Alkoholismi itse aiheutettu sairaus
Ihminen ei synny alkoholistiksi, se itse aiheutettu juomalla. Oletko samaa mieltä? Kerro mitä mieltä ja ajatuksia herättää alkoholismi sairaus.
Kommentit (195)
Vierailija kirjoitti:
Olen pitkän linjan hoitaja. Enää ei pullon kirkasta päivässä juovia juuri ole, enemmän sekakäyttäjiä. Mutta eniten näinä vuosina on alkoholin käyttöä lisänneet ikäihmiset. Jäädään eläkkeelle ja siitä se lähes päivittäinen tissuttelu alkaa. On ihan tavallista että myös suuri osa 75-80 vuotiaitten tapaturmista johtuu juomisesta. Sitä ei uskokkaan kuinka moni mummo ja pappa juopottelee eikä omaiset tiedä/aavista mitään.
Eli nuo vanhukset ovat vielä eläkeiässä hankkineet itselleen alkoholismigeenin.
Ehkä tuollaisiakin tapauksia on, minä en tosin tunne ainuttakaan vaikka olen itsekin jo vanhus.
Niin, ap. Miten suuri viisautesi teki jonkun elämää paremmaksi?
Jos ihminen voi hyvin, miksi ihmeessä aiheuttaisi silloin itselleen alkoholismin? Jos ihminen voi huonosti, silloin alkoholismin aiheuttaminen itselleen on mahdollista. Sohvatohtorina sanon, että alkoholismi vaatii jotain epätervettä taustalleen
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole sairaus ensinkään. Juominen on oma vain valinta eikä mikään virus, bakteeri, syöpä, autoimmuunijuttu ja mitä näitä nyt on.
Kyllä se sairaus on vaikka sinä et asiasta mitään tiedäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole sairaus ensinkään. Juominen on oma vain valinta eikä mikään virus, bakteeri, syöpä, autoimmuunijuttu ja mitä näitä nyt on.
Juomalla saa itsensä alkoholistiksi. Jos alkoholisti ei itse näe juomisessaan mitään ongelmaa, niin mitään muutosta ei tapahdu. Sotkee läheistensä elämän.
Kaikki päihde ongelmat johtuvat lapsuudesta kun sen lapsen lapsuuden ajan perustarpeista on tingitty ja perheessä on ollut erilaisia ongelmia eikä niihin ole kukaan puuttunut. Lapsi on niin kuin jäänyt heitteille ilman turvallisia vanhempia ja on joutunut ottamaan vastuuta liian aikaisin omasta elämästään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juomalla saa itsensä alkoholistiksi. Jos alkoholisti ei itse näe juomisessaan mitään ongelmaa, niin mitään muutosta ei tapahdu. Sotkee läheistensä elämän.
Ei vaan se joka sotkee elämänsä joka ottaa alkoholistin elämäänsä ja miksi. Kamalinta sitten syyllistää ja syyttää sitä holistia kun se ei väkisin muuttunutkaan oman mieleiseksi.
Kenenkään ihmisen ongelmia ei poista syyllistämällä sitä ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sellainen sotkee joka ei ole riippuvainen läheisistään eikä tuhoa kenenkään elämää. Ei ole velkaa kenellekkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pitkän linjan hoitaja. Enää ei pullon kirkasta päivässä juovia juuri ole, enemmän sekakäyttäjiä. Mutta eniten näinä vuosina on alkoholin käyttöä lisänneet ikäihmiset. Jäädään eläkkeelle ja siitä se lähes päivittäinen tissuttelu alkaa. On ihan tavallista että myös suuri osa 75-80 vuotiaitten tapaturmista johtuu juomisesta. Sitä ei uskokkaan kuinka moni mummo ja pappa juopottelee eikä omaiset tiedä/aavista mitään.
Ehkä tuollaisiakin tapauksia on, minä en tosin tunne ainuttakaan vaikka olen itsekin jo vanhus.
Se geeni on ollut heillä jo syntymästä, mutta työ tai muu aktiviteetti pitänyt erossa pullosta. Viruskin voi olla ihmisessä vuosikymmeniä oireilematta, jos olosuhteet oireilulle eivät ole otolliset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se geeni on ollut heillä jo syntymästä, mutta työ tai muu aktiviteetti pitänyt erossa pullosta. Viruskin voi olla ihmisessä vuosikymmeniä oireilematta, jos olosuhteet oireilulle eivät
alkoholismin selittäminen pelkillä perintötekiöjillä on aika yksinkertaistavaa
Näinhän se on. Paapomista kaipaavia reppanoita.
Voi voi, miten vähän av-kansa tietää riippuvuussairauksista, mutta onneksi vahva mutu korvaa tiedon puutteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se geeni on ollut heillä jo syntymästä, mutta työ tai muu aktiviteetti pitänyt erossa pullosta. Viruskin voi olla ihmisessä vuosikymmeniä oireilematta, jos olosuhteet oireilulle eivät
Se geeni ei kaada sitä viinaa kenenkään kurkusta alas. Sen tekee se alkoholisti ihan itse.
Suvussa on alkoholisteja ja olen tehnyt jo ajat sitten päätöksen etten käytä alkoholia iloon, suruun tai "rentoutumiseen".
Ei mitään jouluviinoja tai työpäivän jälkeen vakiolasi viiniä tai viikonloppuna vakiopullo viiniä pihvin kanssa.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se geeni on ollut heillä jo syntymästä, mutta työ tai muu aktiviteetti pitänyt erossa pullosta. Viruskin voi olla ihmisessä vuosikymm
Se geeni ei kaada sitä viinaa kenenkään kurkusta alas. Sen tekee se alkoholisti ihan itse.
Suvussa on alkoholisteja ja olen tehnyt jo ajat sitten päätöksen etten käytä alkoholia iloon, suruun tai "rentoutumiseen".
Ei mitään jouluviinoja tai työpäivän jälkeen vakiolasi viiniä tai viikonloppuna vakiopullo viiniä pihvin kanssa.
-ohis
ylemmyydentunne on ainoa ilo mitä tarvitsee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole sairaus, se on addiktio. Ihminen päättää elämäntyylinsä itse. Omaa syytähän se on.
Aivan. Ja addiktio on ICD tautiluokituksen mukaan riippuvuussairaus. Eli vaikka lääkäritkin allekirjoittaa sen sairaudeksi niin täällä meidän sohvatohtorit taas loistaa.
Kelan takia tehty noin.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei koskaan elämässään aloita juomista, ei ole alkoholisti. Ei edes raitis alkoholisti. Siinä mielessä se on täysin itseaiheutettu tila, eikä mikään mikä ihmisessä joko on tai ei ole.
Siitä ollaankin sitten useampaa mieltä, onko kerran alkoholisti aina alkoholisti, vaikkei joisi vuosikymmeniin pisaraakaan. Minusta ei, vaikka riski sellaiseksi päätymiseen uudelleen on suuri.
Alkoholisti on aina alkoholisti oli juomatta tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki päihde ongelmat johtuvat lapsuudesta kun sen lapsen lapsuuden ajan perustarpeista on tingitty ja perheessä on ollut erilaisia ongelmia eikä niihin ole kukaan puuttunut. Lapsi on niin kuin jäänyt heitteille ilman turvallisia vanhempia ja on joutunut ottamaan vastuuta liian aikaisin omasta elämästään.
Ei niistä kaikista silti alkkiksia tule. Se vaatii sen, että tekee valinnan alkaa kaataa viinaa kurkusta alas kiihtyvällä tahdilla.
Mielenkiintoista keskustelua. Riippuvuussairauksien taustallahan tyypillisesti on altistavien geenien lisäksi nuoruus, jossa lapsi on jäänyt yksin vaikeiden tunteiden kanssa. Tällaisissa ylivoimaisissa tilanteissa hermosto joko lamaantuu tai menee ylivireystilaan, ja vaikuttaa pysyvästi persoonallisuuteen ja tunteiden hallintaan.
Alkoholi on ns. depressantti, eli se rauhoittaa ylivireistä hermostoa, erityisesti jos geenit tätä puoltavat. Näin ollen alkoholi voi olla ainoa tapa, jolla ko. henkilö tuntee olonsa rentoutuneeksi.
Itse olen alkoholistien lapsi, ja traumaattisen lapsuuteni seurauksena vaihtelevasti yli- ja alivireinen. Alkoholi ei kuitenkaan toimi, joten minun myrkkyni on ruoka. Eli kyllä täällä monet oikeilla jäljillä ovat siinä, että sitä voi olla riippuvainen melkein mistä tahansa. Riippuvuuden taustalla olevaa mekanismia ei sen sijaan tunnuta ymmärtävän, eli tarvetta rauhoittaa hermostoa, kun olo on jatkuvasti levoton, masentunut ja turvaton. Tunne-elämältään tasapainoisia addikteja ei ole olemassa.