Karrageeni syynä suolistosairauksiin
Suomessa tulehdukselliset suolistosairaudet kasvaneet joka vuosi siitä lähtien kun karrageenia alettiin lisätä kermaan ja muihin maitotuotteisiin. Norjassa tuo jo kielletty mutta suomessa vähätelty koko ainetta viimeiset kymmenen vuotta vaikka karrageeni aiheuttaa tutkimusten mukaan suolistotulehduksen. Valion kaikissa jäätelöissä ja kermoissa karrageenia ja niitä syötetään pienestä pitäen suomalaisille.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko jotain jäätelöä jossa tätä karrageenia ei ole?
Ketomon jäätelöissä ei ole gluteenia, lisäaineita, lisättyä sokeria eikä karrageenia. Kotimainen pienvalmistaja.
Ketomo käyttää myös Suomen yhden alkuperäiskarjan maitoa niissä (Pohjoissuomenkarja eli Lapin lehmä). Siksi moni joka saa oireita Valion yms. "tavallisista maitotuotteista", ei saa oireita Ketomosta. Olen itse yksi näistä.
Syön enimmäkseen vain Ketomon jäätelöitä.
Painu mainostamaan ylihintaista litkuasi muualle!
Vierailija kirjoitti:
Rauhoittukaa. Olette hysteerisiä. Olen itse johtanut tutkimusta, jossa selvitettiin karrageenin vaikutuksia suolistoon. Tutkimusryhmämme ei havainnut karrageenilla mitään kielteisiä vaikutuksia suolistoterveyteen viikon runsaassa käytössä koehenkilöillä, jotka sairastivat haavaista paksusuolen tulehdusta eli olivat jo lähtökohtaisesti herkkävatsaisia. Vertasimme karrageenia lumejauheeseen, jollaisena toimi kauraleseestä tehty jauhe. Nämä tutkimustulokset julkaistaan pian.
Oletteko huomioineet esim. tämän tutkimuksen kirjallisuusosiossanne?
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC11085445/
Onneksi lopetin kaikki maitotuotteet 2018.
Säästynyt ainakin siltä bovaerilta. Paljolti myös karrageenilta.
Karrageeni edesauttaa myös insuliiniresistenssin syntymistä.
Jäätelön tekeminen itse on helpompaa kuin hyvän kakun. Ei tarvita edws jäätelökonetta. Vatkain ja metallikulho pakastimessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketomon jäätelöissä ei ole gluteenia, lisäaineita, lisättyä sokeria eikä karrageenia. Kotimainen pienvalmistaja.
Jep jep, ne sisältävät erytritolia, joka lisää verihyytymien riskiä ja altistaa veritulpalle. Sokeri ei tee mitään noista.
Euroopan elintarviketurvallisuusviranomaisen suositusten mukaan 35 g per 70 kiloinen aikuinen on turvallinen määrä. En usko että Ketomon jäätelöissä ylittyy, ellet syö joka päivä kokonaista purnukkaa. Lisäksi heillä on myös jäätelöitä, joissa ei ole erytriolia vaan hunajaa makeuttajana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep jep, ne sisältävät erytritolia, joka lisää verihyytymien riskiä ja altistaa veritulpalle. Sokeri ei tee mitään noista.
Tämä. Tieto jota on Ketomon omilta sivuilta mahdoton löytää, miksiköhän 🤔
Ottaa silmä käteen ja katsoo. Kyllä niissä tuotteissa, joissa erytriolia on, se mainitaan. Osassa on makeuttajana vain hunajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 32v ja sairastuin juuri haavaiseen paksusuolen tulehdukseen. Juonut paljon maitoa, syönyt kermaruokia ja kermajäätelöitä aikuisiällä. Elämä pilalla ruokaviraston saamattomuuden takia 😕
Lääkäri epäili juurikin karrageenia
Joku raja tollotrollaamiseenkin. On varmasti huonoksi suolistolle mutta tuhoksi on myös viina, sokeri, punainen liha, tupakka ja monta muutakin asiaa. Ja näitä kaikkiahan Suomessa vedetään kuin viimeistä päivää.
Hallo, hallo ei pidä syyllistää. Kaikki on hyväksi ja kaikkea saa syödä kohtuudella. Minä juon maitoa päivittäin ,
mutta ostan homogenoimatonta maitoa, se on parempaa elimistölle.
Pitäisi käyttää myös A-tyypin maitoa eli alkuperäiskansana tai vuohen. Jalostetun lehmän maitoproteiini on ihmiselle sopimatonta.
Miksi ostais karrageenikermaa, kun kermaa saa ilmankin sitä?
Vierailija kirjoitti:
Olen 32v ja sairastuin juuri haavaiseen paksusuolen tulehdukseen. Juonut paljon maitoa, syönyt kermaruokia ja kermajäätelöitä aikuisiällä. Elämä pilalla ruokaviraston saamattomuuden takia 😕
Lääkäri epäili juurikin karrageenia
Oliko kuitenkin aina normaali paino?
Tätä on tuorejuustoissa ja kermoissa
Ja rypsiöljy on karmeata kuraa suolistolle
En ymmärrä, miksi merilevästä valmistettu karrageeni on epäterveellistä, mutta levään kääritty riisi ja kala onkin niin hyvää ja terveellistä🤔🤯
Vierailija kirjoitti:
Jäätelön tekeminen itse on helpompaa kuin hyvän kakun. Ei tarvita edws jäätelökonetta. Vatkain ja metallikulho pakastimessa.
Minä kyllä teen jäätelöseoksen ihan keitiön pöydällä ja vasta rasioihin laiton jälkeen tarvitsen pakastinta.
Pakastimessa on vaikea vatkata😏
Voiko vetää mutkia noin suoraksi?
Vierailija kirjoitti:
Katsoin K-kaupan kuohukermavalikoiman. Ainoastaan Valion ja Arjan LUOMU kuohukermat eivät tuotetietojen perusteella sisällä karrageenia E407.
Maitokolmion kuohukerma on lisäaineeton, ei sisällä karrageenia ja on myös Bovaer vapaa.
Karrageenia ei ole luomukermassa. Siksi käytän sitä. Eikä muissakaan luomutuotteissa.
Siksi että hysteeriset naiset haluavat uskoa helppoihin totuuksiin. Tiedemiehet eivät sitä tee.