Miten lapsettomat vanhukset pärjää netti- ja kännykkäasioiden kanssa?
Tai sellaiset, jotka ei ole lastensa kanssa tekemisissä. Mun 80v äiti käyttää tietokonetta jonkun verran, mutta nyt alkanut asiat unohtumaan, eikä uskalla esim verkkopankkiin mennä enää yksin. Verkopankkitunnuksien käytössä avustamista ei oikein voi ulkoistaa kenelle tahansa randomille naapurille
Kommentit (438)
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheessä kaikilla on tiedossa toisten verkkopankkitunnukset ja kopio avainlukulistasta. On ollut kätevää juuri siksi että niin monessa paikassa pitää tunnistautua noilla. Tyttäreni oli esimerkiksi reppureissaamassa ja sovittiin, että teen sillä aikaa hänen tunnuksillaan ilmoitukset työpaikkojen hakemisesta Työmarkkinatorille.
Jos viranomaiset saavat tämän työpaikkailmoitusjutun selville, sitten kyseessä on luultavasti petos.
Myös kortin luovuttaminen toiselle ihmiselle on kortin myöntämisehtojen vastaista, joten pankki voi ottaa kortin pois. Jos kortin haltija antaa kortin ja tiedot jollekin toiselle, ja tämä huijaa niin kortin haltija ei välttämättä saa rahoja takaisin.
Eli tyhmää ja rikollista touhua tuo on. Opettaa nuoret myös toimimaan huolimattomasti.
Iäkkään tai sairaan omaisen kanssa olisi mentävä pankkiin ennen tilanteen pahenemista ja haettava rinnakkaiskortti asioita hoitavalle omaiselle. Omainen voi sitten säilyttää joka käynnistä automaatille kuitin nostosta ja kuitit siitä mitä rahalla on tehty ja kuitit kortilla ostetuista tavaroista. Silloin asian selvittäminen tarvittaessa on helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on hyväkuntoinen ikäihminen ja jaksaa kävellä esim. lähikauppaan ja kirjastoon, kirjastosta saa myös apua netin käyttöön, Hyvää kevään odotusta kaikille ikään katsomatta!
Ei esim pankkiasioissa voi auttaa, tai terveys, vakuutus yms. Salassapidettävää tietoa
Kuinka sen nyt ottaakin. Minä avustin joitakin vuosia sitten syöpäsairasta avokkia ja säännöllisesti kävin hänen kortillaan nostamassa automaatista rahaa eikä kukaan korviaan kropauttanut.
Ei tietenkään, mikäli kyseessä on oikeustoimikelponeiben henkilö. Jokainenhan saa antaa pankkikorttinsa kenelle haluaa. Eri asia sitten, mikäli henkilö on edunvalvonnassa.. .
Itse asiassa ei saa antaa pankkikorttiaan kellekään. Se on siinä sopimuksessa, jonka olet allekirjoittanut pankin kanssa saadaksesi kortin.
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheessä kaikilla on tiedossa toisten verkkopankkitunnukset ja kopio avainlukulistasta. On ollut kätevää juuri siksi että niin monessa paikassa pitää tunnistautua noilla. Tyttäreni oli esimerkiksi reppureissaamassa ja sovittiin, että teen sillä aikaa hänen tunnuksillaan ilmoitukset työpaikkojen hakemisesta Työmarkkinatorille.
Käsittämätöntä, edesvastuutonta toimintaa. Sitä avainlukulistaa ei kannata kenenkään käyttää, se on turvattomin mahdollinen tapa pankkitunnistautumiseen. Ja jos jostain käsittämättömästä syystä sitä haluaa käyttää, sitä ei ainakaan pidä kopioida edes itselleen, saatikka muille.
Oikein hunajapurkki rikollisille tuollainen perhe. Reppureissaamisesta ja työn hausta päätellen teidän lapsetkin on ainakin suunnilleen aikuisia. Eikö heilläkään yhttään lamppu syty, etät vanhempien systeemit on sellaisia että niiden käyttö pitää loputtaa heti.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään muttei se tätä digihuuman porukkaa kiinnosta , tosin kaikki vanhenee ja sitten osuu joskus omalle kohdalle
Luuletko, että vanheneminen poistaa jo opitut taidot?
No dementia kyllä poistaa, mutta silloinhan yleensä määrätään edunvalvoja, eikä tarvitse enää itse pärjätä, kun edunvalvojan asia on hoitaa esim. veroasiat ja sen sellaiset.
Laita puhelinmyyntiesto äitisi puhelimeen, niin ei pääse puhelinmyyjät soittelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhetessa näkö heikkenee ja kädet eivät toimi enää näppärästi, vaikka pää pysyisi jotakuinkin kunnossa. Liikkuminen on huonoa. Silti pankeissa ja kelassa supistetaan aukioloaikoja ja viedään palvelut nettiin. Jos omia lapsia ei ole, on vanhus sopivaa riistaa huijareille.
Vanhuksilla koko päivä aikaa käydä niissä toimipisteissä
aikaa joo, mutta ei välttämättä niin paljon toimintakykyä.
No mitä väliä niillä konttoreiden supistetuilla aukioloajoilla sitten on? Onko toimintakyky jotenkin parempi klo 17 kuin klo 10?
Olen eri, mutta onhan tuo selvää, että monet sairaudet aiheuttavat ongelmia unen laatuun ja oireita juuri aamulla. Unihäiriöisen voi olla vaikea herätä aamulla. Jos on nivelrikkoa tai reumaa, aamulla sitä voi olla todella jäykät ja arat nivelet ja niin poispäin. Sairaan tai iäkkään voi olla hankalaa ja hidasta lähteä liikkeelle aamulla. Myös keskipäivällä on liikenne vähäisempää, yms. Ja jos joku omainen tulee hakemaan, niin vaikeahan on työssäkäyvän auttaa asioinnissa ennen kuin itse töistä pääsee.
Ihme porukkaa, kun ei tälläisiä perusasioita tajuta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään muttei se tätä digihuuman porukkaa kiinnosta , tosin kaikki vanhenee ja sitten osuu joskus omalle kohdalle
Mun on vaikea uskoa, että jos olen koko aikuisikäni käyttänyt nettiä, että unohtaisin sen helposti. Muistisairaus on tietenkin eri asia, silloin unohtuu kaikki
Entäs kun käytänteet muuttuvat koko ajan? Aina pitää olla valmis omaksumaan uusia juttuja.
Kun pyrkii pysymään ajan tasalla eikä taistele muutosta vastaan, sellaista järkyttävää harppausta ei tule. Mun isoisä on 85 ja edelleen hoitaa asiat itse, koska on koko ajan pyrkinyt toimimaan teknologian kanssa yhteistyössä ja ymmärtämään sitä. Onhan tässä ollut noin 20 vuotta aikaa totutella.
Pian hänellekin tulee vaihe, jossa ei enää pysty omaksumaan uusia asioita. Ehkä on jo tullutkin, mutta sinä olet omaisena tuudittautunut siihen, että "kyllä se pappa pärjää". Jälkikäteen voi sitten tulla ilmi, ettei olekaan pystynyt hoitamaan asioita kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No dementia kyllä poistaa, mutta silloinhan yleensä määrätään edunvalvoja, eikä tarvitse enää itse pärjätä, kun edunvalvojan asia on hoitaa esim. veroasiat ja sen sellaiset.
Voi voi sua. Olet varmaan aika nuori, kun et tajua elämän realiteetteja.
Kyllä ne opitut taidotkin unohtuvat kun muisti heikkenee vanhempana, lisäksi sairaudet, lääkitykset ja pelkästään huonosti nukkuminen vaikuttaa keskittymiskykyyn, muistiin ja loogiseen ajatteluun.
Unohdat myös se, että tietotekniikka, ohjelmat ja sovellukset muuttuvat koko ajan -- ja ikääntyessä tai sairastaessa uusien asioiden omaksuminen tulee vaikeammaksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei lasketa muistisairaita, monilla kyse on asenneongelmat. Internet on ollut laajasti käytössä jo 90-luvulta lähtien. Ei se mikään uusi asia ole. Moni jääräpää vain on vastustanut henkeen ja vereen uuden omaksumista ja nyt on sitten pulassa, kun edes perusasioita osaa. Tästä syystä kannattaa nuorempana omaksua hyvät taidot, ettei tarvitse 8kyppisenä yrittää opetella asiaa, johon ei ole mitään pohjatuntumaa.
Vierailija kirjoitti:
Laita puhelinmyyntiesto äitisi puhelimeen, niin ei pääse puhelinmyyjät soittelemaan.
Kyllä! Erittäin tärkeä juttu. Tarkka nimitys on suoramarkkinointikielto. Tapahtuu niin että soitat tiettyyn numeroon, maksaa jokusen sentin, voimassa useita vuosia.
Googlettamalla löytyy.
Puhelinmyyjät oikein tahallaan kohdistavat myyntiä iäkkäille ihmisille, joten ei tarvitse edes olla dementiaa, vaan kasvatettu kiltiksi, niin kerrostalossa asuva vanha äitisi ostaa vaikka vesurin, koska kiva nuori mies neuvoi, että sellainen on kaikille tarpeen. Kaverini, jonka äiti alkoi dementoitua, joutui usean kerran soittamaan ja riitelemään lehtimyyjien kanssa kun olivat pakottaneet pyörätuolissa istuvan vanhuksen tilaamaan milloin minkin perhokalastuslehden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhetessa näkö heikkenee ja kädet eivät toimi enää näppärästi, vaikka pää pysyisi jotakuinkin kunnossa. Liikkuminen on huonoa. Silti pankeissa ja kelassa supistetaan aukioloaikoja ja viedään palvelut nettiin. Jos omia lapsia ei ole, on vanhus sopivaa riistaa huijareille.
No mitä väliä niillä konttoreiden supistetuilla aukioloajoilla sitten on? Onko toimintakyky jotenkin parempi klo 17 kuin klo 10?
Olen eri, mutta onhan tuo selvää, että monet sairaudet aiheuttavat ongelmia unen laatuun ja oireita juuri aamul
Eihän noiden syiden vuoksi voida pankkien tai virastojen aukioloaikoja pidentää. Että milloin nyt kenelläkin sattuu olemaan parempi toimintakyky. Tai varmaan voisi, mutta maksuhalukkaita ihmisiä ei ole. Jos on noin paljon liikkumiseen vaikuttavia sairauksia, kannattaa hakea sitä kelataksioikeutta. Pankissakaan ei onneksi joka päivä tarvitse käydä, joten ihan järkevää ettei niitä varmuuden vuoksi pidetä auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun on vaikea uskoa, että jos olen koko aikuisikäni käyttänyt nettiä, että unohtaisin sen helposti. Muistisairaus on tietenkin eri asia, silloin unohtuu kaikki
Entäs kun käytänteet muuttuvat koko ajan? Aina pitää olla valmis omaksumaan uusia juttuja.
Kun pyrkii pysymään ajan tasalla eikä taistele muutosta vastaan, sellaista järkyttävää harppausta ei tule. Mun isoisä on 85 ja edelleen hoitaa asiat itse, koska on koko ajan pyrkinyt toimimaan teknologian kanssa yhteistyössä ja ymmärtämään sitä. Onhan tässä ollut noin 20 vuott
Että varmuuden vuoksi pitäisi hoitaa asiat hänen puolestaan? Koska keskustelupalstalla joku tietää paremmin. Toki jokaiselle joskus tulee se hetki kun ei jaksa enää noustakaan, mutta en ymmärrä miksi yhteiskunnan pitäisi kategorisesti pysäyttää kehitys sen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei lasketa muistisairaita, monilla kyse on asenneongelmat. Internet on ollut laajasti käytössä jo 90-luvulta lähtien. Ei se mikään uusi asia ole. Moni jääräpää vain on vastustanut henkeen ja vereen uuden omaksumista ja nyt on sitten pulassa, kun edes perusasioita osaa. Tästä syystä kannattaa nuorempana omaksua hyvät taidot, ettei tarvitse 8kyppisenä yrittää opetella asiaa, johon ei ole mitään pohjatuntumaa.
Jep. Näitä olen tavannut niin paljon ettei siksi juuri ole empatiaa. Kaikki me joudutaan sopeutumaan, ei se ettei huvita tai huvittanut, ole mikään syy odottaa lisäpalvelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi voi sua. Olet varmaan aika nuori, kun et tajua elämän realiteetteja.
Kyllä ne opitut taidotkin unohtuvat kun muisti heikkenee vanhempana, lisäksi sairaudet, lääkitykset ja pelkästään huonosti nukkuminen vaikuttaa keskittymiskykyyn, muistiin ja loogiseen ajatteluun.
Unohdat myös se, että tietotekniikka, ohjelmat ja sovellukset muuttuvat koko ajan -- ja ikääntyessä tai sairastaessa uusien asioiden omaksum
Palvelut eivät ole niin oleellisesti muuttuneet designiltaan sitten 2000-luvun alun, että niitä jatkuvasti joutuisi opettelemaan kokonaan uusiksi.
Kannattaa jo hyvissä voimissa ollessaan valtuuttaa joku luotettava henkilö hoitamaan pankki- ym. yksilöityjä asioita. On sitten helpompaa.
Kaikki eivät ole kuin äitisi. Minä täytän kesäkuussa 80 v. ja olen juuri uusimassa ajokorttiani ja tietokonetta käytän siinä kuin nuoremmatkin. Ehkä en pelaa niin paljon kuin nuoremmat. Pankkiasiat ym. hoituvat hyvin, en tarvitse kenenkään apuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta onhan tuo selvää, että monet sairaudet aihe
Ei Kela-taksia voi käyttää pankkiasiointiin. Tarkoitat varmaan sote-taksia. Eivät kaikki sitäkään saa. Pankkien tulee palvella tasapuolisesti kaikkia asiakkaita ja koska suurin osa pankkeissa livenä käyvistä ovat iäkkäitä niin luulisi että pankit haluaisivat parantaa asiakaspalveluaan.
En itse ymmärrä joidenkin käsitystä että vain nuoret ja terveet olisivat oikeutettuja palveluihin. Kumma asenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ymmärrä, että jos olet nuori ja hallitset nyt nettimaailman, niin se on perusteellisesti muuttunut sun vanhuudessa ja et hallitsekaan sitä sulle uutta maailmaa.
Itsekin luulin parikymppisenä, että hallitsen kaiken ja pärjään kaikessa.
Nyt olen 50+ ja ymmärrän hyvin, miten vuosikymmenissä vaaditut osaamiset muuttuu. Jotenkuten olen pinnalla. Jatkossa tulee aina uutta. Tulee mullistuksia. Ei vanha osaakaan uutta. Tulee sellaista, mitä ei nyt voi käsittää tulevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei tule dementiaa, ei poistu vanhat tiedot, mutta kaikki on muuttunut sun vanhuudessa ja sinäkin putoat kelkasta.
Ei pärjääkään.