Lähetinkö sähköpostin ja tekstiviestin väärään aikaan? Voiko niitä muka lähettää väärään aikaan? Olen projektissa ja vastaan joskus myöhään
Lähetän työhön liittyviä sähköposteja joskus klo 23 - 03 välillä, koska teen usein sähköposteja vasta ennen nukkumaanmenoa. HUOM. Asioista jotka EIVÄT vaadi kiireellistä hoitamista tai toimimista.
Kaksi suomalaista yhteistyökumppania ovat valittaneet joskus illansuussa: tyyliin "pysäytin auton pientareelle ja aloin tutkia kertomaasi ongelmaa, vaikka ollaan tässä perheen kanssa menossa".
Tai "ei ole kiva saada viestejä viikonloppuna kun olen perheen kanssa". En pyytänyt nopeaa vastausta, eikä asia ollut kiireellinen.
Kukaan muualla maailmassa vastaanottava ei ole koskaan valittanut.
Aikanaan lähetin Whatsapp viestejä myös iltaisin, vastauksena johonkin tekniseen kysymykseen, tai jos oli jokin yksittäinen asia. Nyt olen lopettanut sen, koska olen ymmärtänyt, että joku voi loukkaantua.
Onko tässä Suomessa jokin sosiaalinen normi suomalaisten kesken, että se on jotenkin häiritsevää, tai asiatonta? Onko minulta jokin jäänyt ymmärtämättä?
Viestissä EN ole pyytänyt nopeaa reagointia tai vastausta, koska jos on hätätilanne niin soitan päivällä klo 8-18 välillä.
Olen ymmärtänyt että jokainen on vastuussa omien viestiensä katsomisesta ja vastaamisesta, ei niiden lähettäjä.
Itsellä on kansainvälinen työ, ja saan viestejä 24/7 ja vastaan omiin viesteihini kun niille on itselle sopiva aika. Minua ei haittaa saada viestejä erilaisiin aikoihin, ei edes tekstareita. Osaan pitää puhelimen äänettömällä ja kiinni.
Olenko nyt jonkun rajattoman uhriutujan uhri? En haluaisi kokea tulevani kontroloiduksi.
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Koet ahdistavana sen, että kykene olemaan katsomatta niitä viestejä? Miksi katsot? Itseaiheutettu ahdistuneisuus!
Anna minun lähettää viestini silloin kun minulle sopii, kiitos.
Ap
Meillä kansainvälisessä yrityksessä on ohjeena, että lähetä viestit ajastetusti ns. virka-aikana, jos viestilläsi ei ole kiire. Ja kun saat viestin koska tahansa, on aikaa 2 tuntia siihen vastata. Tätä ohjetta osaa noudattaa noin 2000 ihmistä Suomessa ja pitkin Eurooppaa, muutama Intiassakin. Kunnioitamme toistemme työtä ja toisaalta vastaamme heti, kun meitä tarvitaan.
Ap saisi pomolta ensin huomautuksen ja sen jälkeen pääsisi 2 tunnin mittaiseen koulutukseen, jossa opetettaisiin ja varmistettaisiin, että hän osaa ajastetun viestin lähettämisen.
Vierailija kirjoitti:
Itse vastaan näille aina, että pistäppä se työpuhelin pois kun olet perheen kanssa.
Juuri näin, kuin jotain 5-vuotiasta pitää neuvoa.
Mä olen töissä ma-pe klo 8-16, jos laittaa viestiä muuna aikana, vastaan siihen seuraavana työpäivänä, kun ehdin. Missään projektissa, joita itse vedän, ei tehdä päätöksiä tuon työajan ulkopuolella tai vastata sähköposteihin/viesteihin muutenkaan työajan ulkopuolella. Työaika tehdään töitä, vapaa-aikana ei pidä töitä tehdä. Jos esimerkiksi muistaa jonkun asian tai keksii ratkaisun avoimeen kysymykseen muulloin kuin työaikana, kannattaa se kirjoittaa itselleen muistiin seuraavaa työpäivää varten. Itse olen ohjeistanut kaikkia projekteissa mukana olijoita ottamaan sähköpostista automaattisen päivityksen pois työajan ulkopuolella.
Ei viestejä avaamatta tiedä onko asialla tulipalokiire vai ei. Etenkin jos on projekti jossa on paljon porukkaa ja ulkopuolisiakin mukana niin jotkin asiat ei voi odottaa, koska silloin projekti voi venyä päiviä ellei viikkoja.
Voithan sä ajastaa viestit ap, seuraavaan aamuun klo 8.00.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koet ahdistavana sen, että kykene olemaan katsomatta niitä viestejä? Miksi katsot? Itseaiheutettu ahdistuneisuus!
Ap
Meillä kansainvälisessä yrityksessä on ohjeena, että lähetä viestit ajastetusti ns. virka-aikana, jos viestilläsi ei ole kiire. Ja kun saat viestin koska tahansa, on aikaa 2 tuntia siihen vastata. Tätä ohjetta osaa noudattaa noin 2000 ihmistä Suomessa ja pitkin Eurooppaa, muutama Intiassakin. Kunnioitamme toistemme työtä ja toisaalta vastaamme heti, kun meitä tarvitaan.
Ap saisi pomolta ensin huomautuksen ja sen jälkeen pääsisi 2 tunnin mittaiseen koulutukseen, jossa opetettaisiin ja varmistettaisiin, että hän osaa ajastetun viestin lähettämisen.
Ei kuulosta uskottavalta. Kansainvälisissä yrityksissä on sääntö eikä poikkeus, että kaikki vastaavat viesteihin omana virka-aikanaan ja se tarkoittaa sitä, että joka aamu on sähköposteja, kun Kiinassa ja Yhdysvalloissa on postitettu omana uniaikana eli heidän virka-aikanaan. Tuossa ei ole yhtään mitään ihmeellistä ja se joka stressaantuu asynkronisesta viestinnästä ei kuulu työelämään. Huh huh, varmaan aika paljon muutakin vikaa pääkopassa.
Kansainvälisessä työssä töitä ja vaikka kokouksia voi olla aikaerosta johtuen myös yöllä ja viestejä pitää lähetellä tiimeille, joissa osa ihmisistä on jatkuvasti tai käymässä eri mantereilla eli väistämättä niitä tulee myös huonoon aikaan. Silloin pitää itse ymmärtää olla kyttäämättä niitä yökaudet. Toki kaikilla ei ole näin ja silloin kannattaa tyytyä työaikaan tai ajastaa vaikka voisivat nämä ihmiset ja heidän työnantajansa sopia pelisäännöistä eli, että sähköposteja ei tarvitse seurata vapaa-ajalla ja tarvittaessa otetaan yhteyttä tietyllä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei viestejä avaamatta tiedä onko asialla tulipalokiire vai ei. Etenkin jos on projekti jossa on paljon porukkaa ja ulkopuolisiakin mukana niin jotkin asiat ei voi odottaa, koska silloin projekti voi venyä päiviä ellei viikkoja.
Tulipalokiireessä soitetaan ja sähköpostinkin voi erikseen merkitä kiireelliseksi, jos se sellainen on. Paskan firman merkki tosin, jos koko ajan on jossakin asiassa tuli hännän alla ja stressi päällä.
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä lähettelen sähköposteja ihan huoletta mihin aikaan tahansa. En tosin yöllä tee töitä, mutta joskus 20-22 välillä saatan laittaa. Olen töissä yliopistossa, joten asia on ihan normaalia. En todellakaan odota kenenkään vastaavan heti. En odota sitä aamulla kahdeksaltakaan, kun ei kaikki aloita työpäiväänsä niin aikaisin. En ymmärrä ihmisiä, joilla on työsähköpostin ilmot päällä henk. koht. puhelimessa. Oma vikanne. Sama whatsapp-viesteissä. Viestien idea (verrattuna soittamiseen) on juurikin se, että asiaa ei tarvitse olla lähettäjän ja vastaanottajan samaan aikaan hoitamassa.
MInä taas en vastaa viesteihin, jotka on lähetetty klo 19.30 - 6.30 välillä. Niitä ei minulle ole, en edes avaa niitä. Jos jokun katsoo asiakseen ottaa yhteyttä öisin, niin minua ei pätkääkään kiinnosta viestinsä sisältö. Lisäksi minulle on turha soitella, että hei, laitoin meiliä viime viikolla ja tarvitsen vastauksen asap. Vastaan, että lähetä meili uudestaan, se menee työjonoon, katsotaan ensi viikolla, voiko sille tehdä jotain.
Puolensa ja puolensa. Olet oikeassa siitä, että vastaanottaja itse on vastuussa siitä, lukeeko oman työaikansa ulkopuolella työviestejä, ja kuinka reagoi niihin. Henkilöillä voi kuitenkin myös olla tilanne, että oman muun työnsä takia joutuu katsomaan tuleeko kiireellisiä tehtäviä työajan ulkopuolella. Tällöin sinunkin viestejä voi olla pakko seurata, eikä ehkä hahmota niistä oikein ettet tarkoita niitä kiireelliseksi, vaikka työajan ulkopuolella niitä laitat. Riippuen miten asiakas-toimittaja suhteet menee, henkilöt voivat myös tuntea painostusta reagoida sinuun.
Toimintasi joka tapauksessa koetaan siis häiritseväksi. Whatsapp-viestien osalta oletkin jo huomannut muuttaa toimintaasi. Sähköpostienkin osalta voisit oikeasti harkita ajastamista, jotta saat itse hoidettua asiat milloin sinulle sopii, mutta ne lähetetään vasta työaikana. Onko se sinulle niin iso periaateasia, että sinun on nimenomaan saatava viesti lähetetyksi ja vastaanotetuksi työajan ulkopuolella, vaikka on tullut selväksi että se aiheuttaa negatiivisia ajatuksia sinusta ja siten myös sinun työnantajayrityksestäsi.
Kuka lähtee työpuhelimen kanssa lomalle ja pysähtyy vielä lukemaan kesken matkan työsähköpostejaan? Sähköposteja voi lähettää vaikka aamuyöllä, vastaanottaja lukee sitten kun itselle sopii.
Tekstiviestejä en lähettäisi työajan ulkopuolella, koska ne tuntuvat sähköpostia kiireisemmiltä.
Jokainen on vastuussa omasta työajastaan ja ajankäytöstään. Ei tulisi mieleenkään alkaa lukea tai vastailla työviesteihin, jos en ole työajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Näyttää siltä, että yrityksessänne on jokinlainen sääntö, että on vastattava 2 tunnin sisällä, siksi ymmärrän teidän talon tavan ajastaa viestejä.
Itse olen kuitenkin yrittäjä, enkä koskaan odota nopeita vastauksia, koska jos tarvitsen vastauksen heti, niin soitan puhelimella ns. maan virka-ajan puitteissa.
Kaikki työ- ja siihen liittyvät asiat hoidetaan aina vain työ-/virka-aikana. Aina. Itse kun pääsen töistä, varmistan että kaikki on tehty ja suljen puhelimen seuraavan työvuoron alkamiseen asti. Sähköpostia en työssäni käytä.
Eli ap:lle vinkiksi, järjestä 1-on-1 tämän alaisen kanssa ja selvitä hänelle miten asian laita on. Jos hän ei ole alaisesi, kerro esimiehelle että saat passiivisaggressiivista viestiä kollegalta siitä, että hän itse kyttää viestejään työaikojen ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä lähettelen sähköposteja ihan huoletta mihin aikaan tahansa. En tosin yöllä tee töitä, mutta joskus 20-22 välillä saatan laittaa. Olen töissä yliopistossa, joten asia on ihan normaalia. En todellakaan odota kenenkään vastaavan heti. En odota sitä aamulla kahdeksaltakaan, kun ei kaikki aloita työpäiväänsä niin aikaisin. En ymmärrä ihmisiä, joilla on työsähköpostin ilmot päällä henk. koht. puhelimessa. Oma vikanne. Sama whatsapp-viesteissä. Viestien idea (verrattuna soittamiseen) on juurikin se, että asiaa ei tarvitse olla lähettäjän ja vastaanottajan samaan aikaan hoitamassa.
MInä taas en vastaa viesteihin, jotka on lähetetty klo 19.30 - 6.30 välillä. Niitä ei minulle ole, en edes avaa niitä. Jos jokun katsoo asiakseen ottaa yhteyttä öisin, niin minua ei pätkääkään kiinnosta viestinsä sisältö. Lisäksi minulle on turha soitella, että hei, lait
No nyt menee vielä villimmäksi, että ei edes avata sähköposteja jotka tulevat virka-ajan ulkopuolella :D mahtaa olla tärkeä työ jos on varaa tuollaiseen valikointiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei kuulosta uskott
Mistä ihmeestä keksit, että kun lähettää meilin, se menee samantien kaikille 2000 työntekijälle? Totta kai projektissa tiedetään, että tässä on mukana kaksi saksalaista, kaksi suomalaista, yksi intialainen ja asiakas on Tanskasta. Silloin "virka-aika" on yhdessä päätetty aikaikkuna, jolloin vietit kulkevat ja pidetään palavereja ja jos tuon ajan ulkopuolella tulee viestejä, niin tietää, että siihen tulee vastata.
Miten pidät palavereja sen USA:laisen kollegan kanssa? Vai oletko koskaan edes ollut mukana kansainvälisissä hankkeissa?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen töissä ma-pe klo 8-16, jos laittaa viestiä muuna aikana, vastaan siihen seuraavana työpäivänä, kun ehdin. Missään projektissa, joita itse vedän, ei tehdä päätöksiä tuon työajan ulkopuolella tai vastata sähköposteihin/viesteihin muutenkaan työajan ulkopuolella. Työaika tehdään töitä, vapaa-aikana ei pidä töitä tehdä. Jos esimerkiksi muistaa jonkun asian tai keksii ratkaisun avoimeen kysymykseen muulloin kuin työaikana, kannattaa se kirjoittaa itselleen muistiin seuraavaa työpäivää varten. Itse olen ohjeistanut kaikkia projekteissa mukana olijoita ottamaan sähköpostista automaattisen päivityksen pois työajan ulkopuolella.
Keksin ratkaisun esimerkiksi viikonloppuna tai yöllä, niin miksi en lähettäisi viestiä heti! Saan asian heti hoidettua ilman muistilappuja! Luotan ihmisten itselleen asettamiin rajoihin. Itsellänikin on rajat vastata, ja ne toimivat.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MInä taas en vastaa viesteihin, jotka on lähetetty klo 19.30 - 6.30 välillä. Niitä ei minulle ole, en edes avaa niitä. Jos jokun katsoo asiakseen ottaa yhteyttä öisin, niin minua ei pätkääkään kiinnosta viestinsä sisältö. Lisäksi minulle on turha soitella, että hei, lait
Teetkö samoin myös paperisten kirjeiden kanssa vai ainoastaan elektronisten (sähköposti)?
Mitä hittoa. Jos näin on niin sitten sinä käytät ensimmäiset pari tuntia maanantaina sähköpostien läpi käymiseen - mikä tuossa ahdistaa? Voit laittaa työpuhelimen kiinni tai äänettömälle työpäivän päätteeksi, eikä sähköposteistakaan ole välttämätöntä pitää ilmoituksia päällä. Itse en hoida työasioita kuin tietokoneella, ja se tarkoittaa sitä että sähköpostittelijat joutuvat odottamaan
Kauheaa jos olisi tuollaisia alaisia, jotka ahdistuvat ja kaatuvat ojaan vinkumaan siitä, että sähköpostikansiossa on 5 avaamatonta viestiä. Huhheijaa...