Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Karrageeni syynä suolistosairauksiin

Vierailija
03.03.2025 |

Suomessa tulehdukselliset suolistosairaudet kasvaneet joka vuosi siitä lähtien kun karrageenia alettiin lisätä kermaan ja muihin maitotuotteisiin. Norjassa tuo jo kielletty mutta suomessa vähätelty koko ainetta viimeiset kymmenen vuotta vaikka karrageeni aiheuttaa tutkimusten mukaan suolistotulehduksen. Valion kaikissa jäätelöissä ja kermoissa karrageenia ja niitä syötetään pienestä pitäen suomalaisille.

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

E407. Mutta johanneksenleipäpuun jauhoon kiinnitin joskus huomion. Oliko jäätelössä Selluloosakumi (CMC), jota pitäisi välttää niin, ettei liikaa  saa syödä jäätelöä. Nuorena söin ihan hirveästi jäätelöä.

Vierailija
22/86 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 32v ja sairastuin juuri haavaiseen paksusuolen tulehdukseen. Juonut paljon maitoa, syönyt kermaruokia ja kermajäätelöitä aikuisiällä. Elämä pilalla ruokaviraston saamattomuuden takia 😕

Lääkäri epäili juurikin karrageenia

Joku raja tollotrollaamiseenkin. On varmasti huonoksi suolistolle mutta tuhoksi on myös viina, sokeri, punainen liha, tupakka ja monta muutakin asiaa. Ja näitä kaikkiahan Suomessa vedetään kuin viimeistä päivää.

Hallo, hallo ei pidä syyllistää. Kaikki on hyväksi ja kaikkea saa syödä kohtuudella. Minä juon maitoa päivittäin , 

mutta ostan homogenoimatonta maitoa, se on parempaa elimistölle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön vaan luomukermaa ja jäätelöitä, missä ei ole karrageenia. Saan siitä ripulin jo kerrasta.

Vierailija
24/86 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneks ei väliä koska en lipittele kermaa. Enkä juuri maitoakaan.  Kuinka paljon kermaa pöivittäin että suolisto viottuu?  Eikö ennemmin tuu rasvamaksa ja verisuonet tukkoon.

Kermalla et saa suonia tukkoon etkä suolisto vioittumaan. Aito ravinto ei vahingoita elimistöä.

Rasvamaksa johtuu sokerista ja ennenkaikkea hedelmäsokerista.

Vierailija
25/86 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkiin eineksiin lisätään reilusti karrageenia antamaan limalle rakennetta.

Vierailija
26/86 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 32v ja sairastuin juuri haavaiseen paksusuolen tulehdukseen. Juonut paljon maitoa, syönyt kermaruokia ja kermajäätelöitä aikuisiällä. Elämä pilalla ruokaviraston saamattomuuden takia 😕

Turhaan ruokavirastoa syytät. Olet syönyt mitä olet syönyt kuten muutkin. Tuosta voi parantua, ruokavaliolla merkitystä. Hienoa, että lääkäritkin ottavat ravitsemusasioita esille. 

Eihän tuota informaatiota ole kauan ollut saatavissa. Luin kommentteja muualta, että ruokakermojen tulo olisi lisännyt suolistovaivoja. Niissä on karrageenia ja kai sitten monessa muussakin tuotteessa.

Itse olen vältellyt ruokakermoja vain koska olen elänyt aikana jolloin niitä ei vielä ollut. Siihen aikaan äklösokeroidut jogurtit olivat pop. Ei ihme että väsytti. 

KuohuKermaa tulee joskus käytettyä. Yksi as

Jäätelössä on Johanneksenleipäpuujauhoa. Siinä toinen vatsan vihollinen.

Vierailija
27/86 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahvimaidonkorvikkeet eli nämä kauramaidot lienevät täynnä karrageenia.

Ei ainakaan oytlyn ikaffessa ole. 

Vierailija
28/86 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko joku media tehdä listan yleisimmistä tuotteista missä tätä skeidaa on? Voisi auttaa välttelyssä.

Vierailija
29/86 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneks ei väliä koska en lipittele kermaa. Enkä juuri maitoakaan.  Kuinka paljon kermaa pöivittäin että suolisto viottuu?  Eikö ennemmin tuu rasvamaksa ja verisuonet tukkoon.

Kermalla et saa suonia tukkoon etkä suolisto vioittumaan. Aito ravinto ei vahingoita elimistöä.

Kovat rasvat on pahempia kuin sokeri.  Mutta kukin uskollaan. 

Vierailija
30/86 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitko joku media tehdä listan yleisimmistä tuotteista missä tätä skeidaa on? Voisi auttaa välttelyssä.

Tai voit ottaa itse selvää, jos haluat tiedon kaikista tuotteista. Ihan ilman väittelyä.

Vierailija
31/86 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jotain jäätelöä jossa tätä karrageenia ei ole?

Vierailija
32/86 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin kaalilaatikkoa, jopa siinä oli merkintä E 407!

Vierailija
33/86 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri koulukuntia rasvat vai hiilihydraatit.

Olen vähentänyt todella rajusti hiilihydraatteja. Miuluummin kohtuudella kaikkea muuta. Ei tee mieli enää makeaa syötävää.

Ei banaaneja ei mangoja eikä myslejä eikä valkoisia jauhoja.

Siihen kyllä tottuu, eikä sokerinen maisu enää elämykselliseltä.

Maitoa juon, siitä en luovu.

Vierailija
34/86 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella pitkään on monet valittaneet vatsaoireita jotka pahenee Suomessa mutta katoaa ulkomailla. Aina epäiltiin että jotain epämääräistä suomalaisiin ruokiin on lisätty, mutta kukaan ei osannut mainita tätä karrageenia.

Vierailija
35/86 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovat rasvat on pahempia kuin sokeri.  Mutta kukin uskollaan. 

Kukin uskollaan, mutta sinä vain luulet. Onko Puska idolisi?

Vierailija
36/86 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulehduksellisesta suolistosairaudesta ei parane.

On siitä parantuneita, joten väitteesi ei pidä paikkaansa. 

Vierailija
37/86 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti en usko että pelkästään karrageeni olisi syy suolistosairauksiin. Kaikki yhdessä vaikuttaa ja hormonitoimintojen järkkyminen on myös vaikuttava asia. On siis lukematon määrä muita hormonja kuin sukupuolihormonit, joita en nyt tarkoita.

Vierailija
38/86 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai maitoon tarvita hyytelöimisainetta??

Ei karrageeni ole hyytelöimisaine.

Vierailija
39/86 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko mitään leikkeleitä syödä, jos haluaa välttää karrageenia? 

Vierailija
40/86 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella pitkään on monet valittaneet vatsaoireita jotka pahenee Suomessa mutta katoaa ulkomailla. Aina epäiltiin että jotain epämääräistä suomalaisiin ruokiin on lisätty, mutta kukaan ei osannut mainita tätä karrageenia.

Karrageenia käytetään yhtä yleisesti keski-eurooppalaisiin tuotteisiin kuten suomalaisiinkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä