Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelin lastenohjaajaksi ja nyt tuntuu turhauttavalta tehdä vakahoitajan työssä pelkkää hoitoa

Vierailija
04.03.2025 |

Lastenohjaajan koulutus on 95-prosenttisesti sitä, että opetellaan suunnittelemaan ja järjestämään lapsille erilaista toimintaa. Mutta käytännössä vakayksikössä vakahoitaja on se perushoitovastaava joka hoitaa kurahousujen kuivatukset, lasten vessatukset, ruuan kuljetuksen ryhmään ja tarjolle laittamisen, lasten vahtimisen vapaan leikin aikana ja näin poispäin. Koulutuksessa saatuja oppeja ei pysty hyödyntämään juuri missään, koska toiminnan suunnittelu ja tuokioiden ohjaus on vakaopejen vastuulla.

Kommentit (411)

Vierailija
261/411 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat opettajaksi, opiskele opettajaksi.

Jos halutaan lastenhoitajien olevan pelkkiä vaipanvaihtajia niin sitten heille ei kannattaisi kouluttaa muuta kuin se vaipanvaihto.

Pelkkiä vaipanvaihtajia? Miksi ei lastenhoitajien perus- ja lääkehoidon osaamista arvosteta? Minä ainakin vakaopena pidän todella tärkeänä, että vaikkapa diabeetikkolapsen hoidosta vastaa nimenomaan lääkehoitokoulutuksen saanut ammattilainen.

Läheskään kaikilla lastenhoitajilla ei ole tuota lääkehoitokoulutusta.

Vierailija
262/411 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos halutaan lastenhoitajien olevan pelkkiä vaipanvaihtajia niin sitten heille ei kannattaisi kouluttaa muuta kuin se vaipanvaihto.

Pelkkiä vaipanvaihtajia? Miksi ei lastenhoitajien perus- ja lääkehoidon osaamista arvosteta? Minä ainakin vakaopena pidän todella tärkeänä, että vaikkapa diabeetikkolapsen hoidosta vastaa nimenomaan lääkehoitokoulutuksen saanut ammattilainen.

Lääkeluvathan saa suoritettua työelämässäkin, ja ehdottomasti kannattaakin suorittaa tulevaisuutta ajatellen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/411 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastenhoitajan työhön riittäisi hyvin joku lyhyt kurssi. Elämme ylikouluttamisen aikaa.

Ammattikoulu on yhtä kuin se lyhyt kurssi. Riittää hyvin siihen kurahousu ja vaippapuoleen. 

Lähihoitajaksi opiskellaan 3 vuotta, ei se ole ihan lyhyt kurssi. Siinä on paljon turhaa. 

Jos henkilö tietää haluavansa lastenhoitajaksi, miksi hänen on kouluttauduttava myös vanhusten ja vammaisten ja ties keiden hoitajaksi? Miksi ihmeessä? Päiväkoti ja vuodeosasto ovat aivan eri maailmat. Aivan hakoteille meni kun lähihoitajakoulutukseen ympättiin KAIKKI perushoitotyötä tekevät. 

Ja sitten siihen lastenhoidon opiskeluun jää vain siivu. Järjetön kuvio. Toki näin on mennyt jo pitkän aikaa, vuosia vuosia, tuskin tullaan muut

On jo. Oma nimike päiväkodissa on varhaiskasvatuksen lastenhoitaja, eli vakahoitaja. Se tulee suoraan varhaiskasvatuslaista. Ja minulla on lähihoitajan tutkinto; lapsiin ja nuoriin suuntautuva. 

Ja ei pidä paikkaansa että lh:n lapsiin ja nuoriin suuntautuva tutkinto sisältäisi vain pienen osan lapsiin liittyvää opiskelua. 3 vuoden opiskelusta 1 vuosi menee yleissivistäviin aineisiin (matikka, äikkä, kielet..), 1,5 vuotta lapsiin ja nuoriin suuntaavia opintoja ja puoli vuotta hoitopuolen yleisiin opintoihin, eli missä saatetaan tehdä harkka esim. vanhainkodissa tai kehitysvammaisten parissa. Itse tein yhden harkan vanhusten parissa, toisen kehitysvammaisten, yhden harkan iltapäiväkerhossa ja 3 harkkaa päiväkodissa, joista viimeinen oli syventävä harkka erityislasten ryhmässä. 

Vierailija
264/411 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on, jos on lähihoitaja. Lastenohjaajien koulutukseen lääkehoito ei kuulu. 

Vierailija
265/411 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisit opiskellut opettajaksi. 

Nyt puhuttiin päiväkodista!

Päiväkodissa työskentelee akateemisesti koulutettuja vakaopettajia. Kannattaa tulla pois tynnyristä ja tähän päivään. Käytännössä yhteiskunnan polarisaatio aiheuttaa sen, että peruskouluissa ei ole työskentelyn mahdollisuuksia ellei lapsiaineksen käytöstä ja osaamista tasata jo päiväkodeissa akateemisten opettajien toimesta. 

Alle 4-vuotiaat ei todellakaan tarvitse mitään akateemisesti koulutettuja vakaopettajia :D Senkin jälkeen vähän niin ja näin, eskarissa tietysti jo pitää olla opettaja. 

Päiväkodin johtaja on lto, pienten lasten kanssa työskentelevien varhaiskasvattajien ei todellakaan tarvisi olla. 

Vierailija
266/411 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä uskon, että opettajan suunnittelema toiminta on laadukkaampaa kuin ammattikoulun käyneen. En myöskään halua keskustella lapseni kehityksestä ja osaamisista kuin akateemisen kanssa. Ei se hoitajan kertoma "leikki majaleikkejä" minulle riitä.

Vierailija
267/411 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä uskon, että opettajan suunnittelema toiminta on laadukkaampaa kuin ammattikoulun käyneen. En myöskään halua keskustella lapseni kehityksestä ja osaamisista kuin akateemisen kanssa. Ei se hoitajan kertoma "leikki majaleikkejä" minulle riitä.

Toivottavasti teidän päikyssä on päteviä. Uskomattoman moni ei tiedä, että se opettajan pestiä hoitava onkin epäpätevä.

Vierailija
268/411 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rakennustyömaa olisi päiväkotimaailma, niin kirvesmiehet koulutettaisiin puoliksi insinööreiksi mutta ei kuitenkaan annettaisi käyttää niitä koulutuksessa saatuja oppeja koska kirvesmieshän on vain kirvesmies.

Ammattikoulun käyneen ja akateemisen välinen osaamisero on kyllä todella paljon isompi kuin puoliksi insinöörin ja insinöörin. 

Vierailija
269/411 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai tarvitaan opettajia, kuten ennenkin on tarvittu. Mutta maisterin papereita ei päiväkodissa tarvita. Eikä varsinkaan sellaisia henkilöitä, jotka ovat omasta mielestään liian ylhäisiä vaikkapa vaihtamaan vaipan ja pesemään kakkapyllyn. Työ on kuitenkin lasten hoitoa. Ja tiimi toimii parhaiten, nimenomaan lasten parhaaksi, kun kaikki tekee kaikkea.

Vierailija
270/411 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai tarvitaan opettajia, kuten ennenkin on tarvittu. Mutta maisterin papereita ei päiväkodissa tarvita. Eikä varsinkaan sellaisia henkilöitä, jotka ovat omasta mielestään liian ylhäisiä vaikkapa vaihtamaan vaipan ja pesemään kakkapyllyn. Työ on kuitenkin lasten hoitoa. Ja tiimi toimii parhaiten, nimenomaan lasten parhaaksi, kun kaikki tekee kaikkea.

Nämä kaikki tekee kaikkea systeemit kun vaan eivät ikinä suju. Siellä päiväkodissa on eri toimenkuvia ja koska ne ovat epäselviä, siellä on järjestäin huono ilmapiiri. Toimenkuvien selkeyttäminen lisäisi selkeästi työhyvinvointia. 

Vierailija
271/411 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä kaikki tekee kaikkea systeemit kun vaan eivät ikinä suju. Siellä päiväkodissa on eri toimenkuvia ja koska ne ovat epäselviä, siellä on järjestäin huono ilmapiiri. Toimenkuvien selkeyttäminen lisäisi selkeästi työhyvinvointia. 

Kyllä eniten luo huonoa ilmapiiriä sellainen, että lapsi odottaa kakat vaipoissa, kun opettaja etsii toisesta ryhmästä hoitajaa pesemään sen pyllyn.

Vierailija
272/411 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin yleisesti kaikki lasten hoitoon liittyvä kuuluu kaikille työtiimissä. Mutta opettajan ei tarvitse keskeyttää SAK-aikaansa tai Vasu-keskustelua vaihtaakseen lapsen vaipan tai pestäkseen lapsen, jolle sattunut vahinko. Hoitajat tekevät sen.

Vastaavasti ei opettajan pidä etsiä toisesta ryhmästä hoitajaa vaihtamaan lapsen vaippaa, jos oman ryhmän hoitajat ovat kiinni jossain muussa, esim ulkoilussa tai pienryhmässä. Silloin opettaja vaihtaa sen vaipan.

Lastenohjaajan koulutuksen olen saanut minäkin ja työskentelen lastenhoitajana. Olen törmännyt siihen, että naapuriryhmän virkaintoinen opettaja (ei valmistunut opettajaksi) tulee hakemaan minua vessattamaan oman ryhmänsä lapsia, vaikka minulla oli omassa ryhmässäni toimintaa. Oman ryhmäni opettaja sitten selitti tälle toiselle opelle, ettei noin voi tehdä.

Eniten tässä ihmetyttää se, että me varhaiskasvatuksen ammattilaiset pyyhimme ruokapöytiä ja siivoamme välillä lattiaakin, vaikka talossa on siivooja.

Jos ajattelen vaka-opea, jolla on akateeminen pitkä koulutus, niin onhan se työnkuva aika laaja ja väljä: pöytien pyyhkimistä, peppujen pesemistä, kuravaatteiden kuivumaan laittamista, suunnittelua, moniammatillisia palavereja, vasuja jne

Ja palkka alle kolme tonnia.

Vierailija
273/411 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin yleisesti kaikki lasten hoitoon liittyvä kuuluu kaikille työtiimissä. Mutta opettajan ei tarvitse keskeyttää SAK-aikaansa tai Vasu-keskustelua vaihtaakseen lapsen vaipan tai pestäkseen lapsen, jolle sattunut vahinko. Hoitajat tekevät sen.

Vastaavasti ei opettajan pidä etsiä toisesta ryhmästä hoitajaa vaihtamaan lapsen vaippaa, jos oman ryhmän hoitajat ovat kiinni jossain muussa, esim ulkoilussa tai pienryhmässä. Silloin opettaja vaihtaa sen vaipan.

Lastenohjaajan koulutuksen olen saanut minäkin ja työskentelen lastenhoitajana. Olen törmännyt siihen, että naapuriryhmän virkaintoinen opettaja (ei valmistunut opettajaksi) tulee hakemaan minua vessattamaan oman ryhmänsä lapsia, vaikka minulla oli omassa ryhmässäni toimintaa. Oman ryhmäni opettaja sitten selitti tälle toiselle opelle, ettei noin voi tehdä.

Eniten tässä ihmetyttää se, että me varhaiskasvatuksen ammattilaiset pyyhimme ruokapöytiä ja siivoamme välillä la

Pitäisin hyvin outona, jos vanhempana olisin ottanut töistä vapaata sen vuoksi, että käydään lapsen vasukeskustelu ja opettaja siitä lähtisi vaihtamaan jonkun toisen lapsen vaippoja, kun päiväkodissa on muitakin ihmisiä töissä. Kummallisesti kaikki työt haluttaisiin kaataa sen opettajan niskoille. 

Vierailija
274/411 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikoulun käyneen ja akateemisen välinen osaamisero on kyllä todella paljon isompi kuin puoliksi insinöörin ja insinöörin.

-Itse oon ainakin tavannut työhön ei niin sopivia opeja, ja ammattitaitoisempia lastenhoitajia. Se on kyllä aika paljon ihan persoonasta ym kiinni että miten työnsä hoitaa.

Vierailija
275/411 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ itsessään ei ole mitään rakettitiedettä. Vaikka joku niin varmaan väittääkin. :D

Vierailija
276/411 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taatusti ei kukaan hae opea kesken vasu-keskustelun vaihtamaan vaippaa. Voi hyvää päivää mitä vänkäämistä taas. Sen sijaan paljonkin tapahtuu sitä, että opettaja etsii toisesta ryhmästä lastenhoitajaa vessattamaan ettei itse tarvitse.

Vierailija
277/411 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisit opiskellut opettajaksi. 

Nyt puhuttiin päiväkodista!

Mene tarhantäti nyt vaan niitä kuriksia huuhtelemaan.

Vierailija
278/411 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ajattelen vaka-opea, jolla on akateeminen pitkä koulutus, niin onhan se työnkuva aika laaja ja väljä: pöytien pyyhkimistä, peppujen pesemistä, kuravaatteiden kuivumaan laittamista, suunnittelua, moniammatillisia palavereja, vasuja jne

Moniammatilliset palaverit ja vasut ovat molemmat esimerkkejä asioista joita ei päiväkodeissa tarvittaisi. Päiväkoti ei ole mikään sosiaalihuoltolaitos ja lapsen asiat taas voi sopia lasta haettaessa tai tuotaessa, ei siihen tarvita mitään erillistä mappiin laitettavaa vasulappusta.

Vierailija
279/411 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenohjaajan koulutus kestää 3 vuotta ja samoin kasvatustieteen kandin koulutus kestää 3 vuotta. Kasvatustieteen kandi on kuitenkin äärettömästi lastenohjaajaa pätevämpi, siinä määrin ettei esimerkiksi suunnittelutyötä lainkaan voi jättää lastenohjaajan vastuulle?

Vierailija
280/411 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö vaka vanha Väinämöinen voisi tehdä vakatyöt?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi