroiden ottaminen olisi pitänyt mennä yhteisymmärryksessä elli lapset sopii keskenään miten paljon otetaan. Ei mennyt oikein.

Äiti Mikolle... Kysyin Liisalta, eikä hän halunnut ottaa mitään. Mikko sitten otti, kun Liisa ei halunnut. 

Vierailija
78/129 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on aina tosi mielenkiintoisa nää perinnönjaot. Itse olen tullut siihen lopputulokseen, että kieltäydyn perinnöstä, kun ja jos se aika koittaa. Ei kiinnosta vanhempien rahat, mökit ja kipot ja kupit. Sisarukset saavat pitää kaiken. 

Minulla on treveys ja vakituinen ympärivuotinen työpaikka. Se riittää. 

Vierailija
79/129 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos velikään ei olisi ottanut tavaroita niin mikä vääryys, kun tavarat löytyy kontista tai joltain serkulta. Nyyh nyyh.

Ota se puhelin käteen nyt ja soita veljellesi, että ja haluat ne rojut. Antaa ne varmaan mielellään. Ei vain ole kehdannut kieltäytyä, kun äiti on tyrkyttänyt, kun harvoin käy siellä. 

Vierailija
80/129 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nojaa, aika kummalliselta kuulostaa vanhempiesi käytös että tarjotaan kaikki ensin sinulle ja sitten veljelle, kun sinä et ottanut tavaroita. Olisi ollut parempi kertoa molemmille yhtä aikaa, että halutaan tavarasta eroon ja tulkaa MOLEMMAT jakamaan tavarat keskenänne (50/50). Tökerö prosessi, jonka sinä hävisit kun et ottanut mitään. Tökerö oli myös veljesi.

Perinnönjaossa usein paljastuu se oikea sisarusrakkauden taso. Monelle se tulee järkytyksenä.

Tässä vanhemmat suosivat ensin ap:tä veljen sijaan, ja nyt ap valittaa. 

Vanhemmat tiesivät tyttären olevan hienotunteisesti ja herkempi ja veljensä rohkeampi ja ehkä siis röyhkeämpi. Siksi oli hyvä kysyä tyttärektä ensin. Vaan tytär oli niin hienotunteinen ja arka, ettei tohtinut toist

Kehdannut? Vanhempi tyhjentää asuntoa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme