Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Karrageeni syynä suolistosairauksiin

Vierailija
03.03.2025 |

Suomessa tulehdukselliset suolistosairaudet kasvaneet joka vuosi siitä lähtien kun karrageenia alettiin lisätä kermaan ja muihin maitotuotteisiin. Norjassa tuo jo kielletty mutta suomessa vähätelty koko ainetta viimeiset kymmenen vuotta vaikka karrageeni aiheuttaa tutkimusten mukaan suolistotulehduksen. Valion kaikissa jäätelöissä ja kermoissa karrageenia ja niitä syötetään pienestä pitäen suomalaisille.

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi viljelette näitä mustavalkoisuuksia? Voi olla _yksi_ isompi tai pienempi vaikuttava tekijä (tai olla olematta, en ole syvällisemmin perehtynyt asiaan). Yleisesti tuskin suolistosairauksia voi yksioikoisesti selittää karrageenilla. 

Siksi että hysteeriset naiset haluavat uskoa helppoihin totuuksiin. Tiedemiehet eivät sitä tee. 

Vierailija
62/86 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko jotain jäätelöä jossa tätä karrageenia ei ole?

Ketomon jäätelöissä ei ole gluteenia, lisäaineita, lisättyä sokeria eikä karrageenia. Kotimainen pienvalmistaja.

Ketomo käyttää myös Suomen yhden alkuperäiskarjan maitoa niissä (Pohjoissuomenkarja eli Lapin lehmä). Siksi moni joka saa oireita Valion yms. "tavallisista maitotuotteista", ei saa oireita Ketomosta. Olen itse yksi näistä.

Syön enimmäkseen vain Ketomon jäätelöitä.

Painu mainostamaan ylihintaista litkuasi muualle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rauhoittukaa. Olette hysteerisiä. Olen itse johtanut tutkimusta, jossa selvitettiin karrageenin vaikutuksia suolistoon. Tutkimusryhmämme ei havainnut karrageenilla mitään kielteisiä vaikutuksia suolistoterveyteen viikon runsaassa käytössä koehenkilöillä, jotka sairastivat haavaista paksusuolen tulehdusta eli olivat jo lähtökohtaisesti herkkävatsaisia. Vertasimme karrageenia lumejauheeseen, jollaisena toimi kauraleseestä tehty jauhe. Nämä tutkimustulokset julkaistaan pian.

Oletteko huomioineet esim. tämän tutkimuksen kirjallisuusosiossanne?

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC11085445/

Vierailija
64/86 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi lopetin kaikki maitotuotteet 2018.

Säästynyt ainakin siltä bovaerilta. Paljolti myös karrageenilta.

Vierailija
65/86 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karrageeni edesauttaa myös insuliiniresistenssin syntymistä.

Vierailija
66/86 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäätelön tekeminen itse on helpompaa kuin hyvän kakun. Ei tarvita edws jäätelökonetta. Vatkain ja metallikulho pakastimessa. 

Vierailija
67/86 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuota juustossa?

Vierailija
68/86 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketomon jäätelöissä ei ole gluteenia, lisäaineita, lisättyä sokeria eikä karrageenia. Kotimainen pienvalmistaja.

Jep jep, ne sisältävät erytritolia, joka lisää verihyytymien riskiä ja altistaa veritulpalle. Sokeri ei tee mitään noista. 

Euroopan elintarviketurvallisuusviranomaisen suositusten mukaan 35 g per 70 kiloinen aikuinen on turvallinen määrä. En usko että Ketomon jäätelöissä ylittyy, ellet syö joka päivä kokonaista purnukkaa. Lisäksi heillä on myös jäätelöitä, joissa ei ole erytriolia vaan hunajaa makeuttajana.

Vierailija
69/86 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep jep, ne sisältävät erytritolia, joka lisää verihyytymien riskiä ja altistaa veritulpalle. Sokeri ei tee mitään noista. 

Tämä. Tieto jota on Ketomon omilta sivuilta mahdoton löytää, miksiköhän 🤔

Ottaa silmä käteen ja katsoo. Kyllä niissä tuotteissa, joissa erytriolia on, se mainitaan. Osassa on makeuttajana vain hunajaa.

Vierailija
70/86 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 32v ja sairastuin juuri haavaiseen paksusuolen tulehdukseen. Juonut paljon maitoa, syönyt kermaruokia ja kermajäätelöitä aikuisiällä. Elämä pilalla ruokaviraston saamattomuuden takia 😕

Lääkäri epäili juurikin karrageenia

Joku raja tollotrollaamiseenkin. On varmasti huonoksi suolistolle mutta tuhoksi on myös viina, sokeri, punainen liha, tupakka ja monta muutakin asiaa. Ja näitä kaikkiahan Suomessa vedetään kuin viimeistä päivää.

Hallo, hallo ei pidä syyllistää. Kaikki on hyväksi ja kaikkea saa syödä kohtuudella. Minä juon maitoa päivittäin , 

mutta ostan homogenoimatonta maitoa, se on parempaa elimistölle.

Pitäisi käyttää myös A-tyypin maitoa eli alkuperäiskansana tai vuohen. Jalostetun lehmän maitoproteiini on ihmiselle sopimatonta.

Vierailija
71/86 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ostais karrageenikermaa, kun kermaa saa ilmankin sitä?

Vierailija
72/86 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 32v ja sairastuin juuri haavaiseen paksusuolen tulehdukseen. Juonut paljon maitoa, syönyt kermaruokia ja kermajäätelöitä aikuisiällä. Elämä pilalla ruokaviraston saamattomuuden takia 😕

Lääkäri epäili juurikin karrageenia

Oliko  kuitenkin aina normaali paino?

Vierailija
73/86 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä on tuorejuustoissa ja kermoissa

Vierailija
74/86 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja rypsiöljy on karmeata kuraa suolistolle

Vierailija
75/86 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi merilevästä valmistettu karrageeni on epäterveellistä, mutta levään kääritty riisi ja kala onkin niin hyvää ja terveellistä🤔🤯

Vierailija
76/86 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäätelön tekeminen itse on helpompaa kuin hyvän kakun. Ei tarvita edws jäätelökonetta. Vatkain ja metallikulho pakastimessa. 

Minä kyllä teen jäätelöseoksen ihan keitiön pöydällä ja  vasta rasioihin laiton jälkeen tarvitsen pakastinta.

Pakastimessa on vaikea vatkata😏

Vierailija
77/86 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko vetää mutkia noin suoraksi?

Vierailija
78/86 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin K-kaupan kuohukermavalikoiman. Ainoastaan Valion ja Arjan LUOMU kuohukermat eivät tuotetietojen perusteella sisällä karrageenia E407.

Maitokolmion kuohukerma on lisäaineeton, ei sisällä karrageenia ja on myös Bovaer vapaa. 

Vierailija
79/86 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karrageenia ei ole luomukermassa. Siksi käytän sitä. Eikä muissakaan luomutuotteissa.

Vierailija
80/86 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäätelöissä ja rahkoissa on

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi