Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruotsin radiossa: "Olen niin kyllästynyt pariskuntiin, kaikki on heille puolet halvempaa"

Vierailija
06.03.2025 |

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/sa-fixar-du-ekonomin-som-singel

Radio-podcast mutta tuo viesti on kyllä puheenarvoinen aihe. Muitakin yksineläviä jotka kyllästyneitä siihen miten pariskunnat pystyy jakamaan lähes kaikki kustannukset ja siten kaikki heille puolet halvempaa`?

Kommentit (187)

Vierailija
81/187 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää jotka ehdottaa kaverieden kanssa yhteenmuuttamista. Ei se toimi itseni kohdalla, koska lähes kaikki kaverini ovat parisuhteissa. Vai mitä te parisuhteessa olevat ajattelisitte, jos kaverinne muuttaisi teille kolmanneksi pyöräksi asumaan?

Etsit ihan kämppiksen, eipähän tuu pilattua ystävyyttä yhdessäasumisella. Ja mitä useampi kämppis, sitä edullisemmaksi tulee!

Luuletko etten ole kokeillut? En suosittele. Kaikilla on omat tapansa ja siisteystottumuksensa ja kaikkia vituttaa toiset kämppikset ja heidän vieraansa.

Samahan se on parisuhteessakin. Kompromissejä on tehtävä, ja opeteltava sietämään toisen tapoja, sukulaisia ja kavereita.

Ei ole ollenkaan sama. Pariskunta lähtökohtaisesti rakastaa toisiaan ja osapuolet HALUAVAT jakaa elämänsä ja kotinsa juuri toistensa kanssa. Kämppiksillä ainoa syy asua yhdessä on lähtökohtaisesti rahan säästäminen tai se että ei ole varaa muuhun. Kyllä kämppiselämässä hermot kiristyvät huomattavasti enemmän kuin terveessä parisuhteessa.

Vierailija
82/187 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on täysin käsittämätöntä paskaa. Nykyään tämmöiset itsestään selvät asiat tosiaan otetaan jotenkin sortona. Asut yksin, maksat yksin kaikki kulut. Ajat yksin, maksat yksin kaikki kulut. Kylläpä yhteiskunta sortaa. Joo. On. Iso. Vääryys.

Jos tuntuu kalliilta, niin aina voi hankkia sen kämppiksen tai kyytiläisen. Tai ainakin yrittää sitä. Jos se ei onnistu, niin ei se nyt ole mun, eikä yhteiskunnan vika.

Minä muutin vasta reilusti yli kolmekymppisenä omaan asuntoon. Sitä ennen olin asunut erilaisissa kommuunivirityksissä ja kimppakämpissä yli 10 vuotta. Olenko mä nyt jollekin velkaa siitä, että hän ei ole ollut valmis tekemään vastaavaa uhrausta omaan asumismukavuuteensa? Ei sillä, oli kämppiksistä kyllä seuraakin ja hyviä puolia, mutta en mä enää ehkä jaksaisi kimppakämppää ja suurin syy näihin viritelmiin oli todellakin raha. Kyllä siinä vuosien saatossa säästi varmasti jo käsirahan kämppään pelkästään tällä "puolitetulla" vuokralla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/187 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa katkeruutta.

Vierailija
84/187 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää jotka ehdottaa kaverieden kanssa yhteenmuuttamista. Ei se toimi itseni kohdalla, koska lähes kaikki kaverini ovat parisuhteissa. Vai mitä te parisuhteessa olevat ajattelisitte, jos kaverinne muuttaisi teille kolmanneksi pyöräksi asumaan?

Yhdet tutut asuu näin, ovat vuokranneet kimppaan kolmion. Yhdessä huoneessa pariskunta ja toisessa huoneessa kolmas pyörä.

Mikä tässä on ongelmana?

Harvinainen tilanne. Voin sanoa, että monikaan ei suostuisi tuollaiseen järjestelyyn.

Vierailija
85/187 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitaan parisuhdevero.

Vanhanpiian verosta aikanaan päästiin eroon, eikö se riitä. Eikä lapsia lapsilisillä elätetä.

Vierailija
86/187 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin kolme kuukautta sitten miehestäni ja jäin asumaan entiseen yhteiseen asuntoon. En kyllä allekirjoita sitä, että elämä olisi kallistunut puolella. Pelkäsin sitä etukäteen, mutta niin ei käynyt. Totta kai asuntolaina ja vastike pitää maksaa nyt yksin, mutta kaikki muut kustannukset ovat laskeneet reilusti. Ruokaan menee ehkä 30 % siitä, mitä ennen kahden hengen taloudessa. Sähkölaskut ovat laskeneet reilusti. Samoin veden kulutus on vain pieni osa aiemmasta. Olen siis vuosikausia maksanut oman kulutukseni lisäksi osan eksäni kulutuksesta.

Minulla ei jää rahaa nykyisin yhtään sen vähempää käyttöön kuin ennen vaan oikeastaan päinvastoin. Veikkaan että tilanne on monen naisen kohdalla tämä. Ruuat maksetaan puoleksi, vaikka toinen syö huomattavasti enemmän. Samoin maksetaan toisen sähköä vievien laitteiden kulutusta ja meillä vielä toisen maraton suihkuja. Ei ole halpaa olla parisuhteessa!

Vierailija
87/187 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinkkunaisena elämä on halvempaa kuin parisuhteessa. Sinkkuna maksat vain oman kulutuksen mutta parisuhteessa elätät usein itseäsi varakkaampaa miestä joka syö kolme kertaa enemmän kuin itse, lotraa vettä tuplasti enemmän ja jättää kaikki sähkölaitteet turhaan päälle. 

Vierailija
88/187 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä ihan talousnobelin arvoinen keskustelunaihe, jösses! ROFL!

Entäpä jos on polyamorinen suhde jossa onkin kolme ai neljä henkilöä? Sitten on vielä HALVEMPAA!

Vierailija
89/187 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa kuinka parisuhteessa elävät tulevat kaakattamaan, kuinka muka ei ole sinkun elämä yhtään kalliimpaa.

Vierailija
90/187 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvitaan parisuhdevero.

Vanhanpiian verosta aikanaan päästiin eroon, eikö se riitä. Eikä lapsia lapsilisillä elätetä.

Pitäisi tuoda takaisin.

Vierailija
91/187 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halpa yksiö 560-700 halpa kaksio 650-700...vuokrat.

Vierailija
92/187 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä tarvi miettiä kuin asunnon ostoa. Jos pariskunnalla varaa 400k asuntoon, yksinelävällä samantuloisella ehkä korkeintaan 180k asuntoon. Pitää huomioida että kaikki kustannukset kuten sähkö, vesi, netti, vastike jne tulee yksinelävällä yksin maksettavaksi.

Yksineläjällä on todennäköisesti pienempi asunto kuin pariskunnalla, saati sitten perheellä. Siten myös halvempi vastike. Vesimaksu määräytyy yleensä henkilömäärän mukaan. Netti on ainakin meillä molemmilla omaan puhelinliittymään sidottu. 

Yksiön vuokra täällä vähintään 500 ja kaksion 650 euroa. Paljon halvemmaksi tulee asua kahdestaan kaksiossa kuin yksin yksiössä.

No muuta sitten jonkun kaverisi

Lainaus:*Miksei pariskunta muuta yhteen toisen pariskunnan kanssa? Säästäisivät kaikki asumiskuluissa. Ai mutta eihän pariskunnan elämään voi mitään vieraita ihmisiä tunkea, sinkku sen sijaan voi hyvin asua jonkun lehti-ilmoituksella löydetyn tyypin kanssa, ei ole niin väliä.*

Siksi, että pariskunnat eivät tässä ketjussa itke sitä, kuinka toiset pääsevät halvemmalla.

Vierailija
93/187 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedostan sen että yksinasuvana maksan enemmän elämisestäni, sen takia en kuluta rahaa mihinkään ylimääräiseen vaan sijoitan kaiken ylimääräisen. Yksinasuminen yleistyy jatkuvasti ja nykyisin pohjoismaissa noin puolet kotitalouksista on yhdenhengentalouksia, kyllähän yhteiskunta varmaan joskus muuttuu siten että yksinasuva saa verohelpotuksia yms asiaan. 

M34

Vierailija
94/187 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä ihan talousnobelin arvoinen keskustelunaihe, jösses! ROFL!

Entäpä jos on polyamorinen suhde jossa onkin kolme ai neljä henkilöä? Sitten on vielä HALVEMPAA!

Totta.

Vierailija
95/187 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pariskunnan menot ei itse asiassa ole kovinkaan paljon pienemmät kuin kahden yksinasujan menot. Toisaalta omin menoihinsa voi sinkkukin vaikuttaa aika paljon. 

Elämäni on kaikkein edullisinta juuri nyt, kun asun yksin vanhassa omakotitalossa maaseudulla. Auto on välttämättömyys työmatkojen vuoksi, mutta oli minulla autokaupungissakin, asuessani parisuhteessa.

Lapsiperheaikaan rahat oli aina loppu, vaikka meitä oli kaksi töissä olevaa. Nyt raha riittää, ja jää säästöönkin, vaikka elän aika leveästi.

Vierailija
96/187 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erosin kolme kuukautta sitten miehestäni ja jäin asumaan entiseen yhteiseen asuntoon. En kyllä allekirjoita sitä, että elämä olisi kallistunut puolella. Pelkäsin sitä etukäteen, mutta niin ei käynyt. Totta kai asuntolaina ja vastike pitää maksaa nyt yksin, mutta kaikki muut kustannukset ovat laskeneet reilusti. Ruokaan menee ehkä 30 % siitä, mitä ennen kahden hengen taloudessa. Sähkölaskut ovat laskeneet reilusti. Samoin veden kulutus on vain pieni osa aiemmasta. Olen siis vuosikausia maksanut oman kulutukseni lisäksi osan eksäni kulutuksesta.

Minulla ei jää rahaa nykyisin yhtään sen vähempää käyttöön kuin ennen vaan oikeastaan päinvastoin. Veikkaan että tilanne on monen naisen kohdalla tämä. Ruuat maksetaan puoleksi, vaikka toinen syö huomattavasti enemmän. Samoin maksetaan toisen sähköä vievien laitteiden kulutusta ja meillä vielä toisen maraton suihkuja. Ei ole halpaa olla parisuhteessa!

Samat kokemukset, olen saanut tuhansia euroja säästöön kun heitin eksän pihalle. Kallis elätti oli. 

Vierailija
97/187 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä parisuhteessa kyllä tarvitaan 2 tv.tä, 2 autoa ja isompi jääkaappi +pakastin Pyykkiä pestään 2x enemmän kuin sinkkuaikana. Joissakin asioissa säästää esim. Hesari. 2 vessaakin olisi hyvä olla olemassa. Sinkku voi mennä vessaan ilman että koskaan tarvii jonottaa.

Vierailija
98/187 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä parisuhteessa kyllä tarvitaan 2 tv.tä, 2 autoa ja isompi jääkaappi +pakastin Pyykkiä pestään 2x enemmän kuin sinkkuaikana. Joissakin asioissa säästää esim. Hesari. 2 vessaakin olisi hyvä olla olemassa. Sinkku voi mennä vessaan ilman että koskaan tarvii jonottaa.

Kukaan normaali ei tarvitse parisuhteen takia kahta TV:tä. Kertoo jostain sairaasta riippuvuudesta, jos kaksi TV:tä oli pakolliset.

Vierailija
99/187 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä yksinasuvilla on puolta enemmän vapautta. 👍😊. 

Ja puolta vähemmän vitutusta.

Vierailija
100/187 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä tarvi miettiä kuin asunnon ostoa. Jos pariskunnalla varaa 400k asuntoon, yksinelävällä samantuloisella ehkä korkeintaan 180k asuntoon. Pitää huomioida että kaikki kustannukset kuten sähkö, vesi, netti, vastike jne tulee yksinelävällä yksin maksettavaksi.

Yksineläjällä on todennäköisesti pienempi asunto kuin pariskunnalla, saati sitten perheellä. Siten myös halvempi vastike. Vesimaksu määräytyy yleensä henkilömäärän mukaan. Netti on ainakin meillä molemmilla omaan puhelinliittymään sidottu. 

Yksiön vuokra täällä vähintään 500 ja kaksion 650 euroa. Paljon halvemmaksi tulee asua kahdestaan kaksiossa kuin yksin yksiössä.

Siksi, että pariskunnat eivät tässä ketjussa itke sitä, kuinka toiset pääsevät halvemmalla.

Luet ilmeisesti sitten jotain muuta keskustelua kuin minä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan