Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten lapsettomat vanhukset pärjää netti- ja kännykkäasioiden kanssa?

Vierailija
03.03.2025 |

Tai sellaiset, jotka ei ole lastensa kanssa tekemisissä. Mun 80v äiti käyttää tietokonetta jonkun verran, mutta nyt alkanut asiat unohtumaan, eikä uskalla esim verkkopankkiin mennä enää yksin. Verkopankkitunnuksien käytössä avustamista ei oikein voi ulkoistaa kenelle tahansa randomille naapurille

Kommentit (438)

Vierailija
381/438 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaisuudessa voi olla mitä tahansa. Vaikka aivoihin suoraan liitetty tiedonhallinta. 

Ja se voikin olla sellainen, että siinä on riskejä eikä voi asentaa vaikka yli 70-vuotiaille. 

Tämä oli ehkä pöljä esimerkki, mutta maailma mullistuu niin nopeasti, että tämänpäivän osaaja on huomisen autettava. 

Vierailija
382/438 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kautta aikain vanhat on olleet altavastaajia. 

Vaikka ikänäkö: jo nelikymppiset alkoivat pudota tarkkojen asioiden tekemisestä, kun silmälaseja ei ollut keksitty. 

Tai lukutaito: oli aika, jolloin nuoret hallitsi sen ja vanhat ei. Vanhana vaikea oppia.

Tai valloitukset: tuli uusi pääkieli kun naapuri valloitti. Venäjä oli virkakieli. Nuoret oppi ja vanhat ei. (Mun isoisällä oli oppikoulussa venäjän vallan aikaan venäjä pakollinen aine tunti joka päivä)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/438 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulevaisuudessa voi olla mitä tahansa. Vaikka aivoihin suoraan liitetty tiedonhallinta. 

Ja se voikin olla sellainen, että siinä on riskejä eikä voi asentaa vaikka yli 70-vuotiaille. 

Tämä oli ehkä pöljä esimerkki, mutta maailma mullistuu niin nopeasti, että tämänpäivän osaaja on huomisen autettava. 

Helmiä sioille. Ei nuoret tajua ennen kuin itse kokevat. 

Vierailija
384/438 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun Helsingissä ja ainakin täällä kaikki iäkkään tai vammaisen elämään liittyvä on muuttunut koko ajan.

Just OmaKannasta on tullut uusio versio, johon systeemi muuttuu. Maisa-potilasjärjestelmä otettiin Helsingissä käyttöön 2021, eli aika uusi sekin. Palveluseteli tuli käyttöön yli 10 vuotta sitten ja siinäkin on ollut jo kaksi eri nettisivua asiakaspalveluun. Sähköinen reseptijärjestelmä tuli käyttöön vasta 10 vuotta sitten ja on hitaasti levinnyt apteekkeihin. Helsingissä HSL:n palvelut ovat muuttumassa, nykyään voi monessa liikennevälineessä maksaa pankin lähimaksulla. S-mafian ruoan verkkokauppa muuttui entisestä Foodiesta kokonaan uuteen jokunen vuosi sitten sekin ja sitä uuttakin versiota on jo rukattu pariin otteeseen. Taksijärjestelmä kaikille asiakkaille muuttui sekin edellisen hallituksen aikana, toki sitäkin nyt pyritään ainakin Helsingissä muokkaamaan ongelmien takia. Joskus 2006 alkoi Helsingissä julkinen kuljetuspalvelu, ja sekin on jo muuttunut siitä useamman kerran, nyt on Helsingin Matkapalvelu ja silleen. Tietokoneissa Windows 10:n tuki loppuu tänä vuonna, joten kaikkien on siirryttävä Win 11 -käyttikseen.

Eli itse asiassa ainakin iäkkäiden ja vammaisten näkökulmasta kaikki perusasioita hoitamaan tarvittavat digitaaliset palvelut ovat koko ajan olleet muutoksessa. Terveys, lääkkeet, ruoka, liikkuminen ja Windows-laitteen käyttö.

Vierailija
385/438 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sun äidille vois järkätä laskut suoraveloituksella tapahtuviksi.

Vierailija
386/438 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä kuitenkin ne omat perilliset käyvät kuppaamassa vanhempiaan ja vievät heidän säästönsä...on näitä nähty...

Vierailija
387/438 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äiti ei osannut edes tekstiviestiä kirjoittaa kännykällä. Ei halunnut oppiakaan ilmeisesti.

Eräs 5-kymppinen treffimies ei osannut myöskään tekstaria kirjoittaa. Opetin sen, mutta ei tainnut oppia.

Vierailija
388/438 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netti ja kännykät ovat olleet olemassa kasarilta asti. Eiköhän ne vanhukset jo osaa... Kirjastoilla on velvolisuus antaa digineuvontaa, ainakin täällä päin.

Vierailija
389/438 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ehkä kuitenkin ne omat perilliset käyvät kuppaamassa vanhempiaan ja vievät heidän säästönsä...on näitä nähty...

Joo velihän se roikkui mutsissa kiinni. Hoiteli ilmeisesti rahan nostamiset ja laskut. Mutsihan pyysi minuakin kerran nostamaan käteistä hänelle, kun ei itse osannut.

Jännästi yli 4-kymppinen veli muutti takaisin äipän helmoihin.

Vierailija
390/438 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Netti ja kännykät ovat olleet olemassa kasarilta asti. Eiköhän ne vanhukset jo osaa... Kirjastoilla on velvolisuus antaa digineuvontaa, ainakin täällä päin.

Ei ihan kasarilla ollut nettiä.

Vierailija
391/438 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa jo hyvissä voimissa ollessaan valtuuttaa joku luotettava henkilö hoitamaan pankki- ym. yksilöityjä asioita. On sitten helpompaa. 

Näin on. Lisäksi kannattaa järjestää hautausasiat etukäteen. Etenkin siis jos on jo iäkäs tai on vakava sairaus. Ainakin minun äidille oli lohdullista tietää minne hänet haudataan. Lisäksi todella tärkeää olisi antaa omaisille päivitetty lista, jossa on kuolemaa varten sukulaisten, ystävien ja tuttavien puhelinnumerot ja osoitteet. Meillä äiti oli pitänyt hyvää osoitekirjaa, sieltä löytyi kaikki tiedot ja äiti oli merkinnyt kenelle tahtoo poismenostaan ilmoittaa. Soiteltiin läpi kaikki henkilöt kun tiedettiin hautajaispäivä ja -paikka. Hautajaisiin tulikin useita äidin vanhoja työkavereita ynnä muita.

Lisäksi vielä elossa oleva iäkäs sukulaiseni on antanut minulle paperin, johon on kirjoittanut toiveensa hautaamisesta ja hautajaisistaan.

Perintöasiat on tärkeä miettiä myös etukäteen. Meillä äiti oli kirjoittanut lapuille taulujen taakse ja muiden arvokkainen esineiden yhteyteen kenelle haluaa sen antaa.

Sellainen asia, joka harvalle tulee mieleen, on että iäkkäillä ihmisillä on usein tietoa suvusta ja suvun vanhoja valokuvia tai muuta jäämistöä. Nämä olisi hyvä käydä läpi ja kirjoittaa paperille tiedot mitä perintöesineet ovat, keneltä ja mistä ja niin poispäin, samoin valokuvista keitä ne esittävät ja mikä tilanne, milloin, jne... Sitten mitaleja ja sen semmoisia. Aikamoista salapoliisityötä joutuu muuten tekemään jälkikäteen ja suvun historiaan liittyvät arvokkaat tiedot ja esineet menevät helposti roskiin jos tiedot puuttuvat. Meiltäkin löytyi erittäin mielenkiintoisia esineitä tai dokumentteja, jotka voivat kiinnostaa keräilijöitä tai museoita.

Vierailija
392/438 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi eivät opetelleet aikoinaan,jatkuvasti kuuluu mutinaa minähän en tietokonetta enkä älypuhelinta hanki,no mitä pitäisi tehdä,te lapset olette vankeina sitten hautaan asti kun pitäisi ravata neuvomassa ,auttamassa että mitenkä se homma toimii.Itse olen vasta 64.v heh vasta ,edes osa meikäläisen ikäisistä ei osaa käyttää tietokonetta,mulla kyseinen laite on ollut käytössä windows 95..ja siitä eteenpäin eli noin 30.v.Eli teille vanheneville ihmisille sanoisin ottakaa rohkeasti nykytekniikka haltuun .

Vierailija
393/438 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta myös eri yhdistyksillä voi olla digiapua. Ja työvaäenopistot järjestevät it-kursseja, osa on suunnattukin iäkkäille.

Mutta tosiasia on se, että kaikki eivät enää kykene omaksumaan mitään uutta tai käyttämään laitteita ja ohjelmia itsevarmasti.

Terveet ja nuoret eivät usein tajua, että voimakas kipulääkitys vaikuttaa keskushermostoon. Syöpäsairas esimerkiksi voi ola ihan periaatteessa skarppi ja nuorikin vielä, mutta lääkitys pistää aivot sekaisin. Minunkin sukulaiseni teki työuransa tietotekniikan parissa, mutta sairaana ja lääkittynä ei enää pystynyt hallitsemaan tietokoneen käyttöä enää.

Vierailija
394/438 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi eivät opetelleet aikoinaan,jatkuvasti kuuluu mutinaa minähän en tietokonetta enkä älypuhelinta hanki,no mitä pitäisi tehdä,te lapset olette vankeina sitten hautaan asti kun pitäisi ravata neuvomassa ,auttamassa että mitenkä se homma toimii.Itse olen vasta 64.v heh vasta ,edes osa meikäläisen ikäisistä ei osaa käyttää tietokonetta,mulla kyseinen laite on ollut käytössä windows 95..ja siitä eteenpäin eli noin 30.v.Eli teille vanheneville ihmisille sanoisin ottakaa rohkeasti nykytekniikka haltuun .

Sulle ei vaan mene jakeluun, että kaikki eivät pysty siihen.

Vierailija
395/438 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, no ei kaikilla. Mutta kyllä Internet oli olemassa ja minäkin käytin sitä jo -87 töissä ja kotona modeemin kautta. WWW:tä eli tätä selaimella käytettävää internettiä ei ollut, eikä Facebookkia, Instaaa jne. Mutta sähköposti toimi, Usenet NetNews oli eli nyyssit. Tiedostoja siirrettiin FTP:lä ja pääteitunnon sai suomesta jenkeissä olevaan koneeseen telnetillä. Muitakin yhtä isoja verkkoja jsen ajan Internet. Nimittäin TYMNET, Compuserve ja X.25 pohjaiset yhteydet niihin. Niitäkin käytin jo ennen Internettiä.

Samoihin aikoihin muuten oli jo Suomessa ensimmäinen pankki tietokoneella käytettävissä, SYP Solo joka myöhemmin  Tein koko yli 30v työurani Internetin ja muiden verkkojen kanssa ja sitä ennen jo opiskellessa näytin noita verkkoja.

Taviksille näitä ei tietysti ollut saatavissa. Käyttö oli aika kallista ja liian vaikeaa useimmille. Mutta kannattaa pitää mielessä seuraava sanonta, se pitää paikkansa tänäänkin.

- Future is already here, however knowledge about it isn't evenly distributed.

Vapaasti suomennettuna: Tulevaisuus on jo täällä, mutta tieto siitä vain ei ole tasaisesti jakautunut. Sanonta tarkoittaa sitä, että jotkut ihmiset käyttävät ja ovat jo jonkin aikaa nyt käyttäneet asioita vasta josta suuri yleisö kuulee usein vasta vuosien päästä ja pääsee sitten siitä jonkin ajan päästä itse niitä käyttämään.

Vierailija
396/438 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, no ei kaikilla. Mutta kyllä Internet oli olemassa ja minäkin käytin sitä jo -87 töissä ja kotona modeemin kautta. WWW:tä eli tätä selaimella käytettävää internettiä ei ollut, eikä Facebookkia, Instaaa jne. Mutta sähköposti toimi, Usenet NetNews oli eli nyyssit. Tiedostoja siirrettiin FTP:lä ja pääteitunnon sai suomesta jenkeissä olevaan koneeseen telnetillä. Muitakin yhtä isoja verkkoja jsen ajan Internet. Nimittäin TYMNET, Compuserve ja X.25 pohjaiset yhteydet niihin. Niitäkin käytin jo ennen Internettiä.

Samoihin aikoihin muuten oli jo Suomessa ensimmäinen pankki tietokoneella käytettävissä

Joo tuota tarkoitinkin, että kotitalouksissa netti ei ollut kasarilla käytössä. Ei ollut minun työpaikallakaan.

Internet Suomessa alkoi arkipäiväistyä vuonna 1997. Siihen saakka netin käyttäminen oli ollut arkikäytössä melko vähäistä. Nyt jopa neljännesmiljoona kotitaloutta hankki saman vuoden aikana tietokoneen, ja 50 000 taloutta myös modeemiyhteyden, jolla tietokoneella sai yhteyden internetiin.

Vierailija
397/438 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80-luvun lopulla olin yläasteella ja minulla oli atk valinnaisaineena. Käytimme siellä nettiä.

Vierailija
398/438 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80-luvun lopulla olin yläasteella ja minulla oli atk valinnaisaineena. Käytimme siellä nettiä.

Joo no minulla oli atk aineena kauppaopistossa. Ei ollut nettiä.

Joku tietokoneohjelma oli ja kirja, joka luettiin, mutta nettiä ei ollut.

Vierailija
399/438 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoihin aikoihin muuten oli jo Suomess

Joo, tiedän että ryntäys nettiin alkoi silloin. Muistan kun tein yhtä projektia ryhmässä jonka toimipaikka oli samassa talossa kun YLE:n paikallistoimitus. Siinä sitten kerran satuin kollegan kanssa samaan pöytään kun YLE:n väkeä ja kuulimme kun ne kirosi heillä käytössä olevaa IBM:n keskuskoneella olevaa Memo järjestelmää, joka oli IBM oma X.400 pohjainen sähköpostijärjestelmä ym. jotain muita toimintoja siinä.

Anteeksi, mutta eikö nyt jo kannattaisi yrittää ryhtyä käyttämään internet-sähköpostia ja täysin tietämättä sitä, että eihän YLE:läiset toimitajat olleet edes kuulleet koko sanaa Internet siihen mennessä. Tämä oli -94 loppukesällä. Heillä sitten uteliasiuus heräsi ja kun Netcape julkaistiin vasta Marraskuussa. No pyysimme, että tulkaa katsomaan niin järjestämme teille demon, mikä on internet ja miten sitä voi käyttää. Kollega sopi sitten yksityiskohdista ja sieltä tuli koko osasto yli 20 henkilöä kuuntelemaan kun esittelimme. Demon alussa oli täysi hiljaisuus, sitten muutama sieltä huusi kovaan ääneen, että miten tämän kaltainen asia on voitu pitää heiltä pimennossa. Vaikka ne mitä näytimme oli aika perusjuttuja, sähköpostia, irkkiä, ftp:tä, telnettiä ja Mosaic selaimella joka hädin tuskin pysyi pystyssä 3.1 windowsissa winsocketin päällä kaatumatta. Minä demosin sitten näitä Linuxilla ja sitä miten web-serveriä (NCSA httpd) ja tekaisimme editorilla yksinkertaisen web-sivun johon joku kuva jne. He vaikuttivat todella vihaisilta ja aikoivat vaatia "selitystä" (kai pomoilta ja organisaatiolta) miten he eivät olleet kuulleet näistä aiemmin, kun kerroimme että näitä on käytetty jo muutamia vuosia yliopistoilla ja korkeakouluilla.

No se mitä sitten tästä seurasi, että melko pian kun Netscape oli julkaistu YLE aloitti oman ohjelman jossa se selvitti mitä on Internet ja sen tuomasta mullistuksesta.

Sattumalta sen ohjelman tekijöistä suurin osa oli niitä, jotka oli ollut meidän demoa kuuntelemassa :)

Vierailija
400/438 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä sinä täydellinen, oletko varma, että et saa muistisairautta. Muista karma.