Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perhetyön tarjoama "apu",joku tulee istumaan sohvalle pariksitunniksi. Voiko tämä tosiaan mennä näin?

Vierailija
08.03.2025 |

Maanantaina olisi taas "apua" tulossa ja koko touhu tuntuu ihan vitsiltä.

Kommentit (754)

Vierailija
581/754 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä nytkään en oikein pysty keskittymään elokuvan katsomiseen. Tämä on ihan sitä, että vanhempana olet valppaana kokoajan. Ei ole sellaista aikaa 1,5 tuntia, että voisin vain olla. 

Moni vanhempi ei ymmärrä sitä, että elämä pyörii lapsen ja kodin ympärillä. Omista menoista on luovuttava. 

Huh, onneksi minulla on ollut lasten toinen vanhempi jakamassa arkea. Pystyin vauva-aikanakin lukemaan ja katsomaan elokuvia, omia menojakin oli. Ja vaikka myöhemmni erosimme, niin edelleen jaetaan vastuuta. Minun elämässäni on onneksi ollut aina muutakin kuin lapset ja koti. Ja tätä ketjua lukiessa ymmärrän entistä paremmin, miten tärkeää se on. Jos omat lapseni ikinä saavat lapsia, niin painotan heillekin, että omaa itseä ei saa hukata vanhemmuuden myötä. 

Vierailija
582/754 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yh-miehelle kelpo apu. Itse sain pildea perhetyöntekijältä. Lopetti kyllä kai perhetyöntekijän hommat siihen, tiedä vaikka olisi jäänyt kiinni. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/754 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle pitää olla ruokaa ja puhtaat vaatteet. Se on lapsen oikeus. Kenenkään lapsen ei tarvi elää liassa. Tai vaarallisen sotkuisessa kodissa. 

Vierailija
584/754 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on likainen koti, niin kaikki muut menot minimiin, ja vaikka kellosta aikaa sen 45 min. joka päivä kotitöihin. Siinä ehtii tiskaamaan tiskit, ja pesemään koneellisen pyykkiä. Imuroida hiukan. Kun on pieniä lapsia, niin en ehtinyt lukemaan yhtään kirjaa, katsomaan sarjoja iPadilta. Kaikki aika meni lapsien kanssa ollessa, ruoanlaittoon ja kotiöihin. Iltaisin olin niin väsynyt, että kaaduin sänkyyn.

En pysty enää lukemaan kirjoja, sen tuo pikkulapsiaika on tehnyt. Entisenä lukutuokkana sääli. Minusta on tullut puuhailija ja järjestäjä. 

Kuulostaa ahdistavalta. Itse mieluummin eläisin likaisessa ja sotkuisessa kodissa, kunhan vain en menettäisi lukemista ja muuta taidetta. 

Lapselle pitää olla tietty siisteystaso, jotta on terveellistä. Aikuiset eläkööt miten tykkää, mutta lapsel

Varmasti on näin, mutta aika kova hinta, jos vanhemman täytyy muuttua aivottomaksi kodinkoneeksi. Olisi aivan hirveää, jos pienten lasten vanhemmat kadottaisivat kokonaan kykynsä nauttia kulttuurista ja taiteesta - millaisia esimerkkejä he ovat silloin omille lapsilleen? Meillä lasten kanssa käydään yhdessä teatterissa, elokuvissa, museoissa, kaikki lukevat kirjoja... Olisi aivan hirveää, jos olisimme vain perustason askereita suorittava robottiperhe.

Vierailija
585/754 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä nytkään en oikein pysty keskittymään elokuvan katsomiseen. Tämä on ihan sitä, että vanhempana olet valppaana kokoajan. Ei ole sellaista aikaa 1,5 tuntia, että voisin vain olla. 

Moni vanhempi ei ymmärrä sitä, että elämä pyörii lapsen ja kodin ympärillä. Omista menoista on luovuttava. 

Huh, onneksi minulla on ollut lasten toinen vanhempi jakamassa arkea. Pystyin vauva-aikanakin lukemaan ja katsomaan elokuvia, omia menojakin oli. Ja vaikka myöhemmni erosimme, niin edelleen jaetaan vastuuta. Minun elämässäni on onneksi ollut aina muutakin kuin lapset ja koti. Ja tätä ketjua lukiessa ymmärrän entistä paremmin, miten tärkeää se on. Jos omat lapseni ikinä saavat lapsia, niin painotan heillekin, että omaa itseä ei saa hukata vanhemmuuden myötä. 

Minulla on ollut monintavoin rankkaa. Onhan tämä palstailu. Tähän jaksan keskittyä. Järkytyksenä tuli kyllä se, miten tarvitseva lapsi oli. Oma aika oli pois. Nyt olen tottunut siihen jo. Minusta on tullut puuhailija entisen introvertin pohdiskelijan sijaan. 

Mihinkään asiaan ei voi keskittyä tai syventyä, kun tulee keskeytys nopeasti. Minä teen monta asiaa yhtäaikaa. Ihan nornaalia on, että ruoka valmistuu hellalla (jauhelihat paistuu) ja käyn suihkussa siinä välissä. 

Vierailija
586/754 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on sosiaalitoimisto eikä siivousfirma. Osta sitä siivousta, jos tuntuu, että se on se juttu minkä vuoksi perheenä teillä menee päin helvettiä.

En ole lastensuojelun asiakas, ei tämä aihe minua henk.koht. koske. Ja omat lapseni ovat sitä paitsi jo kasvaneet lähes aikuisiksi. En vaan oikein ymmärrä tätä, että jos ihminen kuormittuu kotitöistä, niin miksi ratkaisuksi haetaan kotitöiden tekemistä. Kuulostaa enemmän minusta joltain 50-luvun emäntäkoulun asenteilta, joista ei vaan voida päästää irti.

t. se, jolle vastasit

Täysin samaa mieltä. Veronmaksajana olisin todellakin valmis kustantamaan enemmin konkreettista apua uupuneella vanhemmalle kun jotain keskusteluapua.

Kun ihminen on täysin loppu, niin silloin tulee ojentaa todellakin auttava käsi. Uskon, että monen lapsiperheen syöksykierteen saisi katkaistua sillä, että lastensuojelusta saisi samanlaista apua mitä vahvat tukiverkot omaavat perheet saavat isovanhemmilta tai muilta sukulaisilta / ystäviltä.

Vierailija
587/754 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on likainen koti, niin kaikki muut menot minimiin, ja vaikka kellosta aikaa sen 45 min. joka päivä kotitöihin. Siinä ehtii tiskaamaan tiskit, ja pesemään koneellisen pyykkiä. Imuroida hiukan. Kun on pieniä lapsia, niin en ehtinyt lukemaan yhtään kirjaa, katsomaan sarjoja iPadilta. Kaikki aika meni lapsien kanssa ollessa, ruoanlaittoon ja kotiöihin. Iltaisin olin niin väsynyt, että kaaduin sänkyyn.

En pysty enää lukemaan kirjoja, sen tuo pikkulapsiaika on tehnyt. Entisenä lukutuokkana sääli. Minusta on tullut puuhailija ja järjestäjä. 

Kuulostaa ahdistavalta. Itse mieluummin eläisin likaisessa ja sotkuisessa kodissa, kunhan vain en menettäisi lukemista ja muuta taidetta. 

Lapselle pitää olla tietty siisteystaso, jotta on terveellist

Kyllähän meilläkin piirretään ja musisoidaan. Käydään teatterissa ja elokuvissa. Ei sulje luovuutta pois. Päinvastoin sekaisuus on kaukana luovuudesta. 

Vierailija
588/754 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Ei ne tule sun kotitöitä tekemään.

Miksi ei? Ennen vanhaan kodinhoitaja tuli juurikin kotitöitä tekemään. 

Siksi, kun ei kuulu sosionomien koulutukseen eikä toimenkuvaan. Kodinhoitajien koulutus on lopetettu jo vuosikymmeniä sitten ja vakityössä olleet siirretty vanhusten hoitoon.

Kiva näille sosionomeille, että palkka juoksee tekemättä mitään. Varmasti myös parempi palkka kuin kodinhoitajalla.

Kaikki haluaa opiskella helppoihin töihin. Kukaan ei halua siivota tai tehdä kotitöitä. Hyödyttömiä jaarittelijoita piisaa.

Vierailija
589/754 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on sosiaalitoimisto eikä siivousfirma. Osta sitä siivousta, jos tuntuu, että se on se juttu minkä vuoksi perheenä teillä menee päin helvettiä.

En ole lastensuojelun asiakas, ei tämä aihe minua henk.koht. koske. Ja omat lapseni ovat sitä paitsi jo kasvaneet lähes aikuisiksi. En vaan oikein ymmärrä tätä, että jos ihminen kuormittuu kotitöistä, niin miksi ratkaisuksi haetaan kotitöiden tekemistä. Kuulostaa enemmän minusta joltain 50-luvun emäntäkoulun asenteilta, joista ei vaan voida päästää irti.

t. se, jolle vastasit

Täysin samaa mieltä. Veronmaksajana olisin todellakin valmis kustantamaan enemmin konkreettista apua uupuneella vanhemmalle kun jotain keskusteluapua.

Kun ihminen on täysin loppu, niin silloin tulee ojentaa todellakin auttava käsi. Uskon, että monen lapsiperheen sy

Onhan hoitoapu. Lapsi menee esim. puistoon perhetyöntekijän kanssa. Sinne on kova seula, ovat hyviä hoitajia. Lapsi oli hyvin tyytyväinen näistä hetkistä. Sain aikaa tehdä kotitöitä rauhassa. 

Tottakai siivouskin auttaa. Mutta kun kaikesta leikataan, niin onkohan siihen varaa. 

Vierailija
590/754 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. se, jolle vastasit

Kun ihminen on täysin loppu, niin silloin tulee ojentaa todellakin auttava käsi. Uskon, että monen lapsiperheen sy

Nimenomaan. Maalaisjärkikin sen sanoo, että tarvitaan isovanhempien korvike, joka tekee ja auttaa. Ilmeisesti maalaisjärki ei kuulu toimenkuvaan.

Vierailija
591/754 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan hoitoapu. Lapsi menee esim. puistoon perhetyöntekijän kanssa. Sinne on kova seula, ovat hyviä hoitajia. Lapsi oli hyvin tyytyväinen näistä hetkistä. Sain aikaa tehdä kotitöitä rauhassa. 

Tottakai siivouskin auttaa. Mutta kun kaikesta leikataan, niin onkohan siihen varaa. 

Miksi halutaan, että uupunut vanhempi käyttää energiansa juuri kotitöihin, kun lapsi on vieraan hoidossa, eikä toisin päin - että vanhempi ja lapsi voisivat viettää yhteistä aikaa ja nauttia siitä, kun vieras ihminen tekee kotitöitä? Ihan kuin kaikki muu olisi toisarvoista kuin ne kotityöt. Jopa perhe näköjään on kakkosena. Kunhan vaan äiti siivoaa! Todellakin kuulostaa ihan siltä 50-luvun emäntäkoululta.

Vierailija
592/754 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, välillä olin niin uupunut ja rikki vanhemmuudesta, että menin iltakirkkoon. Siellä oli lapsille oma kerho. Tämä oli omaa aikaa. Istuin tunnin ja tuijotin vain. 

Lapsille on myös harrastuksia, jolloin vanhempi saa omaa aikaa. Kaikki nämä harrastustoimintaa vetävät ihmiset kasvattavat muidenkin lapsia. Ei se helppoa ole. 

Vierailija
593/754 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi halutaan, että uupunut vanhempi käyttää energiansa juuri kotitöihin, kun lapsi on vieraan hoidossa, eikä toisin päin - että vanhempi ja lapsi voisivat viettää yhteistä aikaa ja nauttia siitä, kun vieras ihminen tekee kotitöitä? Ihan kuin kaikki muu olisi toisarvoista kuin ne kotityöt. Jopa perhe näköjään on kakkosena. Kunhan vaan äiti siivoaa! Todellakin kuulostaa ihan siltä 50-luvun emäntäkoululta.

siis tarkoitin että nauttia yhteisestä ajasta ja vieras tekisi ne kotityöt. Nyt kirjoitin vähän epäselvästi ja lause on mahdollista tulkita väärin..

Vierailija
594/754 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän asunto menee sotkuun kun lapsi on kotona. Jos on hoidossa on siistiä. Mitä tehdä?

Vierailija
595/754 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan kun sulla on tuollainen ilmainen luksuspalvelu käytettävissä hädän tullen, niin olepa kuule ihan hiljaa, äläkä arvostele muita vanhempia.

Mun vanhemmat asuvat 500 km päässä, eivätkä ole eläkkeellä. Mitä sä nyt ihan vakavissas ehdotat, että he jättävät työnsä ja tulevat sieltä "toiselta puolelta maailmaa" avuksi? 

Tuttavaperheessä sisko lensi Australiasta auttamaan, kun äidillä oli masennusta pikkulapsiperheessä. Mutta joo, jos ei olisi ollut isovanhempia kuviossa, niin sitten mies olisi jäänyt töistä palkattomalle.

Melkoiset säästöt teillä, jos mies voi tuosta vaan jättäytyä kuukausiksi palkattomalle.

Vierailija
596/754 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yh-miehelle kelpo apu. Itse sain pildea perhetyöntekijältä. Lopetti kyllä kai perhetyöntekijän hommat siihen, tiedä vaikka olisi jäänyt kiinni. 

Ei kai tämä voi olla totta? Eihän perhetyöntekijä voi noin toimia? Vai saako asiakkaan kanssa aloittaa seksisuhteen? 

Vierailija
597/754 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ihminen on täysin loppu, niin silloin tulee ojentaa todellakin auttava käsi. Uskon, että monen lapsiperheen syöksykierteen saisi katkaistua sillä, että lastensuojelusta saisi samanlaista apua mitä vahvat tukiverkot omaavat perheet saavat isovanhemmilta tai muilta sukulaisilta / ystäviltä.

Mikä ihme saa aikaan sellaisen syöksykierteen, että perheeseen pitää panna veronmaksajien maksama siivouspalvelu eikä muuta?

Vierailija
598/754 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kuvitellaan, että perhetyötä käytetään juuri uupumiseen? Kun se uupuminen ei avaa lastensuojelun asiakkuutta muutenkaan. Perhetyö on lastensuojelun väline, jolla hoidetaan ihan muita asioita.

Vierailija
599/754 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pyytänyt kunnan lasulta joskus (muutama vuosi sitten) apua jaksamisessa. Nykyään on kai hyvinvointialueita, joilta apua haetaan.

Anyways, ihan tosissani kerroin tapaamisessa, että auttaisi paljon, jos joku tulisi edes siivoamaan tai viettämään lasten kanssa iltapäivän leikkipuistossa tms. Nauroivat, että siivousapu pitää tilata muualta; ei ole sellaista palvelua.

Kyllä minua olisi auttanut paljon, että työpäivieni jälkeen, olisi ollut edes jonkinlaista apua kodinhoidon kanssa. Mutta ei lasun mielestä sellaista apua ole.

Vierailija
600/754 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen pyytänyt kunnan lasulta joskus (muutama vuosi sitten) apua jaksamisessa. Nykyään on kai hyvinvointialueita, joilta apua haetaan.

Anyways, ihan tosissani kerroin tapaamisessa, että auttaisi paljon, jos joku tulisi edes siivoamaan tai viettämään lasten kanssa iltapäivän leikkipuistossa tms. Nauroivat, että siivousapu pitää tilata muualta; ei ole sellaista palvelua.

Kyllä minua olisi auttanut paljon, että työpäivieni jälkeen, olisi ollut edes jonkinlaista apua kodinhoidon kanssa. Mutta ei lasun mielestä sellaista apua ole.

Mikä se syy lastensuojelun asiakkuuteen olisi ollut? Äiti haluaa ilmaisen siivoojan? Niinhän me kaikki. Lastensuojelussa ollaan kun vanhemmuudessa on vikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi