Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alkoholismi itse aiheutettu sairaus

Vierailija
06.03.2025 |

Ihminen ei synny alkoholistiksi, se itse aiheutettu juomalla. Oletko samaa mieltä? Kerro mitä mieltä ja ajatuksia herättää alkoholismi sairaus. 

Kommentit (195)

Vierailija
161/195 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi voi, miten vähän av-kansa tietää riippuvuussairauksista, mutta onneksi vahva mutu korvaa tiedon puutteen.

On ihmisiä, jotka ovat alkoholisteja, mutta eivät juo. Toki he ovat heränneet itse tekemään asialle jotain, eivätkännissä ole jääneet höpisemään ettei tämä ole mikään ongelma, tai en mä tälle mitään voi kun se geeni... 😑

Vierailija
162/195 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni vaarana jäädä työttömäksi kevään aikana. Mitä jos menen työkkäriin ensimmäiseen (ja mahdollisiin jatko-) keskusteluun humalassa. Onko mahdollista tulla kirjatuksi toivottomaksi juopoksi, eikä tarvitse sen jälkeen töitä hakea? Ikää on 57v. ja ei paljon huvittaisi enää uutta uraa rakentaa, kun eläkekin on 8 vuoden päässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/195 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholistiksi tuleminen vaatii harjoittelua. Toisilla enemmän toisilla vähemmän.

Ei pidä paikkaansa. Alkoholismi voi alkaa ensimmäisestä juomakerrasta. Näin sanoo minnesota infoa pitänyt aina alkoholisti. Hänellä alkoi riippuvuus kerrasta. Hän kertoi myös, että alkoholismi on geeneissä. Täytyy sanoa, että näin on myös minun lapsuuden kodissa. Meitä on neljä lasta, yksi täysin alkoholisoitunut, kaksi juo melkeinpä joka viikonloppu, minä hyvin harvoin. 

Vierailija
164/195 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole sairaus, se on addiktio. Ihminen päättää elämäntyylinsä itse. Omaa syytähän se on.

Aivan. Ja addiktio on ICD tautiluokituksen mukaan riippuvuussairaus. Eli vaikka lääkäritkin allekirjoittaa sen sairaudeksi niin täällä meidän sohvatohtorit taas loistaa. 

Kelan takia tehty noin. 

eli muualla kuin suomessa ilmeisesti asia ei näin ole

liekö noin

Vierailija
165/195 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jos ei koskaan elämässään aloita juomista, ei ole alkoholisti."

Tuo on sama kuin sanoisit että jos ei koskaan edes ole maistanut pähkinää niin ei voi olla pähkinöille allerginen.

Ihan hyvää pyörittelyä kyllä. Kyse ei kuitenkaan ole allergiasta vaan riippuvuudesta. Allerginen voi toki olla myös tietämättään, riippuvainen ei.

Läheisriippuvainen voit olla pitkään tai koko iän, mikäli ei tiedosta. Minulla meni 44 vuotta. 

Vierailija
166/195 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoreksia on itse aiheutettu. Ei sairaus.

Miksi hoidetaan psykipuolella? 

Vierailija
167/195 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki päihde ongelmat johtuvat lapsuudesta kun sen lapsen lapsuuden ajan perustarpeista on tingitty ja perheessä on ollut erilaisia ongelmia eikä niihin ole kukaan puuttunut. Lapsi on niin kuin jäänyt heitteille ilman turvallisia vanhempia ja on joutunut ottamaan vastuuta liian aikaisin omasta elämästään.

Ei niistä kaikista silti alkkiksia tule. Se vaatii sen, että tekee valinnan alkaa kaataa viinaa kurkusta alas kiihtyvällä tahdilla. 

jos esim on jatkuvasti ahdistava olo ja alkoholi on ainoa mikä helpottaa voi miettiä kuinka paljon kyse on valinnasta

Vierailija
168/195 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jos ei koskaan elämässään aloita juomista, ei ole alkoholisti."

Tuo on sama kuin sanoisit että jos ei koskaan edes ole maistanut pähkinää niin ei voi olla pähkinöille allerginen.

No ei aivan. Ihminen ei voi olla riippuvainen aineesta jota ei ole koskaan käyttänyt. Alttius alkoholismin syntymiselle on toki olemassa jo ennen juomisen aloittamista, mutta sekään ei tee automaattisesti alkoholia juovasta ihmisestä riippuvaista. Se lisää riskiä.

Ohis

Väärin. Ihminen voi olla riippuvainen johonkin asiaan mitä hän ei ole koskaan kokeillut. Sen vain havaitsee itse vasta kokeiltuaan sitä ja käytön edetessä. 

Niin eli on geeneissä.

Vierailija
169/195 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei koskaan elämässään aloita juomista, ei ole alkoholisti. Ei edes raitis alkoholisti. Siinä mielessä se on täysin itseaiheutettu tila, eikä mikään mikä ihmisessä joko on tai ei ole.

Siitä ollaankin sitten useampaa mieltä, onko kerran alkoholisti aina alkoholisti, vaikkei joisi vuosikymmeniin pisaraakaan. Minusta ei, vaikka riski sellaiseksi päätymiseen uudelleen on suuri.

-minä join ekan kerran 10 vuotiaana ja alkoholista tuli heti välittömän hyvän olon tunne. "Päätin" että tavoittelen tuota tunnetta ja hyväksyin alkoholin elämääni. 12v ekat kännit. 13 vuotiaana haki tilaisuuksia mistä juotavaa. 20 vuotiaana täysin alkoholisoitunut.

En ollut lapsena "sairastunut" alkoholismiin. 

Geenit 

Vierailija
170/195 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En usko, että alkoholiin pätee se, että riippuvuus syntyy ensimmäisestä alkoholiannoksesta. Kyllä se pidemmän harjoittelun vaatii samoin kuin nikotiiniriippuvuus."

Ei se riippuvuus tietenkään ole samanlaista alussa kuin se on myöhemmin mutta ei se tarkoita ettei hyvin nopeasti voisi olla jo joitain addiktion merkkejä.

Se on se hakuisuus, minkä humalatila tuo. Jotkut tarttuu kerrasta kii.

Vierailija
171/195 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan totta, mutta kenelläkään, joka on kerrankin maistanut alkoholia ei ole varaa moralisoida. Jo yhdestä kerrasta voi tulla riippuvaiseksi. Olet onnekas, jos sinulle ei ole käynyt niin.

En onnekas, vaan minulla on selkärankaa lopettaa hauskanpito välillä ja elää harmaata arkea. Jos huomaisin olevani riippuvainen alkoholista, niin silloin varsinkin lopettaisin sen käytön kokonaa. Niin tosin olen muutenkin tehnyt ihan vain koska voin sen tehdä, viimeksi nautin alkoholia elokuussa Saksassa kun en halunnut sukulaisvierailulla nipottaa tipattomana.

Alkoholisti huomaa liian myöhään ja ei noin vain lopeta. 

Vierailija
172/195 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki päihde ongelmat johtuvat lapsuudesta kun sen lapsen lapsuuden ajan perustarpeista on tingitty ja perheessä on ollut erilaisia ongelmia eikä niihin ole kukaan puuttunut. Lapsi on niin kuin jäänyt heitteille ilman turvallisia vanhempia ja on joutunut ottamaan vastuuta liian aikaisin omasta elämästään.

Ei niistä kaikista silti alkkiksia tule. Se vaatii sen, että tekee valinnan alkaa kaataa viinaa kurkusta alas kiihtyvällä tahdilla. 

jos esim on jatkuvasti ahdistava olo ja alkoholi on ainoa mikä helpottaa voi miettiä kuinka paljon kyse on valinnasta

Alkoholi myös aiheuttaa ahdistusta. 

Vierailija
173/195 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun puolison alkoholismi johtui monen lähiomaisen lähekkäisistä kuolemista. Kyllä siinä murtuu kenen tahansa mieli. 

Minun mieheni lapsi menehtyi, ei alkoholisoitunut. Sitä ennen meni vanhemmat.

Vierailija
174/195 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no sähän viisas oot

Vierailija
175/195 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on useimmiten oma valinta tarttua pulloon ekaa kertaa. Sitten jos jää kiinni, siitä on aika vaikea päästä eroon ilman Jeesusta.

Sitten on kyllä lapsiakin, joita omat vanhemmat juottaneet pienenä. Ja niitä vanhempia, jotka ostavat nuorilleen alkoholia verukkeella, saa ne sitä kuitenkin jostain hankittua jos me emme hanki.

Vierailija
176/195 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no sähän viisas oot

Nämä ahdistustaan alkoholilla "hoitavat" vasta viisaita ovatkin. Kannattaisi nyt hieman perehtyä siihen mitä itselleen tekee. 

Vierailija
177/195 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on useimmiten oma valinta tarttua pulloon ekaa kertaa. Sitten jos jää kiinni, siitä on aika vaikea päästä eroon ilman Jeesusta.

Sitten on kyllä lapsiakin, joita omat vanhemmat juottaneet pienenä. Ja niitä vanhempia, jotka ostavat nuorilleen alkoholia verukkeella, saa ne sitä kuitenkin jostain hankittua jos me emme hanki.

Miten Jeesus liittyy tähän?

Vierailija
178/195 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no sähän viis

Nämä ahdistustaan alkoholilla "hoitavat" vasta viisaita ovatkin. Kannattaisi nyt hieman perehtyä siihen mitä itselleen tekee. 

eli ylemmyydentunto se taas oli kantava voima tuollekin kommentille

samalla logiikalla kai suhtaudut mihin tahansa lääkitykseen, koska usein niistä vierouttautuminen pahentaa niitä oireita joihin alunperin lääkitys alotettiin

Vierailija
179/195 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten Jeesus tähän liittyy  😳

Vierailija
180/195 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ihminen ei synny alkoholistiksi, se itse aiheutettu juomalla. Oletko samaa mieltä? "

En. Alkoholismi ei synny juomisesta. Liiallinen juominen taas johtuu kyllä alkoholismista.

Sama täällä.

Perinnöllinen tausta, siis yksilön vanhemmiltaan perimät geenit, selittävät noin puolet sairastumisriskistä. Vaikka perimä vaikuttaa alkoholiriippuvuuden ilmenemiseen, ei ole olemassa yksittäistä alkoholiriippuvuuden geeniä, joka tuottaisi sairauden ympäristötekijöistä riippumatta.

Mikähän perinnöllinen sairaus ap:n vika on?